DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) CULTIUS CEL·LULARS COM A MODEL EXPERIMENTAL PER ESTUDIS NUTRICIONALS Codi 13675212
Ensenyament
Nutrició i Metabolisme (2012)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Bioquímica i Biotecnologia
Coordinador/a
BLADÉ SEGARRA, MARIA CINTA
Adreça electrònica mariacinta.blade@urv.cat
juanjose.moreno@urv.cat
ruth.ferrer@urv.cat
montserrat.mitjans@urv.cat
raquel.martin@urv.cat
Professors/es
BLADÉ SEGARRA, MARIA CINTA
MORENO AZNÁREZ, JUAN JOSÉ
FERRER ROIG, RUTH
MITJANS ARNAL, MONTSERRAT
MARTÍN VENEGAS, RAQUEL
Web http://www.ub.edu/grad/plae/AccesInformePDInfes?curs=2014&assig=569335&ens=M0507&recurs=pladocent&n2=1&idioma=CAT
Descripció general i informació rellevant Assignatura impartida des de la UB. Pretén introduir l'alumne/a en les característiques morfològiques i fisiològiques de l'epiteli intestinal, els fonaments del comportament cel·lular en cultiu i les tècniques bàsiques associades al cultiu cel·lular, les normes que regulen el treball en un laboratori de cultius i les estratègies bàsiques per al disseny experimental en cultius.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC1 Dominar els conceptes i processos metabòlics que intervenen en la gestió dels nutrients en l'organisme i la seva funció.
  AC3 Interpretar adequadament els resultats dels estudis nutricionals bibliogràfics realitzats amb humans.
  AC5 Percebre, apreciar i utilitzar la diversitat d'àmbits de coneixement que participen a l'àrea de la nutrició i el metabolisme.
  AC6 Reconèixer les bases moleculars de les interaccions dels nutrients amb el genoma.
  AC7 Incorporar eficaçment els avanços científics al propi camp professional.
  Professionalitzador
  Recerca
  AR1 Especialitat "Recerca": Analitzar les últimes tendències en la investigació en nutrició.
  AR2 Especialitat "Recerca": Aplicar les metodologies d'investigació en nutrició.
  AR3 Especialitat "Recerca": Aplicar l'anàlisi de dades adequat als estudis nutricionals.
  AR4 Especialitat "Recerca": Saber establir hipòtesi de treball i objectius.
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC2 Resoldre problemes complexos de forma efectiva.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
En els darrers anys, la utilització de cultius cel·lulars com a model experimental en estudis nutricionals ha experimentat un creixement exponencial. Es fa necessari doncs que l’alumne conegui el fonament del cultiu cel·lular, així com els seus avantatges i les seves limitacions. Per tant, l’objectiu general de l’assignatura és dotar l’alumne dels coneixements i habilitats referents a l’estudi de la funció epitelial de barrera i el transport transcel·lular de nutrients en un model experimental específic com és el cultiu cel·lular. L’alumne haurà de conèixer una vegada finalitzada l’assignatura: - les característiques morfològiques i fisiològiques de l’epiteli intestinal - els fonaments del comportament cel·lular en cultiu i les tècniques bàsiques associades al cultiu cel·lular - les normes que regulen el treball en un laboratori de cultius - les estratègies bàsiques per al disseny experimental en cultius AC1
AC3
AC5
AC6
AC7
AR1
AR2
AR3
AR4
BC2

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció al sistema digestiu.
Organització de la paret intestinal. Mucosa. Epiteli intestinal. Tipus cel·lulars:
cèl·lules indiferenciades, cèl·lules caliciformes, cèl·lules endocrines, cèl·lules Paneth, cèl·lules M, enteròcits. Unions intercel·lulars.
2. Funció epitelial de barrera. Vies i mecanismes per a l’absorció intestinal de nutrients.
Via paracel·lular i transcel·lular. Difusió simple. Transport mediat equilibratiu i concentratiu. Paper del components de la dieta sobre l’absorció de nutrients i la funció epitelial de barrera.
3. Fonament dels models experimentals per a l’estudi de l’absorció intestinal de nutrients.
Metodologies in vivo i in vitro per a l’estudi de l’absorció intestinal. Avantatges i limitacions.
4. Biologia dels cultius cel·lulars.
Tipus de cultius. Fonament del cultius cel·lulars utilitzats en estudis nutricionals: aproximació a la fisiologia del sistema digestiu. Línies cel·lulars intestinals: Caco-2, HT-29, IEC-6 i T84.
5. Infraestructura, equipaments i medis de cultiu.
Instal·lacions per al cultiu cel·lular. Requeriments del laboratori de cultius. Equipament per a la manipulació i l’observació de les cèl·lules en cultiu. Medis de cultius: requeriments mínims i suplementació. Suports per al cultiu.
6. Tècniques bàsiques de cultiu cel·lular. Sembra, propagació, manteniment, divisió i conservació de línies. Estratègies de caracterització i diferenciació.
7. Utilització de les cèl·lules intestinals com a model experimental.

Disseny experimental per a l’estudi de la funció epitelial de barrera. Marcadors de la via paracel·lular. Determinació de la resistència elèctrica transepitelial. Disseny experimental per a l’estudi del transport transcel·lular.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
9 12.5 21.5
Pràctiques a laboratoris
10 12.5 22.5
 
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
2 27 29
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels estudiants i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Classes de teoria que es desenvolupen a l’aula, per impartir els coneixements teòrics de l’assignatura.
Pràctiques a laboratoris Pràctiques al laboratori de cultius, consten de tres sessions:
Sessió 1. Tècniques bàsiques de cultiu cel·lular
Sessió 2. Avaluació de la funció epitelial de barrera. Anàlisi i discussió dels resultats obtinguts.
Sessió 3. Transport transcel·lular de nutrients. Anàlisi i discussió dels resultats obtinguts.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Raquel Martín Venegas raquelmartin@ub.edu Departament de Fisiologia, Facultat de Farmàcia

Avaluació
  Descripció Pes
Proves objectives de tipus test L’estudiant ha de realitzar una prova que inclou 50 preguntes test de tipus vertader-fals
(pregunta ben contestada: 1 punt, mal contestada: -1 punt i no contestada: 0 punts)
50%
Altres

Assistència a classe: L'estudiant ha d'assistir com a mínim al 80% de la totalitat d'activitats presencials.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació continuada consta de les següents parts:

1. Assistència a classe: 10% de la qualificació final

L'estudiant ha d'assistir com a mínim al 80% de la totalitat d'activitats presencials.

2. Pràctiques: 40% de la qualificació final

L'estudiant ha de elaborar un informe amb l'anàlisi i discussió dels resultats obtinguts en les tres sessions pràctiques.

3. Examen test: 50% de la qualificació final

L'estudiant ha de realitzar una prova que inclou 50 preguntes test de tipus vertader-fals


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent