Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A41 |
Els coneixements bàsics |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B7 |
Metodologia científica i de recerca |
| B8 |
Aprenentatge de la metodologia estadística i la seva aplicació |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A41 |
Conèixer els elements bàsics i indispensables per utilitzar els mètodes estadístics descriptius i inferencials aplicats a les ciències biomèdiques.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B7 |
Conèixer les bases per a la bioestadística i la seva aplicació en la valoració dels resultats dels projectes de recerca
Conèixer la construcció d’una base de dades i de la seva explotació amb els paquets estadístics més habituals
Conèixer com fer un anàlisi crítica de la significació estadística i a reconèixer la seva relació amb la significació clínica
| | B8 |
Aplicar l’estadística en la investigació clínica
Descriure els caràcters quantitatius i qualitatius
Dissenyar estudis, establir la mida de la mostra i criteris d’inclusió i d’exclusió, comparar mitjanes, fer proves de significació, lleis de probabilitat, corbes de supervivència, relació entre variables quantitatives i qualitatives, mesures de risc, models de regressió, mesura dels canvis, proves diagnòstiques
Conèixer i utilitzar paquets estadístics mitjançant programes informàtics
Conèixer la limitació de les proves estadístiques
Reconèixer la qualitat de la informació clínica: diferència entre significativament estadístic i clínicament relevant
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
|
Tema |
Subtema |
I. ESTADÍSTICA DESCRIPTIVA
|
Conceptes bàsics d’estadística: població, mostra, individu. Variable. Tipus de variables
Recollida d’informació: freqüències absoluta i relativa. Taula de freqüències
Paràmetres de centralització i dispersió: moda, mitjana i mediana. Amplitud, variància, desviació i coeficient de variació.
Paràmetres de posició: quartils i percentils
Mesures de freqüència: proporcions (prevalença i incidència acumulada), raons (odds) i taxes (taxa d’incidència).
Representació gràfica: diagrames de sectors, barres, caixa. Diagrama de tija i fulles, histograma i polígon de freqüència
|
II. PROBABILITAT
|
Experiments aleatoris. Esdeveniments. Freqüència d’un esdeveniment. Definició axiomàtica de probabilitat. Propietats. Fórmula de Laplace. Probabilitat condicionada. Dependència i independència d'esdeveniments. Fórmula de Bayes i de les probabilitats totals. Proves de diagnòstic
|
III. VARIABLES ALEATÒRIES
|
Tipus de variables aleatòries. Distribució de probabilitat de variables aleatòries discretes. Esperança i variància. Distribució binomial. Distribució de Poisson. Distribució de probabilitat de variables aleatòries contínues. Esperança i variància. Distribució normal. Altres tipus de distribucions.
|
IV. INFERÈNCIA ESTADÍSTICA I
|
Mostratge, mostres i estadístiques. Distribucions en el mostratge. Concepte d'estimador. Estimació de proporcions i de mitjanes: intervals de confiança. |
V. INFERÈNCIA ESTADÍSTICA II
|
Contrastos d'hipòtesis. Tipus. Contrastos sobre proporcions i mitjanes. Tipus d’errors. Potència de la prova i grau de significació
|
VI. CORRELACIÓ I REGRESSIÓ
|
Variable bidimensional. Taules de doble entrada. Representació gràfica. Regressió lineal simple. Correlació lineal. Recta de regressió
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
36 |
54 |
90 |
Seminaris |
|
8 |
2.75 |
10.75 |
Resolució de problemes, exercicis |
|
10 |
20 |
30 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
10 |
2.5 |
12.5 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació genèrica de l' assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula. |
Seminaris |
Treball en profunditat dels continguts donats a les sessions magistrals. |
Resolució de problemes, exercicis |
Resolució al seminari de problemes directament relacionats amb els temes teòrics.
Estudis previs: Coneixements matemàtics de nivell de segon de batxillerat i coneixement de la utilització d’una calculadora científica. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Exercicis pràctics a través de les TIC a l'aula d'informàtica
Treballs: Presentació d’un treball, proposat pel professor, realitzat durant les pràctiques a l’aula d’informàtica. |
Atenció personalitzada |
Presencial al despatx de la Unitat. previa cita o Virtual mitjançant comunicació l'entorn Moodle via e-mail |
Descripció |
Presencial: despatx de la Unitat. dimecres de 17.00 a 18.00 hores previa cita.
Virtual: comunicació mitjançant l'entorn Moodle i adreça electrònica: joan.sala@urv.cat, alberto.ameijide@urv.cat, joan.fernandez-ballart@urv.cat
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Examen final (tipus test) de 35 a 40 preguntes amb 5 respostes possibles en cada una. Una part de les preguntes seran dels continguts desenvolupats a les sessions magistrals.
|
60 % |
Seminaris |
|
Examen final (tipus test) de 35 a 40 preguntes amb 5 respostes possibles en cada una. Una part de les preguntes seran dels continguts desenvolupats als seminaris.
|
35 % |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Assistència i avaluació de les classes pràctiques |
5% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
En relació a les preguntes de l'examen hi ha una sola resposta correcte; cada resposta correcta val un punt, cada resposta errònia descompte un quart de punt i la no resposta ni suma ni resta. L'avaluació de la 2ª convocatòria es farà mitjançant un examen tipus test de 25 a 35 preguntes que donarà la nota de l'avaluació final i no es valorarà la nota de les classes pràctiques Es recorda als alumnes que en el examen final es pot fer servir qualsevol calculadora que no sigui programable i és desitjable una calculadora científica bàsica, igualment és imprescindible portar les taules d'estadística incloses en el material del curs. No es permetrà cap altre tipus de material. |
Bàsica |
|
- ARMITAGE, P.; BERRY, G. Estadística para la investigación biomédica. Madrid: Harcourt Brace, 1997
- DANIEL, WW. Bioestadística. Base para el análisis de las ciencias de la salud. Mexico: Limusa Wiley, 2002.
- MILTON, J. S. Estadística para biologia y ciencias de la salud. 3a ed. Madrid: Interamericana. McGraw-Hill, 2001.
- SENTIS J, PARDELL H, COBO E, CANELA J. Bioestadística 3ª Edició Barcelona: Masson SA; 2003
|
Complementària |
|
- COBO E, MUÑOZ P, GONZALEZ JA. Bioestadíatica para no estadísticos. Bases para interpretar artículos científicos . Barcelona: Elsevier Doyma, SL;2007
- MACRAE, S. Modelos y métodos para las ciencias del comportamiento. Barcelona: Ariel, 1995.
- MARTINEZ GONZÁLEZ, M.A.; SANCHEZ VILLEGAS A, J; FAULIN, FJ. Bioestadística amigable. 2ª Edición. Madrid: Díaz de Santos, 2006
- SORRIBAS, A.; MARCH, J.; ABELLA, F.; GÓMEZ, X. Metodologia estadística en ciències de la salut: del disseny de l'estudi a l'anàlisi de resultats. Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida, 1997
- COLTON, T. Estadística en medicina. Barcelona: Salvat, 1993.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|