Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat) |
| B3 |
Comunicació amb els companys i treball en equip |
| B4 |
Comunicació com a educador |
| B6 |
Habilitats informàtiques i accés a base de dades |
| B7 |
Metodologia científica i de recerca |
| B15 |
Contribució al progrés de la medicina |
| B17 |
Medicina basada en l’evidència (MBE) |
| B23 |
El metge com a investigador |
| B24 |
El metge com a docent |
| B28 |
Aprenentatge autònom |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
| | B3 |
Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars
Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues
| | B4 |
Adaptar el llenguatge i el missatge segons les circumstàncies
Saber estructurar i esquematitzar el missatge
| | B6 |
Valorar la informació i el seu ús
Manejar, a nivell d’usuari, els diferents paquets informàtics i estadístics
Accedir al món del coneixement biomèdic utilitzant els referent de prestigi reconegut
Utilitzar diferents sistemes per accedir a bases de dades informatitzades per aplicar-les periòdicament
| | B7 |
Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
Conèixer la relació entre recerca bàsica i recerca clínica
Conèixer la necessitat de la col•laboració entre les dues recerques en equips multidisciplinaris
Conèixer la metodologia científica
| | B15 |
Ser conscient del progrés que ha experimentat i experimenta la medi
| | B17 |
Conèixer les fonts de l’evidència (publicacions científiques, protocols, guies de pràctica clínica, bases de dades), la manera d’aconseguir-les i com mantenir-les actualitzades
Conèixer la metodologia científica per obtenir una medicina basada en l’evidència
Conèixer l’abast organitzatiu, formatiu, jurídic, ètic i de gestió de l’MBE
Saber els avantatges de l’aplicació de protocols consensuats segons l’MBE
| | B23 |
Ser conscient de la necessitat de comunicar a la comunitat científica els resultat de la seva experiència professional
| | B24 |
Ser conscient de la necessitat de ser docent i d’ensenyar a altres al mateix temps que es fa assistència
| | B28 |
Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Història de la medicina (HIS) |
La medicina a la prehistòria.
La medicina grega, romana, àrab i medieval.
La medicina durant el Renaixement i el Barroc.
La medicina de la il·lustració. El segle XIX. El positivisme.
Teoria de la ciència (Karl Popper, Thomas Kuhn).
La medicina a partir de la Primera Guerra Mundial. Metges filòsofs.
Doctrines mèdiques heterodoxes. L'antipsiquiatria.
|
Documentació (DOC) |
Introducció a la documentació. Catàleg i recursos d'informació de la URV.
Criteris de selecció i qualitat de la informació.
Utilització de la base de dades PubMed per buscar informació biomèdica.
Normes de citació i programes de gestió de bibliografia.
|
Tècniques d'informació i comunicació (TIC) |
SISTEMES OPERATIUS: MS-WINDOWS
Utilització del sistema operatiu MS-Windows per la gestió de bases de dades, informació i arxius.
Utilització de l’intranet de la URV.
Cerca i emmagetzematge d’informació científica de l’internet.
Còpies de seguretat i antivirus
PROGRAMA DE PROCESSAMENT DE TEXTOS: MS-WORD
Redacció d’informe científic escrit amb el programa MS-Word.
MS-POWER POINT
Preparació d’una exposició científica amb el programa MS-Powerpoint.
TÈCNIQUES DE COMUNICACIÓ VERBAL
|
Aprenentage Basat en Problemes (ABP) |
Aprenentatge basat en un problema (ABP):
Forma de treball en la que es presenta un problema, s’identifiquen les necessitats d’aprenentatge mitjançant la formulació de qüestions, es busca la informació necessària i finalment es torna al problema per resoldre’l. Tot el procés està guiat per un tutor. En el recorregut que viuen els alumnes des del plantejament original del problema fins la solució, treballen en col·laboració en petits equips, compartint la possibilitat de practicar i desenvolupar habilitats, de prendre responsabilitats i accions, d’observar i reflexionar sobre actituds i valors, de desenvolupar habilitats d’anàlisi i síntesi d’informació i de conjugar l’aprenentatge de diferents àrees de coneixement aprenent a raonar de manera eficaç. L’experiència de treball en el petit equip és una de las característiques distintives de l’ABP.
|
Recerca (REC) |
Mètode científic
Interpretació d'un descobriment biomèdic publicat en una revista científica (Aplicació de la metodologia apresa a ABP, contribucions individuals al blog i aplicació de la metodologia apresa per a cerca d'informació a DOC).
Elaboració d'una presentació en PowerPoint i d'un Póster amb els continguts d'aquest estudi (Aplicació dels continguts apresos a TIC).
Aprofondiment d'un dels aspectes de l'estudi (aplicant ABP) i elaboració d'un breu informe (aplicant els continguts apresos a TIC).
Exposició pública (aplicant els continguts apresos a TIC)
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
18 |
27 |
45 |
Seminaris |
|
15 |
7.5 |
22.5 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
8 |
24 |
32 |
Treballs |
|
25 |
15 |
40 |
Presentacions / exposicions |
|
3 |
1.5 |
4.5 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Es farà una classe introductòria sobre els objectius de l’assignatura, la seva estructura i el sistema d’avaluació. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts de l'assignatura referents a la història de la medicina i el mètode científic. |
Seminaris |
Treball en profunditat d'un tema (monogràfic) relacionat amb la història de la medicina.
Sessions de discussió i aprofundiment del contingut de l'article de Recerca. |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
Estratègia consistent en la resolució d'un problema plantejat. Els estudiants treballaran en grups reduïts i es formularan qüestions per arribar a les possibles solucions del problema plantejat. Els estudiants col·laboraran entre ells en les consultes i rebran les explicacions del professor, que actuarà com a guia conductor. |
Treballs |
En l’aula informàtica l’alumne es familiaritzarà amb les tècniques d’informació i comunicació i les tècniques i estratègies de documentació. Part de la feina en l’aula informàtica s’aplicarà a l’elaboració de la presentació de Recerca. |
Presentacions / exposicions |
Exposició oral per part dels alumnes d'un tema concret o d'un treball .
Es presentarà en públic el treball d’investigació assignat, amb el suport d’una presentació de Powerpoint.
Tant la preparació del Powerpoint com l'exposició es realitzen en equip. |
Atenció personalitzada |
Després de les classes, via correu electrònic o amb cita prèvia al despatx del professor. |
Descripció |
Dra. MARIA ANGEL LANUZA
Presencial:
• De dilluns a divendres per la tarda (Demanar cita prèvia per e-mail) Lloc: Unitat Histologia i Neurobiologia.
• Al finalitzar cada una de les classes presencials.
Virtual: Correu electrònic / entorn virtual Moodle.
Dr. JESÚS SABATÉ
Presencial:
• Dimecres de 18:00 a 20:00 h. (Demanar cita prèvia per e-mail) Lloc: Despatx Historia de la Medicina.
• Al finalitzar cada una de les classes presencials.
Virtual: Correu electrònic / entorn virtual Moodle.
Dra. MICHELLE MURPHY
Presencial:
• Dilluns de 9:00 a 11:00 (Demanar cita prèvia per e-mail). Lloc: Unitat de Medicina Preventiva i Salut Pública. Edifici 4, Planta 3.
• Al finalitzar cada una de les classes presencials.
Virtual: Correu electrònic / entorn virtual Moodle.
Dra. NATÀLIA FERRÉ
Presencial:
• De dilluns a divendres per la tarda (Demanar cita prèvia per e-mail) Lloc: Despatx Pediatría, Edifici 4, Planta 2
• Al finalitzar cada una de les classes presencials.
Virtual: Correu electrònic .
Dra. MONTSE GUARDIOLA
Presencial:
• De dilluns a divendres per la tarda (Demanar cita prèvia per e-mail) Lloc: Despatx URLA, Edifici 4, 4ª planta
• Al finalitzar cada una de les classes presencials.
Virtual: Correu electrònic / entorn virtual Moodle.
Dr. JOSEP RIBALTA
Presencial:
• De dilluns a divendres per la tarda (Demanar cita prèvia per e-mail) Lloc: Despatx 2, Edifici 0, planta baixa.
• Al finalitzar cada una de les classes presencials.
Virtual: Correu electrònic / entorn virtual Moodle.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
HISTÒRIA:
Aprofundir en un tema (monogràfic) relacionat amb la història de la medicina en equip i exposar-lo a la resta de la classe.
RECERCA:
Sessions de discussió i aprofundiment del contingut de l'article de Recerca.
L'assistència als 5 seminaris (REC1, REC2, REC3, REC4, REC5) és obligatòria. |
22 |
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes |
|
(ABP) APRENENTATGE BASAT EN PROBLEMES
S'avaluaran els següents aspectes:
• La realització del ABP proposat és obligatòria.
• En cadascuna de les sessions presencials s’avaluarà de forma individual i per grup:
1. la capacitat analítica, conceptual i sintètica de l’alumne.
2. la capacitat de treball en equip i la participació en el conjunt de l’equip.
3. l’habilitat en la comunicació oral.
4. els coneixements adquirits.
5. la interpretació dels coneixements adquirits.
• Els coneixements individuals adquirits durant el desenvolupament del ABP s’avaluaran juntament amb els coneixements adquirits en altres metodologies docents en la prova genèrica de l’assignatura.
• L'estratègia de cerca documental i la bibliogràfica es valorarà mitjançant l'elaboració d'un informe (metodologia Treballs) |
23 |
Treballs |
|
ABP:
Elaboració d'un informe on quedi reflectit el treball realitzat en equip i individualment. Es valorarà específicament:
1) L'explicació de l'estrategia de cerca documental que ha permès arribar a aquests continguts.
2) L'aplicació de les técniques de citació bibliogràfica.
3) L'elaboració d'un document de text. |
9 |
Presentacions / exposicions |
|
HISTÒRIA:
Exposició del tema assignat. La valoració es fa a la part de seminaris.
RECERCA:
L'exposició de l'article de recerca és obligatòria.
S'avaluaran els següents aspectes:
1) Grau de comprensió de l'article assignat.
2) Claredat en l'exposició pública i capacitat de respondre les preguntes.
3) Aplicació dels coneixements adquirits a TIC a l'elaboració del Powerpoint, el póster i l'exposició oral.
|
14 |
Proves mixtes |
|
S'avaluarà mitjançant preguntes tipus test i de desenvolupament el coneixement teòric sobre els continguts treballats a història de la medicina, a l'article de recerca i a l'ABP. |
32% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'ús de l'anglès per a la realització de les diferents tasques de l'assignatura es valorarà positivament.
L'assignatura té 4 parts: HIS, TIC/DOC, ABP i REC. Cal aprovar cadascuna de les parts per aprovar l'assignatura. AVALUACIÓ EN 2A CONVOCATÒRIA: En el cas d'haver suspès l'assignatura en la primera convocatòria, per a l'avaluació en 2ª convocatòria es guardaràn les notes obtingudes en cada una de les 4 parts sempre que s'hagi obtingut una nota mínima de 5. La 2ª convocatòria només permet recuperar els examens d'Història, PBL i RECERCA. |
Bàsica |
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
LECTURA CRÍTICA DE LA LITERATURA MÈDICA/14204215 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|