Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A21 |
Principis generals |
| A26 |
Psicològics |
| A33 |
Cures pal•liatives |
| A46 |
Les causes de la malaltia i formes d’emmalaltir |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B9 |
Mostrar actituds professionals adequades |
| B13 |
Aspectes psicosocials |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A21 |
Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
| | A26 |
Detectar estats emocionals associats a altres quadres clínics que comprometin la seva evolució
Conèixer les diverses tècniques de psicoteràpia
| | A33 |
Conèixer les necessitats psicològiques i ambientals del pacient terminal
| | A46 |
Conèixer les causes externes de la malaltia: microbiologia
Conèixer les causes externes de la malaltia: toxicologia
Conèixer les causes externes de la malaltia: ocupacional
Identificar els fonaments dels transtorns psíquics
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B9 |
Establir confiança entre el metge i el pacient, respectant-lo i adoptant una postura empàtica i holística
Avaluar i preservar l’autonomia del pacient i mantenir-ne la participació en totes les decisions que l’afectin
Respectar les institucions professionals i els serveis sanitaris
| | B13 |
Relacionar-se amb els pacients i col•legues tenint en compte la diversitat de característiques que formen la personalitat humana
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1 L’estructura psicològica del subjecte humà. Els processos evolutiu i involutiu. Expressions normals del comportament psíquic. |
1.1 Conceptes generals, historia i epistemologia de la Psicologia mèdica. Criteris sobre la normalitat i patologia dels comportaments humans (estadístics, socio-culturals i clínics). Lectura interdisciplinaria i psicogeneitat de la salut i malaltia. Sentit i significació del model bio-psico-social en l'anàlisi dels comportaments humans.1.2 Primera aproximació a l'estructura psíquica del subjecte humàLa dialèctica entre l'herència i el medi ambient. Valoració dels processos filogenètic i ontogenètic. Les primeres experiències del nen i la seva influència en la patobiografia. Els períodes crítics i la seva influència en la identitat del subjecte i la seva vida socio-familiar. El desenvolupament intel·lectual i afectiu del nen. Estadis del desenvolupament i valoració psico(pato)lògica. El procés involutiu. |
2 Primera aproximació a la pràctica mèdica. Els tipus de pacients i tipus de malaltia. Els contexts psicosocials. |
2.1 Els tipus de pacients a l'atenció primària de salut i el seu valor psico(pato)lògic: pacient somátic, hipocondriac, psicosomàtic, somatopsíquic, múltiple, comunicador de problemes i psiquiàtric. 2.2 Tipologia de la malaltia: tipificada o no clínicament i/o manifestada o no al sistema sanitari i/o amb o sense patiment psíquic . 2.3 Perfils de pacients segons tipus de pacient i tipus malaltia. |
3 Els suports neurobiològics (neuro-endocrí-immune) del comportament psíquic i els sistemes neurotransmissors i (psico)somàtics de regulació. Genetica i comportament |
3.1 Recordatoris sobre l'estructura i comunicació interneural. Els grans sistemes de neurotransmissió.3.2 El Sistema Nerviós Central (SNC). Funcions de les àrees corticals de projecció i associació, de les estructures diencefàliques, del sistema reticular i del sistema límbic en els comportaments humans. Les grans funcions neuropsicològiques i alteracions generals (afasies, agnosies, apraxies). 3.3 El Sistema Nerviós Vegetatiu (SNV). Valoració de les diverses dinàmiques neurotransmissores i la seva articulació amb els comportaments psicosomàtics.3.4 El Sistema Endocrí i la psico(pato)logia psicosomàtica. L'articulació amb el SNC i el SNV.3.5 El Sistema Immune i les aportacions de la psicoimmunologia3.6 Les articulacions dels sistemes anteriors davant la síndrome de l'estrés i altres. 3.7 Genetica de la conducta humana |
4 L’estructura de la personalitat |
4.1 Els comportaments humans i la teoria de l'aprenentatge. L'aprenentatge i els processos de condicionament i cognitius. Fonaments sobre la seva aplicació a la terapèutica.4.1.1 Els models tipològics i/o factorials. de la personalitat. Valoració dels diferents estadístics aplicats a l'estudi del comportament humà. Introducció conceptual a les tècniques multivariables especialment a l'anàlisi factorial.4.1.2 Els models empírics de Cattell i Eysenck i l'estructura de la personalitat. La seva influència en la terapèutica.4.1.3 Aportacions dels models conductuals i/o cognitius en psico(pato)logia. Reflexió crítica d'aquests models.4.2 Els comportaments humans i els models psicodinàmics.4.2.1 L'aparició de la psicoanàlisi i la seva influència en la psico(pato)logia.4.2.2 L'estructura de "l'aparell psíquic". Conflicte i mecanismes de defensa. L'evolució del nen. La seva influència a la clínica i a la terapèutica.4.2.3 Altres models psicodinàmics.4.2.4 Reflexió crítica al voltant d'aquests models.4.3 El model psicobiològic de Cloninger. Reflexió crítica. |
5 L’estructura perceptiva i la personalitat |
5.1 Característiques fonamentals de la sensació i percepció (receptor - transmissor - efector o conducta).
5.2 Lleis principals de la percepció (teoria guestáltica). Percepció, significació i comportament (les il·lusions perceptives i la seva determinància).
5.3 Els components receptor, simbòlic i afectiu. Relació entre la percepció i la vida afectiva o emocional. La percepció del temps i de l'espai.
5.4 Percepció i l'estructura de la personalitat. Motivació i els factors socials com a determinanrts de la percepció. |
6 Introducció a l'exploració psico(pato)lògica. Psico(pato)logia de les diverses funcions. Introducció genèrica als trastorns psiquiàtrics i a les tècniques psicoterapèutiques |
6.1 L'anamnèsi i la patobiografia. Exploració biològica, neuropsicològica, psicomètrica i projectiva.6.2 Descripció i valoració d'alguns instruments d'exploració testològica (aplicació práctica: al seminari)6.3 Psico(pato)logia de la memòria, la percepció, la intel·ligència, el pensament i el llenguatge.6.4 Psico(pato)logía de la psicomotricitat, l'afectivitat i el son.6.5 Psico(pato)logia de la resposta sexual humana.6.6 Psico(pato)logia dels comportaments d'addicció o dependència.6.7 Psico(pato)logia del comportaments alimentaris (seminari)6.8 Introducció genèrica dels trastorns neuròtics i psicòtics.6.9 Introducció genèrica a les tècniques psicoterapèutiques. |
7 La psicosomàtica i la psicogeneitat de les patologies mèdiques. Els trastorns posicosomàtics més significatius |
7.1 Fonaments teòrics i clínics. Els mecanismes generals del trastorns psicosomàtics (TP). 7.2 L'associació dels TP amb els períodes crítics i els Life Events de la patobiografia.7.3 Alguns resultats significatius en la relació: psicosomàtica i metabolisme7.4 Les expressions psicosomàtiques generals del SNV en els síndromes de l'ansietat, de l'estrès i depressiformes.7.5 Els TP en el sistema cardiovascular i la seva relació amb el patró de comportament tipus "A" (neurosi cardíaca, coronariopaties, hipertensió vascular...)7.6 Les manifestacions en els aparells respiratori, digestiu, ginecològic (menarquia, menopausa...), dermatològic (p.e.: dermatosi psicosomàtica i els estigmes de determinància religiosa...)7.7 El dolor crònic i la seva psicogeneitat (seminari) |
8 La comunicació assistencial. La relació "Metge-Pacient |
8.1 Els contexts socioculturals d'aquesta relació. 8.2 El context de la pròpia estructura sanitària en el seu conjunt i la seva influència en la relació metge-pacient.8.3 Emocions, sentiments i fantasies en la relació assistencial sanitària, tant per part del pacient com per part de l'equip sanitari. Transferència i contratransferència entre metge i pacient. Frustració, impotència, culpa i depressió, originades en la relació terapèutica. 8.4 Estructura de la comunicació en la relació assistencial. Comunicació verbal i no verbal. 8.5 La clínica psicobiològica del maltractament infantil |
9 Dolor en medicina. El pacient crònic i/o terminal. |
9.1 Actituds i comportaments en les situacions de cronicitat, en patologies terminals i en la mort. Repercussions en el medi sociofamiliar i en el mateix equip assistencial. 8.6 L'abordatge multidisciplinar de l'equip terapèutic i el "burnout" |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
37 |
37 |
74 |
Seminaris |
|
36 |
9 |
45 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves mixtes |
|
2 |
27 |
29 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura. |
Sessió Magistral |
Desenvolupament del temari de l'assignatura. L'alumne podrà plantejar qualsevol qüestió que faciliti la comprensió del tema.
A l'inici del curs es comunicará, a través del MODDLE, sobre la possibilitat de valorar la presència activa a classe de forma voluntària amb l'objectiu de millorar la qualificació final. El control es realitzaria responent per escrit, al final de la classe, a una pregunta breu sobre un concepte explicat aquell mateix dia.
Segons el percentatge de presència l'alumne obtindria una puntuació complementària sempre i quan en l’examen final obtingui, al menys, la meitat de la puntuació de les pràctiques i de la teoria.
Si fora possible aquesta valoració de l'activitat presencial es comunicará aquesta proposta al MODDLE amb els detalls de la mateixa.
|
Seminaris |
La Psicologia Mèdica es una disciplina fonamentalment de praxis clínica que no pot desenvolupar aquesta vessant per la pràctica inexistència de serveis de psicologia clínica a la xarxa dels nostres serveis sanitaris. Per això les habilitats i competències a assolir son d’ordre teòric o conceptual que faciliti la millor aproximació al tema clínic i pugui significar un recurs important per valorar, si s’escau, la presència i conseqüències dels factors psíquics implicats en la tasca assistencial. Es per això que les anomenades “pràctiques de Psicologia Mèdica” es converteixen realment en activitats de seminari a on s’aprofita l’ocasió de petits grups per a tractar temes de més significació assistencial, facilitant-hi la discussió crítica. Els temes tractats en aquestes "pràctiques-seminari" tenen un element comú com es la de facilitar l’expressió de les opinions i anàlisis dels alumnes. |
Atenció personalitzada |
Trobades individuals, amb cita prèvia, en les quals l'alumne pot plantejar qualsevol qüestió que afecti el contingut de l'assignatura o la metodologia de manera individualitzada.
|
Descripció |
Els alumnes que desitgin alguna atenció personalitzada i presencial cal que ho demani a través del MODDLE o correu electrònic per a concertar dia i hora. En general, els moments de presència al despatx de la Unitat de Psiquiatria i Psicologia Mèdica es una hora abans de classe (dilluns 17-18 h, dimarts i dimecres 14-15 h.). Tambè al finalitzar les classes o les sessions dels seminaris (tutors). Es demana, doncs, contactar via MODDLE per a facilitar l'organització.Atenció virtual: Qualsevol qüestió per MOODLE o e-mail (franciscojose.aguilera@rv.cat / antonio.infante@urv.cat) |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
S'avaluaran els temes de seminari a través de prova escrita sobre els continguts treballats. Aquesta prova tindrà lloc l'última sessió del seminari. Els repetidors s'examinaran al gener o setembre. Amb dos o més manques de presència a les sessions: els alumnes tindran preguntes d'examen suplementàries que poden tenir valor negatiu en el còmput global. |
40% de la qualificació global. |
Proves mixtes |
|
S'evaluaran els temes de les sessions magistrals a traves de prova escrita sobre el continguts treballats a classe.
La prova té una durada de 90 minuts.
Consisteix en preguntes de reposta oberta i lleure i preguntes tancades tipo test amb resposta multiple, en nombre a determinar. La proporció sera 1 pregunta oberta per cada 5 preguntes tancades tipo test amb penalització en el cas de resposta no correcta. |
60% de la qualificació global. |
Altres |
|
PREGUNTA EXTRAORDINÀRIA SOBRE TEXTES CIENTÍFICS Al MODDLE: es presenten uns texts científics per a estudiar-los. Es una activitat voluntària per al conjunt d'alumnes, però obligatòria i avaluable per als que vulguin millorar l'avaluació i, especialment, per a obtenir la qüalificació d'EXCEL·LENT i MATRICULA D'HONOR en les condicions explicitades al MODDLE i explicades a classe. |
Pot aportar puntuació complementària |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Cal assolir la meitat de la puntuació de les pràctiques-Seminari (4/2) i la meitat de la puntuació de l'examen de febrer/setembre (6/3) per a poder accedir a la qualificació global de l'assignatura (sumatori d'ambdòs). Es recorda que les práctiques-seminaris son obligatòries. A partir de l'absència a dos sessions, l'alumne ho compensará a travès de preguntes extraordinaries a l'examen final. S'avaluaran els temes de les sessions magistrals a través de la prova escrita sobre els contiguts treballats. La prova te preguntes tipo test amb 5 possibles respostes i una valida, cadascuna té un valor de 0,1 punts, en cas de resposta no correcta restara una cuarta part del seu valor. També existeixi la possibilitat de preguntes de resposta lliure, amb un valor de 0,5 punts. El valor maxim de la prova escrita es 10 punts, es neccesari obtener la meitad (5), tot i que el seu valor sobre la nota final de la asignatura es del 60%. Respecte al bon desenvolupament de les activitats avaluatives se considera oportú incloure la limitació de l'us o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves escrites i tots els estudiants estan obligats a respectar les normes (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster). En cas de no respectar aquesta limitació es donara por finaltzada la prova escrita. |
Bàsica |
Llor,B., Abad,M.A.; Garcia,M. i Nieto,J, Ciencias Psicosociales aplicadas a la salud, Interamericana Mc. GraW-Hill,, Madrid. 1995,
Tizon,J.L, Componentes psicológicos de la práctica médica. Una perspectiva desde la atención primaria, Doyma, Barcelona 1998,
Ridruejo,P.; Medina,A i Rubio,J.L, Psicología Médica, Mc. GraW-Hill,
Myers,D.G, Psicología, Ed. Panamericana, ,
|
Dels distints temes de les Pràctiques-Seminari, els tutors aporten els
corresponents texts de treball. Aquests texts contenen tot el material
teòric-clínic de les diferents sessions. Aquests materials es poden
obtenir al MOODLE (Seminari Trastorns Alimentaris, Seminari Dolor Crònic
al apartat de "Psicologia Mèdica; els texts referents al CAS CLÍNIC es
troben a la carpeta de Psicologia Mèdica del apartat "Cas Clínic,
Orientació diagnòstica") |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
MALALTIES DEL SISTEMA NERVIÓS/14204123 | PSIQUIATRIA INFANTIL/14204226 | PSIQUIATRIA/14204136 | BIOÈTICA CLÍNICA/14204231 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
HABILITATS PRECLÍNIQUES/14204109 | HABILITATS DIAGNÒSTIQUES/14204148 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
BASES DE LA RECERCA I DOCUMENTACIÓ/14204005 | BASES DE COMUNICACIÓ I ÈTICA/14204007 | ANATOMIA DEL SISTEMA NERVIÓS I ÒRGANS DELS SENTITS/14204106 | EPIDEMIOLOGIA GENERAL/14204110 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|