DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) ANATOMIA DEL SISTEMA NERVIÓS I ÒRGANS DELS SENTITS Codi 14204106
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Segon 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
PIERA LLUCH, VERÒNICA
Adreça electrònica eneko.barberia@urv.cat
veronica.piera@urv.cat
josemanuel.castellote@urv.cat
diasol.villa@urv.cat
francescdasis.larroca@urv.cat
aleidis.caro@urv.cat
juanalberto.spuch@urv.cat
Professors/es
BARBERIA MARCALAIN, ENEKO
PIERA LLUCH, VERÒNICA
CASTELLOTE CAIXAL, JOSÉ MANUEL
VILLA VIÑAS, DIASOL
LARROCA SOLIVA, FRANCESC D'ASIS
CARO TARRAGO, ALEIDIS
SPUCH SÁNCHEZ, JUAN ALBERTO
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A41 Els coneixements bàsics
 A42 L’estructura i la funció de l’organisme humà en estat de salut i de cadascun del seus òrgans i aparells
 A43 El cicle de la vida
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat)
 B6 Habilitats informàtiques i accés a base de dades
 B10 Aspectes ètics
 B27 Capacitat d’autocrítica i d’autoavaluació
 B28 Aprenentatge autònom
 B31 Motivació
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A41 Conèixer els processos de desenvolupament que condueixen a l’establiment del pla corporal de l’organisme humà i els mecanismes cel•lulars i genètics corresponents.
 A42 Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
Conèixer les bases teòriques i l’aplicació dels diversos mètodes d’exploració funcional del sistemes i dels aparells.
 A43 Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
 B6 Valorar la informació i el seu ús
Manejar, a nivell d’usuari, els diferents paquets informàtics i estadístics
Accedir al món del coneixement biomèdic utilitzant els referent de prestigi reconegut
Utilitzar diferents sistemes per accedir a bases de dades informatitzades per aplicar-les periòdicament
 B10 Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories
Conèixer i saber utilitzar una metodologia correcta per a la resolució de conflictes ètics
Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat
Acceptar els drets del malalt
Conèixer el codi deontològic de la professió
 B27 Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític
Actuar valorant la pròpia competència i les pròpies capacitats
 B28 Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
 B31 Mantenir un alt nivell de motivació malgrat les dificultats.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
SISTEMA NERVIÓS I ÒRGANS DELS SENTITS
Programa teòric
Generalitats del SNC. Estructura. Organizació. Telencefalizació
Embriologia del SNC. Cambis externs i interns del tub neural
Malformacions congènitaes del SNC.
Medul•la espinal. Morfologia. Estructura. Relacions.
Tronc de l’encèfal. Morfologia. 4º Ventricle. Estructura
Cerebel. Morfologia. Relacions. Estructura
Cervell. Morfologa. Relacions. Estructura. Sustancia blanca.
Cevell. Estructura. Sustancia gris. Cavidades.
Tàlem
Hipotàlem –Hipòfisi. Eje diencèfal-hipofisari.
Córtex cerebral. Arees de Brodman.
Envolcalls del SNC. Circulació del líquid cefalraquídi. Cisternes.
Vascularizació de la médul•la espinal. Vascularizació arterial de l’encèfal.
Drenatge venos de l’encèfal. Sinss de la duramater.
Vies de la sensibilitat general.
Vies motores. Via piramidal. Vies extrapiramidals. Sustancia reticular
Receptor visual. Via óptica sensorial. Vies ópticas reflexes
Parells craneals somítics: oculomotors i hipoglos
Vuitè parell.Receptors i vies
Nervi trigèmin
Nervi facial
Nervis glosofaríngi, neumogástric i espinal.
Rinencèfal
Sistema nervios vegetatiu. Generalitats. Cadena ganglionar prevertebral.
Plexes vegetatius cervicals, tóracoabdominals i pélvics.
SISTEMA NERVIÓS I ÒRGANS DELS SENTITS
Pràctiques
6 pràctiques a la sala de dissecció/osteoteca de crani i raquis.
SISTEMA NERVIÓS I ÒRGANS DELS SENTITS
Seminaris
4 seminaris d'aclariment i /o ampliació de temes del programa teòric

2 seminaris de anatomia radiològica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A41
A42
A43
24 48 72
Seminaris
A41
A42
A43
12 9 21
Pràctiques a laboratoris
A41
A42
A43
12 6 18
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació dels continguts de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició i desenvolupament detallat dels continguts teòrics de l'assignatura, assenyalant els conceptes més importants sobre els que s'ha de fonamentar l'estudi i l'aprenentatge de l'alumne
Seminaris
a) Sessions per introduir nous conceptes i ampliar coneixements. El treball es fa a partir d'imatges, de dades o de problemes.

b) Sessions d'anatomia radiològica.
Pràctiques a laboratoris Pràctiques a la sala de dissecció i a l'osteoteca amb preparacions anatòmiques


Atenció personalitzada Resol·lució de problemes plantejats en les classes teòriques i/o pràctiques

Atenció personalitzada
Descripció
Presencials: hores convingudes per correu electrònic Virtuals: pedro.cobos@urv.cat, miguel.torrente@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A41
A42
A43
Prova escrita de preguntes curtes amb o sense esquemes. Cadascuna de les preguntes ha de poder ser avaluada amb una puntuació de 4/10 70%
Seminaris
A41
A42
A43
1) Els temes tractats en els seminaris s'avaluaràn conjuntament en la prova escrita de preguntes curtes amb o sense esquemes.

2) Els seminaris en els que s'analitza l'anatomia des de les tècniques de diagnostic per la imatge, s'avaluaràn en un exàmen pràctic
15%
Pràctiques a laboratoris
A41
A42
A43
Avaluació: Examen pràctic de tots els continguts impartits en les sessions de dissecció, de forma conjunta amb els continguts dels seminaris 15%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Nota final de l'assignatura:

  • 70% de la prova escrita
  • 30% de la prova pràctica

La qualificació obtinguda en l'exàmen pràctic, és guardarà durant el mateix curs acadèmic i el següent.
Si durant aquest període, l'alumne no ha assolit els continguts teòrics s'haurà de tornar a presentar del pràctic.

Les proves d'avaluació que es realitzin constaran de dues parts, i tindran les següents característiques:

  • Un examen pràctic, que serà imprescindible tenir superat per poder accedir al teòric que correspondrà al 30% de la nota total
  • Un examen teòric, que correspondrà al 70% .

Per considerar aprovat el conjunt d'una prova, s'ha d'haver obtingut una qualificació mínima de 5/10 en cadascuna d'elles.

1ª convocatòria: inclourà tota la matèria no avaluada al llarg del curs, així com les parts no aprovades.

2ª convocatòria: inclourà tota la matèria no aprovada en la primera. S'ha de tenir present que per considerar aprovada l'assignatura cadascuna de les pars pendents, s'ha de superar en una nota mínima de 5/10

Pel que fa a les proves pràctiques:

  • L'assistència a les pràctiques és OBLIGATÒRIA, i no s'acceptarà més que una falta sense justificar, per poder presentar-se a l'examen corresponent.
  • Si estan aprovades en la seva totalitat en la primera convocatòria, la qualificació corresponent es guardarà fins el curs següent.En cas contrari s'hauran de repetir i per tant estran subjectes a la normativa assenyalada en el punt anterior
Seran d'obligat compliment per part dels estudiants els artcles:21 NAM Grau i 20 NAM Màster, pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves tan escrites com orals

Fonts d'informació

Bàsica , , ,
CARPENTER, M. B, Neuroanatomía fundamentos, 4a, Madrid: Médica Panamericana, 1994

CARPENTER, M. B. Neuroanatomía fundamentos. 4a ed. Madrid: Médica Panamericana, 1994

CROSSMAN AR, NEARY D. Neuroanatomía. Texto y atlas en color . Barcelona: Masson S.A.; 2002 .

DELMAS A. Vias y centros nerviosos . 7ª ed. Barcelona: Masson; 2001.

DRAKE RL, VOLGL W, MITCHELL AWM. Gray Anatomía para estudiantes. Madrid: Elsevier España S.A.; 2005.

NOLTE, J. El cerebro humano, introducción a la anatomía funcional. 3a ed. Madrid: Mosby-Doyma, 1994.

ROUVIERE, H.; DELMAS, H. Anatomía humana descriptiva, topográfica y funcional (Tomo 4). 11a ed. Barcelona: Masson, 2006.

SCHÜNKE M, SCHUKTE E, SCHUMACHER U. Prometheus texto y atlas de Anatomia: Tomo 3. Cabeza y Neuroanatomia. Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2006.

SNELL RS. Neuroanatomía clínica .6ªed. Buenos Aires: Médica Panamericana; 2007.

TRUEX RC, CARPENTER MB. Neuroanatomía humana . 4ª ed. Buenos Aires: El Ateneo; 1976

WILSON-PAUWELS L, AKESSON EJ, STEWART PA. Nervios craneanos: en la salud y en la enfermedad (incluye CD –rom). 2ª ed. Buenos Aires: Médica Panamericana; 2003.

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Per accedir a la sala de dissecció els alumnes HAURAN DE COMPLIR RIGOROSAMENT EL PLA D'ACOLLIDA DELS ALUMNES QUE INCLOU EL MANUAL DE BIOSEGURETAT I BONES PRÀCTIQUES I QUE TROBARAN A LA PÀGINA DE L'ASSIGNATURA DEL MOODLE.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent