DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) OTORINOLARINGOLOGIA Codi 14204116
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Tercer 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
FOGLIA FERNÁNDEZ, MARIA GRAZIA
FIGUEROLA MASSANA, ENRIC
Adreça electrònica mariadolores.martinez@urv.cat
mariagrazia.foglia@urv.cat
josejavier.benito@urv.cat
enric.figuerola@urv.cat
franciscojavier.aviles@urv.cat
marialuisa.oliver@urv.cat
coia.romeu@urv.cat
esther.domenech@urv.cat
juancarlos.flores@urv.cat
miriam.gonzalez@urv.cat
Professors/es
MARTÍNEZ NOVOA, MARÍA DOLORES
FOGLIA FERNÁNDEZ, MARIA GRAZIA
BENITO GONZALEZ, JOSE JAVIER
FIGUEROLA MASSANA, ENRIC
ÁVILES JURADO, FRANCISCO JAVIER
OLIVER PINA, MARIA LUISA
ROMEU FIGUEROLA, COIA
DOMÈNECH VADILLO, ESTHER
FLORES MARTIN, JUAN CARLOS
GONZÁLEZ PENA, MÍRIAM
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
 A2 Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica
 A3 Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries
 A4 Fer una orientació diagnòstica
 A5 Establiment d’un pla d’actuació
 A6 Registre de les troballes
 A9 Otorinolaringologia
 A17 Principis generals de la investigació del pacient
 A19 Diagnòstic per la imatge
 A21 Principis generals
 A22 Fàrmacs
 A25 Anestèsia i control del dolor
 A26 Psicològics
 A27 Rehabilitació i fisioterapia
 A28 Radioteràpia
 A29 Socials
 A30 Nutrició
 A38 Col•laborar amb altres professionals i institucions per tal de promocionar la salut i prevenir malalties
 A39 Implementació d’accions preventives per promocionar la salut tant a nivell individual com poblacional
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat)
 B3 Comunicació amb els companys i treball en equip
 B6 Habilitats informàtiques i accés a base de dades
 B7 Metodologia científica i de recerca
 B14 Aspectes econòmics
 B15 Contribució al progrés de la medicina
 B16 Raonament clínic
 B17 Medicina basada en l’evidència (MBE)
 B19 Creativitat i enginy
 B20 Capacitat de prioritzar
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Recollir les dades psicosocials significatives
Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat)
 A2 Detectar asimetries
Explorar i valorar si hi ha adenopaties
Explorar la tiroide
Detectar una ingurgitació jugular
 A3 Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
 A4 Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
 A5 Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
 A6 Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
 A9 Utilitzar el mirall frontal simple i el mirall de Clar
Fer una otoscòpia
Fer una laringoscòpia
Fer un tapament anterior d’una epistaxi
 A17 Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
 A19 Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
 A21 Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans
 A22 Conèixer els principis de bona prescripció
 A25 Conèixer la valoració preoperatòria
 A26 Detectar estats emocionals associats a altres quadres clínics que comprometin la seva evolució
 A27 Conèixer el paper integral de la rehabilitació en la recuperació després de determinades malalties
 A28 Conèixer les indicacions generals de la radioteràpia
 A29 Valorar les dades del nivell educatiu, cultural i socioeconòmic del pacient per adequar les pautes médiques
 A30 Indicar una dieta adequada
 A38 Col•laborar amb professionals sanitària, educadors i responsables de l’administració pública
 A39 Conèixer els conceptes i criteris econòmics bàsics que condicionen la pràctica assistencial
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
 B3 Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
 B6 Valorar la informació i el seu ús
 B7 Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
 B14 Ser conscient dels costos de l’assistència sanitària
 B15 Ser conscient del progrés que ha experimentat i experimenta la medi
 B16 Recollir i interpretar tota la informació obtinguda per l’anamnesi, l’exploració física i les exploracions complementàries
 B17 Justificar i sustentar qualsevol actuació i decisió mèdica basant-se en la millor evidència disponible
 B19 Inculcar els avantatges de la creativitat, l’ingeni i la iniciativa en l’àmbit de la medicina
 B20 Conèixer perfectament la diferència entre el concepte d’important i el d’urgent
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
ÀREA OTOLÒGICA

Lliçó 1.

1.1 Recordatori anatomofisiològic de l'orella externa i mitjana.

1.2 Patologia de l'orella externa.

1.3 Patologia aguda l'orella mitjana.

1.4 Patologia tubàrica.

1.5 L'otitis serosa.


Lliçó 2.

2.1 Patologia crònica de la orella mitjana

2.2 L'otitis mitjana crònica no colesteatomatosa

2.3 El colesteatoma

2.4. Tractament de les otitis mitjanes

2.5 Complicacions de les otitis mitjanes

Lliçó 3.

3.1 L'otosclerosi.

3.2 Processos de transmissió no supurats.

Lliçó 4.

4.1 Recordatori anatòmic del nervi facial.

4.2 Exploració, clínica i tractament de la patologia del nervi facial.

4.3 Traumatismes de l'orella.

4.4 Patologia tumoral de l'orella.

Lliçó 5.

5.1 Recordatori anatomofisiològic de l'equilibri i exploració vestibular.

5.2 Malaltia de Menière.

5.3 Vertígens perifèrics no menièriformes.

5.4 Vertígens centrals.

Lliçó 6.

6.1 Hipoacúsia de percepció o neurosensorial.

6.2 Hipoacúsia congénita.

6.3 Ototoxicitat.

6.4 Hipoacúsia sobtada.

6.5 Presbiacúsia.

6.6 Tractament de la hipoacúsia neurosensorial


ÀREA RINOSINUSAL

Lliçó 7.

7.1 Recordatori anatomofisiològic del nas i sins paranasals.

7.2 Epistaxi i traumatismes nasals.

Lliçó 8.

8.1 Rinitis agudes i cròniques.

8.2 Sinusitis agudes i cròniques.

8.3 Rinitis al·lèrgiques i rinitis vasomotores.

8.4 Complicacions de les rinosinusitis.

Lliçó 9.

9.1 Tumors nasosinusals benignes i malignes.

9.2 Mucocels.

9.3 Poliposis nasosinusal.

ÀREA FARINGOLARÍNGIA I COLL

Lliçó 10.

10.1 Recordatori anatomofisiològic de la faringe.

10.2 Patologia aguda i crònica de la faringe. Faringoamigdalitis. Adenoiditis.

10.3 Complicacions de la patologia inflamatòria de la faringe

Lliçó 11.

11.1 Tumors benignes de la faringe.

11.2 Tumors malignes de la faringe. Càncer de rinofaringe i orofaringe.


Lliçó 12.

12.1 Síndrome de l'apnea obstructiva del son. Etiopatogènia, clínica i tractament.

12.2 Patologia deglutòria. Avaluació i tractament.

Lliçó 13

13.1 Patologia de les glàndules salivals.

13.2 Patologia tiroidal.

Lliçó 14

14.1 Recordatori anatomofisiològic de la laringe.

14.2 Laringitis aguda i crònica.

14.3 Tumors benignes de la laringe: nòduls, pòlips i papilomes.

14.4 Trastorns de la veu i la comunicació.

14.5 Tractament mèdic i quirúrgic de la disfonia

Lliçó 15.

15.1 Traumatismes i estenosi de la laringe.

15.2 Traqueotomia.

15.3 Paràlisis laríngies i associades.

Lliçó 16.

16.1 Càncer de laringe i hipofaringe.

16.2 Tractament del càncer de laringe i hipofaringe




Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 4 8
Seminaris
A2
4 2 6
Seminaris
A1
4 2 6
Sessió Magistral
A3
2 4 6
Sessió Magistral
A9
10 20 30
Sessió Magistral
A28
1 2 3
Sessió Magistral
A30
1 2 3
Sessió Magistral
A25
1 2 3
Pràctiques clíniques
B19
1 2 3
Pràctiques clíniques
B16
1 2 3
Sessió Magistral
A22
1 2 3
Pràctiques clíniques
A9
3 6 9
Pràctiques clíniques
B20
1 2 3
Atenció personalitzada
4 10 14
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Fa referència als principis bàsics aplicats a l'assignatura
Seminaris Seminaris clínics amb discusió de casos clínics
Seminaris Seminaris clínics amb discusió de casos clínics
Sessió Magistral Sessió magistral que desenvolupa el temari de l'assignatura
Sessió Magistral Sessió magistral que desenvolupa el temari de l'assignatura
Sessió Magistral Sessió magistral que desenvolupa el temari de l'assignatura
Sessió Magistral Sessió magistral que desenvolupa el temari de l'assignatura
Sessió Magistral Sessió magistral que desenvolupa el temari de l'assignatura
Pràctiques clíniques Integració personal de la pràctica professional en el mon sanitari. Pràctiques mèdiques i quirúrgiques.
Pràctiques clíniques Integració personal de la pràctica professional en el mon sanitari. Pràctiques mèdiques i quirúrgiques.
Sessió Magistral Sessió magistral que desenvolupa el temari de l'assignatura
Pràctiques clíniques Sessió magistral que desenvolupa el temari de l'assignatura
Pràctiques clíniques Integració personal de la pràctica professional en el mon sanitari. Pràctiques mèdiques i quirúrgiques.
Atenció personalitzada Una hora d'atenció personalitzada durant el període de l' assignatura

Atenció personalitzada
Descripció
Temps per atendre i resoldre dubtes als alumnes de manera personalitzada

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A3
Proves que inclouen preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. L'alumne selecciona una reposta entre un número limitat de possibilitats. 10
Sessió Magistral
A9
Proves que inclouen preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. L'alumne selecciona una reposta entre un número limitat de possibilitats. 50
Sessió Magistral
A28
Proves que inclouen preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. L'alumne selecciona una reposta entre un número limitat de possibilitats. 5
Sessió Magistral
A30
Proves que inclouen preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. L'alumne selecciona una reposta entre un número limitat de possibilitats. 5
Sessió Magistral
A25
Proves que inclouen preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. L'alumne selecciona una reposta entre un número limitat de possibilitats. 5
Pràctiques clíniques
B19
Proves que inclouen activitats, problemes o casos a resoldre. L'alumne ha de donar resposta a l'activitat plantejada, plasmant de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura. 5
Pràctiques clíniques
B16
Proves que inclouen activitats, problemes o casos a resoldre. L'alumne ha de donar resposta a l'activitat plantejada, plasmant de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura. 5
Sessió Magistral
A22
Proves que inclouen preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. L'alumne selecciona una reposta entre un número limitat de possibilitats. 5
Pràctiques clíniques
A9
Proves que inclouen activitats, problemes o casos a resoldre. L'alumne ha de donar resposta a l'activitat plantejada, plasmant de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura. 5
Pràctiques clíniques
B20
Proves que inclouen activitats, problemes o casos a resoldre. L'alumne ha de donar resposta a l'activitat plantejada, plasmant de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura. 5
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

La segona convocatoria serà evaluada amb:

- Proves que inclouen preguntes obertes i/o tancades sobre un tema o aspecte concret. L'alumne ha de respondre de manera directa i oral a la formulació de la pregunta.

- Proves que inclouen preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. L'alumne selecciona una reposta entre un número limitat de possibilitats.


Fonts d'informació

Bàsica

H.G Boenninghaus. Otorrinolaringología, Springer-Verlag . 1995

Tania Sih. Otorrinolaringología pediátrica, Springer Verlag. 1999. Versió espanyola: Prof G Morelló-Castro

Atlas de Otología. Springer-Verlag . 1998.

Probst R, Gerhard Grevers G, Iro H. Basic Otorhinolaryngology: A Step by Step Learning Guide. Thieme. New York. 2006.

Abelló P, Quer M.: Manual d’Otorinolaringologia. Publicacions de la UAB. Bellaterra, 1992. 

Mawson-Ludman . Enfermedades  del oido. ED AC.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ANATOMIA GENERAL I DE L'APARELL LOCOMOTOR/14204003
FISIOLOGIA HUMANA/14204004
ANATOMIA QUIRÚRGICA/14204210
ANATOMIA DEL SISTEMA NERVIÓS I ÒRGANS DELS SENTITS/14204106
OTOLOGIA I AUDIOLOGIA/14204221

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ANATOMIA DEL SISTEMA NERVIÓS I ÒRGANS DELS SENTITS/14204106
CLÍNICA I/14204127

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ANATOMIA DEL SISTEMA NERVIÓS I ÒRGANS DELS SENTITS/14204106
ANATOMIA PATOLÒGICA CLÍNICA/14204146
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent