Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
|
Comú |
|
AC1 |
Reconèixer la epistemologia, la història de les escoles de pensament i les aproximacions teòriques i metodològiques sobre les ciutats, la construcció de la ciutadania i els sistemes urbans, així com els principals dominis analítics i temàtics de l'etnografia urbana, tant pel que fa al treball de diagnòstic i intervenció com a recerca bàsica |
|
AC3 |
Identificar i avaluar les conseqüències de les transformacions i dinàmiques plurals i fluctuants de les ciutats contemporànies, tal com s'expressen en els àmbits urbanístic, patrimonial-turístic, lúdic i del gènere i la forma en que articulen noves formes d'expressió i interacció en els espais urbans |
|
AC5 |
Utilitzar les habilitats metodològiques i coneixements especialitzats en tècniques d'investigació i intervenció que permetin l'estudi de la complexitat de les problemàtiques dels entorns metropolitans, els processos migratoris i la multiculturalitat, així com l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per analitzar i assessorar sobre les fonts del problema i com abordar-los |
|
AC7 |
Dissenyar projectes vinculats amb els processos migratoris, així com projectes multidisciplinaris on s'articulin els diferents rols dels àmbits professionals implicats en l'estudi i intervenció sobre les migracions |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals |
|
Comú |
|
BC1 |
Aprendre a aprendre. |
|
BC3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu, en l'avantguarda del camp d'estudi, en un context d'investigació. |
|
BC4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa. |
|
BC6 |
Comunicar informació, idees, problemes i solucions de manera clara i efectiva en públic o àmbit tècnic concret. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
|
Comú |
|
CC3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
|
CC4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
|
CC5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Objectius |
Competències |
Adquirir coneixements sobre el concepte de mètode, model i metodologies d’intervenció en l’àmbit urbà. |
AC1 AC3
|
BC3
|
CC3
|
Conèixer i comprendre formes i processos , metodologies i models d'intervenció i recerca en l'àmbit urbà. |
AC5
|
BC1
|
CC3
|
Desenvolupar una pràctica reflexiva en la intervenció - recerca social.
|
AC5
|
BC4 BC6
|
CC5
|
Identificar el sentit de la recerca- intervenció en un context concret |
AC3 AC5
|
BC4
|
CC3
|
Elaborar un treball individual que mostri la capacitat de reflexionar sobre la planificació de la intervenció. |
AC7
|
BC1
|
CC4
|
Tema |
Subtema |
1- Concepto de método, metodologia y modelo de intervención |
Metodos y modelos interdisciplinares |
2- Modelos de intervención social en el ámbito urbano y su aplicación. |
Mediación social modelo de intervención en crisis, modelos centrados en el problema, modelo sistemico -ecològico. Modelos psico-sociales y modelo de comunicación intercultural – comunicación interpersonal
|
3. Procedimento y proceso de intervenció. Componentes presentes en la metodologia de intervención.
|
|
4. Conceptos de intervención directa e indirecta sobre la población.
|
Conceptos claves cambio, intercambio interdependència, contradicción y equilibrio dinámico. |
5. Formas de intervención. Procesos y procedimentos.
|
|
6. La evaluació, herramienta clave del proceso metodológico de intervención. |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe |
Hores fora de classe |
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
|
Sessió Magistral |
|
14 |
5 |
19 |
Seminaris |
|
10 |
10 |
20 |
Supervisió |
|
9 |
0 |
9 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
14 |
35 |
49 |
Treballs |
|
10 |
40 |
50 |
|
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a la presa de contacte, presentar l'assignatura i recollir informació dels estudiants, de manera presencial, o mitjançant l'ús de fòrums de presentació, sessions presencials mitjançant webconferència (Adobe Connect), i / o documentació publicada a l'aula virtual (Moodle) per a la seva lectura pels estudiants. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura. Es possible també que en el context semipresencial, l'exposició dels continguts de l'assignatura es faci mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual. |
Seminaris |
Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals . També pot ser realitzat mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual. |
Supervisió |
Conjunt d’ activitats que promouen un espai de reflexió i d’exercici del pensament crític on es posen en relació i es contrasten els coneixements teòrics i l’aprenentatge pràctic. Permet situar tot un bagatge de coneixements, tècniques, i experiències adquirides en la formació de l’estudiant. En aquest espai tenen cabuda els aspectes personals i les respostes vivencials o sentiments que en la metodologia de la supervisió poden trobar orientació i suport. També pot ser realitzat mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual.
|
Resolució de problemes, exercicis |
Formulació, anàlisi, resolució i debat d'una situació real o simulada relacionada amb la temàtica de l'assignatura. Es pot fer presencialment o a l'aula virtual (Moodle): webconferència (Adobe Connect), Fòrums ...
|
Treballs |
Treballs que realitza l'estudiant a partir de material i referències que es lliuren a través de la assignatura. Aquest treball estarà supervisat per facilitar que la professora faci el guiatge del treball de l'estudiant. |
Atenció personalitzada |
Temps reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. En un context virtual o semipresencial: Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura, webconferència (Adobe Connect), xat o altres eines.
|
|
Descripció |
Per facilitar el guiatge en els treballs es realitzarà atenció personalitzada que es concretarà mitjançant cita prèvia per correu electrònic amb la professora. carmina.puig@urv.cat
L'atenció personalitzada (realitzada de forma presencial o virtual) té com a finalitat el suport al treball i desenvolupament individual de cada estudiant i, al mateix temps, serveix de referent a la professora per orientar la marxa de l'assignatura i realitzar el procés d'avaluació contínua
|
|
|
Descripció |
Pes |
Seminaris |
Seminaris i supervisió
Els debats, seminaris es realitzaran a partir dels materials posats a disposició de l'estudiant |
5% |
Supervisió |
Seminaris i supervisió
Els debats, seminaris es realitzaran a partir dels materials posats a disposició de l'estudiant. |
5% |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària .A partir de les lectures obligatòries del curs, la professora plantejarà algunes qüestions o materials als estudiants. |
30% |
Treballs |
Treballs :
Elaboració que aprofundeixi en un dels temes dels continguts del curs escollit per l'alumne/a amb el vistiplau de la professora. |
50% |
Altres |
Altres Assistència i participació (presencial) |
10%
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La dinàmica de l'assignatura fa imprescindible l'assistència dels estudiants a les classes presencials i així garantir el procés de treball plantejat. La presencia i l'establiment d'una bona dinàmica és un requisit imprescindible de l'assignatura. Es considera que l'assistència és obligatòria a les classes presencials (aula o virtuals). Per ser valorat el 10% de la nota, l'estudiant ha d'haver assistit com a mínim al 80% de les activitats. |
Bàsica |
Alfredo Carballeda, La intervención en lo social como proceso, 2013, espacio editorial
Christophe Dejours, La banalización de la injusticia social , 2006, Topia
Marina Garcés, Un mundo en común , 2013, ed. Bellaterra
José ramón Ubieto, El trabajo en red. Usos posibles en educación, salud mental y servicios , 2009, gedisa
Maurizio Coletti, Juan Luis Linares, La intervención sistémica en los servicios sociales ante la familia problematica, 1997, Paidós
Campanini, Annamaria , La intervención sistémica : un modelo operativo para el Servicio Social , 2012, Miño i Dávila
José ramón Ubieto, La Construcción del caso en el trabajo en red : teoría y práctica , 2012, UOC
Silvia Navarro, Redes sociales y construcción comunitaria, 2004, ccs
, , ,
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
MÈTODE ETNOGRÀFIC I TÈCNIQUES D'INVESTIGACIÓ URBANA/12815105 | CONTEXTOS I ESPAIS D'INTERVENCIÓ EMERGENTS/12815207 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
MÈTODE ETNOGRÀFIC I TÈCNIQUES D'INVESTIGACIÓ URBANA/12815105 | MIGRACIONS I MULTICULTURALITAT/12815102 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
SOCIETAT DEL BENESTAR I POLÍTIQUES SOCIALS/12815103 | HISTÒRIA I TEORIA DE L'ANTROPOLOGIA URBANA/12815201 | CIUTATS I METRÒPOLIS CONTEMPORÀNIES/12815101 | CONFLICTE SOCIAL, PARTICIPACIÓ I MEDIACIÓ/12815104 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|