DATOS IDENTIFICATIVOS 2014_15
Asignatura (*) METODOLOGÍAS DE INTERVENCIÓN EN EL ÁMBITO URBANO Código 12815108
Titulación
Antropología Urbana, Migraciones e Intervención Social (2013)
Ciclo
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo
6 Obligatoria Segundo 1Q
Lengua de impartición
Català
Departamento Antropologia, Filosofia i Treball Social
Coordinador/a
PUIG CRUELLS, CARMINA
Correo-e carmina.puig@urv.cat
Profesores/as
PUIG CRUELLS, CARMINA
Web
Descripción general e información relevante Aquesta assignatura tractarà els diferents models d’intervenció aplicables a l’àmbit urbà amb l’objectiu d’adquirir coneixement i recuperar certes pràctiques socio-comunitaries. Amb l’estudi de diferents models i experiències concretes és pretén certa generalització de processos que permetin la intervenció social en l’àmbit urbà. El seu objecte principal és centrar-se en les metodologies i les dinàmiques de processos d’intervenció. Posant en relació processos intervenció amb processos de recerca en el seu context i reconstruint ordenadament les pràctiques. Es tracta d’aprofundir en la recerca i des del saber que prové de l’experiència i de la pràctica de la intervenció.

Competencias
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comun
  AC1 Reconèixer la epistemologia, la història de les escoles de pensament i les aproximacions teòriques i metodològiques sobre les ciutats, la construcció de la ciutadania i els sistemes urbans, així com els principals dominis analítics i temàtics de l'etnografia urbana, tant pel que fa al treball de diagnòstic i intervenció com a recerca bàsica
  AC3 Identificar i avaluar les conseqüències de les transformacions i dinàmiques plurals i fluctuants de les ciutats contemporànies, tal com s'expressen en els àmbits urbanístic, patrimonial-turístic, lúdic i del gènere i la forma en que articulen noves formes d'expressió i interacció en els espais urbans
  AC5 Utilitzar les habilitats metodològiques i coneixements especialitzats en tècniques d'investigació i intervenció que permetin l'estudi de la complexitat de les problemàtiques dels entorns metropolitans, els processos migratoris i la multiculturalitat, així com l'elaboració de projectes de recerca bàsica o aplicada per analitzar i assessorar sobre les fonts del problema i com abordar-los
  AC7 Dissenyar projectes vinculats amb els processos migratoris, així com projectes multidisciplinaris on s'articulin els diferents rols dels àmbits professionals implicats en l'estudi i intervenció sobre les migracions
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comun
  BC1 Aprender a aprender.
  BC3 Aplicar el pensamiento crítico, lógico y creativo, demostrando capacidad de innovación.
  BC4 Trabajar de forma autónoma con responsabilidad e iniciativa
  BC6 Comunicar información, ideas, problemas y soluciones de manera clara y efectiva en público o ámbitos técnicos concretos
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comun
  CC3 Gestionar la información y el conocimiento.
  CC4 Expresarse correctamente de manera oral y escrita en una de las dos lenguas oficiales de la URV.
  CC5 Comprometerse con la ética y la responsabilidad social como ciudadano y como profesional.

Objetivos de aprendizaje
Objetivos Competencias
Adquirir coneixements sobre el concepte de mètode, model i metodologies d’intervenció en l’àmbit urbà. AC1
AC3
BC3
CC3
Conèixer i comprendre formes i processos , metodologies i models d'intervenció i recerca en l'àmbit urbà. AC5
BC1
CC3
Desenvolupar una pràctica reflexiva en la intervenció - recerca social. AC5
BC4
BC6
CC5
Identificar el sentit de la recerca- intervenció en un context concret AC3
AC5
BC4
CC3
Elaborar un treball individual que mostri la capacitat de reflexionar sobre la planificació de la intervenció. AC7
BC1
CC4

Contenidos
tema Subtema

1- Concepto de método, metodologia y modelo de intervención
Metodos y modelos interdisciplinares
2- Modelos de intervención social en el ámbito urbano y su aplicación. Mediación social modelo de intervención en crisis, modelos centrados en el problema, modelo sistemico -ecològico. Modelos psico-sociales y modelo de comunicación intercultural – comunicación interpersonal
3. Procedimento y proceso de intervenció. Componentes presentes en la metodologia de intervención.
4. Conceptos de intervención directa e indirecta sobre la población.
Conceptos claves cambio, intercambio interdependència, contradicción y equilibrio dinámico.
5. Formas de intervención. Procesos y procedimentos.
6. La evaluació, herramienta clave del proceso metodológico de intervención.

Planificación
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Actividades introductorias
1 0 1
 
Sesión magistral
14 5 19
Seminarios
10 10 20
Supervisión
9 0 9
Resolución de problemas/ejercicios
14 35 49
Trabajos
10 40 50
 
Atención personalizada
2 0 2
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías
  descripción
Actividades introductorias Activitats encaminades a la presa de contacte, presentar l'assignatura i recollir informació dels estudiants, de manera presencial, o mitjançant l'ús de fòrums de presentació, sessions presencials mitjançant webconferència (Adobe Connect), i / o documentació publicada a l'aula virtual (Moodle) per a la seva lectura pels estudiants.
Sesión magistral Exposició dels continguts de l'assignatura. Es possible també que en el context semipresencial, l'exposició dels continguts de l'assignatura es faci mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual.
Seminarios Treball en profunditat d'un tema (monogràfic). Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals . També pot ser realitzat mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual.
Supervisión
Conjunt d’ activitats que promouen un espai de reflexió i d’exercici del pensament crític on es posen en relació i es contrasten els coneixements teòrics i l’aprenentatge pràctic. Permet situar tot un bagatge de coneixements, tècniques, i experiències adquirides en la formació de l’estudiant. En aquest espai tenen cabuda els aspectes personals i les respostes vivencials o sentiments que en la metodologia de la supervisió poden trobar orientació i suport. També pot ser realitzat mitjançant webconferència (Adobe Connect), publicació de materials en diversos formats i altres eines de l'aula virtual.


Resolución de problemas/ejercicios Formulació, anàlisi, resolució i debat d'una situació real o simulada relacionada amb la temàtica de l'assignatura. Es pot fer presencialment o a l'aula virtual (Moodle): webconferència (Adobe Connect), Fòrums ...

Trabajos Treballs que realitza l'estudiant a partir de material i referències que es lliuren a través de la assignatura. Aquest treball estarà supervisat per facilitar que la professora faci el guiatge del treball de l'estudiant.
Atención personalizada
Temps reservat per atendre i resoldre dubtes als estudiants. En un context virtual o semipresencial: Resolució de dubtes als estudiants a través del fòrum de dubtes de l'assignatura, webconferència (Adobe Connect), xat o altres eines.





Atención personalizada
 
Atención personalizada
descripción
Per facilitar el guiatge en els treballs es realitzarà atenció personalitzada que es concretarà mitjançant cita prèvia per correu electrònic amb la professora. carmina.puig@urv.cat L'atenció personalitzada (realitzada de forma presencial o virtual) té com a finalitat el suport al treball i desenvolupament individual de cada estudiant i, al mateix temps, serveix de referent a la professora per orientar la marxa de l'assignatura i realitzar el procés d'avaluació contínua

Evaluación
  descripción Peso
Seminarios Seminaris i supervisió
Els debats, seminaris es realitzaran a partir dels materials posats a disposició de l'estudiant
5%
Supervisión Seminaris i supervisió
Els debats, seminaris es realitzaran a partir dels materials posats a disposició de l'estudiant.
5%
Resolución de problemas/ejercicios Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària .A partir de les lectures obligatòries del curs, la professora plantejarà algunes qüestions o materials als estudiants. 30%
Trabajos Treballs :
Elaboració que aprofundeixi en un dels temes dels continguts del curs escollit per l'alumne/a amb el vistiplau de la professora.
50%
Otros

Altres Assistència i participació (presencial)




10%






 
Otros comentarios y segunda convocatoria

La dinàmica de l'assignatura fa imprescindible l'assistència dels estudiants a les classes presencials i així garantir el procés de treball plantejat. La presencia i l'establiment d'una bona dinàmica és un requisit imprescindible de l'assignatura.

Es considera que l'assistència és obligatòria a les classes presencials (aula o virtuals). Per ser valorat el 10% de la nota, l'estudiant ha d'haver assistit com a mínim al 80% de les activitats.


Fuentes de información

Básica Alfredo Carballeda, La intervención en lo social como proceso, 2013, espacio editorial
Christophe Dejours, La banalización de la injusticia social , 2006, Topia
Marina Garcés, Un mundo en común , 2013, ed. Bellaterra
José ramón Ubieto, El trabajo en red. Usos posibles en educación, salud mental y servicios , 2009, gedisa
Maurizio Coletti, Juan Luis Linares, La intervención sistémica en los servicios sociales ante la familia problematica, 1997, Paidós
Campanini, Annamaria , La intervención sistémica : un modelo operativo para el Servicio Social , 2012, Miño i Dávila
José ramón Ubieto, La Construcción del caso en el trabajo en red : teoría y práctica , 2012, UOC
Silvia Navarro, Redes sociales y construcción comunitaria, 2004, ccs
, , ,

Complementaria

Recomendaciones

Asignaturas que continúan el temario
MÉTODO ETNOGRÁFICO Y TÉCNICAS DE INVESTIGACIÓN URBANA/12815105
CONTEXTOS Y ESPACIOS DE INTERVENCIÓN EMERGENTES/12815207

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente
MÉTODO ETNOGRÁFICO Y TÉCNICAS DE INVESTIGACIÓN URBANA/12815105
MIGRACIONES Y MULTICULTURALIDAD/12815102

Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente
SOCIEDAD DEL BIENESTAR Y POLÍTICAS SOCIALES/12815103
HISTORIA Y TEORÍA DE LA ANTROPOLOGÍA URBANA/12815201
CIUDADES Y METRÓPOLIS CONTEMPORÁNEAS/12815101
CONFLICTO SOCIAL, PARTICIPACIÓN Y MEDIACIÓN/12815104
(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.