Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars |
| A2 |
Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica |
| A3 |
Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries |
| A4 |
Fer una orientació diagnòstica |
| A6 |
Registre de les troballes |
| A7 |
Sistema cardiovascular |
| A8 |
Sistema respiratori |
| A9 |
Otorinolaringologia |
| A10 |
Oftalmologia |
| A11 |
Laboratori |
| A13 |
Cirurgia general i primeres cures |
| A23 |
Hemoderivats |
| A24 |
Cirurgia |
| A25 |
Anestèsia i control del dolor |
| A29 |
Socials |
| A36 |
Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc |
| A40 |
Desenvolupament d’estratègies de salut i screening |
| A42 |
L’estructura i la funció de l’organisme humà en estat de salut i de cadascun del seus òrgans i aparells |
| A43 |
El cicle de la vida |
| A44 |
Aspectes conductuals de les relacions entre un individu i la família, els companys, l’entorn social, la societat en general, l’entorn físic |
| A45 |
Les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme |
| A46 |
Les causes de la malaltia i formes d’emmalaltir |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat) |
| B2 |
Comunicació amb els pacients i familiars |
| B3 |
Comunicació amb els companys i treball en equip |
| B4 |
Comunicació com a educador |
| B6 |
Habilitats informàtiques i accés a base de dades |
| B7 |
Metodologia científica i de recerca |
| B9 |
Mostrar actituds professionals adequades |
| B10 |
Aspectes ètics |
| B12 |
Pràctica de la medicina en una societat multicultural |
| B13 |
Aspectes psicosocials |
| B14 |
Aspectes econòmics |
| B16 |
Raonament clínic |
| B17 |
Medicina basada en l’evidència (MBE) |
| B18 |
Judici crític i capacitat de fer front a la incertitud i l’error en la presa de decisions |
| B19 |
Creativitat i enginy |
| B20 |
Capacitat de prioritzar |
| B21 |
Sistemes de salut |
| B22 |
Responsabilitats dels metge |
| B23 |
El metge com a investigador |
| B25 |
El metge com a gestor |
| B26 |
El metge com a membre d’un equip multidisciplinar |
| B27 |
Capacitat d’autocrítica i d’autoavaluació |
| B28 |
Aprenentatge autònom |
| B29 |
Cura personal |
| B31 |
Motivació |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Recollir les dades psicosocials significatives
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat)
| | A2 |
Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura)
Valorar el nivell de consciència
Valorar la presència de simptomatologia vegetativa
Reconèixer una pal•lidesa
Reconèixer una icterícia
Reconèixer una cianosi
Reconèixer una deshidratació
Reconèixer les lesions cutànies elementals
Detectar asimetries
Explorar i valorar si hi ha adenopaties
Explorar la tiroide
Detectar una ingurgitació jugular
Inspeccionar el tòrax i valorar l’estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l’ús de la musculatura accessòria
Palpar el tòrax i les vibracions vocals
Percudir el tòrax
Auscultar i reconèixer el murmuri vesicular
Auscultar i reconèixer uns roncs
Auscultar i reconèixer unes sibilàncies
Auscultar i reconèixer uns crepitants
Auscultar i reconèixer l’estridor inspiratori
Auscultar i reconèixer un frec pleural
Auscultar i reconèixer un buf tubari
Valorar la circulació col•lateral
Explorar i valorar adenopaties axil•lars
Detectar la presència d’acropàquia
Palpar la punta cardíaca
Reconèixer fremits (sinònim de tremolor....buscar!)
Localitzar els focus d’auscultació cardíaca
Auscultar els sorolls cardíacs normals
Reconèixer un buf sistòlic i diastòlic
Reconèixer un frec pericardíac
Prendre el pols arterial centrals i perifèrics
Valorar la perfusió perifèrica
Valorar els edemes
Reconèixer una trombosi venosa
Reconèixer una oclusió arterial
Reconèixer un xoc cardiovascular i una aturada cardíaca
Detectar i valorar una arítmia
Inspeccionar l’abdomen i detectar eventracions, tumoracions, alteracions del moviment i circulació col•lateral
Palpar i reconèixer masses i viscera-megàlies i saber fer la palpació bimanual
Auscultar el peristaltisme intestinal
Reconèixer una defensa i/o contractura abdominal
Explorar el signe de Blumberg i identificar els punts de McBurney i Murphy
Percudir l’abdomen
Fer i valorar la percussió de puny lumbar
Reconèixer un abdomen agut
Reconèixer una ascites
Reconèixer un globus vesical
Reconèixer hèrnies abdominals
Fer un tacte rectal
Explorar i valorar adenopaties supraclaviculars i inguinals
Fer una exploració mamària i adenopaties axil•lars
Fer una exploració prostàtica
Fer una exploració de penis i testicles
Explorar l’orientació i funcions superiors
Valorar el llenguatge
Explorar el camp visual
Explorar els parells cranials
Explorar un nistagme
Explorar la força i el to musculars
Identificar la presència d’asterixis
Valorar la marxa
Identificar el signe de Romberg
Explorar els reflexos osteo-tendinosos
Explorar la sensibilitat tàctil, dolorosa i vibratòria
Valorar alteracions del moviment
Reconèixer signes meningis
Explorar un malalt en coma
Explorar el cerebel
Reconèixer i avaluar el desalineament de les extremitats
Fer una anàlisi funcional del recorregut articular
Reconèixer el dolor a la mobilització, els signes inflamatoris i les deformitats en les articulacions perifèriques
Fer una avaluació de les parts toves
Avaluar la postura
Explorar la mobilitat i el vessament articular
Explorar la maniobra de Lasègue
Explorar la mobilitat de la columna vertebral
Reconèixer i avaluar una cifosi i una escoliosi
Fer una exploració otoscòpica
Fer una exploració acumètrica
Saber explorar els sins paranasals
Explorar la cavitat bucal i l’orofaringe
Saber inspeccionar els globus oculars
Fer una exploració bàsica de l’agudesa visual
Explorar la pupil•la, les parpelles i les conjuntives
Explorar el fons de l’ull
Detectar i identificar deliri (estat confusional)
Detectar i identificar símptomes d’ansietat
Detectar i identificar símptomes depressius
Detectar i identificar símptomes psicòtics
Detectar i identificar consum de tòxics
Detectar i identificar deteriorament cognoscitiu
| | A3 |
Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
| | A4 |
Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
| | A6 |
Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
Elaborar un informe clínic
| | A7 |
Prendre la pressió arterial
Fer una oscil•lometria
Fer i interpretar un electrocardiograma (ECG) normal i anormal
| | A8 |
Interpretar els trets bàsics d’una espirometria
Mesurar la saturació d’oxígen
| | A9 |
Fer una otoscòpia
| | A10 |
Explorar un fons d’ull
Fer una eversió de les parpelles
| | A11 |
Detectar sang oculta a la femta
| | A13 |
Realitzar tècniques de permeabilitat de la via aèria
Fer la reanimació cardiopulmonar bàsica i avançada
| | A23 |
Conèixer les indicacions de la transfusió de diversos hemoderivats, el procediment d’extracció, compatibilitat, riscos transfusionals i complicacions
| | A24 |
Conèixer els riscos tromboembòlics, els riscos en pacients descoagulats, prevenció i tractament d’infecció, riscos d’hemorràgia i isquèmia i síndrome compartimental
| | A25 |
Reconèixer les seves causes i les seves repercussions psicològiques i físiques, i diferenciar el dolor agut del dolor crònic
| | A29 |
Valorar les dades del nivell educatiu, cultural i socioeconòmic del pacient per adequar les pautes médiques
| | A36 |
Conèixer els problemes de salut pública prioritaris en la comunitat
Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç
| | A40 |
Aplicar un protocol de despistatge de patologies d’alta prevalença sistemàticament a tots els individus en risc per edat, sexe, fenotip, ...
| | A42 |
Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
Conèixer les bases teòriques i l’aplicació dels diversos mètodes d’exploració funcional del sistemes i dels aparells.
| | A43 |
Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
| | A44 |
Tenir present, en la relació amb el malalt, el paper de la família i dels amics en l’aprenentatge i el manteniment dels hàbits de salut i de les conductes malsanes
Tenir present, en la relació amb el malalt, els aspectes de la relació laboral que poden incidir en la salut de l’individu
Tenir present, en la relació amb el malalt, les insuficiències de l’entorn físic que incideixen en la seva malaltia.
Tenir present, en la relació amb el malalt, l’adequació del subjecte a les normes de la cultura en què viu immers.
| | A45 |
Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia
Conèixer les causes de les malalties més freqüents i prevalents del nostre entorn
| | A46 |
Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
| | B2 |
Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat)
Utilitzar un vocabulari entenedor
Saber notificar males noticies
| | B3 |
Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars
Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues
| | B4 |
Adaptar el llenguatge i el missatge segons les circumstàncies
Saber estructurar i esquematitzar el missatge
| | B6 |
Valorar la informació i el seu ús
Manejar, a nivell d’usuari, els diferents paquets informàtics i estadístics
Accedir al món del coneixement biomèdic utilitzant els referent de prestigi reconegut
Utilitzar diferents sistemes per accedir a bases de dades informatitzades per aplicar-les periòdicament
| | B7 |
Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
Conèixer la metodologia científica
| | B9 |
Establir confiança entre el metge i el pacient, respectant-lo i adoptant una postura empàtica i holística
| | B10 |
Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories
Conèixer i saber utilitzar una metodologia correcta per a la resolució de conflictes ètics
Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat
Acceptar els drets del malalt
Conèixer el codi deontològic de la professió
| | B12 |
Reconèixer les característiques de la nostra societat multicultural, i respectar-les
| | B13 |
Relacionar-se amb els pacients i col•legues tenint en compte la diversitat de característiques que formen la personalitat humana
| | B14 |
Ser conscient dels costos de l’assistència sanitària
| | B16 |
Recollir i interpretar tota la informació obtinguda per l’anamnesi, l’exploració física i les exploracions complementàries
| | B17 |
Justificar i sustentar qualsevol actuació i decisió mèdica basant-se en la millor evidència disponible
Conèixer les fonts de l’evidència (publicacions científiques, protocols, guies de pràctica clínica, bases de dades), la manera d’aconseguir-les i com mantenir-les actualitzades
Conèixer la metodologia científica per obtenir una medicina basada en l’evidència
Saber els avantatges de l’aplicació de protocols consensuats segons l’MBE
| | B18 |
Escoltar i analitzar les opinions dels pacients i familiars
| | B19 |
Inculcar els avantatges de la creativitat, l’ingeni i la iniciativa en l’àmbit de la medicina
| | B20 |
Conèixer perfectament la diferència entre el concepte d’important i el d’urgent
Aprendre a saber utilitzar el temps propi per treure el màxim profit a qualsevol activitat (assistencial, científica)
| | B21 |
Conèixer el paper dels diversos nivells d’assistència sanitària
| | B22 |
Ser conscient del paper de la professió mèdica en la societat i com a agent de canvi
| | B23 |
Ser conscient de les oportunitats existents per col•laborar en la recerca en el període de pregrau
| | B25 |
Ser conscient de la necessitat d’aconseguir la màxima eficàcia en la seva actuació professional, amb el mínim cost econòmic i social.
| | B26 |
Ser conscient de la utilitat de treballar conjuntament amb altres professionals sanitaris en la prevenció, el diagnòstic i el tractament del pacient, desenvolupant el treball en equip.
| | B27 |
Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític
| | B28 |
Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
| | B29 |
Descobrir i assumir les pressions i dificultats de la professions i dificultats de la professió, els seus riscs potencials per la salut, benestar i relacions amb els demés.
| | B31 |
Mantenir un alt nivell de motivació malgrat les dificultats.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
| | C4 |
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
Grans manifestacions de malaltia |
Anamnesi del dolor.
Exploració i Diagnòstic diferencial del dolor toràcic i dolor abdominal.
Exploració i diagnòstic diferencial dels principals síndromes neurològics.
Fisiopatologia de la termoregulació.
Febre Síncope.
Aturada cardíaca.
Mort sobtada.
Xoc. Xoc hipovolèmic. Xoc cardiogènic. Xoc obstructiu extracardíac. Xoc distributiu.
Alteracions hidroelectrolítiques. Acidosi i alcalosi.
Edema.
Anorèxia i Pèrdua de pes.
Exploració i diagnòstic diferencial de la Icterícia.
Ascites.
Insuficiència hepàtica.
Artritis. Artràlgies.
Fisiopatologia i diagnòstic diferencial sindròmic en l'aparell respiratori. Vessament pleural. Insuficiència respiratòria.
Fisiopatologia i diagnòstic diferencial sindròmic en l'aparell circulatori. Insuficiència cardíaca.
Fisiopatologia de l'aparell digestiu. Maldigestió i malabsorció. Insuficiència hepàtica. Insuficiència bilar. Insuficiència pancreàtica.
Fisiopatologia de l'aparell urinari.
Fisiopatologia de les malalties de la sang. Fisiopatologia de la coagulació. |
Programa de classes pràctiques |
1. Habilitats clíniques bàsiques d'anamnesi
2. Habilitats clíniques bàsiques d'exploració física bàsic
3. Habilitats clíniques bàsiques d'exploració física ampliat
4. Habilitats clíniques bàsiques d'exploració física amb aparells
5. Aprenentatge amb el pacient formatiu
6. Aprenentatge de la comunicació metgessa/metge amb el pacient
7. Tutories als centres d’atenció primària
8. Tutories virtual durant tot el curs
9. Valoració global del pacient mitjançant un malalt estandarditzat
10. Estades clíniques als centres d’atenció primària |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
0 |
0 |
0 |
Sessió Magistral |
|
29 |
43.5 |
72.5 |
Pràctiques a laboratoris |
|
16 |
0 |
16 |
Pràctiques clíniques |
|
59 |
0 |
59 |
Atenció personalitzada |
|
0 |
0 |
0 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
Proves pràctiques |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
|
Sessió Magistral |
Sessions magistrals, proporcionant-li a l'estudiant els esquemes i bibliografia en l’espai del moodle. |
Pràctiques a laboratoris |
Pràctiques al laboratori d'habilitats per realitzar el programa de classes pràctiques.
4 sessions de 4 hores/dia.
Obligatòria l'assistència.
Amb avaluació durant la sessió. |
Pràctiques clíniques |
Pràctiquea clíniques als centres d'atenció primària.
3 setmanes de 4h/dia.
L'últim dia de pràctiques es realitzarà una prova d'avaluació amb un malalt simulat al laboratori d'habilitats.
Obligatòria l'assistència. |
Atenció personalitzada |
|
Descripció |
Seguiment durant tot el curs Seguiment durant les estades als Centres d’Atenció Primària |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a laboratoris |
|
Valoració per part del responsable de pràctiques del procés d’adquisició de les habilitats. |
10 |
Pràctiques clíniques |
|
L'últim dia de les pràctiques del CAP es realitzara una avaluació amb un malalt simulat al laboratori d'habilitats |
10 |
Proves objectives de tipus test |
|
Contingut teòric (bloc de classes magistrals):
Desenvolupament d'una prova amb preguntes de tipus test amb 5 opcions de resposta amb una sola correcta.
Cada resposta correcta suma un punt positiu.
Cada resposta errònia resta 0.25 punts.
Serà necessari contestar el 90% de les preguntes.
Serà necessari tenir una nota mínima de 5 sobre una puntuació de 10 per fer promig amb les altres notes.
La prova es realitzarà dins les proves parcials del gener. |
60 |
Proves pràctiques |
|
Es realizarà una prova sobre casos clínics el dia marcat a la primera convocatòria el periode de maig-juny.
Serà necessari contestar el 90% de les preguntes.
Serà necessari tenir una nota mínima de 5 sobre una puntuació de 10 per fer promig amb les altres notes.
|
20 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
SEGONA CONVOCATÒRIA: Si l'estudiant té pendent una part de l'assignatura, podrà presentar-se de l'apartat pendent teòric o pràctic segons correspongui, sempre que l'estudiant hagi assistit a les pràctiques obligatòries de l'assignatura. --> |
Bàsica |
|
Libres de
text BRAUNWALD E, FAUCI A, KASPER D, HAUSER S, LONGO D, JAMESON J. Harrison's
Principles of Internal Medicine. 17th Ed.; McGraw-Hill, New York, 2008.
Edició Espanyola de la 17a edició nordamericana, Interamericana, Madrid, 2008. ROZMAN C. Medicina Interna. Farreras/Rozman. 16ª edición.
Barcelona: Ediciones Harcourt, 2008. Brunicardi F.C., "Schwartz Principios de Cirugía", 8ª
ed. - Mc Graw Hill (ISBN: 970-10-5373-7).2006 Sabiston/Townsed. Tratado de Cirugía. 18ª edició. Fundamentos
biológicos de la práctica quirúrgica moderna. Ed. Eselvier Saunders. 2009 Tamames Escobar, Martínez Ramos. Cirugía. Aparato digestivo,
circulatorio y respiratorio. Ed. Panamericana. Madrid 2000 Morris PJ, (Eds). Oxford
Textbook of Surgery. Volúmenes I y II. Oxford University Press Inc. New
York. 1994 BERG D. Advanced Clinical Skills and Physical Diagnosis. 2n
Edition. Wiley-Blackwell. , 2004. FALGUERA M. Història clínica: una guía pràctica. Edicions
Universitat de Lleida, Lleida, 2000. MUNRO JF,
CAMPBELL IW. MACLEOD. Exploración Clínica . 10ª Ed. Harcourt, Madrid,
2001. |
Complementària |
|
Bibliografia
interessant SEIDEL H, BALL J, DAINS J, BENEDICT G. Manual MOSBY. Exploración
Física. Ed. Mosby/Doyma libros, 1998, Madrid, España. 3ª. Ed. F. BORRELL. Manual de entrevista clínica. Ed. Doyma.
Barcelona 1989 J.L. TIZON. Componentes psicológicos de la práctica médica, una
perspectiva. Academia de Ciencias Médicas. Barcelona. 1987 M.L. KNAPP. La comunicación no verbal. Ed. Paidos.
Barcelona 1982. Bibliografia
procediments bàsics en cirurgia Cantele P. Semiología y patología quirúrgica. Ed MC Graw –
Hill. Iª ed. 2003 Patología quirúrgica. Antonio Martín Duce. Ed Eselvier. 2005. Tamames Escobar, Martínez Ramos. Cirugía. Fisiopatología general.
Aspectos básicos. Manejo del paciente quirúrgico. 1ª Edición. Panamericana.
Madrid 1997.
Cristóbal Pera. Cirugía, Fundamentos, indicaciones y opciones técnicas. 2ª
Edición. Masson. Madrid 1996. Vander Salm
TJ,. Atlas of Bedside Procedures. Little, Brown and Co, Philadelphia, 1988. VANDER SALM TJ, CUTLER BS,
BROWNELL H. Atlas of Bedside Procedures. Ed. Little, Brown and Co. 1988. |
Assignatures que en continuen el temari |
INTRODUCCIÓ A LA CLÍNICA/14204113 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
INTRODUCCIÓ A LA CLÍNICA/14204113 | HABILITATS PRECLÍNIQUES/14204109 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|