DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) BASES DE COMUNICACIÓ I ÈTICA Codi 14204007
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Formació bàsica Primer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
FERRE PALLAS, NATALIA
Adreça electrònica joaquin.escribano@urv.cat
juanmanuel.pena@urv.cat
nuria.aranda@urv.cat
jordi.jove@urv.cat
eduardo.corbella@urv.cat
marta.romeu@urv.cat
gabrielde.febrer@urv.cat
angel.donado@urv.cat
marialuisa.albina@urv.cat
montse.giralt@urv.cat
josep.basora@urv.cat
jesus.sanmiguel@urv.cat
jesus.vizcaino@urv.cat
juanjose.cabre@urv.cat
natalia.ferre@urv.cat
cristinamarta.mangrane@urv.cat
lluis.colomes@urv.cat
anamaria.lafuerza@urv.cat
cruzmaria.fuentes@urv.cat
mariaesther.julian@urv.cat
nuria.taltavull@urv.cat
neus.martinezm@urv.cat
Professors/es
ESCRIBANO SUBÍAS, JOAQUÍN
PEÑA ROCA, JUAN MANUEL
ARANDA PONS, NÚRIA
JOVÉ BALAÑÀ, JORDI
CORBELLA JACOB, EDUARDO
ROMEU FERRAN, MARTA
FEBRER MARTÍNEZ, GABRIEL DE
DONADO-MAZARRÓN ROMERO, ANGEL JULIÁN
ALBINA CHICOTE, MARÍA LUISA
GIRALT BATISTA, MONTSERRAT
BASORA GALLISA, JOSEP
SAN MIGUEL SAN MARTÍN, JESÚS
VIZCAINO MARIN, JESUS
CABRE VILA, JUAN JOSE
FERRE PALLAS, NATALIA
MANGRANÉ GUILLÉN, CRISTINA MARTA
COLOMES FIGUERA, LLUÍS
LAFUERZA TORRES, ANA MARÍA
FUENTES BELLIDO, CRUZ MARIA
JULIÁN ÁVILA, MARIA ESTHER
TALTAVULL ANGLADA, NÚRIA
MARTÍNEZ MARTÍNEZ, NEUS
Web
Descripció general i informació rellevant Ètica i bioètica, cap a la presa de decisions, comitès d'ètica, presa de decisions, metodologia d'anàlisi de casos, problemes a l'inici de la vida, problemes al final de la vida, ètica de la investigació. El malalt i la seva malaltia considerat individualment, la família i l'entorn, les relacions amb el sistema sanitari, les habilitats de comunicació, com rep el pacient la informació? com comunicar un diagnòstic, un tractament i un pronòstic?

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Establiment d’un pla d’actuació
 A21 Principis generals
 A26 Psicològics
 A29 Socials
 A32 Cures cròniques
 A33 Cures pal•liatives
 A44 Aspectes conductuals de les relacions entre un individu i la família, els companys, l’entorn social, la societat en general, l’entorn físic
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat)
 B2 Comunicació amb els pacients i familiars
 B3 Comunicació amb els companys i treball en equip
 B4 Comunicació com a educador
 B9 Mostrar actituds professionals adequades
 B10 Aspectes ètics
 B12 Pràctica de la medicina en una societat multicultural
 B13 Aspectes psicosocials
 B18 Judici crític i capacitat de fer front a la incertitud i l’error en la presa de decisions
 B19 Creativitat i enginy
 B22 Responsabilitats dels metge
 B27 Capacitat d’autocrítica i d’autoavaluació
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
 A21 Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
 A26 Detectar estats emocionals associats a altres quadres clínics que comprometin la seva evolució
 A29 Valorar les dades del nivell educatiu, cultural i socioeconòmic del pacient per adequar les pautes médiques
Valorar el suport familiar en la malaltia i el seu grau d’acord en l’adhesió al tractament
 A32 Valorar les necessitats psicològiques, mèdiques, familiars i ambientals del pacient crònic
 A33 Conèixer el paper de la família
Conèixer les necessitats psicològiques i ambientals del pacient terminal
Conèixer les tècniques de suport al pacient moribund i al seu entorn
 A44 Tenir present, en la relació amb el malalt, el paper de la família i dels amics en l’aprenentatge i el manteniment dels hàbits de salut i de les conductes malsanes
Tenir present, en la relació amb el malalt, els aspectes de la relació laboral que poden incidir en la salut de l’individu
Tenir present, en la relació amb el malalt, les insuficiències de l’entorn físic que incideixen en la seva malaltia.
Tenir present, en la relació amb el malalt, l’adequació del subjecte a les normes de la cultura en què viu immers.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
 B2 Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat)
Utilitzar un vocabulari entenedor
 B3 Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
 B4 Adaptar el llenguatge i el missatge segons les circumstàncies
Saber estructurar i esquematitzar el missatge
 B9 Establir confiança entre el metge i el pacient, respectant-lo i adoptant una postura empàtica i holística
 B10 Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories
Conèixer i saber utilitzar una metodologia correcta per a la resolució de conflictes ètics
Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat
Acceptar els drets del malalt
Conèixer el codi deontològic de la professió
 B12 Reconèixer les característiques de la nostra societat multicultural, i respectar-les
Reconèixer l’existència de costums i de creences que poden aconsellar l’evitació o la modificació d’actituds diagnòstiques i terapèutiques
 B13 Relacionar-se amb els pacients i col•legues tenint en compte la diversitat de característiques que formen la personalitat humana
 B18 Escoltar i analitzar les opinions dels pacients i familiars
 B19 Inculcar els avantatges de la creativitat, l’ingeni i la iniciativa en l’àmbit de la medicina
Aplicar la creativitat i l’ingeni en la utilització de la instrumentalització en els pacients i en el desenvolupament de la metodologia científica
enfortir l’autoconfiança (sempre amb esperit crític) per tal de transmetre seguretat als pacients
 B22 Ser conscient del paper de la professió mèdica en la societat i com a agent de canvi
 B27 Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Ètica 1. Conceptes: Ètica, moral, raó, deure, responsabilitat.
2. Història de la Bioètica recent.
3. Fonamentació: Escoles filosòfiques. Principis i valors. Metodologia.
4. Valors profesionals.
5. Ètica, dret i deontologia. Texts, lleis i normes.
6. Ètica de les relacions entre professionals. El treball en equip i la relació multidisciplinària. Els conflictes entre especialitats. La jerarquia professional.
7. Ètica de les relacions metge-malalt (I). Intimitat, secret professional i confidencialitat.
8. Ètica de les relacions metge-malalt (II). El dret a la informació. El consentiment informat.
9. Ètica de les relacions metge-malalt (III). La capacitació per a la presa de decisions. Les decisions de representació i els seus problemes.
10. Ètica de les relacions metge-malalt (IV). La medicina defensiva. Conflictes de drets i deures: l'objecció de consciència.
11. Bioètica social: variants antropològiques i filosòfiques sobre la concepció de la vida humana.
12. Ètica de la gestió. Distribució de recursos sanitaris.
13. Ètica de la prescripció de fàrmacs i de les relacions amb la indústria.
14. Ètica de problemes a l'inici de la vida. Abordatge inicial. Eugenèsia, avortament, clonació, diagnòstic prenatal.
15. Ètica de problemes de la joventut i la maduresa. Abordatge inicial. Violència social i Internaments (Psiquiatrics, penitenciaris i rehabilitadors).
16. Ètica de problemes al final de la vida. Abordatge inicial. Limitació de l'esforç terapèutic. Cures pal·liatives. Malalt terminal. Eutanàsia.
17. Ètica de la investigació biomèdica.
18. Ètica del Mediambient.
19. Mètodes per l'analisi de casos.
Comunicació 20. El malalt i la seva malaltia considerat individualment
21. La família i l’entorn.
22. Les habilitats de comunicació.
23. Comunicació verbal i no verbal
24. Inici de la entrevista clínica
25. Les relacions amb el sistema sanitari
26. Com rep el pacient la informació? Com comunicar un diagnòstic, un tractament i un pronòstic?
Pràctiques ÈTICA (1 i 2) i COMUNICACIÓ (3-6) Pràctica 1. Cas sobre limitació esforç terapèutic
Pràctica 2. Cas sobre secret professional
Pràctica 3-6. Seguiment i elaboració d’un informe biopsicosocial d’un malalt crònic

Videoforum ÈTICA 1. Relacions metge-pacient
2. Conflictes al final de la vida
Pràctiques clíniques COMUNICACió Pràctiques al centre d'atenció primària

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
A21
A26
A29
A32
A33
A44
B2
B4
B9
B10
B12
B13
B18
B19
C4
C5
19 14.25 33.25
Sessió Magistral
A5
A21
A26
A29
A32
A33
A44
B1
B10
28 42 70
Fòrums de discussió
A21
A26
A29
A44
B1
B2
B10
C4
C5
6 3 9
Pràctiques clíniques
A5
A21
A26
A29
A32
A44
B2
B4
B9
B12
B13
B18
C4
C5
21 10.5 31.5
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves mixtes
A5
A21
A26
A29
A32
A33
A44
B1
B10
C4
3 0 3
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura amb explicació dels criteris d'avaluació
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària BLOC D'ÈTICA: Dos sessions de casos clínics d'ètica.
BLOC DE COMUNICACIÓ: 4 sessions de seguiment d'un cas clínic real d'un malalt crònic assignat en les pràctiques clíniques. Al final s'haurà de realitzar un informe biopsicosocial del malalt
Sessió Magistral Desenvolupament del bloc teòric del temari de Ètica i Comunicació
Fòrums de discussió BLOC D'ÈTICA: Dues sessions de projecció de pel·lícules i reflexions al respecte que s'entregaran en format d'informe i/o resum.
BLOC DE COMUNICACIÓ: sessió de discussió d'un vídeo sobre un cas clínic no real realitzat per alumnes mentors.
Pràctiques clíniques BLOC DE COMUNICACIÓ: Pràctiques en un Centre d'Atenció Primària durant 3 dies consecutius i després durant les següent setmanes s'haurà de fer el seguiment d'un malalt crònic al llarg de 4 setmanes.
Atenció personalitzada Els alumnes poden concertar visita per consultes als professors de l'assignatura segiint les indicacions de l'apartat 6 d'aquest guia docent

Atenció personalitzada
Descripció
Montserrat Giralt dimecres de 16 a 17 h a la Unitat de Farmacologia Natalia Ferré: prèvia cita concertada per correu electrònic

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
A21
A26
A29
A32
A33
A44
B2
B4
B9
B10
B12
B13
B18
B19
C4
C5
BLOC D'ÈTICA:
- Assistència a les pràctiques
- Participació en les discussions dels casos clínics
- Treball del cas clínic
BLOC DE COMUNICACIÓ:
- Participació en les discussions dels casos clínics
- Informe biopsicosocial
BLOC D'ÈTICA: 10%
BLOC DE COMUNICACIÓ: 20 %
Fòrums de discussió
A21
A26
A29
A44
B1
B2
B10
C4
C5
BLOC D'ÈTICA:
- Assistència a les projeccions de les pel·lícules.
- Entrega de l'informe o resum corresponent.
BLOC DE COMUNICACIÓ:
-Assistència a les sessions de projecció i participació en la discussió
BLOC D'ÈTICA: 10%
BLOC DE COMUNICACIÓ: 5%
Pràctiques clíniques
A5
A21
A26
A29
A32
A44
B2
B4
B9
B12
B13
B18
C4
C5
BLOC DE COMUNICACIÓ:
- Assistència a les pràctiques
- Desenvolupament de la feina a les pràctiques.
10%
Proves mixtes
A5
A21
A26
A29
A32
A33
A44
B1
B10
C4
BLOC D'ÈTICA: prova de preguntes tipus test i/o preguntes curtes al desembre
BLOC DE COMUNICACIÓ: prova de preguntes curtes al maig/juny
BLOC D'ÈTICA: 30%

BLOC DE COMUNICACIÓ: 15%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'avaluació de l'assistència restara 1% cada dia no assistit al total de la nota.

Per aprovar l'assignatura cal:

1. Aprovar les proves mixtes tant de la part de ètica com de comunicació.

2. Fer les pràctiques obligatories per cada BLOC de l'assignatura

3. Que la mitjana de les proves mixtes i les parts pràctiques (forums, casos clínics, pràctiques, ..) sigui com a mínim 5 tant per al BLOC d'ètica com per al BLOC de comunicació.

SEGONA CONVOCATÒRIA:

Si l'alumne té pendent una part de l'assignatura, podrà presentar-se de l'apartat pendent d'Ètica o de Comunicació fent un examen com la primera convocatòria i resolució d'un supòsit pràctic, sempre que l'alumne hagi assistit a les pràctiques obligatòries de l'assignatura. Si el que li falta es aprovar les practiques de la part d'ètica haura de presentar-se també en segona convocatòria per aprovar aquesta part.

Si l'alumne té tota l'assignatura pendent i ha assistit a les pràctiques obligatòries podrà fer un examen i la resolució de supòsits pràctics


Fonts d'informació

Bàsica
  • DIEGO GRACIA. Fundamentos de bioética, 2ª ed. EdTriacastella, Madrid, 2007. ISBN: 978-84-95840-18-9
  • AZUCENA COUCEIRO. Bioéticapara clínicos, Ed. Triacastella,Madrid, 1999. ISBN: 84-921418-9-1
  • ADELA CORTINA. Ética mínima, 13ª ed. Ed. Tecnos, Madrid,2008. ISBN: 978-84-309-4714-0
  • ARISTÓTELES. Ética a Nicómaco, 5ª ed. Alianzaeditorial, Madrid, 2007. ISBN: 978-84-206-3928-4
  • FRANCESC ABEL. Bioética: Orígenes, presente y futuro. FundacionMapfre, Madrid, 2008. ISBN: 9788498440447
  • LINO CICCONE. Bioética: Historia, principios, cuestiones. Ed.Palabra, Madrid, 2005. ISBN: 84-8239-899-7
  • JAMES CHILDRESS y TOMBEAUCHAMP. Principios de éticabiomédica. Ed. Masson, Barcelona, 2005. ISBN: 9788445804803
  • DAVID THOMASMA Y THOMASINEKUSHNER. De la vida a la muerte:ciencia y bioética. Ed. Cambridge Universty Press España,1999. ISBN: 9788483230732
  • SANCHEZ JACOB M y DE LOS REYES LOPEZ M. Bioética y Pediatrica. Ed. Ergon 2010. ISBN 978-84-8473-859-6
  • Baptiste S, SolomonP. Developing communication skills. In: Baptiste S, Letts L, editors.Innovations in Rehabilitation Sciences Education: preparing leaders for thefuture: Springer Berlin Heidelberg; 2005. p. 135-145.
  • Borrell i Carrió F. Manual de entrevista clínica: para la atenciónprimaria de salud. Barcelona: Doyma; 1989.
  • Borrell i Carrió F. Entrevista clínica: manual de estrategiasprácticas. Barcelona: SEMFYC, Sociedad Española de Medicina de Familia yComunitaria; 2004.
  • Clèries X. editor. La comunicación. Una competencia esencial para los profesionalesde la salud. Barcelona: Masson; 2006.
Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Existeix una assignatura optativa transversal que es pot cursar des de diferents ensanyaments que s'anomena BIOÈTICA CLÍNICA. S'imparteix a partir del curs 2013-2014 i és una ampliació del BLOC d'ÈTICA d'aquesta assignatura
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent