DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) BIOESTADÍSTICA Codi 14204006
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
SALA BARBANY, JOAN
Adreça electrònica 0
joan.fernandez-ballart@urv.cat
alberto.ameijide@urv.cat
cristian.tebe@urv.cat
Professors/es
SALA BARBANY, JOAN
FERNÁNDEZ BALLART, JOAN DOMÈNECH
AMEIJIDE SÁNCHEZ, ALBERTO
TEBÉ CORDOMÍ, CRISTIAN
Web http://moodle.urv.cat
Descripció general i informació rellevant Aplicació dels mètodes estadístics a les Ciències de la Salut

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A41 Els coneixements bàsics
Tipus B Codi Competències Transversals
 B7 Metodologia científica i de recerca
 B8 Aprenentatge de la metodologia estadística i la seva aplicació
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A41 Conèixer els elements bàsics i indispensables per utilitzar els mètodes estadístics descriptius i inferencials aplicats a les ciències biomèdiques.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B7 Conèixer les bases per a la bioestadística i la seva aplicació en la valoració dels resultats dels projectes de recerca
Conèixer la construcció d’una base de dades i de la seva explotació amb els paquets estadístics més habituals
Conèixer com fer un anàlisi crítica de la significació estadística i a reconèixer la seva relació amb la significació clínica
 B8 Aplicar l’estadística en la investigació clínica
Descriure els caràcters quantitatius i qualitatius
Dissenyar estudis, establir la mida de la mostra i criteris d’inclusió i d’exclusió, comparar mitjanes, fer proves de significació, lleis de probabilitat, corbes de supervivència, relació entre variables quantitatives i qualitatives, mesures de risc, models de regressió, mesura dels canvis, proves diagnòstiques
Conèixer i utilitzar paquets estadístics mitjançant programes informàtics
Conèixer la limitació de les proves estadístiques
Reconèixer la qualitat de la informació clínica: diferència entre significativament estadístic i clínicament relevant
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...

Continguts
Tema Subtema
I. ESTADÍSTICA DESCRIPTIVA
Conceptes bàsics d’estadística: població, mostra, individu. Variable. Tipus de variables
Recollida d’informació: freqüències absoluta i relativa. Taula de freqüències
Paràmetres de centralització i dispersió: moda, mitjana i mediana. Amplitud, variància, desviació i coeficient de variació.
Paràmetres de posició: quartils i percentils
Mesures de freqüència: proporcions (prevalença i incidència acumulada), raons (odds) i taxes (taxa d’incidència).
Representació gràfica: diagrames de sectors, barres, caixa. Diagrama de tija i fulles, histograma i polígon de freqüència
II. PROBABILITAT
Experiments aleatoris. Esdeveniments. Freqüència d’un esdeveniment. Definició axiomàtica de probabilitat. Propietats. Fórmula de Laplace. Probabilitat condicionada. Dependència i independència d'esdeveniments. Fórmula de Bayes i de les probabilitats totals. Proves de diagnòstic
III. VARIABLES ALEATÒRIES
Tipus de variables aleatòries. Distribució de probabilitat de variables aleatòries discretes. Esperança i variància. Distribució binomial. Distribució de Poisson. Distribució de probabilitat de variables aleatòries contínues. Esperança i variància. Distribució normal. Altres tipus de distribucions.
IV. INFERÈNCIA ESTADÍSTICA I


Mostratge, mostres i estadístiques. Distribucions en el mostratge. Concepte d'estimador. Estimació de proporcions i de mitjanes: intervals de confiança.
V. INFERÈNCIA ESTADÍSTICA II
Contrastos d'hipòtesis. Tipus. Contrastos sobre proporcions i mitjanes. Tipus d’errors. Potència de la prova i grau de significació
VI. CORRELACIÓ I REGRESSIÓ
Variable bidimensional. Taules de doble entrada. Representació gràfica. Regressió lineal simple. Correlació lineal. Recta de regressió

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A41
B7
B8
36 54 90
Seminaris
A41
B7
B8
8 2.75 10.75
Resolució de problemes, exercicis
A41
B7
B8
10 20 30
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
C2
10 2.5 12.5
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves objectives de tipus test
A41
B7
B8
C2
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació genèrica de l' assignatura.
Sessió Magistral Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula.
Seminaris Treball en profunditat dels continguts donats a les sessions magistrals.
Resolució de problemes, exercicis Resolució al seminari de problemes directament relacionats amb els temes teòrics.

Estudis previs: Coneixements matemàtics de nivell de segon de batxillerat i coneixement de la utilització d’una calculadora científica.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Exercicis pràctics a través de les TIC a l'aula d'informàtica

Treballs: Presentació d’un treball, proposat pel professor, realitzat durant les pràctiques a l’aula d’informàtica.
Atenció personalitzada Presencial al despatx de la Unitat. previa cita o Virtual mitjançant comunicació l'entorn Moodle via e-mail

Atenció personalitzada
Descripció
Presencial: despatx de la Unitat. dimecres de 17.00 a 18.00 hores previa cita. Virtual: comunicació mitjançant l'entorn Moodle i adreça electrònica: joan.sala@urv.cat, alberto.ameijide@urv.cat, joan.fernandez-ballart@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A41
B7
B8
Examen final (tipus test) de 35 a 40 preguntes amb 5 respostes possibles en cada una. Una part de les preguntes seran dels continguts desenvolupats a les sessions magistrals.
60 %
Seminaris
A41
B7
B8
Examen final (tipus test) de 35 a 40 preguntes amb 5 respostes possibles en cada una. Una part de les preguntes seran dels continguts desenvolupats als seminaris.
35 %
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
C2
Assistència i avaluació de les classes pràctiques 5%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En relació a les preguntes de l'examen hi ha una sola resposta correcte; cada resposta correcta val un punt, cada resposta errònia descompte un quart de punt i la no resposta ni suma ni resta.

L'avaluació de la 2ª convocatòria es farà mitjançant un examen tipus test de 25 a 35 preguntes que donarà la nota de l'avaluació final i no es valorarà la nota de les classes pràctiques

Es recorda als alumnes que en el examen final es pot fer servir qualsevol calculadora que no sigui programable i és desitjable una calculadora científica bàsica, igualment és imprescindible portar les taules d'estadística incloses en el material del curs. No es permetrà cap altre tipus de material.


Fonts d'informació

Bàsica
  • ARMITAGE, P.; BERRY, G. Estadística para la investigación biomédica. Madrid: Harcourt Brace, 1997
  • DANIEL, WW. Bioestadística. Base para el análisis de las ciencias de la salud. Mexico: Limusa Wiley, 2002.
  • MILTON, J. S. Estadística para biologia y ciencias de la salud. 3a ed. Madrid: Interamericana. McGraw-Hill, 2001.
  • SENTIS J, PARDELL H, COBO E, CANELA J. Bioestadística 3ª Edició Barcelona: Masson SA; 2003

Complementària
  • COBO E, MUÑOZ P, GONZALEZ JA. Bioestadíatica para no estadísticos. Bases para interpretar artículos científicos . Barcelona: Elsevier Doyma, SL;2007
  • MACRAE, S. Modelos y métodos para las ciencias del comportamiento. Barcelona: Ariel, 1995.
  • MARTINEZ GONZÁLEZ, M.A.; SANCHEZ VILLEGAS A, J; FAULIN, FJ. Bioestadística amigable. 2ª Edición. Madrid: Díaz de Santos, 2006
  • SORRIBAS, A.; MARCH, J.; ABELLA, F.; GÓMEZ, X. Metodologia estadística en ciències de la salut: del disseny de l'estudi a l'anàlisi de resultats. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida, 1997
  • COLTON, T. Estadística en medicina. Barcelona: Salvat, 1993.
Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent