DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) MEDICINA PREVENTIVA I SALUT PÚBLICA I COMUNITÀRIA Codi 14204111
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Cinquè 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
FERNÁNDEZ BALLART, JOAN DOMÈNECH
Adreça electrònica joan.fernandez-ballart@urv.cat
mariamontserrat.olona@urv.cat
joanmiquel.carbonell@urv.cat
joan.guix@urv.cat
michelle.murphy@urv.cat
graciano.garcia@urv.cat
mireia.garciavillarrubia@urv.cat
Professors/es
FERNÁNDEZ BALLART, JOAN DOMÈNECH
OLONA CABASES, MARIA MONTSERRAT
CARBONELL RIERA, JOAN MIQUEL
GUIX OLIVER, JUAN
MURPHY ., MICHELLE
GARCIA PARDO, GRACIANO
GARCÍA VILLARRUBIA MUÑOZ, MIREIA
Web http://http://moodle.urv.net
Descripció general i informació rellevant Epidemiologia i prevenció de les malalties transmissibles i cròniques. Salut ocupacional. Administració sanitària: planificació, programació i avaluació de serveis. Sistema social i sistema sanitari. Atenció primària de salut. Educació sanitària.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A17 Principis generals de la investigació del pacient
 A18 Proves de diagnòstic del laboratori
 A19 Diagnòstic per la imatge
 A36 Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc
 A37 Habilitat per establir, basant-se en la millor evidència disponible, estratègies individualitzades que redueixin els riscs en els pacients
 A38 Col•laborar amb altres professionals i institucions per tal de promocionar la salut i prevenir malalties
 A39 Implementació d’accions preventives per promocionar la salut tant a nivell individual com poblacional
 A40 Desenvolupament d’estratègies de salut i screening
 A48 Epidemiologia i Salut Pública
 A49 Economia de la salut, gestió i planificació sanitària
Tipus B Codi Competències Transversals
 B7 Metodologia científica i de recerca
 B21 Sistemes de salut
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A17 Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions
 A18 Saber interpretar els resultats de les diferents proves
 A19 Saber interpretar les diferents proves
 A36 Conèixer els problemes de salut pública prioritaris en la comunitat
Conèixer els components de l’educació sanitària
 A37 Conèixer les intervencions preventives i les estratègies de promoció de la salut en els diversos grups d’edat i col•lectius especials de la població
 A38 Reconèixer i emprar les eines de planificació i priorització en el servei públic de salut
 A39 Conèixer conceptes de demografia i de variabilitat biopsicosocial
Conèixer el funcionament del sistema públic de salut
 A40 Aplicar un protocol de despistatge de patologies d’alta prevalença sistemàticament a tots els individus en risc per edat, sexe, fenotip, ...
Desenvolupar les estratègies de control i prevenció de les malalties transmisibles
Desenvolupar les estratègies de prevenció de les malalties cróniques i degeneratives
Promocionar campanyes de prevenció de riscos tenint en compte les que ja existeixen (consum de tabac i drogues, educació sexual sanitaria i prevenció d’accidents de trànsit), i sensibilitzar la població sanitària del seu interès i benefici
Conèixer les bases científiques i operatives de les vacunacions
Avaluar les vacunacions en situacions personals i clíniques especials
 A48 Tenir els fonaments científics i les bases operatives de la metodologia epidemiològica aplicada a les necessitats professionals del metge general.
Conèixer i ser capaç d’aplicar els mètodes assistencials i de recerca, propis de la medicina preventiva actual
Tenir una visió sanitària envers les prioritats de la població en matèria de salut pública.
 A49 Conèixer la planificació i l’administració sanitàries
Conèixer la gestió sanitària
Tenir capacitat per analitzar les implicacions organitzatives, econòmiques i socials que comporten les actuacions mèdiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B7 Conèixer la metodologia científica
 B21 Conèixer la visió i les demandes de la societat
Conèixer el paper dels diversos nivells d’assistència sanitària
Conèixer els serveis sociosanitaris i pal•liatius d’atenció a la població
Conèixer el paper de les diverses professions sanitàries
Conèixer l’estructura del sistema sanitari a Catalunya i a Espanya
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Unitat docent 1. EPIDEMIOLOGIA CLÍNICA APLICADA 1. Aplicació de l'epidemiologia en la programació i avaluació en salut pública. Sistemes d'informació sanitària. Vigilància epidemiològica.

2. Meta-analisis en ciències de la salut.

3. Decisions en clínica: incertesa. Arbres de decisió en clínica.
Unitat docent 2. EPIDEMIOLOGIA I PREVENCIÓDE LES MALALTIES NO TRANSMISSIBLES 4. Epidemiologia general de les malalties cròniques. Factors de risc i multicausalitat.

5. Epidemiologia de les malalties càrdio-vasculars.

6. Prevenció de les malalties càrdio-vasculars (I).

7. Prevenció de les malalties càrdio-vasculars (II).

8. Epidemiologia i medicina preventiva de les malalties respiratòries cròniques.

9. Epidemiologia del càncer.

10. Prevenció primària i secundaria del càncer.

11. Epidemiologia i medicina preventiva de les malalties mentals.

12. Epidemiologia i medicina preventiva de la caries dental i les malalties periodontals.

13. Epidemiologia i medicina preventiva dels accidents.
Unitat docent 3. EPIDEMIOLOGIA I PREVENCIÓ DE LES MALALTIES TRANSMISSIBLES 14. Epidemiologia general de les malalties transmissibles.

15. Bases generals de la medicina preventiva de les malalties transmissibles.

16. Immunització activa. Vacunacions sistemàtiques i no sistemàtiques.

17. Epidemiologia i medicina preventiva de les infeccions entèriques: febre tifoidea, còlera, i shigelosi.

18. Epidemiologia i medicina preventiva de la poliomielitis i les hepatitis víriques.

19. Epidemiologia i medicina preventiva de les malalties de transmissió aèria. Malaltia meningocòcica i legionelosi.

20. Epidemiologia i medicina preventiva de la tuberculosi i la lepra.

21. Epidemiologia i medicina preventiva de la grip.

22. Epidemiologia i medicina preventiva de les malalties de transmissió sexual (MTS) i la síndrome d'immunodeficiència adquirida (SIDA).

23. Epidemiologia i medicina preventiva del tètan i la ràbia.

24. Epidemiologia i medicina preventiva de la brucel×losi, de la leptospirosi i la toxoplasmosi.

25. Epidemiologia i medicina preventiva la leishmaniosi, febres recurrents, rickettsiosi i la pesta.

26. Epidemiologia i medicina preventiva de les infeccions hospitalàries o nosocomials.
Unitat docent 4. EDUCACIÓ SANITÀRIA 27. Paper de l'educació sanitària en la promoció i restauració de la salut de la població. Camps d'acció i agents de l'educació sanitària..

28. Les bases científiques de la modificació dels comportaments de salut. Mètodes i mitjans d'educació sanitària.
Unitat docent 5. PREVENCIÓ DELS PROBLEMES DE SALUT ESPECÍFICS DE CERTS GRUPS DE POBLACIÓ 29. Epidemiologia i medicina preventiva dels problemes de salut materno-infantil. Epidemiologia i medicina preventiva dels problemes de salut de l'adolescent.

30. Epidemiologia i medicina preventiva dels problemes de salut del vell.

31. Epidemiologia i medicina preventiva dels problemes de salut en l'ambient de treball. Salut laboral.
Unitat docent 6. PREVENCIÓ D'ALTRES PROBLEMES DE SALUT 32. Lluita contra les drogodependències i el consum excessiu d'alcohol.

33. Tabac i salut.

34. Higiene alimentària.
Unitat docent 7. PLANIFICACIÓ, GESTIÓ I AVALUACIÓ SANITÀRIES 35. Sistemes sanitaris al món Sistema sanitari espanyol. Llei general de sanitat. Organitzacions sanitàries internacionals. Reglament sanitari internacional.

36. Sistema sanitari a Catalunya. Sistema català de salut.

37. Restauració de la salut: Assistència Primària de Salut i Hospitalària.

38. Planificació i programació en salut pública.

39. Economia de la salut.

40. Gestio clínica i gestió sanitària
Unitat docent 8. DEMOGRAFIA SANTÀRIA 41. Demografia estàtica i dinàmica.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.3 0 0.3
Sessió Magistral
A17
A36
A39
A40
A48
A49
B7
36 45 81
Pràctiques a laboratoris
A36
A40
A48
A49
18 27 45
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A17
B7
18 4.5 22.5
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves objectives de tipus test
A17
A36
A39
A40
A49
B21
2 0 2
Proves pràctiques
A17
0.15 0 0.15
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Durant la primera classe magistral es presentaran els objectius de l’assignatura, la seva estructura i el sistema d’avaluació.
Sessió Magistral S'impartiran els continguts teòrics de part del temari
Pràctiques a laboratoris S'impartiran els continguts de part del temari no tractat amb sessions magistrals
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Sessions teorico-pràctiques de tractament de dades en salut pública
Atenció personalitzada Presencial: als despatxos dels professors previa cita. Virtual: comunicació mitjançant l'entorn Moodle i e-mails URV dels professors

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes podran consultar als profesors a l'hora de les classes i les pràctiques. Es pot demanar atenció personalitzada per email (des del compte de correu electrònic d'estudiants URV).

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A17
A36
A39
A40
A48
A49
B7
Els continguts de les classes teòriques s’avaluaran a la prova final.
Pràctiques a laboratoris
A36
A40
A48
A49
Els continguts de les sessions pràctiques s’avaluaran independentment durant la prova final o durant les mateixes sessions.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A17
B7
Prova oral-individual
Proves objectives de tipus test
A17
A36
A39
A40
A49
B21
S'avaluaran els continguts i conceptes exposats en les classes magistrals (70%) i sessions pràctiques (15%) separadament. L'examen consistirà en una prova objectiva amb preguntes de tipus test. 85
Proves pràctiques
A17
15
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

L'assistència a les sessions presencials no és obligatòria per tal de ser avaluat.

La segona convocatòria consistirà exclusivament en l'examen escrit amb un pes del 70% en la nota final. En el cas d'haver suspès l'assignatura en la primera convocatòria, per l'avaluació en 2ª convocatòria es guardarà la nota obtinguda a les proves pràctiques i les pràctiques de laboratori.

Pels repetidors que ja tenen aprovades les pràctiques (a laboratori i/o en aula d'informàtica) la nota d'aquesta/es part/s seguirà vigent durant un curs més.

No estarà permès "l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster) així mateix durant les proves d'avaluació tampoc es podrà comunicar, copiar o transmetre informació per qualsevol mitjà a altres alumnes. L'incompliment d'aquestes restriccions comportarà la qualificació de suspens en la corresponen convocatòria.


Fonts d'informació

Bàsica

PIÉDROLA G, DEL REY J, DOMÍNGUEZ M, et al. Medicina Preventiva y Salud Pública. 11ª edición. Barcelona: Masson-Salvat; 2008.

http://www.uspreventiveservicestaskforce.org/recommendations.htm

LAST JM, WALLACE RB. Maxcy-Rosenau-Last Public Health and Preventive Medicine (15 edició). New York : McGraw-Hill Medical, cop. 2008. 9780071441988

SALLERAS LL. Vacunaciones preventivas. Principios y aplicaciones. Barcelona: Masson, 2003. ISBN 8445812076

U.S. PREVENTIVE SERVICES TASK FORCE. Guía de actividades preventivas en la práctica médica. Una valoración de la efectividad de 169 intervenciones. Madrid: Díaz de Santos S.A.; 1992.

SALLERAS L. Educación sanitaria: Principios, métodos y aplicaciones. Madrid: Editorial Díaz de Santos; 1985.

Ley 14/1986 de 25 de abril. Ley General de Sanidad. Madrid: B.O.E. nº 102 de 29 de abril de 1986.

Llei 15/1990 de 9 de julio. Llei d'Ordenació Sanitaria de Catalunya. Barcelona: D.O.G.C. nº 1324 de 30 de julio de 1990.

Complementària

FLETCHER RH, FLETCHER SW, WAGNER EH. Epidemiología clínica. Aspectos fundamentales, 2ª ed. Barcelona: Masson; 1998.

SACKETT DL, HAYNES B, TUGWELL P. Epidemiología clínica. Una ciencia básica para la medicina clínica. Madrid: Ediciones Díaz de Santos S.A.; 1989.

Royo Bordonada, MA, Frutos García, J. Salud Pública y epidemiología. Editorial: Diaz de Santos, 2006. ISBN: 978-84-7978-752-3. Serie: Manuales de dirección médica y gestión clínica.

Salud laboral. Conceptos y técnicas para la prevención de riesgos laborales (Tercera Edición). Ed. Ruiz Frutos C, García A, Delclòs J, García Benavides F. Barcelona: Masson, 2007.

Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BASES DE LA RECERCA I DOCUMENTACIÓ/14204005
BIOESTADÍSTICA/14204006
EPIDEMIOLOGIA GENERAL/14204110
LECTURA CRÍTICA DE LA LITERATURA MÈDICA/14204215
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent