Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica |
| A10 |
Oftalmologia |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat) |
| B2 |
Comunicació amb els pacients i familiars |
| B3 |
Comunicació amb els companys i treball en equip |
| B6 |
Habilitats informàtiques i accés a base de dades |
| B9 |
Mostrar actituds professionals adequades |
| B10 |
Aspectes ètics |
| B16 |
Raonament clínic |
| B17 |
Medicina basada en l’evidència (MBE) |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Saber inspeccionar els globus oculars
Fer una exploració bàsica de l’agudesa visual
Explorar la pupil•la, les parpelles i les conjuntives
Explorar el fons de l’ull
| | A10 |
Explorar un fons d’ull
Fer una eversió de les parpelles
Extreure cossos estranys superficials del globus ocular
Utilitzar la làmpada de fenadura
Utilitzar fluoresceina per detectar lesions corneals
Interpretar una campimetria
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
| | B2 |
Saber notificar males noticies
| | B3 |
Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars
Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues
| | B6 |
Manejar, a nivell d’usuari, els diferents paquets informàtics i estadístics
Accedir al món del coneixement biomèdic utilitzant els referent de prestigi reconegut
Utilitzar diferents sistemes per accedir a bases de dades informatitzades per aplicar-les periòdicament
| | B9 |
Establir confiança entre el metge i el pacient, respectant-lo i adoptant una postura empàtica i holística
Avaluar i preservar l’autonomia del pacient i mantenir-ne la participació en totes les decisions que l’afectin
Respectar les institucions professionals i els serveis sanitaris
| | B10 |
Conèixer el codi deontològic de la professió
| | B16 |
Recollir i interpretar tota la informació obtinguda per l’anamnesi, l’exploració física i les exploracions complementàries
Valorar la rellevància de cada símptoma i signe en la malaltia actual
Conèixer les limitacions de les exploracions complementàries i la interpretació quan el resultat obtingut no s’adiu amb les dades clíniques
Conjuntar tots els signes i símptomes en una o en diverses síndromes i confeccionar un diagnòstic diferencial raonat i en funció del pacient atès
Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència
Reconèixer les limitacions pròpies (desconeixement, falta d’experiència) per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
| | B17 |
Justificar i sustentar qualsevol actuació i decisió mèdica basant-se en la millor evidència disponible
Conèixer les fonts de l’evidència (publicacions científiques, protocols, guies de pràctica clínica, bases de dades), la manera d’aconseguir-les i com mantenir-les actualitzades
Trobar l'equilibri entre l’evidència científica i l’experiència clínica
Conèixer la metodologia científica per obtenir una medicina basada en l’evidència
Conèixer l’abast organitzatiu, formatiu, jurídic, ètic i de gestió de l’MBE
Saber els avantatges de l’aplicació de protocols consensuats segons l’MBE
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn les idees bàsiques de programes de ràdio o televisió
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Recull en apunts part de la informació que s'imparteix en una classe
Escriu cartes o prendre notes sobre assumptes previsibles i coneguts
| | C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
|
Tema |
Subtema |
1. Oftalmologia. |
1.1 Aparell Ocular i visió
1.2 Embriologia de l'aparell ocular
1.3 Òptica oftàlmica
1.4 Exploració de l'aparell ocular i semiologia |
2. Malalties de l'aparell ocular |
2.1 Malformacions congènites de l'aparell ocular.
2.2 Trastorns de refracció ocular.
2.3 Malalties de les parpelles.
2.4 Malalties de l'òrbita
2.5 Sistema lacrimal.
2.6 Conjuntiva.
2.7 Còrnia i esclera.
2.8 Uveïtis.
2.9 Glaucoma.
2.10 Cristal•lí.
2.11 Retina.
2.12 Neurooftalmologia.
2.13 Patologia quiasmàtica i vies retroquiasmàtiques.
2.14 Estrabisme.
2.15 Paràlisi.
2.16 Patologia de la mobilitat pupil•lar. 2.17 Traumatismes de l'aparell ocular. |
3. Oftalmologia i malalties sistemàtiques |
3.1 L'aparell ocular en les malalties oculars.
3.2 L'aparell ocular en les malalties del sistema endocrí.
3.3 L'aparell ocular en les malalties del sistema hematopoètic.
3.4 Les alteracions oculars en la col•lagenosi i en les alteracions del sistema immunològic.
3.5 Les alteracions oculars en les malalties del sistema nerviós.
3.6 Les alteracions oculars en el curs de les malalties metabòliques.
3.7 Les alteracions oculars en les intoxicacions.
3.8 Les alteracions oculars en les malalties infeccioses.
3.9 Farmacologia ocular.
3.10 Oftalmologia pediàtrica. |
Seminaris |
- Exploració i interrogatori en la pràctica oftalmològica
- El camp visual
- Trastorns, motors oculars.
- Tècniques per al diagnòstic de glaucoma
- Retinopatia diabètica
- Tècniques quirúrgiques per als procediments més freqüents
- Noves tècniques per al tractament de la miopia
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
25 |
37.5 |
62.5 |
Seminaris |
|
7 |
1.75 |
8.75 |
Pràctiques clíniques |
|
24 |
6 |
30 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació, informació d'objectius i avaluació |
Sessió Magistral |
Classes teòriques |
Seminaris |
Casos pràctics |
Pràctiques clíniques |
Pràctiques realitzades al Servei d'Oftalmogia |
Atenció personalitzada |
Tutoria |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Prova tipus test i opció a realitzar pregunta de concepte |
70% |
Pràctiques clíniques |
|
Avaluació de les pràctiques realitzades |
20% |
Altres |
|
Treball |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
|
Es presentaran a classe. |
Complementària |
|
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|