Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Conèixer i aplicar els aspectes principals de terminologia química, nomenclatura, termes, convenis i unitats. |
| A4 |
Extreure informació química de qualitat sobre objectes naturals i artificials mitjançant el coneixement dels processos de mesura en Química. |
| A5 |
Valorar la importància de l'impacte de la Química en la vida: indústria, medi ambient, farmàcia, salut, agroalimentació, etc. |
| A8 |
Demostrar coneixement, i la seva comprensió per a l'aplicació pràctica, dels fets essencials, conceptes, principis i teories de la Química. |
| A9 |
Demostrar habilitats per identificar i resoldre problemes qualitatius i quantitatius amb un enfocament estratègic. |
| A12 |
Demostrar habilitats per als càlculs numèrics i la interpretació de les dades experimentals, amb especial èmfasi en la precisió i l'exactitud. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Conèixer els fonaments i saber aplicar les tècniques analítiques cromatogràfiques i no cromatogràfiques de separació de substàncies químiques
| | A4 |
Conèixer el procés analític, les diferents etapes que ho integren i els estàndards i el tractament estadístic de les dades experimentals, que constitueixen punts bàsics per a obtenir uns resultats de qualitat
Conèixer els fonaments i saber aplicar les tècniques analítiques cromatogràfiques i no cromatogràfiques de separació de substàncies químiques
Conèixer i saber aplicar els mètodes quantitatius d'anàlisi de substàncies químiques
Reconèixer la Química Analítica com la ciència metrològica que desenvolupa, optimitza i aplica processos de mesura (mètodes analítics) destinats a obtenir informació química de qualitat
| | A5 |
Reconèixer la Química Analítica com la ciència metrològica que desenvolupa, optimitza i aplica processos de mesura (mètodes analítics) destinats a obtenir informació química de qualitat
| | A8 |
Conèixer el procés analític, les diferents etapes que ho integren i els estàndards i el tractament estadístic de les dades experimentals, que constitueixen punts bàsics per a obtenir uns resultats de qualitat
Conèixer els fonaments i saber aplicar les tècniques analítiques cromatogràfiques i no cromatogràfiques de separació de substàncies químiques
Conèixer els fonaments de les principals tècniques instrumentals d'anàlisis, així com saber aplicar-les a resolució de problemes químico-analítics
| | A9 |
Conèixer i saber aplicar els mètodes quantitatius d'anàlisi de substàncies químiques
Conèixer el procés analític, les diferents etapes que ho integren i els estàndards i el tractament estadístic de les dades experimentals, que constitueixen punts bàsics per a obtenir uns resultats de qualitat
Conèixer els fonaments i saber aplicar les tècniques analítiques cromatogràfiques i no cromatogràfiques de separació de substàncies químiques
Reconèixer la Química Analítica com la ciència metrològica que desenvolupa, optimitza i aplica processos de mesura (mètodes analítics) destinats a obtenir informació química de qualitat
| | A12 |
Conèixer i saber aplicar els mètodes quantitatius d'anàlisi de substàncies químiques
Conèixer el procés analític, les diferents etapes que ho integren i els estàndards i el tractament estadístic de les dades experimentals, que constitueixen punts bàsics per a obtenir uns resultats de qualitat
Conèixer els fonaments i saber aplicar les tècniques analítiques cromatogràfiques i no cromatogràfiques de separació de substàncies químiques
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Analitza una situació donada i identifica aspectes que cal millorar
Troba nous mètodes per fer les coses
Proposa noves idees, oportunitats o solucions a problemes i/o processos coneguts
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Tècniques de separació |
1.1. Definició i fonament
1.2. Tècniques cromatogràfiques
1.2.1. Introducció
1.2.2. Cromatografia de gasos
1.2.3.Cromatografia de líquids
1.3. Altres tècniques de separació
|
2. Tècniques de tractament de mostra |
2.1. Mostres sòlides
2.2. Mostres líquides
2.3. Mostres gasoses
|
3. Estadística Avançada |
3.1. Comparació simultània de més de dos conjunts de dades analítiques. ANOVA.
3.2. Aplicació a la calibració univariant |
4. Anàlisi multivariant. |
4.1. Introducció: Ordre de les dades
4.2. Objectiu de l’anàlisi multivariant
4.3. Preprocessat de dades multivariants
4.4. Anàlisi per Components Principals
4.5. Mètodes de classificació
4.6. Mètodes de calibratge multivariants |
5. Disseny estadístic d'experiments químics |
5.1. Objectiu del disseny d’experiments
5.2. Matrius pel cribatge de factors
5.3. Dissenys factorials complets i fraccionats
5.4. Tècniques d'optimització |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0.5 |
1.5 |
Sessió Magistral |
|
55 |
83 |
138 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
5 |
15 |
20 |
Seminaris |
|
10 |
20 |
30 |
Fòrums de discussió |
|
6 |
12 |
18 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
4.5 |
7.5 |
|
Proves mixtes |
|
5 |
0 |
5 |
Proves de desenvolupament |
|
1 |
0 |
1 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació del programa de l'assignatura. S'explicarà a l'alumnat la forma de contactar amb el professor fora de les hores de classe. |
Sessió Magistral |
Combinació de classe magistral i estudi de casos mitjançant la introducció de conceptes bàsics, la discussió d'exemples i la realització conjunta d'exercicis de forma presencial. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Resolució de problemes per part dels alumnes i el professor. Inclou treball individual per part de l'alumne. |
Seminaris |
Estudi i discussió de casos pràctics. |
Fòrums de discussió |
Es plantejaran a l'aula varis problemes analítics i es discutirà la millor estratègia analítica a seguir per resoldre'ls. |
Atenció personalitzada |
Aclariment de dubtes de conceptes treballats a les diferents metodologies. |
Descripció |
Presencial (despatxos professors) i per correu electrònic. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Fòrums de discussió |
|
S'avaluarà a través de la rúbrica corresponent la intervenció en el fòrum. Els continguts que es treballaran són els corresponents als temes 1-2. |
5% |
Proves mixtes |
|
Dues proves:
1ª corresponent als temes 1 i 2.
2ª corresponent als temes 3-5. |
1ª: 45%
2ª: 27% |
Proves de desenvolupament |
|
Una prova corresponent als temes 1-2, en la que es treballaran els continguts d'articles científics. |
5% |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Tres o quatre proves corresponents als temes 3-5, d'aproximadament 20 minuts de durada, realitzades individualment. |
18% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
2ª convocatòria La avaluació es realitzarà mitjançant una prova mixta realitzada en les dates publicades. Per superar l'assignatura, en ambdues convocatòries es requerirà una nota mínima de 3.5 en l'avaluació global de cadascun dels 2 blocs (bloc 1, temes 1-2 i bloc 2, temes 3-5). La nota global resultarà de ponderar el bloc 1 amb un coeficient de 0,55 i el bloc 2 de 0,45. Durant les proves d'avaluació, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. ${1}iLa realització demostrativament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. Amb independència d'això, davant la gravetat dels fets, el centre pot proposar la iniciació d'un expedient disciplinari, que serà incoat mitjançant resolució del rector o rectora. ${1}i |
Bàsica |
F. ROUESSAC, A. ROUESSAC, Chemical analysis. Modern instrumental methods and techniques, John Wiley & Sons Inc., 2000
R. CELA, R.A. LORENZO, M.C. CASAIS, Técnicas de separación en química analítica, Síntesis, 2002
C.F. POOLE, The essence of chromatography, Elsevier, 2003
E.M. THURMAN, M.S. MILLS, Solid-phase extraction. Principles and practice, John Wiley, 1998
, , ,
J.N. MILLER, J.C.MILLER, Estadística y Quimiometría para Química Analítica, Pearson Education, S.A, 2000
G. RAMIS RAMOS; M.C. GARCIA ALVAREZ-COQUE, Quimiometria., Sintesis, S.A, 2001
R. CELA, Avances en quimiometría práctica, Universidad de Santiago de Compostela. Servicio de Publicaciones, 1994
D.L. MASSART; B.G.M. VANDEGINSTE; L.M.C. BUYDENS, S. De JONG, P.J. LEWI, J. SMEYERS-VERBEKE, Handbook of Chemometrics and Qualimetrics. Part A-B, Elsevier,, 1997
A.C. ATKINSON, A.N. DONEW, Optimun experimental designs, Oxford Science Publications, 1992
, , ,
|
|
Complementària |
M.V. DABRIO et al., Cromatografía y electroforesis en columna, Springer-Verlag, 2000
C. F. POOLE, S.A. SCHUETTE, Contemporary practice of chromatography, Elsevier, 1984
M. VALCARCEL, M. SILVA, Teoría y práctica de la extracción líquido-líquido, Alhambra, 1983
C.F. POOLE, S.K. POOLE, Chromatography today, Elsevier, 1991
M.G. KHALEDI , High performance capillary electrophoresis. Theory, techniques and applications, John Wiley, 1998
C. E. MELOAN, Chemical separations. Principles, techniques and experiments, John Wiley & Sons Inc., 1999
, , ,
, , ,
HUNTER HUNTER, Statistics for a experiments. An introduction to design, data analysis and model building, John Wiley, 1978
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
LABORATORI DE QUÍMICA ANALÍTICA/13204104 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
QUÍMICA GENERAL/13204003 | ESTADÍSTICA APLICADA/13204007 | QUÍMICA ANALÍTICA/13204101 | ANÀLISI INSTRUMENTAL/13204102 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|