Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A41 |
Els coneixements bàsics |
| A42 |
L’estructura i la funció de l’organisme humà en estat de salut i de cadascun del seus òrgans i aparells |
| A43 |
El cicle de la vida |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat) |
| B6 |
Habilitats informàtiques i accés a base de dades |
| B10 |
Aspectes ètics |
| B27 |
Capacitat d’autocrítica i d’autoavaluació |
| B28 |
Aprenentatge autònom |
| B31 |
Motivació |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A41 |
Conèixer els processos de desenvolupament que condueixen a l’establiment del pla corporal de l’organisme humà i els mecanismes cel•lulars i genètics corresponents.
| | A42 |
Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
Conèixer les bases teòriques i l’aplicació dels diversos mètodes d’exploració funcional del sistemes i dels aparells.
| | A43 |
Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
| | B6 |
Valorar la informació i el seu ús
Manejar, a nivell d’usuari, els diferents paquets informàtics i estadístics
Accedir al món del coneixement biomèdic utilitzant els referent de prestigi reconegut
Utilitzar diferents sistemes per accedir a bases de dades informatitzades per aplicar-les periòdicament
| | B10 |
Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories
Conèixer i saber utilitzar una metodologia correcta per a la resolució de conflictes ètics
Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat
Acceptar els drets del malalt
Conèixer el codi deontològic de la professió
| | B27 |
Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític
Actuar valorant la pròpia competència i les pròpies capacitats
| | B28 |
Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
| | B31 |
Mantenir un alt nivell de motivació malgrat les dificultats.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
SISTEMA NERVIÓS I ÒRGANS DELS SENTITS
Programa teòric |
Generalitats del SNC. Estructura. Organizació. Telencefalizació
Embriologia del SNC. Cambis externs i interns del tub neural
Malformacions congènitaes del SNC.
Medul•la espinal. Morfologia. Estructura. Relacions.
Tronc de l’encèfal. Morfologia. 4º Ventricle. Estructura
Cerebel. Morfologia. Relacions. Estructura
Cervell. Morfologa. Relacions. Estructura. Sustancia blanca.
Cevell. Estructura. Sustancia gris. Cavidades.
Tàlem
Hipotàlem –Hipòfisi. Eje diencèfal-hipofisari.
Córtex cerebral. Arees de Brodman.
Envolcalls del SNC. Circulació del líquid cefalraquídi. Cisternes.
Vascularizació de la médul•la espinal. Vascularizació arterial de l’encèfal.
Drenatge venos de l’encèfal. Sinss de la duramater.
Vies de la sensibilitat general.
Vies motores. Via piramidal. Vies extrapiramidals. Sustancia reticular
Receptor visual. Via óptica sensorial. Vies ópticas reflexes
Parells craneals somítics: oculomotors i hipoglos
Vuitè parell.Receptors i vies
Nervi trigèmin
Nervi facial
Nervis glosofaríngi, neumogástric i espinal.
Rinencèfal
Sistema nervios vegetatiu. Generalitats. Cadena ganglionar prevertebral.
Plexes vegetatius cervicals, tóracoabdominals i pélvics.
|
SISTEMA NERVIÓS I ÒRGANS DELS SENTITS
Pràctiques |
6 pràctiques a la sala de dissecció/osteoteca de crani i raquis.
|
SISTEMA NERVIÓS I ÒRGANS DELS SENTITS
Seminaris |
4 seminaris d'aclariment i /o ampliació de temes del programa teòric
2 seminaris de anatomia radiològica |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
24 |
48 |
72 |
Seminaris |
|
12 |
9 |
21 |
Pràctiques a laboratoris |
|
12 |
6 |
18 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels continguts de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Exposició i desenvolupament detallat dels continguts teòrics de l'assignatura, assenyalant els conceptes més importants sobre els que s'ha de fonamentar l'estudi i l'aprenentatge de l'alumne |
Seminaris |
a) Sessions per introduir nous conceptes i ampliar coneixements. El treball es fa a partir d'imatges, de dades o de problemes.
b) Sessions d'anatomia radiològica.
|
Pràctiques a laboratoris |
Pràctiques a la sala de dissecció i a l'osteoteca amb preparacions anatòmiques
|
Atenció personalitzada |
Resol·lució de problemes plantejats en les classes teòriques i/o pràctiques |
Descripció |
Presencials: hores convingudes per correu electrònic
Virtuals: pedro.cobos@urv.cat, miguel.torrente@urv.cat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Prova escrita de preguntes curtes amb o sense esquemes. Cadascuna de les preguntes ha de poder ser avaluada amb una puntuació de 4/10 |
70% |
Seminaris |
|
1) Els temes tractats en els seminaris s'avaluaràn conjuntament en la prova escrita de preguntes curtes amb o sense esquemes.
2) Els seminaris en els que s'analitza l'anatomia des de les tècniques de diagnostic per la imatge, s'avaluaràn en un exàmen pràctic
|
15% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Avaluació: Examen pràctic de tots els continguts impartits en les sessions de dissecció, de forma conjunta amb els continguts dels seminaris |
15% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Nota final de l'assignatura: - 70% de la prova escrita
- 30% de la prova pràctica
La qualificació obtinguda en l'exàmen pràctic, és guardarà durant el mateix curs acadèmic i el següent. Si durant aquest període, l'alumne no ha assolit els continguts teòrics s'haurà de tornar a presentar del pràctic. Les proves d'avaluació que es realitzin constaran de dues parts, i tindran les següents característiques: - Un examen pràctic, que serà imprescindible tenir superat per poder accedir al teòric que correspondrà al 30% de la nota total
- Un examen teòric, que correspondrà al 70% .
Per considerar aprovat el conjunt d'una prova, s'ha d'haver obtingut una qualificació mínima de 5/10 en cadascuna d'elles. 1ª convocatòria: inclourà tota la matèria no avaluada al llarg del curs, així com les parts no aprovades. 2ª convocatòria: inclourà tota la matèria no aprovada en la primera. S'ha de tenir present que per considerar aprovada l'assignatura cadascuna de les pars pendents, s'ha de superar en una nota mínima de 5/10 Pel que fa a les proves pràctiques: - L'assistència a les pràctiques és OBLIGATÒRIA, i no s'acceptarà més que una falta sense justificar, per poder presentar-se a l'examen corresponent.
- Si estan aprovades en la seva totalitat en la primera convocatòria, la qualificació corresponent es guardarà fins el curs següent.En cas contrari s'hauran de repetir i per tant estran subjectes a la normativa assenyalada en el punt anterior
Seran d'obligat compliment per part dels estudiants els artcles:21 NAM Grau i 20 NAM Màster, pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves tan escrites com orals |
Bàsica |
, , ,
CARPENTER, M. B, Neuroanatomía fundamentos, 4a, Madrid: Médica Panamericana, 1994
|
CARPENTER, M. B. Neuroanatomía fundamentos. 4a ed. Madrid: Médica
Panamericana, 1994 CROSSMAN AR, NEARY D. Neuroanatomía. Texto y atlas en color .
Barcelona: Masson S.A.; 2002 . DELMAS A. Vias y centros nerviosos . 7ª ed. Barcelona: Masson; 2001. DRAKE RL, VOLGL W, MITCHELL AWM. Gray Anatomía para estudiantes.
Madrid: Elsevier España S.A.; 2005. NOLTE, J. El cerebro humano, introducción a la anatomía funcional. 3a
ed. Madrid: Mosby-Doyma, 1994. ROUVIERE, H.; DELMAS, H. Anatomía humana descriptiva, topográfica y
funcional (Tomo 4). 11a ed. Barcelona: Masson, 2006. SCHÜNKE M, SCHUKTE E, SCHUMACHER U. Prometheus texto y atlas de
Anatomia: Tomo 3. Cabeza y Neuroanatomia. Madrid: Editorial Médica
Panamericana; 2006. SNELL RS. Neuroanatomía clínica .6ªed. Buenos Aires: Médica
Panamericana; 2007. TRUEX RC, CARPENTER MB. Neuroanatomía humana . 4ª ed. Buenos Aires:
El Ateneo; 1976 WILSON-PAUWELS L, AKESSON EJ, STEWART PA. Nervios craneanos: en la
salud y en la enfermedad (incluye CD –rom). 2ª ed. Buenos Aires: Médica
Panamericana; 2003. |
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Per accedir a la sala de dissecció els alumnes HAURAN DE COMPLIR RIGOROSAMENT EL PLA D'ACOLLIDA DELS ALUMNES QUE INCLOU EL MANUAL DE BIOSEGURETAT I BONES PRÀCTIQUES I QUE TROBARAN A LA PÀGINA DE L'ASSIGNATURA DEL MOODLE. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|