Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A17 |
Principis generals de la investigació del pacient |
| A18 |
Proves de diagnòstic del laboratori |
| A19 |
Diagnòstic per la imatge |
| A36 |
Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc |
| A37 |
Habilitat per establir, basant-se en la millor evidència disponible, estratègies individualitzades que redueixin els riscs en els pacients |
| A38 |
Col•laborar amb altres professionals i institucions per tal de promocionar la salut i prevenir malalties |
| A39 |
Implementació d’accions preventives per promocionar la salut tant a nivell individual com poblacional |
| A40 |
Desenvolupament d’estratègies de salut i screening |
| A48 |
Epidemiologia i Salut Pública |
| A49 |
Economia de la salut, gestió i planificació sanitària |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B7 |
Metodologia científica i de recerca |
| B21 |
Sistemes de salut |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A17 |
Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions
| | A18 |
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
| | A19 |
Saber interpretar les diferents proves
| | A36 |
Conèixer els problemes de salut pública prioritaris en la comunitat
Conèixer els components de l’educació sanitària
| | A37 |
Conèixer les intervencions preventives i les estratègies de promoció de la salut en els diversos grups d’edat i col•lectius especials de la població
| | A38 |
Reconèixer i emprar les eines de planificació i priorització en el servei públic de salut
| | A39 |
Conèixer conceptes de demografia i de variabilitat biopsicosocial
Conèixer el funcionament del sistema públic de salut
| | A40 |
Aplicar un protocol de despistatge de patologies d’alta prevalença sistemàticament a tots els individus en risc per edat, sexe, fenotip, ...
Desenvolupar les estratègies de control i prevenció de les malalties transmisibles
Desenvolupar les estratègies de prevenció de les malalties cróniques i degeneratives
Promocionar campanyes de prevenció de riscos tenint en compte les que ja existeixen (consum de tabac i drogues, educació sexual sanitaria i prevenció d’accidents de trànsit), i sensibilitzar la població sanitària del seu interès i benefici
Conèixer les bases científiques i operatives de les vacunacions
Avaluar les vacunacions en situacions personals i clíniques especials
| | A48 |
Tenir els fonaments científics i les bases operatives de la metodologia epidemiològica aplicada a les necessitats professionals del metge general.
Conèixer i ser capaç d’aplicar els mètodes assistencials i de recerca, propis de la medicina preventiva actual
Tenir una visió sanitària envers les prioritats de la població en matèria de salut pública.
| | A49 |
Conèixer la planificació i l’administració sanitàries
Conèixer la gestió sanitària
Tenir capacitat per analitzar les implicacions organitzatives, econòmiques i socials que comporten les actuacions mèdiques
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B7 |
Conèixer la metodologia científica
| | B21 |
Conèixer la visió i les demandes de la societat
Conèixer el paper dels diversos nivells d’assistència sanitària
Conèixer els serveis sociosanitaris i pal•liatius d’atenció a la població
Conèixer el paper de les diverses professions sanitàries
Conèixer l’estructura del sistema sanitari a Catalunya i a Espanya
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Unitat docent 1. EPIDEMIOLOGIA CLÍNICA APLICADA |
1. Aplicació de l'epidemiologia en la programació i avaluació en salut pública. Sistemes d'informació sanitària. Vigilància epidemiològica.
2. Meta-analisis en ciències de la salut.
3. Decisions en clínica: incertesa. Arbres de decisió en clínica. |
Unitat docent 2. EPIDEMIOLOGIA I PREVENCIÓDE LES MALALTIES NO TRANSMISSIBLES |
4. Epidemiologia general de les malalties cròniques. Factors de risc i multicausalitat.
5. Epidemiologia de les malalties càrdio-vasculars.
6. Prevenció de les malalties càrdio-vasculars (I).
7. Prevenció de les malalties càrdio-vasculars (II).
8. Epidemiologia i medicina preventiva de les malalties respiratòries cròniques.
9. Epidemiologia del càncer.
10. Prevenció primària i secundaria del càncer.
11. Epidemiologia i medicina preventiva de les malalties mentals.
12. Epidemiologia i medicina preventiva de la caries dental i les malalties periodontals.
13. Epidemiologia i medicina preventiva dels accidents.
|
Unitat docent 3. EPIDEMIOLOGIA I PREVENCIÓ DE LES MALALTIES TRANSMISSIBLES |
14. Epidemiologia general de les malalties transmissibles.
15. Bases generals de la medicina preventiva de les malalties transmissibles.
16. Immunització activa. Vacunacions sistemàtiques i no sistemàtiques.
17. Epidemiologia i medicina preventiva de les infeccions entèriques: febre tifoidea, còlera, i shigelosi.
18. Epidemiologia i medicina preventiva de la poliomielitis i les hepatitis víriques.
19. Epidemiologia i medicina preventiva de les malalties de transmissió aèria. Malaltia meningocòcica i legionelosi.
20. Epidemiologia i medicina preventiva de la tuberculosi i la lepra.
21. Epidemiologia i medicina preventiva de la grip.
22. Epidemiologia i medicina preventiva de les malalties de transmissió sexual (MTS) i la síndrome d'immunodeficiència adquirida (SIDA).
23. Epidemiologia i medicina preventiva del tètan i la ràbia.
24. Epidemiologia i medicina preventiva de la brucel×losi, de la leptospirosi i la toxoplasmosi.
25. Epidemiologia i medicina preventiva la leishmaniosi, febres recurrents, rickettsiosi i la pesta.
26. Epidemiologia i medicina preventiva de les infeccions hospitalàries o nosocomials.
|
Unitat docent 4. EDUCACIÓ SANITÀRIA |
27. Paper de l'educació sanitària en la promoció i restauració de la salut de la població. Camps d'acció i agents de l'educació sanitària..
28. Les bases científiques de la modificació dels comportaments de salut. Mètodes i mitjans d'educació sanitària.
|
Unitat docent 5. PREVENCIÓ DELS PROBLEMES DE SALUT ESPECÍFICS DE CERTS GRUPS DE POBLACIÓ |
29. Epidemiologia i medicina preventiva dels problemes de salut materno-infantil. Epidemiologia i medicina preventiva dels problemes de salut de l'adolescent.
30. Epidemiologia i medicina preventiva dels problemes de salut del vell.
31. Epidemiologia i medicina preventiva dels problemes de salut en l'ambient de treball. Salut laboral.
|
Unitat docent 6. PREVENCIÓ D'ALTRES PROBLEMES DE SALUT |
32. Lluita contra les drogodependències i el consum excessiu d'alcohol.
33. Tabac i salut.
34. Higiene alimentària.
|
Unitat docent 7. PLANIFICACIÓ, GESTIÓ I AVALUACIÓ SANITÀRIES |
35. Sistemes sanitaris al món Sistema sanitari espanyol. Llei general de sanitat. Organitzacions sanitàries internacionals. Reglament sanitari internacional.
36. Sistema sanitari a Catalunya. Sistema català de salut.
37. Restauració de la salut: Assistència Primària de Salut i Hospitalària.
38. Planificació i programació en salut pública.
39. Economia de la salut.
40. Gestio clínica i gestió sanitària
|
Unitat docent 8. DEMOGRAFIA SANTÀRIA |
41. Demografia estàtica i dinàmica.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0.3 |
0 |
0.3 |
Sessió Magistral |
|
36 |
45 |
81 |
Pràctiques a laboratoris |
|
18 |
27 |
45 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
18 |
4.5 |
22.5 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
Proves pràctiques |
|
0.15 |
0 |
0.15 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Durant la primera classe magistral es presentaran els objectius de l’assignatura, la seva estructura i el sistema d’avaluació. |
Sessió Magistral |
S'impartiran els continguts teòrics de part del temari |
Pràctiques a laboratoris |
S'impartiran els continguts de part del temari no tractat amb sessions magistrals |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Sessions teorico-pràctiques de tractament de dades en salut pública |
Atenció personalitzada |
Presencial: als despatxos dels professors previa cita. Virtual: comunicació mitjançant l'entorn Moodle i e-mails URV dels professors |
Descripció |
Els alumnes podran consultar als profesors a l'hora de les classes i les pràctiques. Es pot demanar atenció personalitzada per email (des del compte de correu electrònic d'estudiants URV). |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Els continguts de les classes teòriques s’avaluaran a la prova final. |
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Els continguts de les sessions pràctiques s’avaluaran independentment durant la prova final o durant les mateixes sessions. |
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Prova oral-individual |
|
Proves objectives de tipus test |
|
S'avaluaran els continguts i conceptes exposats en les classes magistrals (70%) i sessions pràctiques (15%) separadament. L'examen consistirà en una prova objectiva amb preguntes de tipus test. |
85 |
Proves pràctiques |
|
|
15 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'assistència a les sessions presencials no és obligatòria per tal de ser avaluat. La segona convocatòria consistirà exclusivament en l'examen escrit amb un pes del 70% en la nota final. En el cas d'haver suspès l'assignatura en la primera convocatòria, per l'avaluació en 2ª convocatòria es guardarà la nota obtinguda a les proves pràctiques i les pràctiques de laboratori. Pels repetidors que ja tenen aprovades les pràctiques (a laboratori i/o en aula d'informàtica) la nota d'aquesta/es part/s seguirà vigent durant un curs més. No estarà permès "l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster) així mateix durant les proves d'avaluació tampoc es podrà comunicar, copiar o transmetre informació per qualsevol mitjà a altres alumnes. L'incompliment d'aquestes restriccions comportarà la qualificació de suspens en la corresponen convocatòria. |
Bàsica |
|
PIÉDROLA
G, DEL REY J, DOMÍNGUEZ M, et al. Medicina Preventiva y Salud Pública. 11ª
edición. Barcelona: Masson-Salvat; 2008. http://www.uspreventiveservicestaskforce.org/recommendations.htm LAST
JM, WALLACE RB. Maxcy-Rosenau-Last Public Health and Preventive Medicine (15 edició). New York : McGraw-Hill Medical, cop. 2008. 9780071441988 SALLERAS
LL. Vacunaciones preventivas. Principios y aplicaciones. Barcelona: Masson, 2003. ISBN 8445812076 U.S.
PREVENTIVE SERVICES TASK FORCE. Guía de actividades preventivas en la práctica
médica. Una valoración de la efectividad de 169 intervenciones. Madrid: Díaz de
Santos S.A.; 1992. SALLERAS
L. Educación sanitaria: Principios, métodos y aplicaciones. Madrid: Editorial
Díaz de Santos; 1985. Ley
14/1986 de 25 de abril. Ley General de Sanidad. Madrid: B.O.E. nº 102 de 29 de
abril de 1986. Llei
15/1990 de 9 de julio. Llei d'Ordenació Sanitaria de Catalunya. Barcelona:
D.O.G.C. nº 1324 de 30 de julio de 1990. |
Complementària |
|
FLETCHER
RH, FLETCHER SW, WAGNER EH. Epidemiología clínica. Aspectos fundamentales, 2ª
ed. Barcelona: Masson; 1998. SACKETT
DL, HAYNES B, TUGWELL P. Epidemiología clínica. Una ciencia básica para la
medicina clínica. Madrid: Ediciones Díaz de Santos S.A.; 1989. Royo Bordonada, MA, Frutos
García, J. Salud Pública y epidemiología. Editorial: Diaz de Santos, 2006.
ISBN: 978-84-7978-752-3. Serie: Manuales de dirección médica y gestión clínica. Salud laboral. Conceptos y técnicas para la
prevención de riesgos laborales (Tercera Edición). Ed. Ruiz Frutos C, García A,
Delclòs J, García Benavides F. Barcelona: Masson, 2007. |
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
BASES DE LA RECERCA I DOCUMENTACIÓ/14204005 | BIOESTADÍSTICA/14204006 | EPIDEMIOLOGIA GENERAL/14204110 | LECTURA CRÍTICA DE LA LITERATURA MÈDICA/14204215 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|