DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) BASES DE LA RECERCA I DOCUMENTACIÓ Codi 14204005
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
LANUZA ESCOLANO, MARÍA ANGEL
RIBALTA VIVES, JOSEP
MURPHY ., MICHELLE
Adreça electrònica josep.ribalta@urv.cat
mariaangel.lanuza@urv.cat
mariadelesneus.garcia@urv.cat
michelle.murphy@urv.cat
jesus.sabate@urv.cat
marta.tomas@urv.cat
natalia.ferre@urv.cat
montse.guardiola@urv.cat
pol.sole@urv.cat
josemaria.colomina@urv.cat
gemma.ornosa@urv.cat
Professors/es
RIBALTA VIVES, JOSEP
LANUZA ESCOLANO, MARÍA ANGEL
GARCIA SANCHO, MARIA DE LES NEUS
MURPHY ., MICHELLE
SABATE FORT, JESUS
TOMAS MARGINET, MARTA
FERRE PALLAS, NATALIA
GUARDIOLA GUIONNET, MONTSERRAT
SOLÉ NAVAIS, POL
COLOMINA MUELA, JOSE MARIA
ORNOSA MARTÍN, GEMMA
Web
Descripció general i informació rellevant Aprenenetatge de la contribució que tenen en l’avenç de la medicina: la recerca, l’evolució històrica de la medicina, la documentació, la informació i la comunicació i el treball en equip. Es realitzaran diferents experiències com Podcast, Treballs individuals i Aprenentatge basat en la resolució de problemes utilitzant els coneixements de TICs i de Fonts de documentació prèviament introduits de forma pràctica.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat)
 B3 Comunicació amb els companys i treball en equip
 B4 Comunicació com a educador
 B6 Habilitats informàtiques i accés a base de dades
 B7 Metodologia científica i de recerca
 B15 Contribució al progrés de la medicina
 B17 Medicina basada en l’evidència (MBE)
 B23 El metge com a investigador
 B24 El metge com a docent
 B28 Aprenentatge autònom
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
 B3 Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars
Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues
 B4 Adaptar el llenguatge i el missatge segons les circumstàncies
Saber estructurar i esquematitzar el missatge
 B6 Valorar la informació i el seu ús
Manejar, a nivell d’usuari, els diferents paquets informàtics i estadístics
Accedir al món del coneixement biomèdic utilitzant els referent de prestigi reconegut
Utilitzar diferents sistemes per accedir a bases de dades informatitzades per aplicar-les periòdicament
 B7 Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
Conèixer la relació entre recerca bàsica i recerca clínica
Conèixer la necessitat de la col•laboració entre les dues recerques en equips multidisciplinaris
Conèixer la metodologia científica
 B15 Ser conscient del progrés que ha experimentat i experimenta la medi
 B17 Conèixer les fonts de l’evidència (publicacions científiques, protocols, guies de pràctica clínica, bases de dades), la manera d’aconseguir-les i com mantenir-les actualitzades
Conèixer la metodologia científica per obtenir una medicina basada en l’evidència
Conèixer l’abast organitzatiu, formatiu, jurídic, ètic i de gestió de l’MBE
Saber els avantatges de l’aplicació de protocols consensuats segons l’MBE
 B23 Ser conscient de la necessitat de comunicar a la comunitat científica els resultat de la seva experiència professional
 B24 Ser conscient de la necessitat de ser docent i d’ensenyar a altres al mateix temps que es fa assistència
 B28 Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Història de la medicina (HIS) La medicina a la prehistòria.
La medicina grega, romana, àrab i medieval.
La medicina durant el Renaixement i el Barroc.
La medicina de la il·lustració. El segle XIX. El positivisme.
Teoria de la ciència (Karl Popper, Thomas Kuhn).
La medicina a partir de la Primera Guerra Mundial. Metges filòsofs.
Doctrines mèdiques heterodoxes. L'antipsiquiatria.


Documentació (DOC) Introducció a la documentació. Catàleg i recursos d'informació de la URV.
Criteris de selecció i qualitat de la informació.
Utilització de la base de dades PubMed per buscar informació biomèdica.
Normes de citació i programes de gestió de bibliografia.

Tècniques d'informació i comunicació (TIC) SISTEMES OPERATIUS: MS-WINDOWS

Utilització del sistema operatiu MS-Windows per la gestió de bases de dades, informació i arxius.

Utilització de l’intranet de la URV.

Cerca i emmagetzematge d’informació científica de l’internet.

Còpies de seguretat i antivirus

PROGRAMA DE PROCESSAMENT DE TEXTOS: MS-WORD

Redacció d’informe científic escrit amb el programa MS-Word.

MS-POWER POINT

Preparació d’una exposició científica amb el programa MS-Powerpoint.

TÈCNIQUES DE COMUNICACIÓ VERBAL

Aprenentage Basat en Problemes (ABP) Aprenentatge basat en un problema (ABP):
Forma de treball en la que es presenta un problema, s’identifiquen les necessitats d’aprenentatge mitjançant la formulació de qüestions, es busca la informació necessària i finalment es torna al problema per resoldre’l. Tot el procés està guiat per un tutor. En el recorregut que viuen els alumnes des del plantejament original del problema fins la solució, treballen en col·laboració en petits equips, compartint la possibilitat de practicar i desenvolupar habilitats, de prendre responsabilitats i accions, d’observar i reflexionar sobre actituds i valors, de desenvolupar habilitats d’anàlisi i síntesi d’informació i de conjugar l’aprenentatge de diferents àrees de coneixement aprenent a raonar de manera eficaç. L’experiència de treball en el petit equip és una de las característiques distintives de l’ABP.

Recerca (REC) Mètode científic
Interpretació d'un descobriment biomèdic publicat en una revista científica (Aplicació de la metodologia apresa a ABP, contribucions individuals al blog i aplicació de la metodologia apresa per a cerca d'informació a DOC).
Elaboració d'una presentació en PowerPoint i d'un Póster amb els continguts d'aquest estudi (Aplicació dels continguts apresos a TIC).
Aprofondiment d'un dels aspectes de l'estudi (aplicant ABP) i elaboració d'un breu informe (aplicant els continguts apresos a TIC).
Exposició pública (aplicant els continguts apresos a TIC)


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
B7
B15
B23
18 27 45
Seminaris
B7
B15
B23
15 7.5 22.5
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
B3
B6
B23
B28
8 24 32
Treballs
B1
B6
B7
B15
B23
25 15 40
Presentacions / exposicions
B1
B3
B6
B7
B15
B23
3 1.5 4.5
Atenció personalitzada
B1
B3
B6
B7
B15
B23
B28
2 0 2
 
Proves mixtes
B7
B15
B17
B23
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Es farà una classe introductòria sobre els objectius de l’assignatura, la seva estructura i el sistema d’avaluació.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura referents a la història de la medicina i el mètode científic.
Seminaris Treball en profunditat d'un tema (monogràfic) relacionat amb la història de la medicina.

Sessions de discussió i aprofundiment del contingut de l'article de Recerca.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Estratègia consistent en la resolució d'un problema plantejat. Els estudiants treballaran en grups reduïts i es formularan qüestions per arribar a les possibles solucions del problema plantejat. Els estudiants col·laboraran entre ells en les consultes i rebran les explicacions del professor, que actuarà com a guia conductor.
Treballs En l’aula informàtica l’alumne es familiaritzarà amb les tècniques d’informació i comunicació i les tècniques i estratègies de documentació. Part de la feina en l’aula informàtica s’aplicarà a l’elaboració de la presentació de Recerca.
Presentacions / exposicions Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball .
Es presentarà en públic el treball d’investigació assignat, amb el suport d’una presentació de Powerpoint.
Tant la preparació del Powerpoint com l'exposició es realitzen en equip.
Atenció personalitzada Després de les classes, via correu electrònic o amb cita prèvia al despatx del professor.

Atenció personalitzada
Descripció
Dra. MARIA ANGEL LANUZA Presencial: • De dilluns a divendres per la tarda (Demanar cita prèvia per e-mail) Lloc: Unitat Histologia i Neurobiologia. • Al finalitzar cada una de les classes presencials. Virtual: Correu electrònic / entorn virtual Moodle. Dr. JESÚS SABATÉ Presencial: • Dimecres de 18:00 a 20:00 h. (Demanar cita prèvia per e-mail) Lloc: Despatx Historia de la Medicina. • Al finalitzar cada una de les classes presencials. Virtual: Correu electrònic / entorn virtual Moodle. Dra. MICHELLE MURPHY Presencial: • Dilluns de 9:00 a 11:00 (Demanar cita prèvia per e-mail). Lloc: Unitat de Medicina Preventiva i Salut Pública. Edifici 4, Planta 3. • Al finalitzar cada una de les classes presencials. Virtual: Correu electrònic / entorn virtual Moodle. Dra. NATÀLIA FERRÉ Presencial: • De dilluns a divendres per la tarda (Demanar cita prèvia per e-mail) Lloc: Despatx Pediatría, Edifici 4, Planta 2 • Al finalitzar cada una de les classes presencials. Virtual: Correu electrònic . Dra. MONTSE GUARDIOLA Presencial: • De dilluns a divendres per la tarda (Demanar cita prèvia per e-mail) Lloc: Despatx URLA, Edifici 4, 4ª planta • Al finalitzar cada una de les classes presencials. Virtual: Correu electrònic / entorn virtual Moodle. Dr. JOSEP RIBALTA Presencial: • De dilluns a divendres per la tarda (Demanar cita prèvia per e-mail) Lloc: Despatx 2, Edifici 0, planta baixa. • Al finalitzar cada una de les classes presencials. Virtual: Correu electrònic / entorn virtual Moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
B7
B15
B23
HISTÒRIA:
Aprofundir en un tema (monogràfic) relacionat amb la història de la medicina en equip i exposar-lo a la resta de la classe.

RECERCA:
Sessions de discussió i aprofundiment del contingut de l'article de Recerca.
L'assistència als 5 seminaris (REC1, REC2, REC3, REC4, REC5) és obligatòria.
22
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
B3
B6
B23
B28
(ABP) APRENENTATGE BASAT EN PROBLEMES
S'avaluaran els següents aspectes:
• La realització del ABP proposat és obligatòria.
• En cadascuna de les sessions presencials s’avaluarà de forma individual i per grup:
1. la capacitat analítica, conceptual i sintètica de l’alumne.
2. la capacitat de treball en equip i la participació en el conjunt de l’equip.
3. l’habilitat en la comunicació oral.
4. els coneixements adquirits.
5. la interpretació dels coneixements adquirits.

• Els coneixements individuals adquirits durant el desenvolupament del ABP s’avaluaran juntament amb els coneixements adquirits en altres metodologies docents en la prova genèrica de l’assignatura.

• L'estratègia de cerca documental i la bibliogràfica es valorarà mitjançant l'elaboració d'un informe (metodologia Treballs)
23
Treballs
B1
B6
B7
B15
B23
ABP:

Elaboració d'un informe on quedi reflectit el treball realitzat en equip i individualment. Es valorarà específicament:

1) L'explicació de l'estrategia de cerca documental que ha permès arribar a aquests continguts.
2) L'aplicació de les técniques de citació bibliogràfica.
3) L'elaboració d'un document de text.
9
Presentacions / exposicions
B1
B3
B6
B7
B15
B23
HISTÒRIA:
Exposició del tema assignat. La valoració es fa a la part de seminaris.


RECERCA:
L'exposició de l'article de recerca és obligatòria.

S'avaluaran els següents aspectes:
1) Grau de comprensió de l'article assignat.
2) Claredat en l'exposició pública i capacitat de respondre les preguntes.
3) Aplicació dels coneixements adquirits a TIC a l'elaboració del Powerpoint, el póster i l'exposició oral.
14
Proves mixtes
B7
B15
B17
B23
S'avaluarà mitjançant preguntes tipus test i de desenvolupament el coneixement teòric sobre els continguts treballats a història de la medicina, a l'article de recerca i a l'ABP. 32%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'ús de l'anglès per a la realització de les diferents tasques de l'assignatura es valorarà positivament.


L'assignatura té 4 parts: HIS, TIC/DOC, ABP i REC.

Cal aprovar cadascuna de les parts per aprovar l'assignatura.

AVALUACIÓ EN 2A CONVOCATÒRIA:

En el cas d'haver suspès l'assignatura en la primera convocatòria, per a l'avaluació en 2ª convocatòria es guardaràn les notes obtingudes en cada una de les 4 parts sempre que s'hagi obtingut una nota mínima de 5.

La 2ª convocatòria només permet recuperar els examens d'Història, PBL i RECERCA.


Fonts d'informació

Bàsica

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
LECTURA CRÍTICA DE LA LITERATURA MÈDICA/14204215


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent