Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars |
| A2 |
Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica |
| A3 |
Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries |
| A4 |
Fer una orientació diagnòstica |
| A5 |
Establiment d’un pla d’actuació |
| A6 |
Registre de les troballes |
| A9 |
Otorinolaringologia |
| A17 |
Principis generals de la investigació del pacient |
| A19 |
Diagnòstic per la imatge |
| A21 |
Principis generals |
| A22 |
Fàrmacs |
| A25 |
Anestèsia i control del dolor |
| A26 |
Psicològics |
| A27 |
Rehabilitació i fisioterapia |
| A28 |
Radioteràpia |
| A29 |
Socials |
| A30 |
Nutrició |
| A38 |
Col•laborar amb altres professionals i institucions per tal de promocionar la salut i prevenir malalties |
| A39 |
Implementació d’accions preventives per promocionar la salut tant a nivell individual com poblacional |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat) |
| B3 |
Comunicació amb els companys i treball en equip |
| B6 |
Habilitats informàtiques i accés a base de dades |
| B7 |
Metodologia científica i de recerca |
| B14 |
Aspectes econòmics |
| B15 |
Contribució al progrés de la medicina |
| B16 |
Raonament clínic |
| B17 |
Medicina basada en l’evidència (MBE) |
| B19 |
Creativitat i enginy |
| B20 |
Capacitat de prioritzar |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Recollir les dades psicosocials significatives
Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat)
| | A2 |
Detectar asimetries
Explorar i valorar si hi ha adenopaties
Explorar la tiroide
Detectar una ingurgitació jugular
| | A3 |
Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
| | A4 |
Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
| | A5 |
Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
| | A6 |
Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
| | A9 |
Utilitzar el mirall frontal simple i el mirall de Clar
Fer una otoscòpia
Fer una laringoscòpia
Fer un tapament anterior d’una epistaxi
| | A17 |
Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
| | A19 |
Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
| | A21 |
Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans
| | A22 |
Conèixer els principis de bona prescripció
| | A25 |
Conèixer la valoració preoperatòria
| | A26 |
Detectar estats emocionals associats a altres quadres clínics que comprometin la seva evolució
| | A27 |
Conèixer el paper integral de la rehabilitació en la recuperació després de determinades malalties
| | A28 |
Conèixer les indicacions generals de la radioteràpia
| | A29 |
Valorar les dades del nivell educatiu, cultural i socioeconòmic del pacient per adequar les pautes médiques
| | A30 |
Indicar una dieta adequada
| | A38 |
Col•laborar amb professionals sanitària, educadors i responsables de l’administració pública
| | A39 |
Conèixer els conceptes i criteris econòmics bàsics que condicionen la pràctica assistencial
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
| | B3 |
Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
| | B6 |
Valorar la informació i el seu ús
| | B7 |
Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
| | B14 |
Ser conscient dels costos de l’assistència sanitària
| | B15 |
Ser conscient del progrés que ha experimentat i experimenta la medi
| | B16 |
Recollir i interpretar tota la informació obtinguda per l’anamnesi, l’exploració física i les exploracions complementàries
| | B17 |
Justificar i sustentar qualsevol actuació i decisió mèdica basant-se en la millor evidència disponible
| | B19 |
Inculcar els avantatges de la creativitat, l’ingeni i la iniciativa en l’àmbit de la medicina
| | B20 |
Conèixer perfectament la diferència entre el concepte d’important i el d’urgent
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
ÀREA OTOLÒGICA
Lliçó 1.
1.1 Recordatori anatomofisiològic de l'orella externa i mitjana.
1.2 Patologia de l'orella externa.
1.3 Patologia aguda l'orella mitjana.
1.4 Patologia tubàrica.
1.5 L'otitis serosa.
Lliçó 2.
2.1 Patologia crònica de la orella mitjana
2.2 L'otitis mitjana crònica no colesteatomatosa
2.3 El colesteatoma
2.4. Tractament de les otitis mitjanes
2.5 Complicacions de les otitis mitjanes
Lliçó 3.
3.1 L'otosclerosi.
3.2 Processos de transmissió no supurats.
Lliçó 4.
4.1 Recordatori anatòmic del nervi facial.
4.2 Exploració, clínica i tractament de la patologia del nervi facial.
4.3 Traumatismes de l'orella.
4.4 Patologia tumoral de l'orella.
Lliçó 5.
5.1 Recordatori anatomofisiològic de l'equilibri i exploració vestibular.
5.2 Malaltia de Menière.
5.3 Vertígens perifèrics no menièriformes.
5.4 Vertígens centrals.
Lliçó 6.
6.1 Hipoacúsia de percepció o neurosensorial.
6.2 Hipoacúsia congénita.
6.3 Ototoxicitat.
6.4 Hipoacúsia sobtada.
6.5 Presbiacúsia.
6.6 Tractament de la hipoacúsia neurosensorial
ÀREA RINOSINUSAL
Lliçó 7.
7.1 Recordatori anatomofisiològic del nas i sins paranasals.
7.2 Epistaxi i traumatismes nasals.
Lliçó 8.
8.1 Rinitis agudes i cròniques.
8.2 Sinusitis agudes i cròniques.
8.3 Rinitis al·lèrgiques i rinitis vasomotores.
8.4 Complicacions de les rinosinusitis.
Lliçó 9.
9.1 Tumors nasosinusals benignes i malignes.
9.2 Mucocels.
9.3 Poliposis nasosinusal.
ÀREA FARINGOLARÍNGIA I COLL
Lliçó 10.
10.1 Recordatori anatomofisiològic de la faringe.
10.2 Patologia aguda i crònica de la faringe. Faringoamigdalitis. Adenoiditis.
10.3 Complicacions de la patologia inflamatòria de la faringe
Lliçó 11.
11.1 Tumors benignes de la faringe.
11.2 Tumors malignes de la faringe. Càncer de rinofaringe i orofaringe.
Lliçó 12.
12.1 Síndrome de l'apnea obstructiva del son. Etiopatogènia, clínica i tractament.
12.2 Patologia deglutòria. Avaluació i tractament.
Lliçó 13
13.1 Patologia de les glàndules salivals.
13.2 Patologia tiroidal.
Lliçó 14
14.1 Recordatori anatomofisiològic de la laringe.
14.2 Laringitis aguda i crònica.
14.3 Tumors benignes de la laringe: nòduls, pòlips i papilomes.
14.4 Trastorns de la veu i la comunicació.
14.5 Tractament mèdic i quirúrgic de la disfonia
Lliçó 15.
15.1 Traumatismes i estenosi de la laringe.
15.2 Traqueotomia.
15.3 Paràlisis laríngies i associades.
Lliçó 16.
16.1 Càncer de laringe i hipofaringe.
16.2 Tractament del càncer de laringe i hipofaringe
|
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
4 |
4 |
8 |
Seminaris |
|
4 |
2 |
6 |
Seminaris |
|
4 |
2 |
6 |
Sessió Magistral |
|
2 |
4 |
6 |
Sessió Magistral |
|
10 |
20 |
30 |
Sessió Magistral |
|
1 |
2 |
3 |
Sessió Magistral |
|
1 |
2 |
3 |
Sessió Magistral |
|
1 |
2 |
3 |
Pràctiques clíniques |
|
1 |
2 |
3 |
Pràctiques clíniques |
|
1 |
2 |
3 |
Sessió Magistral |
|
1 |
2 |
3 |
Pràctiques clíniques |
|
3 |
6 |
9 |
Pràctiques clíniques |
|
1 |
2 |
3 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
10 |
14 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Fa referència als principis bàsics aplicats a l'assignatura |
Seminaris |
Seminaris clínics amb discusió de casos clínics |
Seminaris |
Seminaris clínics amb discusió de casos clínics |
Sessió Magistral |
Sessió magistral que desenvolupa el temari de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Sessió magistral que desenvolupa el temari de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Sessió magistral que desenvolupa el temari de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Sessió magistral que desenvolupa el temari de l'assignatura |
Sessió Magistral |
Sessió magistral que desenvolupa el temari de l'assignatura |
Pràctiques clíniques |
Integració personal de la pràctica professional en el mon sanitari. Pràctiques mèdiques i quirúrgiques. |
Pràctiques clíniques |
Integració personal de la pràctica professional en el mon sanitari. Pràctiques mèdiques i quirúrgiques. |
Sessió Magistral |
Sessió magistral que desenvolupa el temari de l'assignatura |
Pràctiques clíniques |
Sessió magistral que desenvolupa el temari de l'assignatura |
Pràctiques clíniques |
Integració personal de la pràctica professional en el mon sanitari. Pràctiques mèdiques i quirúrgiques. |
Atenció personalitzada |
Una hora d'atenció personalitzada durant el període de l' assignatura |
Descripció |
Temps per atendre i resoldre dubtes als alumnes de manera personalitzada |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Proves que inclouen preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. L'alumne selecciona una reposta entre un número limitat de possibilitats. |
10 |
Sessió Magistral |
|
Proves que inclouen preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. L'alumne selecciona una reposta entre un número limitat de possibilitats. |
50 |
Sessió Magistral |
|
Proves que inclouen preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. L'alumne selecciona una reposta entre un número limitat de possibilitats. |
5 |
Sessió Magistral |
|
Proves que inclouen preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. L'alumne selecciona una reposta entre un número limitat de possibilitats. |
5 |
Sessió Magistral |
|
Proves que inclouen preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. L'alumne selecciona una reposta entre un número limitat de possibilitats. |
5 |
Pràctiques clíniques |
|
Proves que inclouen activitats, problemes o casos a resoldre. L'alumne ha de donar resposta a l'activitat plantejada, plasmant de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura. |
5 |
Pràctiques clíniques |
|
Proves que inclouen activitats, problemes o casos a resoldre. L'alumne ha de donar resposta a l'activitat plantejada, plasmant de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura. |
5 |
Sessió Magistral |
|
Proves que inclouen preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. L'alumne selecciona una reposta entre un número limitat de possibilitats. |
5 |
Pràctiques clíniques |
|
Proves que inclouen activitats, problemes o casos a resoldre. L'alumne ha de donar resposta a l'activitat plantejada, plasmant de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura. |
5 |
Pràctiques clíniques |
|
Proves que inclouen activitats, problemes o casos a resoldre. L'alumne ha de donar resposta a l'activitat plantejada, plasmant de manera pràctica, els coneixements teòrics i pràctics de l'assignatura. |
5 |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatoria serà evaluada amb: - Proves que inclouen preguntes obertes i/o tancades sobre un tema o aspecte concret. L'alumne ha de respondre de manera directa i oral a la formulació de la pregunta. - Proves que inclouen preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. L'alumne selecciona una reposta entre un número limitat de possibilitats. |
Bàsica |
|
H.G Boenninghaus. Otorrinolaringología, Springer-Verlag . 1995
Tania Sih. Otorrinolaringología pediátrica, Springer Verlag. 1999. Versió espanyola: Prof G Morelló-Castro
Atlas de Otología. Springer-Verlag . 1998.
Probst R, Gerhard Grevers G, Iro H. Basic Otorhinolaryngology: A Step by Step Learning Guide. Thieme. New York. 2006.
Abelló P, Quer M.: Manual d’Otorinolaringologia. Publicacions de la UAB. Bellaterra, 1992.
Mawson-Ludman . Enfermedades del oido. ED AC. |
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
ANATOMIA GENERAL I DE L'APARELL LOCOMOTOR/14204003 | FISIOLOGIA HUMANA/14204004 | ANATOMIA QUIRÚRGICA/14204210 | ANATOMIA DEL SISTEMA NERVIÓS I ÒRGANS DELS SENTITS/14204106 | OTOLOGIA I AUDIOLOGIA/14204221 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
ANATOMIA DEL SISTEMA NERVIÓS I ÒRGANS DELS SENTITS/14204106 | CLÍNICA I/14204127 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ANATOMIA DEL SISTEMA NERVIÓS I ÒRGANS DELS SENTITS/14204106 | ANATOMIA PATOLÒGICA CLÍNICA/14204146 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|