DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) EPIDEMIOLOGIA GENERAL Codi 14204110
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
FERNÁNDEZ BALLART, JOAN DOMÈNECH
Adreça electrònica joan.fernandez-ballart@urv.cat
mariamontserrat.olona@urv.cat
michelle.murphy@urv.cat
pol.sole@urv.cat
josemaria.colomina@urv.cat
gemma.ornosa@urv.cat
Professors/es
FERNÁNDEZ BALLART, JOAN DOMÈNECH
OLONA CABASES, MARIA MONTSERRAT
MURPHY ., MICHELLE
SOLÉ NAVAIS, POL
COLOMINA MUELA, JOSE MARIA
ORNOSA MARTÍN, GEMMA
Web http://http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Presentació de l'epidemiologia com aplicació del mètode científic en les ciències de la salut.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A18 Proves de diagnòstic del laboratori
 A19 Diagnòstic per la imatge
 A36 Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc
 A48 Epidemiologia i Salut Pública
Tipus B Codi Competències Transversals
 B7 Metodologia científica i de recerca
 B8 Aprenentatge de la metodologia estadística i la seva aplicació
 B18 Judici crític i capacitat de fer front a la incertitud i l’error en la presa de decisions
 B21 Sistemes de salut
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A18 Saber interpretar els resultats de les diferents proves
 A19 Saber interpretar les diferents proves
 A36 Conèixer la validesa i el significat del diversos procediments utilitzats en el diagnòstic precoç de les malalties específiques
 A48 Tenir els fonaments científics i les bases operatives de la metodologia epidemiològica aplicada a les necessitats professionals del metge general.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B7 Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
Conèixer la metodologia científica
Conèixer les bases per a la bioestadística i la seva aplicació en la valoració dels resultats dels projectes de recerca
Conèixer com fer un anàlisi crítica de la significació estadística i a reconèixer la seva relació amb la significació clínica
 B8 Dissenyar estudis, establir la mida de la mostra i criteris d’inclusió i d’exclusió, comparar mitjanes, fer proves de significació, lleis de probabilitat, corbes de supervivència, relació entre variables quantitatives i qualitatives, mesures de risc, models de regressió, mesura dels canvis, proves diagnòstiques
Conèixer la limitació de les proves estadístiques
Reconèixer la qualitat de la informació clínica: diferència entre significativament estadístic i clínicament relevant
 B18 Reconèixer un cert grau d’incertesa en qualsevol acte mèdic i, per tant, susceptible de ser millorat o modificat
 B21 Conèixer la visió i les demandes de la societat
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Definició i objectius de l'epidemiologia. Mesura de la freqüència de la salut i la malaltia. C1: Definició EG
C2: Branques EG i les seves eines
C3: Mesures de freqüència: avantatges, inconvenients, dificultats de la seva obtenció, aplicacions, …
Tema 2. Mesures d'associació: mesures d'efecte i d'impacte. C4: Concepte de disseny d’estudi, tipus de dissenys
C5: Mesures d’associació relatives i absolutes
Tema 3. Causalitat en epidemiologia. Estratègies en el disseny d'estudis: tipus d'estudis epidemiològics. C6: Models de causalitat en la teoria de la ciència
C7: Multifactorialitat en biomedicina: tipus de causes i relació entre elles
Tema 4. Epidemiologia analítica I. Estudis experimentals: assaig clínic. C8: Característiques dels diferents dissenys: grups, informació, anàlisi, evidencia causal, limitacions,
Tema 5. Epidemiologia analítica II. Estudis de cohorts. C8: Característiques dels diferents dissenys: grups, informació, anàlisi, evidencia causal, limitacions,
Tema 6. Epidemiologia analítica III. Estudis de casos controls. Epidemiologia descriptiva. Estudis transversals i series de casos. Estudis ecològics. C8: Característiques dels diferents dissenys: grups, informació, anàlisi, evidencia causal, limitacions,
Tema 7. Baixos. Estratègies pel control de biaixos aleatoris i sistemàtics. C9: Concepte i tipus de biax
C10: Identificació biax i previsió del seu efecte
C11: Prevenció i/o correció de l’efecte dels biaxos
Tema 8. Avaluació de mètodes diagnòstics. Qualitat de la informació clínica C12: Indicadors de qualitat de les proves diagnòstiques
C13: Variabilitat de l’informació clínica. Indicadors de concordança

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A18
A19
A36
A48
B7
B8
18 36 54
Pràctiques a laboratoris
A18
A19
A36
A48
B7
B8
12 0 12
Pràctiques a través de TIC
A18
A19
A36
A48
B7
B8
6 0 6
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació genèrica de l' assignatura.
Sessió Magistral Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula.
Pràctiques a laboratoris Treball en profunditat dels continguts donats a les sessions magistrals.
Resolució de problemes directament relacionats amb els temes teòrics.
Pràctiques a través de TIC Exercicis pràctics a través de les TIC a l'aula d'informàtica
Atenció personalitzada Resolució dubtes

Atenció personalitzada
Descripció
Presencial: als despatxos dels professors prèvia cita per e-mail. Virtual: comunicació mitjançant l'entorn Moodle i e-mails dels professors

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A18
A19
A36
A48
B7
B8
Prova tipus test de 50 a 60 preguntes amb 5 respostes possibles en cada una. Les preguntes seran dels continguts desenvolupats a les classes magistrals, als seminaris i a les pràctiques 60
Pràctiques a laboratoris
A18
A19
A36
A48
B7
B8
Treball en grup sobre tema proposat i desenvolupat en sessions de pràctiques 20
Pràctiques a través de TIC
A18
A19
A36
A48
B7
B8
Prova tipus test de 50 a 60 preguntes amb 5 respostes possibles en cada una. Les preguntes seran dels continguts desenvolupats a les classes magistrals, als seminaris i a les pràctiques 20
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En relació a les preguntes de l'examen hi ha una sola resposta correcte; cada resposta correcta val un punt, cada resposta errònia descompte 1/3 de punt i la resposta en blanc ni suma ni resta.

Si s'obté un 5 sobre 10 a l'examen es calcularà la nota global afegint la qualificació dels treballs en grup. En cas contrari, caldrà acudir a la segona convocatòria.

Per la segona convocatòria l'examen serà similar al de la primera i es guardarà la nota del treball pràctic per sumar-la a la nota de l'examen si s'obté un 5 sobre 10.

No estarà permès "l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster) així mateix durant les proves d'avaluació tampoc es podrà comunicar, copiar o transmetre informació per qualsevol mitjà a altres alumnes. L'incompliment d'aquestes restriccions comportarà la qualificació de suspens en la corresponen convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

Bibliografia recomanada

· Ahlbom A, Norell S. Fundamentos de epidemiología. Madrid: Siglo XXI, 1995.

· Argimón Pallás, JM, Jiménez Villa J. Métodos de investigación clínica y epidemiológica. Madrid; Elsevier cop. 2004.

· Colimon KM. Fundamentos de epidemiología. Madrid: Ediciones Díaz de Santos, S.A., 1990.

· Fletcher RH, Fletcher SW, Wagner EH. Epidemiología clínica aspectos fundamentales. Barcelona; Masson-Williams & Wilkins España, 1998.

· Jenicek M, Cléroux R. Estandarización de tasas. En: Epidemiología. Principios, técnicas y aplicaciones. Barcelona: Salvat Editores, S.A. 1990.

· Piédrola G, del Rey J, Domínguez M, et al. Medicina Preventiva y Salud Pública. Barcelona: Masson-Salvat, 2001.

· Rothman KJ, Greenland S. Modern epidemiology. Philadelphia; Lippincott-Raven, 1998.

· Sackett DL, Haynes B, Tugwell P. Epidemiología clínica ciencia básica para la medicina clínica. Buenos Aires; Médica Panamericana, 1994.

· Concepts of epidemiology : an integrated introduction to the ideas, theories, principles, and methods of epidemiology / Raj S. Bhopal. Oxford ; New York : OxfordUniversity Press, 2002.

· Last JM. A dictionary of epidemiology. New York : OxfordUniversity Press, cop. 2001.

· Gordis L. Epidemiology. Philadelphia: Saunders, cop. 2000.

· Rothman KJ. Epidemiology : an introduction. New York, N.Y. : OxfordUniversity Press, 2002.

· Szklo M, Nieto FJ. Epidemiology: beyond the basics. Gaithersburg, Md : Aspen, 2000.

· Gerstman BB. Epidemiology kept simple: an introduction to classic and modern epidemiology. New York: Wiley-Liss, 1998

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
BIOESTADÍSTICA/14204006


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent