DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) HISTOLOGIA DEL SISTEMA NERVIÓS Codi 14204104
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
TOMÁS FERRÉ, JOSÉ MARIA
Adreça electrònica mariaangel.lanuza@urv.cat
mariarosa.fenoll@urv.cat
mariadelesneus.garcia@urv.cat
josepmaria.tomas@urv.cat
marta.tomas@urv.cat
erica.hurtado@urv.cat
Professors/es
LANUZA ESCOLANO, MARÍA ANGEL
FENOLL BRUNET, MARIA ROSA
GARCIA SANCHO, MARIA DE LES NEUS
TOMÁS FERRÉ, JOSÉ MARIA
TOMAS MARGINET, MARTA
HURTADO CABALLERO, ERICA
Web
Descripció general i informació rellevant L’objectiu de l’assignatura és conèixer i descriure l’estructura histològica, microscòpica i expressió funcional normal del sistema nerviós.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A11 Laboratori
 A18 Proves de diagnòstic del laboratori
 A19 Diagnòstic per la imatge
 A41 Els coneixements bàsics
 A42 L’estructura i la funció de l’organisme humà en estat de salut i de cadascun del seus òrgans i aparells
 A43 El cicle de la vida
 A45 Les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat)
 B7 Metodologia científica i de recerca
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A11 Interpretar els resultats dels exàmens analítics bàsics de sang, orina i líquids pleural, cefaloraquidi, ascític i articular
 A18 Saber interpretar els resultats de les diferents proves
 A19 Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
Saber interpretar les diferents proves
 A41 Conèixer els fenòmens i mecanismes físics a nivell molecular, cel•lular i orgànic e els estats de salut i malalia
 A42 Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
Conèixer i descriure les funcions normals dels diversos sistemes i aparells de l’organisme, en els diversos nivells d’organització (des de l’organisme intacte fins als nivells cel•lular, subcel•lular i molecular)
Conèixer els mecanismes homeostàtics i de regulació dels diversos sistemes i aparells
 A43 Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
 A45 Conèixer les alteracions de l’estructura macroscòpica i microscòpica dels diversos òrgans i la relació amb la seva funció
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
 B7 Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
Conèixer la relació entre recerca bàsica i recerca clínica
Conèixer la necessitat de la col•laboració entre les dues recerques en equips multidisciplinaris
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Contingut teòric 1. La Neurona. Comunicació a distància, ràpida, precisa, eficaç i plàstica (4).
2. Organització del Sistema nerviós. Circuits neuronals
3. Sistema nerviós perifèric. Ganglis i nervis
4. Sistema nerviós central. Medul•la espinal: estructura i organització citoarquitectural
5. Sistema nerviós central. Cerebel: Estructura cel•lular i arquitectural de l’escorça cerebel•losa
6. Sistema nerviós central. Cervell. Còrtex cerebral: Estructura cel•lular i arquitectural de l’escorça cerebral
7. Neuròglia. Concepte i tipus. Astròglia: la barrera hematoencefàlica. Oligodendròglia. Epiteli ependimàtic. Micròglia. Meninges i plexes coroides. Líquid cefaloraquidi.
8. Òrgans sensorials (5)
9. Sistema nerviós vegetatiu. Disposició general del sistema simpàtic i parasimpàtic. Estructura ganglionar. Terminacions nervioses vegetatives.
Seminaris 1. La Neurona. Sistema nerviós en miniatura: Recepció, integració, conducció i transmissió de senyals.
2. Membrana plasmàtica i senyals.
3. Membrana plasmàtica, gradients iònics i canals iònics.
4. Sinapsis.
5. Plasticitat sinàptica.
Pràctiques 1. Anàlisi microscòpic de preparacions histològiques.
2. Anàlisi i reconstrucció informàtica de la neurona.
3. Anàlisi i reconstrucció informàtica del plasmolemma neuronal.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A11
A18
A41
A42
1 1 2
Sessió Magistral
A41
A42
18 27 45
Seminaris
A41
A42
9 9 18
Pràctiques a laboratoris
A41
A42
9 9 18
Atenció personalitzada
A41
A42
1 1 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Es presentaran els objectius, el temari, les diferents metodologies docents i l'avaluació de l'assignatura, així com els diferents aspectes necessaris pel funcionament de l'assignatura.
Sessió Magistral Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula.
Seminaris Es faran diversos seminaris audiovisuals on l'alumne podrà ampliar i integrar els coneixements teòrics i pràctics que s'han adquirit prèviament. L'objectiu és ampliar aspectes puntuals d'interès i realitzar sessions iconogràfiques complementàries de les classes teòriques i introduir l’alumne en la metodologia científica.
Pràctiques a laboratoris Pràctiques en laboratoris: Realització de tècniques histològiques i histoquímiques al laboratori, observació i descripció de preparacions de teixits i òrgans. L'objectiu és aprofundir en el coneixement histològic dels teixits, mitjançant la familiarització amb la metodologia histològica convencional i adquirir criteris per a l'elecció de la tècnica adequada segons el que es vulgui demostrar.
Pràctiques en Aula d’Informàtica. Simulacions, autoaprenentatge i autoevaluació.
Les pràctiques es complementaran amb l’aplicatiu informàtic disponible a Moodle (microscopi virtual).
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Presencial: • De dilluns a divendres de 09.00 a 11.00 h. Lloc: Unitat Histologia i Neurobiologia. • Al finalitzar cada una de les classes presencials. Virtual: Correu electrònic / entorn virtual.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A41
A42
• L’avaluació de la matèria impartida a les sessions magistrals es realitzarà mitjançant una prova final. En aquesta prova s’avaluarà tota la matèria teòrica i pràctica impartida en les sessions magistrals, seminaris i pràctiques. Aquesta prova serà una prova objectiva de tipus test, i consistirà en preguntes amb una sola resposta correcta. La puntuació màxima total de la prova serà de 9 punts i se superarà amb una puntuació de 4,5. 70%
Seminaris
A41
A42
• Els coneixements adquirits als seminaris s’avaluaran juntament amb tots els coneixements teòrics i pràctics en l’examen de l’assignatura. El contingut dels seminaris a l’examen serà proporcional al temps dedicat al programa de seminaris en el total de l'assignatura.
• La participació activa en els Seminaris podrà ajudar a obtenir la nota d’excel•lent (passar de 8.5 a 9) i la matrícula d’honor, si s’escau.
15%
Pràctiques a laboratoris
A41
A42
• L’assistència a les sessions pràctiques de laboratori és obligatòria. En cas de no haver fet totes les pràctiques, l’assignatura quedarà suspesa.
• Els coneixements adquirits a les sessions pràctiques s’avaluaran juntament amb tots els coneixements teòrics i pràctics en l’examen de l’assignatura. El contingut de les sessions de pràctiques a l’examen serà proporcional al temps dedicat al programa pràctic en el total de l'assignatura.
• L’avaluació continuada de la participació i aprofitament de les pràctiques serà avaluada amb un punt màxim que se sumarà a la nota de l’examen final sempre que aquest estigui aprovat.
15%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

BLOOM, W.; FAWCETT, D. W. Tratado de histología. 12a ed. Interamericana McGraw-Hill, última edició disponible.

UNIVERSITAT ROVIRA I VIRGILI. UNITAT D'HISTOLOGIA I NEUROBIOLOGIA. Manual de pràctiques d'histologia, 2000.

MICHAEL, T.; LOTZE (ed.); THOMSON ANGUS THOMSON (ed.). Dendritic cells: biology and clinical applications. Academic Press, última edició disponible.

PETERS, A.; MORRISON, J. H.; JONES, E. G. (ed.). Cerebral cortex. Neurodegenerative and age-related changes in the structure and function of cerebral cortex. Vol. 14. Kluwer academic publishers/Plenum publishers, última edició disponible.

STEWARD, O. Functional neuroscience. Springer, última edició disponible.

BRODAL, P. The central nervous system. Structure and function. OxfordUniversity Press, última edició disponible.

PURVES, et al. Neurociencia. Editorial Panamericana, última edició disponible.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent