Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica |
| A12 |
Radiologia |
| A19 |
Diagnòstic per la imatge |
| A41 |
Els coneixements bàsics |
| A42 |
L’estructura i la funció de l’organisme humà en estat de salut i de cadascun del seus òrgans i aparells |
| A43 |
El cicle de la vida |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat) |
| B2 |
Comunicació amb els pacients i familiars |
| B3 |
Comunicació amb els companys i treball en equip |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura)
Inspeccionar el tòrax i valorar l’estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l’ús de la musculatura accessòria
Auscultar i reconèixer el murmuri vesicular
Palpar la punta cardíaca
Localitzar els focus d’auscultació cardíaca
Auscultar els sorolls cardíacs normals
Prendre el pols arterial centrals i perifèrics
Explorar els reflexos osteo-tendinosos
| | A12 |
Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet)
Interpretar l' anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia
| | A19 |
Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
Saber interpretar les diferents proves
| | A41 |
Conèixer els processos de desenvolupament que condueixen a l’establiment del pla corporal de l’organisme humà i els mecanismes cel•lulars i genètics corresponents.
| | A42 |
Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
Conèixer les bases teòriques i l’aplicació dels diversos mètodes d’exploració funcional del sistemes i dels aparells.
| | A43 |
Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
| | B2 |
Utilitzar un vocabulari entenedor
| | B3 |
Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
HABILITATS PRECLÍNIQUES D'ANATOMIA HUMANA |
SISTEMA NERVIÓS CENTRAL I PERIFÈRIC
-Conèixer els llocs d’exploració dels reflexos osteotendinosos més importants (rotulià, bicipital.....).
-Reconèixer l’actitud per l’afectació d’un plexe o tronc nerviós important, tant de les extremitats com dels seus extrems lliures (mans i/o peus)
-Conèixer els territoris d’innervació sensitiva de les extremitats.
-Conèixer les zones de recorregut superficial dels nervis a fi d‘entendre la seva afectació per lesió.
-Exploració de la integritat dels parells cranials
-Exploració de la integritat del sistema vegetatiu cervicocranial
-Apartat de diagnòstic per la imatge corresponent
TÒRAX: CARDIOCIRCULATORI I RESPIRATORI
-Palpació de pols arterial (humeral, radial, femoral, popliti, carotidi.......).
-Sistema venós superficial: localització, drenatge i utilitat.
-Importància del sistema limfàtic, grups ganglionars més importants.
-Focus d’auscultació cardíaca.
-Projecció de les pleures
-Saber reconèixer un espai intercostal així com la localització del paquet vasculonerviós corresponent.
-Apartat de diagnòstic per la imatge corresponent
CAVITAT ABDOMINAL: APARELL DIGESTIU I SISTEMA UROGENITAL
-Trajecte inguinal: importància en el diagnòstic de les hernies
-Punts febles de la paret abdominal (altres hernies que no són les inguinals)
-Divisions topogràfiques (anatomoclíniques) de la paret abdominal i les vísceres que si projecten en cadascuna d’elles.
-Punts crítics d’exploració de l'abdomen.
-Apartat de diagnòstic per la imatge corresponent
-Medició dels diàmetres obstètrics. Valors normals
APARELL LOCOMOTOR
-Relleus ossis més importants
-Reconeixement de les innervacions dels diferents grups musculars de les extremitats.
-Apartat de diagnòstic per la imatge corresponent
|
HABILITATS PRECLÍNIQUES DE FISIOLOGIA
|
Conèixer el significat de ones i segment d’un ECG
Relacionar l’ECG i la corrent elèctrica del cor
Determinar l’eix elèctric del cor
Mesurar en un ECG la freqüència cardíaca
Conèixer la col•locació dels elèctrodes
mesura la PA pels mètodes palpatori i auscultatori
Relacionar l’alteració fisiològica amb els valors dels paràmetres eritrocitaris.
Saber relacionar les diferents fases del cicle femení amb els canvis hormonals i diferència de la Tª
Prende les constants vitals per tal d’avaluar l’estat de consciència de la víctima
Realitzar la RCP en funció de l’edat de la víctima (lactant, nen, adult)
Actuar davant d’una obstrucció de vies aèries (OVA) en funció de la edat de la víctima (lactant, nen, adult). Realitzar la maniobra de Heimlich
Fer una exploració bàsica del tòrax ( inspecció, palpació, percussió i auscultació
Localitzar els focus d’auscultació cardíaca
Exploració del VII par cranial
Exploració del VIII par cranial
Exploració del reflex rotulià
Exploració sensibilitat tàctil i vibratòria
Mesurar la PA pels mètodes papatori i auscultatori
Realitzar una espirometria.
Distingir entre un informe espiromètric normal, obstructiu i restrictiu.
Fer un cabestrell
Fer un embenat a l’avantbraç
|
HABILITATS PRECLÍNIQUES D'HISTOLOGIA: |
- Demostrar un coneixement general de l'estructura microscòpica dels teixits, aparells i sistemes del cos humà en estat de salut.
- Saber identificar, descriure i interpretar el que s'observa pel microscopi i en els seminaris iconogràfics com a preparació de les futures sessions clíniques en les que participaràn els alumnes.
Per al desenvolupament de les habilitats preclíniques d'Histologia: l'estudiant aplicarà els coneixements prèviament obtinguts sobre l'estructura cel.lular i tissular del cos humà en estat de salut.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Seminaris |
|
16 |
8 |
24 |
Pràctiques a laboratoris |
|
16 |
8 |
24 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
ANATOMIA HUMANA, FISIOLOGIA, HISTOLOGIA:
Centrar a l'alumne en el concepte de la'assignatura, el seu contingut i l'importància en el contexte de la titulació |
Seminaris |
ANATOMIA HUMANA (4 SEMINARIS):
- 1 Iconogràfic d'embriologia per repassar i reconèixer les alteracions més freqüents del desenvolupament del organisme humà.
- 3 d'anatomia radiològica destinats reconèixer qualsevulla estructura de l'organisme mitjançant les tècniques bàsiques de diagnòstic per la imatge relacionades en l’exploració d’un pacient, per poder valorar si estan dintre de la normalitat o si s’ha de pensar en l’existència d’una alteració, sigui quin sigui el seu origen (que no s'ha de saber ni orientar).
FISIOLOGIA
Repàs i interpretació de proves bàsiques dels aparells i sistemes de l’organisme humà.
HISTOLOGIA
- Dos Seminaris iconogràfics amb vídeos i preparacions histològiques de casos pràctics per aprendre a reconèixer mostres histològiques de teixits i òrgans humans i a treballar les habilitats de comunicació per aprendre a descriure adequadament la estructura microscòpica dels diferents teixits, òrgans i sistemes del cos humà en estat de salut. |
Pràctiques a laboratoris |
ANATOMIA HUMANA: (2 pràctiques)
- 1 destinada a a saber reconèixer a través de l'observació física d'un pacient, els relleus ossis més importants,l'estat de de normalitat dels reflexos osteotendinosos, i la integritat del sistema nerviós perifèric. Reconèixer els llocs de localització més importants del pols arterial.
- 1 destinat a remarcar tots aquells apartats dels contingut impartits al llarg dels dos cursos i imprescindibles per tenir en compte en el moment de d'una exploració física. Objectiu fonamental es poder determinar si esta, o no, dintre de la normalitat. No implica conèixer possibles patologies ni valoracions de l'alteració detectada
FISIOLOGIA
pràctiques
1ECG
2 PA i auscultació dels focus cardiacs
3 Espirometria i exploració respiratòria
4 Parells Cranials i reflexes
5 Primers auxilis.
HISTOLOGIA
- Dos pràctiques de laboratori d'observació amb microscòpia òptica per a treballar l'observació microscòpica, i aprendre a identificar i analitzar descriptivament preparacions histològiques bàsiques dels teixits i òrgans observats.
|
Atenció personalitzada |
Resoldre els problemes que plantegin els alumnes en relació al contingut de l'assignatura |
Descripció |
ANATOMIA HUMANA
Presencials: en les hores de consulta habituals dels professor.
Virtuals:tant per demanar una visita com per fer una consulta concreta en les adreces electròniques dels professors i que consten a la web de l'Unitat i/o moodle
FISIOLOGIA:
Presencial: previ acord mitjançant correu electrònic
Virtual: contestant les qüestions via correu electrònic
domingo.sanchez@urv.cat
HISTOLOGIA:
Atenció personalitzada presencial o per correu electrònic:
mariarosa.fenoll@urv.cat
mariaangel.lanuza@urv.cat
mariadelesneus.garcia@urv.cat
josepmaria.tomas@urv.cat
marta.tomas@urv.cat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Els criteris de qualificació estan expressats en l'apartat d'altres comentaris i segona convocatòria |
49% |
Pràctiques a laboratoris |
|
Els criteris de qualificació estan expressats en l'apartat d'altres comentaris i segona convocatòria |
49%
|
Altres |
|
CAS CLÍNIC |
Els criteris de qualificació estan expressats en l'apartat inferior |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Assignatura Habilitats Preclíniques. Grau Medicina. Curs Acadèmic 2011-2012. INFORMACIÓ SOBRE LA METODOLOGIA D'AVALUACIÓ I ELS CRITERIS DE QUALIFICACIÓ:
1. CAS CLÍNIC: La primera part de l'examen començarà amb un cas clínic on podreu aplicar i demostrar els vostres coneixements i habilitats mèdiques pre-clíniques, mitjançant una prova de 30 preguntes tipus test amb resposta múltiple. Temps estimat per aquesta prova 45 minuts. El resultat obtingut en el cas clínic serà utilitzat per a poder pujar la qualificació final, en cap cas per a baixarla ni per a suspendre l'assignatura. Les respostes incorrectes ó en blanc NO es consideraran com a punts negatius i només hi haurà una sola resposta vàlida per a cada pregunta. 2. AVALUACIÓ D'HABILITATS PRECLÍNIQUES ESSENCIALS: En la segona part de l'examen es realitzarà una avaluació pràctica d'habilitats preclíniques. La prova tindrà lloc en diferents estacions d'avaluació on podreu demostrar que heu assolit un conjunt divers de competències mèdiques bàsiques essencials d'Anatomia, Fisiologia i Histologia. Esta prova es realitzarà en diferents espais del centre d'acord amb els horaris, aules i distribució de grups ja establerts i disponibles a Moodle. Temps estimat per aquesta prova 20 minuts en cada estació (aproximadament). El circuit està format per sis estacions i permetrà valorar que heu assolit i amb quin nivell les competències preclíniques: si a un nivell estàndard de mínims (Aprovat) o amb un nivell d'excel·lència superior (de Notable, Excel·lent o de Matrícula d'Honor). Aclariment important: Per aprovar l'assignatura d'HABILITATS PRECLÍNIQUES cal assolir totes les competències mèdiques bàsiques essencials. El llistat de competències que s'avaluaran així com els criteris de qualificació per Anatomia, Fisiologia i Histologia també estan disponibles a Moodle. EN CAP CAS es contempla una compensació de notes. QUALIFICACIÓ FINAL La nota de l'assignatura s'obtindrà fent la mitja simple de les qualificacions obtingudes en les diferents estacions (Anatomia, Fisiologia i Histologia) a la qual es sumarà el resultat del cas clínic, d'acord amb la següent taula d'equivalències: Cas Clínic / Punts que es sumaran a la nota final: Nº de respostes correctes 25 – 30: + 1.00 Nº de respostes correctes 20 - 24: + 0.75 Nº de respostes correctes 15 - 19: + 0.50 Nº respostes correctes < 14: es maté la qualificació MATRICULES D'HONOR (MH): Les MH s'adjudicaran entre els alumnes que obtinguin una qualificació final mitja de 10. En cas d'empat, es preveu tenir en compte el número de respostes correctes del cas clínic. De persistir empat o si no fos possible utilitzar el criteri anterior, es citarà als alumnes i s'adjudicaran per sorteig. El nombre de matrícules d'honor a repartir ve determinat per normativa i està relacionat amb el nombre d'estudiants matriculats (una MH per cada 20 alumnes). SEGONA CONVOCATÒRIA: Mateixa metodologia d'avaluació i criteris de qualificació. Advertència: No està permès l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves. Aquesta advertència és d'obligat compliment per part de tot l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau). |
Bàsica |
Junqueira, L.C.; Carneiro, J., Histología Básica: Texto y atlas, 6a ed. , Masson, 2005.
Ross, M.H. [et al.] , Histología texto y atlas color con biología celular y molecular, 5a. ed., México: Panamericana, 2007.
URV.Unitat d'Histologia i Neurobiologia, Manual de pràctiques d'Histologia., , URV, 1998.
Wilson, F. J.; Kestenbaum, M. G.; Gibney, J. A.; Gibney, J., Histology image review. CD-ROM software, , Appleton & Lange, 1998.
Klein, R.M., Histology and cell biology: PreTest self-assessment and review. , 3ªed., New York: McGraw-Hill, 1999.
BLOEM, J. L.; SARTORIS, D. J., Anatomía por TC y RM, , Marban, 1995.
FLECKENSTEIN P, TRANUM-JENSEN J, Bases Anatómicas del Diagnóstico por Imagen ., 2ª ed. , Barcelona: Mosby/Doyma; 2001.
HAN, M. C.; KIM, C. W., Cortes anatómicos correlacionados con RM y TC., 3a ed, Madrid: Marban, 1998.
MCNICHOLAS, R., Texto de anatomía radiológica con Rx TC RM ecografía., , Madrid: Marban, 1997
MÖLLER TB, REIF E., Atlas de bolsillo de cortes anatómicos: tomografia computerizada y resonancia magnética 1, , Madrid: Médica Panamericana; 2000
MÖLLER TB, REIF E., Atlas de bolsillo de cortes anatómicos: tomografia computerizada y resonancia magnética 2, , Atlas y texto de imágenes radiológicas clínicas
WEIR, J.; MURRAY, A. D., Atlas y texto de imágenes radiológicas clínicas, , Madrid: Harcourt Brace, 1999
CARPENTER, M. B. , Neuroanatomía fundamentos., 4a ed., Madrid: Médica Panamericana, 1994
CROSSMAN AR, NEARY D, Neuroanatomía. Texto y atlas en color , , Barcelona: Masson S.A.; 2002 .
DELMAS A., Vias y centros nerviosos, 7ª ed., Barcelona: Masson; 2001
DRAKE RL, VOLGL W, MITCHELL AWM., Gray Anatomía para estudiantes, , Madrid: Elsevier España S.A.; 2005.
CÓRDOVA, A., Fisiología Dinámica, 1a ed. , Masson, 2003
FOX SI, Fisiología Humana, FOX SI, Interamericana-Mc Graw-Hill, 2003
HALL JE, Guyton y Hall Tratado de Fisiología Médica, 12a ed., lservier-Saunders 2011
CONSTANZO,LS, Fisiología, 4ª ed, Elservier-Saunders 2011
POCOCK, G;RICHARDS, CD, Fisiología Humana. La base de la medicina, 1ª ed, Masson.2001
SILBERNAGL, S; DESPOPOULOS, A, Fisiología texto y atlas, 7a ed, Panamericana 2008
SILVERTHORN, DU, Fisiología Humana. Un enfoque integrado, 4a ed, Panamericana 2008
TRESGUERRES, JAF, Fisiología Humana, 4a ed, Mc Graw-Hill.2010
DVORKIN, MA; CARDINALI, DP, Best y Taylor. Bases Fisiológicas de la Práctica Médica, 14a ed, Panamericana. 2010
|
- PER PART D'ANATOMIA I EMBRIOLOGIA HUMANES, el llistat es orientatiu i en general, es recomanen com a llibres i/o text de consulta, tots els recomanats en les assignatures (de la matèria) cursades durant 1er i 2on de grau.
- PER PART DE FISIOLOGIA, el llistat es orientatiu i en general, es recomanen com a llibres i/o text de consulta, tots els recomanats en les assignatures de la matèria del grau.
- PER PART D'HISTOLOGIA, el llistat es orientatiu i en general, es recomanen com a llibres i/o text de consulta, tots els recomanats en les assignatures de la matèria del grau. Principalment, els ATLES. A mes, durant el desenvolupament de les activitats es faciliten recursos de microscòpia virtual.
- L'estudiant, disposa a mes, del fons bibliogràfic en xarxa (eBooks) que li ofereix la biblioteca del centre. On podrà accedir a la versió electrònica de llibres que integren els tres àmbits de coneixement. Com: Integrative action of the
autonomic nervous system (http://site.ebrary.com/lib/cbuc/docDetail.action?docID=10137584).
|
Complementària |
, , ,
, , ,
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
FISIOLOGIA DEL CONTROL I CREIXEMENT/14204108 | HISTOLOGIA DEL SISTEMA NERVIÓS/14204104 | ANATOMIA DEL SISTEMA NERVIÓS I ÒRGANS DELS SENTITS/14204106 | HISTOLOGIA DELS ÒRGANS, APARELLS I SISTEMES/14204103 | FISIOLOGIA DEL TRANSPORT, DEFENSA I INTEGRACIÓ/14204107 | ANATOMIA RADIOLÒGICA I TOPOGRÀFICA/14204208 | ANATOMIA DEL TÒRAX I DE L'ABDOMEN/14204105 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
BIOLOGIA CEL·LULAR I FONAMENTS DE GENÈTICA/14204001 | ANATOMIA GENERAL I DE L'APARELL LOCOMOTOR/14204003 | HISTOLOGIA I DIFERENCIACIÓ CEL·LULAR/14204102 | BIOQUÍMICA I BIOLOGIA MOLECULAR/14204002 | FISIOLOGIA HUMANA/14204004 | GENÈTICA I GENÒMICA HUMANA/14204101 |
|
|
Altres comentaris |
Aquesta assignatura de seguiment estudia i avalua les habilitats bàsiques i preclíniques. L'estudiant ha de saber fer i demostrar que sap realitzar les habilitats clíniques en un primer nivell competencial. Com a pas previ per poder accedir a les assignatures “Clínica I” i Clínica II” del mòdul III i a l'assignatura “Habilitats diagnòstiques” del mòdul IV del pla d'estudis. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|