Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Identificar les tendències actuals en quant a la prevenció, conservació i restauració del patrimoni a nivell nacional i internacional |
|
AC5 |
Adquirir la capacitat per desenvolupar projectes d'investigació, científics, tècnics i analítics encaminats a la conservació del patrimoni històric artístic |
|
AC6 |
Utilitzar els instruments i mètodes d'examen dels béns culturals |
|
AC7 |
Saber aplicar les tècniques més avançades en la conservació, restauració, catalogació, organització i gestió d'arxius i digitalització |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC2 |
Resoldre problemes complexos en contexts multidisciplinars relacionats amb el camp d'estudi. |
|
BC3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació. |
|
BC4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
|
BC6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret. |
|
BC7 |
Tenir sensibilització en temes mediambientals. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CC4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
|
CC5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Objectius |
Competències |
En acabar la matèria l'alumne tindrà la capacitat d'analitzar i valorar situacions de casos reals respecte la conservació preventiva dels béns culturals, així com emetre judicis sobre aquest tema, establir criteris de conservació i trobar solucions segons la problemàtica que es presenta. |
AC1 AC5 AC6 AC7
|
BC1 BC2 BC3 BC4 BC6 BC7
|
CC3 CC4 CC5
|
Tema |
Subtema |
1- La conservació preventiva en els museus d'art
2- Intervenció conservativa de l'art contemporani
3- Protocols i sistemes de conservació preventiva en reserves d'arxius i fons bibliogràfics
4- Mesures de conservació del material arqueològic
5- Conservació d’estructures, construccions i mosaics a l’aire lliure
6- Sistemes de conservació dels béns etnològics
7- La conservació de les col•leccions científiques, tecnològiques i industrials
|
1.1 Condicionament d’una sala d’exposicions
1.2 Embalatge d’obres
2.1 Nous criteris d’intervenció en l’art contemporani
2.2 La necessitat d’una conservació preventiva
2.3 El paper de l’artista en la conservació de l’art contemporani
3.1 Criteris de conservació preventiva
3.2 Protocols d’actuació
3.3 Sistemes de treball
4.1 Tipus de materials
4.2 Principals factors d’alteració
4.3 Mesures de conservació al jaciment
4.4 Mesures de conservació al dipòsit
5.1 Tipus de materials
5.2 Principals factors d’alteració
5.3 Mesures de conservació in situ
6.1 Tipus de material
6.2 Principals factors d’alteració
6.3 Mesures de conservació
7.1 Tipus de material
7.2 Principals factors d’alteració
7.3 Mesures de conservació
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0 |
0 |
0 |
|
Pràctiques de camp/sortides |
|
19 |
0 |
19 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
10 |
0 |
10 |
Sessió Magistral |
|
7 |
0 |
7 |
|
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
|
Pràctiques de camp/sortides |
Basat en l'aplicació pràctica de la matèria mitjançant sortides a llocs d'interès relacionats amb el contingut de l'aprenentatge. |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Basat en la realització de treballs pràctics de la matèria donada a classe. |
Sessió Magistral |
Basada en exposicions formals, a càrrec del professor. |
Atenció personalitzada |
|
|
Sessió Magistral |
Pràctiques de camp/sortides |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
Descripció |
En cada sessió de classe i en la realització d'exercicis pràctics s'atenen les consultes de l'alumne d'una forma individualitzada.
A més, es disposarà de la plataforma moodle amb la finalitat de contrastar, consultar i completar les informacions que siguin precises per tal de millorar el desenvolupament de la preparació de l'assignatura. |
|
|
Descripció |
Pes |
Pràctiques de camp/sortides |
Treball pràctic fora de l'aula que permet valorar i avaluar els coneixements adquirits en l'assignatura |
30 % |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
Treball pràctic dins l'aula que permet valorar i avaluar els coneixements adquirits en l'assignatura |
30 % |
Altres |
Interès i participació activa, amb assistència mínima del 80% de les sessions. |
40 % |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
AA.VV. , La conservación en excavaciones arqueológicas. , 1984, ICCROM, Roma (trad.esp., Min.Cultura, Madrid
BERDUCOU, M. C.; ADAM, J. P. (eds.). , La conservation en archéologie: méthodes et pratique de la conservation-restauration des vestiges archéologiques. , 1990, Masson, París
CANTOS MARTÍNEZ, O.; CRIADO MAINAR, J. , Conservación preventiva. , 2008, Tarazona: Editorial del Centro de Estudios Turiaso
CARRASCOSA MOLINER, BEGOÑA; PASÍES, TRINIDAD. , La conservación y restauración del mosaico., 2004, Ed. UPV, Valencia
FIORI, CESARE; VANDINI, MARIANGELA, Teoria e tecniche per la conservazione del mosaico., 2002, Ed. Il prato, Padova
GIATTI, A., MINIATTI, M. , Il restauro degli strumenti scientifici. , 1988, Florència, Alinea
MASETTI BITELLI, LUISA, Arqueología. Restauración y conservación. Actas del Congreso: La conservación y la restauración hoy. De la manualidad artesanal a la investigación multidisciplinar (Ferrara, 26-29 de septiembre de 199, 2002, Arte y Restauración, 9. Ed. Nerea-Instituto Andalu
MASETTI BITELLI, LUISA. , Restauro di strumenti e materiali. Scienza Musica Etnografia,, 1993, Florencia, Nardini
MC CLEARY, JOHN; CRESPO, LUIS, El cuidado de libros y documentos. Manual práctico de conservación y restauración. , 1997, Clan Editorial
PÉREZ JIMÉNEZ, RAFAEL. , Restauración arquitectónica y conservación en yacimientos arqueológicos, 2008, Ed. Findación CV.MARQ. Alicante
ROTAECHE GONZÁLEZ DE UBIETA, MIKEL. , Conservación y restauración de materiales contemporáneos y nuevas tecnologías., 2011, Patrimonio Cultural
TACON CLAVAÍN, JAVIER. , La conservación en archivos y bibliotecas. Prevención y protección., 2008, Ollero & Ramos Editores
VAILLANT CALLOL, M. ET AL, Una mirada hacia la conservación preventiva del patrimonio cultural., 2003, Valencia: Editorial Universidad Politécnica de Val
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
PRÀCTIQUES EXTERNES/12775401 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
CARACTERITZACIÓ DELS MATERIALS, TÈCNIQUES I LES SEVES DEGRADACIONS/12775207 | PRECEDENTS, ESCOLES I TEORIES DE LA CONSERVACIÓ I RESTAURACIÓ/12775102 | CONSERVACIÓ PREVENTIVA/12775209 | PATRIMONI I IDENTITAT/12775204 | RÈGIM JURÍDIC DEL PATRIMONI/12775107 | LES TIC APLICADES A LA CONSERVACIÓ I DIFUSIÓ DEL PATRIMONI/12775106 | ELS CRITERIS D'INTERVENCIÓ EN EL S. XXI. REVISIÓ DE CONCEPTES/12775206 | TÈCNIQUES CIENTÍFIQUES D'EXAMEN/12775208 | CATALOGACIÓ I CLASSIFICACIÓ DEL PATRIMONI/12775104 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|