Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A5 |
Establiment d’un pla d’actuació |
| A21 |
Principis generals |
| A26 |
Psicològics |
| A29 |
Socials |
| A32 |
Cures cròniques |
| A33 |
Cures pal•liatives |
| A44 |
Aspectes conductuals de les relacions entre un individu i la família, els companys, l’entorn social, la societat en general, l’entorn físic |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat) |
| B2 |
Comunicació amb els pacients i familiars |
| B3 |
Comunicació amb els companys i treball en equip |
| B4 |
Comunicació com a educador |
| B9 |
Mostrar actituds professionals adequades |
| B10 |
Aspectes ètics |
| B12 |
Pràctica de la medicina en una societat multicultural |
| B13 |
Aspectes psicosocials |
| B18 |
Judici crític i capacitat de fer front a la incertitud i l’error en la presa de decisions |
| B19 |
Creativitat i enginy |
| B22 |
Responsabilitats dels metge |
| B27 |
Capacitat d’autocrítica i d’autoavaluació |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A5 |
Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
| | A21 |
Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
| | A26 |
Detectar estats emocionals associats a altres quadres clínics que comprometin la seva evolució
| | A29 |
Valorar les dades del nivell educatiu, cultural i socioeconòmic del pacient per adequar les pautes médiques
Valorar el suport familiar en la malaltia i el seu grau d’acord en l’adhesió al tractament
| | A32 |
Valorar les necessitats psicològiques, mèdiques, familiars i ambientals del pacient crònic
| | A33 |
Conèixer el paper de la família
Conèixer les necessitats psicològiques i ambientals del pacient terminal
Conèixer les tècniques de suport al pacient moribund i al seu entorn
| | A44 |
Tenir present, en la relació amb el malalt, el paper de la família i dels amics en l’aprenentatge i el manteniment dels hàbits de salut i de les conductes malsanes
Tenir present, en la relació amb el malalt, els aspectes de la relació laboral que poden incidir en la salut de l’individu
Tenir present, en la relació amb el malalt, les insuficiències de l’entorn físic que incideixen en la seva malaltia.
Tenir present, en la relació amb el malalt, l’adequació del subjecte a les normes de la cultura en què viu immers.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
| | B2 |
Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat)
Utilitzar un vocabulari entenedor
| | B3 |
Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
| | B4 |
Adaptar el llenguatge i el missatge segons les circumstàncies
Saber estructurar i esquematitzar el missatge
| | B9 |
Establir confiança entre el metge i el pacient, respectant-lo i adoptant una postura empàtica i holística
| | B10 |
Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories
Conèixer i saber utilitzar una metodologia correcta per a la resolució de conflictes ètics
Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat
Acceptar els drets del malalt
Conèixer el codi deontològic de la professió
| | B12 |
Reconèixer les característiques de la nostra societat multicultural, i respectar-les
Reconèixer l’existència de costums i de creences que poden aconsellar l’evitació o la modificació d’actituds diagnòstiques i terapèutiques
| | B13 |
Relacionar-se amb els pacients i col•legues tenint en compte la diversitat de característiques que formen la personalitat humana
| | B18 |
Escoltar i analitzar les opinions dels pacients i familiars
| | B19 |
Inculcar els avantatges de la creativitat, l’ingeni i la iniciativa en l’àmbit de la medicina
Aplicar la creativitat i l’ingeni en la utilització de la instrumentalització en els pacients i en el desenvolupament de la metodologia científica
enfortir l’autoconfiança (sempre amb esperit crític) per tal de transmetre seguretat als pacients
| | B22 |
Ser conscient del paper de la professió mèdica en la societat i com a agent de canvi
| | B27 |
Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
Ètica |
1. Conceptes: Ètica, moral, raó, deure, responsabilitat.
2. Història de la Bioètica recent.
3. Fonamentació: Escoles filosòfiques. Principis i valors. Metodologia.
4. Valors profesionals.
5. Ètica, dret i deontologia. Texts, lleis i normes.
6. Ètica de les relacions entre professionals. El treball en equip i la relació multidisciplinària. Els conflictes entre especialitats. La jerarquia professional.
7. Ètica de les relacions metge-malalt (I). Intimitat, secret professional i confidencialitat.
8. Ètica de les relacions metge-malalt (II). El dret a la informació. El consentiment informat.
9. Ètica de les relacions metge-malalt (III). La capacitació per a la presa de decisions. Les decisions de representació i els seus problemes.
10. Ètica de les relacions metge-malalt (IV). La medicina defensiva. Conflictes de drets i deures: l'objecció de consciència.
11. Bioètica social: variants antropològiques i filosòfiques sobre la concepció de la vida humana.
12. Ètica de la gestió. Distribució de recursos sanitaris.
13. Ètica de la prescripció de fàrmacs i de les relacions amb la indústria.
14. Ètica de problemes a l'inici de la vida. Abordatge inicial. Eugenèsia, avortament, clonació, diagnòstic prenatal.
15. Ètica de problemes de la joventut i la maduresa. Abordatge inicial. Violència social i Internaments (Psiquiatrics, penitenciaris i rehabilitadors).
16. Ètica de problemes al final de la vida. Abordatge inicial. Limitació de l'esforç terapèutic. Cures pal·liatives. Malalt terminal. Eutanàsia.
17. Ètica de la investigació biomèdica.
18. Ètica del Mediambient.
19. Mètodes per l'analisi de casos. |
Comunicació |
20. El malalt i la seva malaltia considerat individualment
21. La família i l’entorn.
22. Les habilitats de comunicació.
23. Comunicació verbal i no verbal
24. Inici de la entrevista clínica
25. Les relacions amb el sistema sanitari
26. Com rep el pacient la informació? Com comunicar un diagnòstic, un tractament i un pronòstic?
|
Pràctiques ÈTICA (1 i 2) i COMUNICACIÓ (3-6) |
Pràctica 1. Cas sobre limitació esforç terapèutic
Pràctica 2. Cas sobre secret professional
Pràctica 3-6. Seguiment i elaboració d’un informe biopsicosocial d’un malalt crònic
|
Videoforum ÈTICA |
1. Relacions metge-pacient
2. Conflictes al final de la vida
|
Pràctiques clíniques COMUNICACió |
Pràctiques al centre d'atenció primària |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
19 |
14.25 |
33.25 |
Sessió Magistral |
|
28 |
42 |
70 |
Fòrums de discussió |
|
6 |
3 |
9 |
Pràctiques clíniques |
|
21 |
10.5 |
31.5 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves mixtes |
A5 | A21 | A26 | A29 | A32 | A33 | A44 | B1 | B10 | C4 | |
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura amb explicació dels criteris d'avaluació |
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
BLOC D'ÈTICA: Dos sessions de casos clínics d'ètica.
BLOC DE COMUNICACIÓ: 4 sessions de seguiment d'un cas clínic real d'un malalt crònic assignat en les pràctiques clíniques. Al final s'haurà de realitzar un informe biopsicosocial del malalt |
Sessió Magistral |
Desenvolupament del bloc teòric del temari de Ètica i Comunicació |
Fòrums de discussió |
BLOC D'ÈTICA: Dues sessions de projecció de pel·lícules i reflexions al respecte que s'entregaran en format d'informe i/o resum.
BLOC DE COMUNICACIÓ: sessió de discussió d'un vídeo sobre un cas clínic no real realitzat per alumnes mentors. |
Pràctiques clíniques |
BLOC DE COMUNICACIÓ: Pràctiques en un Centre d'Atenció Primària durant 3 dies consecutius i després durant les següent setmanes s'haurà de fer el seguiment d'un malalt crònic al llarg de 4 setmanes. |
Atenció personalitzada |
Els alumnes poden concertar visita per consultes als professors de l'assignatura segiint les indicacions de l'apartat 6 d'aquest guia docent |
Descripció |
Montserrat Giralt
dimecres de 16 a 17 h a la Unitat de Farmacologia
Natalia Ferré: prèvia cita concertada per correu electrònic
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària |
|
BLOC D'ÈTICA:
- Assistència a les pràctiques
- Participació en les discussions dels casos clínics
- Treball del cas clínic
BLOC DE COMUNICACIÓ:
- Participació en les discussions dels casos clínics
- Informe biopsicosocial |
BLOC D'ÈTICA: 10%
BLOC DE COMUNICACIÓ: 20 %
|
Fòrums de discussió |
|
BLOC D'ÈTICA:
- Assistència a les projeccions de les pel·lícules.
- Entrega de l'informe o resum corresponent.
BLOC DE COMUNICACIÓ:
-Assistència a les sessions de projecció i participació en la discussió |
BLOC D'ÈTICA: 10%
BLOC DE COMUNICACIÓ: 5% |
Pràctiques clíniques |
|
BLOC DE COMUNICACIÓ:
- Assistència a les pràctiques
- Desenvolupament de la feina a les pràctiques.
|
10% |
Proves mixtes |
A5 | A21 | A26 | A29 | A32 | A33 | A44 | B1 | B10 | C4 |
|
BLOC D'ÈTICA: prova de preguntes tipus test i/o preguntes curtes al desembre
BLOC DE COMUNICACIÓ: prova de preguntes curtes al maig/juny |
BLOC D'ÈTICA: 30%
BLOC DE COMUNICACIÓ: 15% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació de l'assistència restara 1% cada dia no assistit al total de la nota. Per aprovar l'assignatura cal: 1. Aprovar les proves mixtes tant de la part de ètica com de comunicació. 2. Fer les pràctiques obligatories per cada BLOC de l'assignatura 3. Que la mitjana de les proves mixtes i les parts pràctiques (forums, casos clínics, pràctiques, ..) sigui com a mínim 5 tant per al BLOC d'ètica com per al BLOC de comunicació. SEGONA CONVOCATÒRIA: Si l'alumne té pendent una part de l'assignatura, podrà presentar-se de l'apartat pendent d'Ètica o de Comunicació fent un examen com la primera convocatòria i resolució d'un supòsit pràctic, sempre que l'alumne hagi assistit a les pràctiques obligatòries de l'assignatura. Si el que li falta es aprovar les practiques de la part d'ètica haura de presentar-se també en segona convocatòria per aprovar aquesta part. Si l'alumne té tota l'assignatura pendent i ha assistit a les pràctiques obligatòries podrà fer un examen i la resolució de supòsits pràctics |
Bàsica |
|
- DIEGO GRACIA. Fundamentos de bioética, 2ª ed. EdTriacastella, Madrid, 2007. ISBN: 978-84-95840-18-9
- AZUCENA COUCEIRO. Bioéticapara clínicos, Ed. Triacastella,Madrid, 1999. ISBN: 84-921418-9-1
- ADELA CORTINA. Ética mínima, 13ª ed. Ed. Tecnos, Madrid,2008. ISBN: 978-84-309-4714-0
- ARISTÓTELES. Ética a Nicómaco, 5ª ed. Alianzaeditorial, Madrid, 2007. ISBN: 978-84-206-3928-4
- FRANCESC ABEL. Bioética: Orígenes, presente y futuro. FundacionMapfre, Madrid, 2008. ISBN: 9788498440447
- LINO CICCONE. Bioética: Historia, principios, cuestiones. Ed.Palabra, Madrid, 2005. ISBN: 84-8239-899-7
- JAMES CHILDRESS y TOMBEAUCHAMP. Principios de éticabiomédica. Ed. Masson, Barcelona, 2005. ISBN: 9788445804803
- DAVID THOMASMA Y THOMASINEKUSHNER. De la vida a la muerte:ciencia y bioética. Ed. Cambridge Universty Press España,1999. ISBN: 9788483230732
- SANCHEZ JACOB M y DE LOS REYES LOPEZ M. Bioética y Pediatrica. Ed. Ergon 2010. ISBN 978-84-8473-859-6
- Baptiste S, SolomonP. Developing communication skills. In: Baptiste S, Letts L, editors.Innovations in Rehabilitation Sciences Education: preparing leaders for thefuture: Springer Berlin Heidelberg; 2005. p. 135-145.
- Borrell i Carrió F. Manual de entrevista clínica: para la atenciónprimaria de salud. Barcelona: Doyma; 1989.
- Borrell i Carrió F. Entrevista clínica: manual de estrategiasprácticas. Barcelona: SEMFYC, Sociedad Española de Medicina de Familia yComunitaria; 2004.
- Clèries X. editor. La comunicación. Una competencia esencial para los profesionalesde la salud. Barcelona: Masson; 2006.
|
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Existeix una assignatura optativa transversal que es pot cursar des de diferents ensanyaments que s'anomena BIOÈTICA CLÍNICA. S'imparteix a partir del curs 2013-2014 i és una ampliació del BLOC d'ÈTICA d'aquesta assignatura |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|