DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) ANATOMIA GENERAL I DE L'APARELL LOCOMOTOR Codi 14204003
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
12 Formació bàsica Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
PIERA LLUCH, VERÒNICA
Adreça electrònica veronica.piera@urv.cat
hiam.tarabishi@urv.cat
diasol.villa@urv.cat
vanesa.revuelta@urv.cat
irene.pascual@urv.cat
enricalexandre.sirvent@urv.cat
francescdasis.larroca@urv.cat
Professors/es
PIERA LLUCH, VERÒNICA
TARABISHI MARIN, HIAM
VILLA VIÑAS, DIASOL
REVUELTA GARRIDO, VANESA
PASCUAL PALACIOS, IRENE
SIRVENT DIAZ, ENRIC ALEXANDRE
LARROCA SOLIVA, FRANCESC D'ASIS
Web
Descripció general i informació rellevant Introducció general de temes que estan relacionats amb les totes les assignatures en continguts d'anatomia humana. Estudi de les primeres setmanes del desenvolupament de part dels diferents aparells i sistemes del organisme humà. Estudi de tots els elements que constitueixen l’aparell locomotor, així com dels sistemes vasculars i nerviós perifèric corresponents, en estat de salut

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A12 Radiologia
 A19 Diagnòstic per la imatge
 A42 L’estructura i la funció de l’organisme humà en estat de salut i de cadascun del seus òrgans i aparells
 A43 El cicle de la vida
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat)
 B3 Comunicació amb els companys i treball en equip
 B10 Aspectes ètics
 B18 Judici crític i capacitat de fer front a la incertitud i l’error en la presa de decisions
 B28 Aprenentatge autònom
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A12 Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet)
Interpretar l' anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia
 A19 Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
Conèixer les indicacions, contraindicacions i riscs de les exploracions
Saber interpretar les diferents proves
 A42 Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
Conèixer les bases teòriques i l’aplicació dels diversos mètodes d’exploració funcional del sistemes i dels aparells.
 A43 Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
 B3 Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
 B10 Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat
 B18 Reconèixer i acceptar que el coneixement científic és canviant
 B28 Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
PROGRAMA TEÒRIC

PRIMERA PART
ANATOMIA GENERAL I EMBRIOLOGIA

Relació de tots els continguts teòrics que formen part de l'assignatura, distribuïts en grans apartats. Presentació genèrica de totes les assignatures en continguts d'Anatomia humana i embriologia pel tal de que coneguin l'importat interrelació entre elles
Generalitats de l’estudi anatòmic

• Concepte i importància de l'anatomia. Posició anatòmica. Plans i eixos. Nomenclatura • Osteologia. Tipus d'ossificació. Classes d'ossos. Nomenclatura • Artrologia. Desenvolupament i classificació de les articulacions • Miologia. Generalitats. Òrgans auxiliars. • Generalitats del sistema arterial i venós. Vasos limfàtics • Bases per a l'estudi morfològic “in vivo”. Raigs Röentgen (I): radiologia convencional. Ultrasons • Principis de la nomenclatura i posició en el diagnòstic per la imatge • Tècniques basades en els raigs Röentgen (II): estudis mitjançant TC. Ressonància magnètica

Embriologia

Concepte i importància. Primera setmana del desenvolupament • Segona setmana del desenvolupament. Disc germinatiu bilaminar • Tercera setmana del desenvolupament. Disc trilaminar • Derivats dels fulls embrionaris. Aspecte extern de l'embrió durant el segon mes de desenvolupament • Cavitats de l'organisme. Múscul diafragma • Sistema musculesquelètic. Botó germinal de les extremitats. Malformacions • Sistema músculesquelètic. Crani. Tronc. Malformacions • Desenvolupament de la cara i del coll • Desenvolupament de l'aparell respiratori • Sistema cardiovascular • Malformacions cardíaques i de grans vasos • Evolució de l'aspecte extern de l'embrió i del fetus a partir del segon mes
SEGONA PART
ESTUDI DE L’APARELL LOCOMOTOR
Inclou la classificació del cos humà, per regions, que seran objecte d'estudi
Extremitat superior

Artrologia • Articulacions: esternoclavicular i acromioclavicular. Pseudoarticulació escapulocostal. Mecanisme de suspensió del membre superior • Articulació escapulohumeral • Articulació del colze i radiocubital distal • Articulacions del canell, de la mà i dels dits Miologia • Músculs de la cintura escapular. • Músculs del braç. • Músculs de l’avantbraç. • Músculs de la mà. • Aponeurosi del braç. Envans intermusculars. Retinacles. Sinovials i corredores. Vascularització • Artèries subclàvies. Artèria axil•lar • Artèria humeral. Artèria radial. • Artèria cubital. Arcs palmars • Venes superficials i profundes. Limfàtics. Innervació • Formació dels plexes. Plexe braquial • Nervi medià. Nervi musculocutani • Nervis radial. Nervi circumflex • Nervis: cubital, braquial cutani intern i accessori del braquial cutani intern Topografia • Cavitat axil•lar. Fossa del colze: canals bicipitals. Talls topogràfics del braç, de l'avantbraç, del canell i mà. • Biomecànica de l'extremitat superior

Extremitat inferior

Artrologia • Articulació coxofemoral • Articulació del genoll • Articulacions tibioperoneals: superior i inferior. Articulació del turmell • Articulacions del peu Miologia • Músculs de la cintura pelviana. Músculs ventrals • Músculs de la regió glútia. • Músculs adductors i recte intern • Músculs de la cuixa. • Músculs de la cama. • Músculs del peu. • Aponeurosi. Envans intermusculars. Retinacles. Corredores. Vascularització • Artèria femoral • Artèria poplítia. Artèria tibial anterior. Artèria pèdia • Tronc tibioperoneal. Artèries plantars • Venes i limfàtics. Innervació • Plexe lumbar, sacre i sacrococcigeal • Nervi obturador. Nervi crural • Nervi ciàtic. Nervi tibial • Nervi peroneal comú. Nervis plantars Topografia • Triangle d’Scarpa. Conducte dels vasos femorals. Rombe popliti. Talls topogràfics de la cuixa, cama, turmell i peu • Biomecànica de l'extremitat inferior

Crani i tronc

Artrologia • Articulacions del crani. Articulació temporomandibular • Articulacions de la columna i del crani. Articulació occipitoatlàntica i occipitoaxial • Articulacions de la columna vertebral. Articulació sacroilíaca • Articulacions de la columna vertebral amb les costelles Miologia • Músculs del cap. Músculs derivats del primer arc • Músculs derivats del segon arc • Músculs del tòrax • Músculs dels canals vertebrals • Músculs de la nuca. Músculs prevertebrals • Músculs laterals del coll. Músculs de la regió hioïdal • Músculs de l'abdomen. Músculs anteriors i posteriors • Músculs laterals de l'abdomen.• Múscul diafragma • Trajecte inguinal. Punts dèbils de la paret abdominal. Fossetes inguinals • Biomecànica de la columna vertebral
PROGRAMA PRÀCTIC

Seminaris


En referència a conceptes d’interès general de l'assignatura i de la cultura mínima que s’ha d'adquirir pel fet de estudiar el grau de Medicina.

Seminaris anatomia radiològica
Anatomia radiològica convencional: projeccions bàsiques de l'extremitat superior • Estudi mitjançant TC i RM de l’extremitat superior: cintura escapular, braç, colze, avantbraç, canell i mà • Sistema vascular: angiografia convencional. Flebografia. Limfografia • Estudi radiogràfic convencional: projeccions bàsiques de l'extremitat inferior • Estudi mitjançant raigs X, TC i RM de l’extremitat inferior: pelvis, maluc, cuixa i genoll, cama, turmell i peu • Sistema vascular: angiografia convencional. Flebografia. Limfografia. • Interpretació radiològica del tòrax. Gàbia toràcica. Columna vertebral: vèrtebres cervicals i dorsals. Projeccions bàsiques. • Estudi mitjançant TC de la regió occipitoatloaxoïdal i de la columna cervical, dorsal i lumbar. • Estudi radiològic convencional: projeccions bàsiques del crani • Estudi TC de la base del crani
Osteologia
• Generalitats de l'estudi dels ossos. Clavícula. Escàpula. Húmer • Cúbit. Radi. Ossos carpians, metacarpians i falanges • Vèrtebres tipus. Caràcters diferencials dels diferents segments • Costelles. Esternum. Hioide • Sacre. Coxal • Fèmur. Ròtula. Tíbia. Peroné • Ossos tarsians, metatarsians i falanges • Occipital, Parietal. Frontal • Esfenoide. Temporal • Etmoide. Maxil•lar superior. Palatí. Cornet inferior • Maxil•lar inferior. Malar. Vòmer. Nasal. Unguis • Fosses craniofacials: nasal i orbitària • Fosses craniofacials: esfenopalatina, cigomàtica, temporal. Comunicacions • Base de crani: visió endocranial i exocranial

Laboratori
Aprenentatge de algunes de les tècniques més bàsiques que poden ser utilitzades en l'estudi del desenvolupament d'un ésser viu
Disseccions • Sistema venós superficial de l'extremitat superior. Estudi topogràfic de l'extremitat superior: Cintura escapular. Braç • Cavitat axil•lar. Colze. Avantbraç. Canell i mà
• Sistema venós superficial de l'extremitat inferior. Estudi topogràfic de l'extremitat inferior: Regió anterior de la cuixa. Triangle d’Scarpa • Genoll. Regió anterior de la cama. • Regió glútia. Regió posterior de la cuixa. Rombe popliti. Regió posterior de la cama. Turmell i peu
• Coll: músculs hioïdals. Musculatura de la regió dorsal del tronc
•Paret abdominal. Trajecte inguinal

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A12
A19
A42
A43
72 108 180
Seminaris
A12
A19
A42
A43
B3
B28
13 3.25 16.25
Pràctiques a laboratoris
A42
A43
B3
B10
B28
51 25 76
Atenció personalitzada
6 0 6
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Seminaris Seminaris de Embriologia:Treball en profunditat de temes d'Embriologia. Ampliació i relació dels continguts donats a les sessions magistrals amb el quefer professional. Aclariment de conceptes així com tractament, en grups més reduïts, de temes específics i complementaris del programa.

Seminaris d'anatomia radiológica: Aprendre a reconèixer els elements de les diferents regions topogràfiques en estat de normalitat (sense patologia) mitjançant les tècniques d'exploració per la imatge més adients en cada cas.
Pràctiques a laboratoris Laboratori d'Embriologia: Els alumnes podran observar algunes de les fases del desenvolupament en embrions de pollastre i talls histotopogràfics d'embrions humans.

Osteoteca: Estudi de tots els ossos de l'organisme, amb la finalitat de saber-los identificar, orientar-los i aprendre'n els detalls més importants. Aquest continguts estan directament relacionats amb la comprenció i aprenentatge de gran part dels contingut de les sessions magistral.

Sala de dissecció: Observar sobre el cadàver les diferents estructures de l'aparell locomotor, del sistema vascular i nerviós perifèric que s'han estudiat a les classes teòriques. Reconèixer-les i saber-les identificar.
Atenció personalitzada Atendre i asistir als alumnes en tots els temes relacionats amb l'asssignatura

Atenció personalitzada
Descripció
VIRTUAL: serveix pel mateix que les sessions presencials, però també per coordinar altres hores d'atenció de forma personalitzada. La resposta a les consultes rebudes (traïen casos excepcionals), es realitza un cop per setmana. PRESENCIAL: D'acord amb es alumnes a les hores convingudes i per atendre totes aquelles consultes que ho requereixin a demanda de l'alumne o a criteri del professor veronica.piera@urv.cat montserrat.jove@urv.cat hiam.tarabishi@urv.cat tomasluis.sempere@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A12
A19
A42
A43
Examen escrit de diferents tipus de preguntes curtes que inclouen tots els continguts en les classes magistrals així com d'aquells impartits en les sessions pràctiques i que són claus per la comprensió dels primers. 70%
Seminaris
A12
A19
A42
A43
B3
B28
Examen Oral PRÀCTIC
Avaluació dels coneixements adquirits en els seminaris, en examen pràctic:
- identificació de les estructures anatòmiques, en imatges de les diferents tècniques de diagnòstic per la imatge (Radiologia convencional, RNM, TC, etc.)
10%
Pràctiques a laboratoris
A42
A43
B3
B10
B28
Avaluació dels coneixements adquirits a l'osteoteca i sala de dissecció, en l'examen pràctic.
20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

ANATOMIA HUMANA:

Totes les proves d'avaluació que es realitzin tindran les mateixes característiques i constaran de dues parts :

  • Un examen pràctic, que caldrà tenir superat per poder accedir al teòric que correspondrà al 30% de la nota total
  • Un examen teòric, que correspondrà al 70% .

Per considerar aprovat el conjunt d'una prova, s'ha d'haver obtingut una qualificació mínima de 5/10 en cadascuna d'elles.

1ª convocatòria: inclourà tota la matèria no avaluada al llarg del curs, així com les parts no aprovades.

2ª convocatòria: inclourà tota la matèria no aprovada en la primera. S'ha de tenir present que per considerar aprovada l'assignatura cadascuna de les pars pendents, s'ha de superar en una nota mínima de 5/10

Pel que fa a les proves pràctiques:

  • L'assistència a les pràctiques és OBLIGATÒRIA, i no s'acceptarà més que una falta sense justificar, per poder presentar-se a l'examen corresponent.
  • Si estan aprovades en la seva totalitat en la primera convocatòria, la qualificació corresponent es guardarà fins el curs següent.En cas contrari s'hauran de repetir i per tant estran subjectes a la normativa assenyalada en el punt anterior
Seran d'obligat compliment per part dels estudiants els artcles:21 NAM Grau i 20 NAM Màster, pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves tan escrites com orals

Fonts d'informació

Bàsica COCHARD, LR, Atlas de Embriologia Humana. Netter, Elsevier, 2005
HIB, J, Embriología médica., México: McGraw-Hill / Interamericana.6ª Ed., 1994
LARSEN, WJ, Embriología humana, Madrid: Elsevier Science, 2003
MOORE, KL., Elementos de Embriología Humana., México: McGraw-Hill / Interamericana, 1991
MOORE, MC., Embriología clínica., 7ª ed. Madrid: Elsevier, 2004
MOORE KL PERSAUD TVN, Embriología clínica, Elsevier, 2008
Rohen, Embriología Funcional. Una prespectiva para la Biología del desarrollo, Médica Panamericana, 2008
SADLER TW, Embriología Médica, con orientación clínica (incluye CD-ROM). , 9ª ed. Madrid: Médica Panamericana, 2008
DRAKE RL, VOLGL W, MITCHELL AWM. , Gray Anatomía para estudiantes, Madrid: Elsevier España S.A, 2005
, LLIBRES DE TEXT, ,
GARCÍA-PORRERO J, HURLÉ J, Anatomia Humana, McGraw-Hill/Interamericana, 2005
LATARJET M, RUIZ LIARD A., Anatomía Humana. 2 v. , 4ª ed. Madrid: Médica Panamericana, 2004
LAZORTHES G, Sistema nervioso periférico, Barcelona: Masson, 1986
LLUSÁ PÉREZ M, MERÍ VIVED, A, RUANO GIL, D, Manual y Atlas Fotográfico de Anatomía del Aparato Locomotor., Madrid: Medica panamericana, 2004
MOORE KL, DALLEY AF., Anatomía con orientación clínica., 4ª ed. Madrid: Médica Panamericana, 2002
OJEDA JL, ICARDO JM., Anatomía Humana. Aspectos funcionales y clínicos, Barcelona: Masson, 2004
ROUVIERE H, DELMAS H DELMAS V, Anatomía humana descriptiva, topográfica y funcional.(4 tomos), 11ª Ed. Barcelona. Masson, 2006
SCHÜNKE M, SCHUKTE E, SCHUMACHER, U., Prometheus texto y atlas de Anatomía. Tomo 1 Anatomía General y Aparato Locomotor., Madrid: Médica Panamericana, 2005
SCHÜNKE M, SCHUKTE E, SCHUMACHER, U., Prometheus texto y atlas de Anatomía. Tomo 2 Cuello y órganos internos. , Madrid: Médica Panmericana, 2006
SCHÜNKE M, SCHUKTE E, SCHUMACHER, U., Prometheus texto y atlas de Anatomía. Tomo 3 Cabeza y Neuroanatomía. , Madrid: Médica Pamericana, 2006
WILLIAMS PL, WARWICK R, Anatomía de Gray (2 tomos)., 38ª Ed. Madrid: Elsevier, 1998
HANSEN JT, Netter Anatomía, tres volumenes: cabeza y cuello; tronco; miembros. , barcelona: Masson, 2005
AGUR AMR, DALLEY AF, Atlas de Anatomía de Grant [incluye CD-ROM], 11ª ed. Madrid: Médica Panamericana, 2007
KAPANDJI IA, Cuadernos de fisiología articular.Miembro superior. , 5ª ed. Barcelona: Médica Panamericana, 2006
KAPANDJI IA , Cuadernos de fisiología articular. Miembro inferior., 5ª ed. Barcelona: Médica Panamericana, 1998
KAPANDJI IA , Cuadernos de fisiología articular. Tronco y raquis., 5ª ed. Barcelona: Médica Panamericana, 1998
, ATLES, ,
KÖPF-MAIER P., Wolf-Heidegger's Atlas de Anatomía. I. Aparato Locomotor, II. Vísceras., Madrid: Marbán Libros, S.L., 2000
NETTER FH, Atlas de Anatomía Humana., 3ª ed. Barcelona: Masson, 2006
PLATZER W, Atlas de Anatomía. Con correlación clínica. Tomo 1. Aparato Locomotor., Médica Panamericana, 2008
PUTZ R, PABST R., Sobotta Atlas de Anatomía. 2 v., 22ª ed. Madrid: Médica Panamericana, 2006
SMITH-FERNÁNDEZ VM, RODRÍQUEZ-GARCÍA S, SMITH-FERNÁNDEZ A, FERNÁNDEZ-ORTEGA I, SMITH-AGREDA, JM., Atlas de los sistemas neuromusculares. , 2ª ed. 2ª ed. Barcelona: Espaxs, S.A.; Barcelona: Espaxs, S.A.; , 2003
ROHEN JW, YOKOCHI C, LÜTJEN-DRECOLL E. , Atlas de anatomía humana. Estudio fotográfico del cuerpo humano. , 5ª ed. Madrid: Elsevier Science;, 2003

Complementària THIEME, Atlas Schwenke. General Anatomy and the Musculoskeletal System, ,

Recomanacions


 
Altres comentaris
Per accedir a la sala de dissecció els alumnes HAURAN DE COMPLIR RIGOROSAMENT EL PLA D'ACOLLIDA DELS ALUMNES QUE INCLOU EL MANUAL DE BIOSEGURETAT I BONES PRÀCTIQUES I QUE TROBARAN A LA PÀGINA DE L'ASSIGNATURA DEL MOODLE.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent