DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) PATOLOGIA GENERAL Codi 14204114
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
6 Obligatòria Tercer AN
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
Adreça electrònica josepma.olive@urv.cat
jordi.jove@urv.cat
rosa.sola@urv.cat
antoni.castro@urv.cat
paco.martin@urv.cat
angel.donado@urv.cat
antoni.cartanya@urv.cat
josep.basora@urv.cat
jesus.sanmiguel@urv.cat
juanjose.cabre@urv.cat
cristinamarta.mangrane@urv.cat
lluis.colomes@urv.cat
cruzmaria.fuentes@urv.cat
lucia.tarro@urv.cat
anna.pedret@urv.cat
antoni.santigosa@urv.cat
carme.poblet@urv.cat
anamaria.moragas@urv.cat
ursula.catalan@urv.cat
ramon.sagarra@urv.cat
Professors/es
OLIVÉ PLANA, JOSEP MARIA
JOVÉ BALAÑÀ, JORDI
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
CASTRO SALOMÓ, ANTONI
MARTÍN LUJAN, FRANCISCO MANUEL
DONADO-MAZARRÓN ROMERO, ANGEL JULIÁN
CARTANYÀ BENET, ANTONI
BASORA GALLISA, JOSEP
SAN MIGUEL SAN MARTÍN, JESÚS
CABRE VILA, JUAN JOSE
MANGRANÉ GUILLÉN, CRISTINA MARTA
COLOMES FIGUERA, LLUÍS
FUENTES BELLIDO, CRUZ MARIA
TARRO SÁNCHEZ, LUCÍA
PEDRET FIGUEROLA, ANNA
SANTIGOSA AYALA, ANTONI
POBLET CALAF, CARME
MORAGAS MORENO, ANA MARIA
CATALÁN SANTOS, ÚRSULA
SAGARRA ÁLAMO, RAMON
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
 A2 Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica
 A3 Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries
 A4 Fer una orientació diagnòstica
 A6 Registre de les troballes
 A7 Sistema cardiovascular
 A8 Sistema respiratori
 A9 Otorinolaringologia
 A10 Oftalmologia
 A11 Laboratori
 A13 Cirurgia general i primeres cures
 A23 Hemoderivats
 A24 Cirurgia
 A25 Anestèsia i control del dolor
 A29 Socials
 A36 Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc
 A40 Desenvolupament d’estratègies de salut i screening
 A42 L’estructura i la funció de l’organisme humà en estat de salut i de cadascun del seus òrgans i aparells
 A43 El cicle de la vida
 A44 Aspectes conductuals de les relacions entre un individu i la família, els companys, l’entorn social, la societat en general, l’entorn físic
 A45 Les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme
 A46 Les causes de la malaltia i formes d’emmalaltir
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat)
 B2 Comunicació amb els pacients i familiars
 B3 Comunicació amb els companys i treball en equip
 B4 Comunicació com a educador
 B6 Habilitats informàtiques i accés a base de dades
 B7 Metodologia científica i de recerca
 B9 Mostrar actituds professionals adequades
 B10 Aspectes ètics
 B12 Pràctica de la medicina en una societat multicultural
 B13 Aspectes psicosocials
 B14 Aspectes econòmics
 B16 Raonament clínic
 B17 Medicina basada en l’evidència (MBE)
 B18 Judici crític i capacitat de fer front a la incertitud i l’error en la presa de decisions
 B19 Creativitat i enginy
 B20 Capacitat de prioritzar
 B21 Sistemes de salut
 B22 Responsabilitats dels metge
 B23 El metge com a investigador
 B25 El metge com a gestor
 B26 El metge com a membre d’un equip multidisciplinar
 B27 Capacitat d’autocrítica i d’autoavaluació
 B28 Aprenentatge autònom
 B29 Cura personal
 B31 Motivació
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Recollir les dades psicosocials significatives
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat)
 A2 Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura)
Valorar el nivell de consciència
Valorar la presència de simptomatologia vegetativa
Reconèixer una pal•lidesa
Reconèixer una icterícia
Reconèixer una cianosi
Reconèixer una deshidratació
Reconèixer les lesions cutànies elementals
Detectar asimetries
Explorar i valorar si hi ha adenopaties
Explorar la tiroide
Detectar una ingurgitació jugular
Inspeccionar el tòrax i valorar l’estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l’ús de la musculatura accessòria
Palpar el tòrax i les vibracions vocals
Percudir el tòrax
Auscultar i reconèixer el murmuri vesicular
Auscultar i reconèixer uns roncs
Auscultar i reconèixer unes sibilàncies
Auscultar i reconèixer uns crepitants
Auscultar i reconèixer l’estridor inspiratori
Auscultar i reconèixer un frec pleural
Auscultar i reconèixer un buf tubari
Valorar la circulació col•lateral
Explorar i valorar adenopaties axil•lars
Detectar la presència d’acropàquia
Palpar la punta cardíaca
Reconèixer fremits (sinònim de tremolor....buscar!)
Localitzar els focus d’auscultació cardíaca
Auscultar els sorolls cardíacs normals
Reconèixer un buf sistòlic i diastòlic
Reconèixer un frec pericardíac
Prendre el pols arterial centrals i perifèrics
Valorar la perfusió perifèrica
Valorar els edemes
Reconèixer una trombosi venosa
Reconèixer una oclusió arterial
Reconèixer un xoc cardiovascular i una aturada cardíaca
Detectar i valorar una arítmia
Inspeccionar l’abdomen i detectar eventracions, tumoracions, alteracions del moviment i circulació col•lateral
Palpar i reconèixer masses i viscera-megàlies i saber fer la palpació bimanual
Auscultar el peristaltisme intestinal
Reconèixer una defensa i/o contractura abdominal
Explorar el signe de Blumberg i identificar els punts de McBurney i Murphy
Percudir l’abdomen
Fer i valorar la percussió de puny lumbar
Reconèixer un abdomen agut
Reconèixer una ascites
Reconèixer un globus vesical
Reconèixer hèrnies abdominals
Fer un tacte rectal
Explorar i valorar adenopaties supraclaviculars i inguinals
Fer una exploració mamària i adenopaties axil•lars
Fer una exploració prostàtica
Fer una exploració de penis i testicles
Explorar l’orientació i funcions superiors
Valorar el llenguatge
Explorar el camp visual
Explorar els parells cranials
Explorar un nistagme
Explorar la força i el to musculars
Identificar la presència d’asterixis
Valorar la marxa
Identificar el signe de Romberg
Explorar els reflexos osteo-tendinosos
Explorar la sensibilitat tàctil, dolorosa i vibratòria
Valorar alteracions del moviment
Reconèixer signes meningis
Explorar un malalt en coma
Explorar el cerebel
Reconèixer i avaluar el desalineament de les extremitats
Fer una anàlisi funcional del recorregut articular
Reconèixer el dolor a la mobilització, els signes inflamatoris i les deformitats en les articulacions perifèriques
Fer una avaluació de les parts toves
Avaluar la postura
Explorar la mobilitat i el vessament articular
Explorar la maniobra de Lasègue
Explorar la mobilitat de la columna vertebral
Reconèixer i avaluar una cifosi i una escoliosi
Fer una exploració otoscòpica
Fer una exploració acumètrica
Saber explorar els sins paranasals
Explorar la cavitat bucal i l’orofaringe
Saber inspeccionar els globus oculars
Fer una exploració bàsica de l’agudesa visual
Explorar la pupil•la, les parpelles i les conjuntives
Explorar el fons de l’ull
Detectar i identificar deliri (estat confusional)
Detectar i identificar símptomes d’ansietat
Detectar i identificar símptomes depressius
Detectar i identificar símptomes psicòtics
Detectar i identificar consum de tòxics
Detectar i identificar deteriorament cognoscitiu
 A3 Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
 A4 Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
 A6 Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
Elaborar un informe clínic
 A7 Prendre la pressió arterial
Fer una oscil•lometria
Fer i interpretar un electrocardiograma (ECG) normal i anormal
 A8 Interpretar els trets bàsics d’una espirometria
Mesurar la saturació d’oxígen
 A9 Fer una otoscòpia
 A10 Explorar un fons d’ull
Fer una eversió de les parpelles
 A11 Detectar sang oculta a la femta
 A13 Realitzar tècniques de permeabilitat de la via aèria
Fer la reanimació cardiopulmonar bàsica i avançada
 A23 Conèixer les indicacions de la transfusió de diversos hemoderivats, el procediment d’extracció, compatibilitat, riscos transfusionals i complicacions
 A24 Conèixer els riscos tromboembòlics, els riscos en pacients descoagulats, prevenció i tractament d’infecció, riscos d’hemorràgia i isquèmia i síndrome compartimental
 A25 Reconèixer les seves causes i les seves repercussions psicològiques i físiques, i diferenciar el dolor agut del dolor crònic
 A29 Valorar les dades del nivell educatiu, cultural i socioeconòmic del pacient per adequar les pautes médiques
 A36 Conèixer els problemes de salut pública prioritaris en la comunitat
Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç
 A40 Aplicar un protocol de despistatge de patologies d’alta prevalença sistemàticament a tots els individus en risc per edat, sexe, fenotip, ...
 A42 Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
Conèixer les bases teòriques i l’aplicació dels diversos mètodes d’exploració funcional del sistemes i dels aparells.
 A43 Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
 A44 Tenir present, en la relació amb el malalt, el paper de la família i dels amics en l’aprenentatge i el manteniment dels hàbits de salut i de les conductes malsanes
Tenir present, en la relació amb el malalt, els aspectes de la relació laboral que poden incidir en la salut de l’individu
Tenir present, en la relació amb el malalt, les insuficiències de l’entorn físic que incideixen en la seva malaltia.
Tenir present, en la relació amb el malalt, l’adequació del subjecte a les normes de la cultura en què viu immers.
 A45 Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia
Conèixer les causes de les malalties més freqüents i prevalents del nostre entorn
 A46 Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
 B2 Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat)
Utilitzar un vocabulari entenedor
Saber notificar males noticies
 B3 Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars
Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues
 B4 Adaptar el llenguatge i el missatge segons les circumstàncies
Saber estructurar i esquematitzar el missatge
 B6 Valorar la informació i el seu ús
Manejar, a nivell d’usuari, els diferents paquets informàtics i estadístics
Accedir al món del coneixement biomèdic utilitzant els referent de prestigi reconegut
Utilitzar diferents sistemes per accedir a bases de dades informatitzades per aplicar-les periòdicament
 B7 Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
Conèixer la metodologia científica
 B9 Establir confiança entre el metge i el pacient, respectant-lo i adoptant una postura empàtica i holística
 B10 Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories
Conèixer i saber utilitzar una metodologia correcta per a la resolució de conflictes ètics
Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat
Acceptar els drets del malalt
Conèixer el codi deontològic de la professió
 B12 Reconèixer les característiques de la nostra societat multicultural, i respectar-les
 B13 Relacionar-se amb els pacients i col•legues tenint en compte la diversitat de característiques que formen la personalitat humana
 B14 Ser conscient dels costos de l’assistència sanitària
 B16 Recollir i interpretar tota la informació obtinguda per l’anamnesi, l’exploració física i les exploracions complementàries
 B17 Justificar i sustentar qualsevol actuació i decisió mèdica basant-se en la millor evidència disponible
Conèixer les fonts de l’evidència (publicacions científiques, protocols, guies de pràctica clínica, bases de dades), la manera d’aconseguir-les i com mantenir-les actualitzades
Conèixer la metodologia científica per obtenir una medicina basada en l’evidència
Saber els avantatges de l’aplicació de protocols consensuats segons l’MBE
 B18 Escoltar i analitzar les opinions dels pacients i familiars
 B19 Inculcar els avantatges de la creativitat, l’ingeni i la iniciativa en l’àmbit de la medicina
 B20 Conèixer perfectament la diferència entre el concepte d’important i el d’urgent
Aprendre a saber utilitzar el temps propi per treure el màxim profit a qualsevol activitat (assistencial, científica)
 B21 Conèixer el paper dels diversos nivells d’assistència sanitària
 B22 Ser conscient del paper de la professió mèdica en la societat i com a agent de canvi
 B23 Ser conscient de les oportunitats existents per col•laborar en la recerca en el període de pregrau
 B25 Ser conscient de la necessitat d’aconseguir la màxima eficàcia en la seva actuació professional, amb el mínim cost econòmic i social.
 B26 Ser conscient de la utilitat de treballar conjuntament amb altres professionals sanitaris en la prevenció, el diagnòstic i el tractament del pacient, desenvolupant el treball en equip.
 B27 Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític
 B28 Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
 B29 Descobrir i assumir les pressions i dificultats de la professions i dificultats de la professió, els seus riscs potencials per la salut, benestar i relacions amb els demés.
 B31 Mantenir un alt nivell de motivació malgrat les dificultats.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
 C4 Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Grans manifestacions de malaltia Anamnesi del dolor.
Exploració i Diagnòstic diferencial del dolor toràcic i dolor abdominal.
Exploració i diagnòstic diferencial dels principals síndromes neurològics.
Fisiopatologia de la termoregulació.
Febre Síncope.
Aturada cardíaca.
Mort sobtada.
Xoc. Xoc hipovolèmic. Xoc cardiogènic. Xoc obstructiu extracardíac. Xoc distributiu.
Alteracions hidroelectrolítiques. Acidosi i alcalosi.
Edema.
Anorèxia i Pèrdua de pes.
Exploració i diagnòstic diferencial de la Icterícia.
Ascites.
Insuficiència hepàtica.
Artritis. Artràlgies.
Fisiopatologia i diagnòstic diferencial sindròmic en l'aparell respiratori. Vessament pleural. Insuficiència respiratòria.
Fisiopatologia i diagnòstic diferencial sindròmic en l'aparell circulatori. Insuficiència cardíaca.
Fisiopatologia de l'aparell digestiu. Maldigestió i malabsorció. Insuficiència hepàtica. Insuficiència bilar. Insuficiència pancreàtica.
Fisiopatologia de l'aparell urinari.
Fisiopatologia de les malalties de la sang. Fisiopatologia de la coagulació.
Programa de classes pràctiques 1. Habilitats clíniques bàsiques d'anamnesi
2. Habilitats clíniques bàsiques d'exploració física bàsic
3. Habilitats clíniques bàsiques d'exploració física ampliat
4. Habilitats clíniques bàsiques d'exploració física amb aparells
5. Aprenentatge amb el pacient formatiu
6. Aprenentatge de la comunicació metgessa/metge amb el pacient
7. Tutories als centres d’atenció primària
8. Tutories virtual durant tot el curs
9. Valoració global del pacient mitjançant un malalt estandarditzat
10. Estades clíniques als centres d’atenció primària

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0 0 0
Sessió Magistral
A1
A2
A3
A4
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A36
A44
A45
A46
29 43.5 72.5
Pràctiques a laboratoris
16 0 16
Pràctiques clíniques
59 0 59
Atenció personalitzada
0 0 0
 
Proves objectives de tipus test
2 0 2
Proves pràctiques
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries
Sessió Magistral Sessions magistrals, proporcionant-li a l'estudiant els esquemes i bibliografia en l’espai del moodle.
Pràctiques a laboratoris Pràctiques al laboratori d'habilitats per realitzar el programa de classes pràctiques.
4 sessions de 4 hores/dia.
Obligatòria l'assistència.
Amb avaluació durant la sessió.
Pràctiques clíniques Pràctiquea clíniques als centres d'atenció primària.
3 setmanes de 4h/dia.
L'últim dia de pràctiques es realitzarà una prova d'avaluació amb un malalt simulat al laboratori d'habilitats.
Obligatòria l'assistència.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Seguiment durant tot el curs Seguiment durant les estades als Centres d’Atenció Primària

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
Valoració per part del responsable de pràctiques del procés d’adquisició de les habilitats. 10
Pràctiques clíniques
L'últim dia de les pràctiques del CAP es realitzara una avaluació amb un malalt simulat al laboratori d'habilitats 10
Proves objectives de tipus test
Contingut teòric (bloc de classes magistrals):
Desenvolupament d'una prova amb preguntes de tipus test amb 5 opcions de resposta amb una sola correcta.
Cada resposta correcta suma un punt positiu.
Cada resposta errònia resta 0.25 punts.
Serà necessari contestar el 90% de les preguntes.
Serà necessari tenir una nota mínima de 5 sobre una puntuació de 10 per fer promig amb les altres notes.
La prova es realitzarà dins les proves parcials del gener.
60
Proves pràctiques
Es realizarà una prova sobre casos clínics el dia marcat a la primera convocatòria el periode de maig-juny.
Serà necessari contestar el 90% de les preguntes.
Serà necessari tenir una nota mínima de 5 sobre una puntuació de 10 per fer promig amb les altres notes.
20
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

SEGONA CONVOCATÒRIA:
Si l'estudiant té pendent una part de l'assignatura, podrà presentar-se de l'apartat pendent teòric o pràctic segons correspongui, sempre que l'estudiant hagi assistit a les pràctiques obligatòries de l'assignatura. -->


Fonts d'informació

Bàsica

Libres de text

BRAUNWALD E, FAUCI A, KASPER D, HAUSER S, LONGO D, JAMESON J. Harrison's Principles of Internal Medicine. 17th Ed.; McGraw-Hill, New York, 2008. Edició Espanyola de la 17a edició nordamericana, Interamericana, Madrid, 2008.

ROZMAN C. Medicina Interna. Farreras/Rozman. 16ª edición. Barcelona: Ediciones Harcourt, 2008.

Brunicardi F.C., "Schwartz Principios de Cirugía", 8ª ed. - Mc Graw Hill (ISBN: 970-10-5373-7).2006

Sabiston/Townsed. Tratado de Cirugía. 18ª edició. Fundamentos biológicos de la práctica quirúrgica moderna. Ed. Eselvier Saunders. 2009

Tamames Escobar, Martínez Ramos. Cirugía. Aparato digestivo, circulatorio y respiratorio. Ed. Panamericana. Madrid 2000

Morris PJ, (Eds). Oxford Textbook of Surgery. Volúmenes I y II. Oxford University Press Inc. New York. 1994

BERG D. Advanced Clinical Skills and Physical Diagnosis. 2n Edition. Wiley-Blackwell.   , 2004.

FALGUERA M. Història clínica: una guía pràctica. Edicions Universitat de Lleida, Lleida, 2000.

MUNRO JF, CAMPBELL IW. MACLEOD.

Exploración Clínica

. 10ª Ed. Harcourt, Madrid, 2001.

Complementària

Bibliografia interessant

SEIDEL H, BALL J, DAINS J, BENEDICT G. Manual MOSBY. Exploración Física. Ed. Mosby/Doyma libros, 1998, Madrid, España. 3ª. Ed.

F. BORRELL. Manual de entrevista clínica. Ed. Doyma. Barcelona 1989

J.L. TIZON. Componentes psicológicos de la práctica médica, una perspectiva. Academia de Ciencias Médicas. Barcelona. 1987

M.L. KNAPP. La comunicación no verbal. Ed. Paidos. Barcelona 1982.

Bibliografia procediments bàsics en cirurgia

Cantele P. Semiología y patología quirúrgica. Ed MC Graw – Hill. Iª ed. 2003

Patología quirúrgica. Antonio Martín Duce. Ed Eselvier. 2005.

Tamames Escobar, Martínez Ramos. Cirugía. Fisiopatología general. Aspectos básicos. Manejo del paciente quirúrgico. 1ª Edición. Panamericana. Madrid 1997.
Cristóbal Pera. Cirugía, Fundamentos, indicaciones y opciones técnicas. 2ª Edición. Masson. Madrid 1996.

Vander Salm TJ,. Atlas of Bedside Procedures. Little, Brown and Co, Philadelphia, 1988.

VANDER SALM TJ, CUTLER BS, BROWNELL H.

Atlas of Bedside Procedures

. Ed. Little, Brown and Co. 1988.

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
INTRODUCCIÓ A LA CLÍNICA/14204113


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
INTRODUCCIÓ A LA CLÍNICA/14204113
HABILITATS PRECLÍNIQUES/14204109
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent