Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A11 |
Laboratori |
| A18 |
Proves de diagnòstic del laboratori |
| A19 |
Diagnòstic per la imatge |
| A41 |
Els coneixements bàsics |
| A42 |
L’estructura i la funció de l’organisme humà en estat de salut i de cadascun del seus òrgans i aparells |
| A43 |
El cicle de la vida |
| A45 |
Les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat) |
| B7 |
Metodologia científica i de recerca |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A11 |
Interpretar els resultats dels exàmens analítics bàsics de sang, orina i líquids pleural, cefaloraquidi, ascític i articular
| | A18 |
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
| | A19 |
Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
Saber interpretar les diferents proves
| | A41 |
Conèixer els fenòmens i mecanismes físics a nivell molecular, cel•lular i orgànic e els estats de salut i malalia
| | A42 |
Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
Conèixer i descriure les funcions normals dels diversos sistemes i aparells de l’organisme, en els diversos nivells d’organització (des de l’organisme intacte fins als nivells cel•lular, subcel•lular i molecular)
Conèixer els mecanismes homeostàtics i de regulació dels diversos sistemes i aparells
| | A43 |
Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
| | A45 |
Conèixer les alteracions de l’estructura macroscòpica i microscòpica dels diversos òrgans i la relació amb la seva funció
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
| | B7 |
Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
Conèixer la relació entre recerca bàsica i recerca clínica
Conèixer la necessitat de la col•laboració entre les dues recerques en equips multidisciplinaris
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Contingut teòric |
1. La Neurona. Comunicació a distància, ràpida, precisa, eficaç i plàstica (4).
2. Organització del Sistema nerviós. Circuits neuronals
3. Sistema nerviós perifèric. Ganglis i nervis
4. Sistema nerviós central. Medul•la espinal: estructura i organització citoarquitectural
5. Sistema nerviós central. Cerebel: Estructura cel•lular i arquitectural de l’escorça cerebel•losa
6. Sistema nerviós central. Cervell. Còrtex cerebral: Estructura cel•lular i arquitectural de l’escorça cerebral
7. Neuròglia. Concepte i tipus. Astròglia: la barrera hematoencefàlica. Oligodendròglia. Epiteli ependimàtic. Micròglia. Meninges i plexes coroides. Líquid cefaloraquidi.
8. Òrgans sensorials (5)
9. Sistema nerviós vegetatiu. Disposició general del sistema simpàtic i parasimpàtic. Estructura ganglionar. Terminacions nervioses vegetatives.
|
Seminaris |
1. La Neurona. Sistema nerviós en miniatura: Recepció, integració, conducció i transmissió de senyals.
2. Membrana plasmàtica i senyals.
3. Membrana plasmàtica, gradients iònics i canals iònics.
4. Sinapsis.
5. Plasticitat sinàptica.
|
Pràctiques |
1. Anàlisi microscòpic de preparacions histològiques.
2. Anàlisi i reconstrucció informàtica de la neurona.
3. Anàlisi i reconstrucció informàtica del plasmolemma neuronal.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
1 |
2 |
Sessió Magistral |
|
18 |
27 |
45 |
Seminaris |
|
9 |
9 |
18 |
Pràctiques a laboratoris |
|
9 |
9 |
18 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
1 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Es presentaran els objectius, el temari, les diferents metodologies docents i l'avaluació de l'assignatura, així com els diferents aspectes necessaris pel funcionament de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula. |
Seminaris |
Es faran diversos seminaris audiovisuals on l'alumne podrà ampliar i integrar els coneixements teòrics i pràctics que s'han adquirit prèviament. L'objectiu és ampliar aspectes puntuals d'interès i realitzar sessions iconogràfiques complementàries de les classes teòriques i introduir l’alumne en la metodologia científica. |
Pràctiques a laboratoris |
Pràctiques en laboratoris: Realització de tècniques histològiques i histoquímiques al laboratori, observació i descripció de preparacions de teixits i òrgans. L'objectiu és aprofundir en el coneixement histològic dels teixits, mitjançant la familiarització amb la metodologia histològica convencional i adquirir criteris per a l'elecció de la tècnica adequada segons el que es vulgui demostrar.
Pràctiques en Aula d’Informàtica. Simulacions, autoaprenentatge i autoevaluació.
Les pràctiques es complementaran amb l’aplicatiu informàtic disponible a Moodle (microscopi virtual). |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Presencial:
• De dilluns a divendres de 09.00 a 11.00 h. Lloc: Unitat Histologia i Neurobiologia.
• Al finalitzar cada una de les classes presencials.
Virtual: Correu electrònic / entorn virtual.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
• L’avaluació de la matèria impartida a les sessions magistrals es realitzarà mitjançant una prova final. En aquesta prova s’avaluarà tota la matèria teòrica i pràctica impartida en les sessions magistrals, seminaris i pràctiques. Aquesta prova serà una prova objectiva de tipus test, i consistirà en preguntes amb una sola resposta correcta. La puntuació màxima total de la prova serà de 9 punts i se superarà amb una puntuació de 4,5. |
70% |
Seminaris |
|
• Els coneixements adquirits als seminaris s’avaluaran juntament amb tots els coneixements teòrics i pràctics en l’examen de l’assignatura. El contingut dels seminaris a l’examen serà proporcional al temps dedicat al programa de seminaris en el total de l'assignatura.
• La participació activa en els Seminaris podrà ajudar a obtenir la nota d’excel•lent (passar de 8.5 a 9) i la matrícula d’honor, si s’escau.
|
15% |
Pràctiques a laboratoris |
|
• L’assistència a les sessions pràctiques de laboratori és obligatòria. En cas de no haver fet totes les pràctiques, l’assignatura quedarà suspesa.
• Els coneixements adquirits a les sessions pràctiques s’avaluaran juntament amb tots els coneixements teòrics i pràctics en l’examen de l’assignatura. El contingut de les sessions de pràctiques a l’examen serà proporcional al temps dedicat al programa pràctic en el total de l'assignatura.
• L’avaluació continuada de la participació i aprofitament de les pràctiques serà avaluada amb un punt màxim que se sumarà a la nota de l’examen final sempre que aquest estigui aprovat.
|
15% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
BLOOM, W.; FAWCETT, D. W. Tratado de histología. 12a ed. Interamericana McGraw-Hill, última edició disponible.
UNIVERSITAT ROVIRA I VIRGILI. UNITAT D'HISTOLOGIA I NEUROBIOLOGIA. Manual de pràctiques d'histologia, 2000.
MICHAEL, T.; LOTZE (ed.); THOMSON ANGUS THOMSON (ed.). Dendritic cells: biology and clinical applications. Academic Press, última edició disponible.
PETERS, A.; MORRISON, J. H.; JONES, E. G. (ed.). Cerebral cortex. Neurodegenerative and age-related changes in the structure and function of cerebral cortex. Vol. 14. Kluwer academic publishers/Plenum publishers, última edició disponible.
STEWARD, O. Functional neuroscience. Springer, última edició disponible.
BRODAL, P. The central nervous system. Structure and function. OxfordUniversity Press, última edició disponible.
PURVES, et al. Neurociencia. Editorial Panamericana, última edició disponible. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|