DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) MALALTIES INFECCIOSES Codi 14204119
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Quart 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
CASTRO SALOMÓ, ANTONI
VIDAL MARSAL, FRANCISCO
DEL CASTILLO DÉJARDIN, DANIEL
Adreça electrònica consuelo.vilades@urv.cat
joaquim.peraire@urv.cat
vicente.vicente@urv.cat
francesc.vidal@urv.cat
antonio.sanchez@urv.cat
pilar.sarda@urv.cat
antoni.castro@urv.cat
ali.jammoul@urv.cat
sergio.veloso@urv.cat
francesc.marimon@urv.cat
0
pedroantonio.pardo@urv.cat
Professors/es
VILADES LABORDA, CONSUELO GLORIA
PERAIRE FORNER, JOSÉ JOAQUIN
VICENTE GUILLÉN, VICENTE
VIDAL MARSAL, FRANCISCO
SÁNCHEZ MARÍN, ANTONIO
SARDÀ AURE, PILAR
CASTRO SALOMÓ, ANTONI
JAMMOUL ., ALI MOHAMAD
VELOSO ESTEBAN, SERGIO
MARIMON CORTES, FRANCESC
IFTIMIE ., SIMONA MIHAELA
PARDO RECHE, PEDRO ANTONIO
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries
 A4 Fer una orientació diagnòstica
 A5 Establiment d’un pla d’actuació
 A6 Registre de les troballes
 A11 Laboratori
 A12 Radiologia
 A13 Cirurgia general i primeres cures
 A17 Principis generals de la investigació del pacient
 A18 Proves de diagnòstic del laboratori
 A21 Principis generals
 A22 Fàrmacs
 A24 Cirurgia
 A31 Cures i tractaments en situacions agudes
 A36 Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc
 A38 Col•laborar amb altres professionals i institucions per tal de promocionar la salut i prevenir malalties
 A40 Desenvolupament d’estratègies de salut i screening
 A45 Les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme
 A46 Les causes de la malaltia i formes d’emmalaltir
 A47 Terapèutica
 A48 Epidemiologia i Salut Pública
 A49 Economia de la salut, gestió i planificació sanitària
Tipus B Codi Competències Transversals
 B14 Aspectes econòmics
 B16 Raonament clínic
 B17 Medicina basada en l’evidència (MBE)
 B18 Judici crític i capacitat de fer front a la incertitud i l’error en la presa de decisions
 B26 El metge com a membre d’un equip multidisciplinar
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Definir els simptomes i signes guia
 A4 Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
 A5 Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
 A6 Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
Elaborar un informe clínic
 A11 Interpretar els resultats dels exàmens analítics bàsics de sang, orina i líquids pleural, cefaloraquidi, ascític i articular
 A12 Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet)
Interpretar l' anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia
 A13 Desbridar abscessos simple
 A17 Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
Valorar el risc i el benefici de cada exploració
Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves
Conèixer el cost de l’exploració
Informar detalladament al pacient de les exploracions que es realitzaran
Obtenir el consentiment
 A18 Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes
Conèixer els procediments requerits per obtenir el material necessari per a la investigació
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
 A21 Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari
Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans
Supervisar el compliment d’instruccions, tant en els aspectes de seguiment de pautes farmacològiques com de procediments exploratoris o de canvis en hàbits de salut
 A22 Conèixer els principis de bona prescripció
Conèixer els diversos grups farmacològics amb les seves indicacions, dosis, vies d’administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos
 A24 Conèixer les indicacions de la cirurgia en malalties cròniques i agudes
 A31 Reconèixer i orientar la terapèutica de la septicèmia
 A36 Conèixer els problemes de salut pública prioritaris en la comunitat
Conèixer els components de l’educació sanitària
Utilitzar adequadament el consell mèdic
Reconèixer els factors psicològics, físics o conductuals presents en el desencadenament i el manteniment d’una malaltia, tal com el tabaquisme, drogodependències, sedentarisme, falta de protecció solar, alteracions alimentaries, ...
Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç
Conèixer la validesa i el significat del diversos procediments utilitzats en el diagnòstic precoç de les malalties específiques
 A38 Col•laborar amb professionals sanitària, educadors i responsables de l’administració pública
Integrar els components de la protecció de la salut (medi ambient i aliments) en la valoració pronòstica
 A40 Conèixer les bases científiques i operatives de les vacunacions
Avaluar les vacunacions en situacions personals i clíniques especials
 A45 Conèixer les alteracions de l’estructura macroscòpica i microscòpica dels diversos òrgans i la relació amb la seva funció
Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia
Conèixer les causes de les malalties més freqüents i prevalents del nostre entorn
 A46 Conèixer les causes externes de la malaltia: microbiologia
Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits
Identificar processos biològics específics de la dona
Conèixer els signes i símptomes de les principals malalties fins al final del creixemnt i desenvolupament
Identificar els fonaments dels transtorns psíquics
Conèixer la historia natural i com i quan intervenir en el seu pronòstic
 A47 Conèixer els principals grups farmacològics
Conèixer els conceptes bàsics de farmacodinàmia i farmacocinètica d’aquests grups
Conèixer els principis generals del mecanisme d’acció dels fàrmacs, les bases de les interaccions i les reaccions adverses
Tenir coneixement de les diverses modalitats de tractament en cirurgia
 A48 Conèixer i ser capaç d’aplicar els mètodes assistencials i de recerca, propis de la medicina preventiva actual
 A49 Conèixer la planificació i l’administració sanitàries
Conèixer la gestió sanitària
Tenir capacitat per analitzar les implicacions organitzatives, econòmiques i socials que comporten les actuacions mèdiques
Conèixer el cost aproximat de les activitats diagnòstiques i terapèutiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B14 Ser conscient dels costos de l’assistència sanitària
Ser conscient de la despesa que es deriva dels actes mèdics
Ser conscient del paper que té com a administrador de recursos públics
 B16 Recollir i interpretar tota la informació obtinguda per l’anamnesi, l’exploració física i les exploracions complementàries
Valorar la rellevància de cada símptoma i signe en la malaltia actual
Conèixer les limitacions de les exploracions complementàries i la interpretació quan el resultat obtingut no s’adiu amb les dades clíniques
Conjuntar tots els signes i símptomes en una o en diverses síndromes i confeccionar un diagnòstic diferencial raonat i en funció del pacient atès
Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència
Reconèixer les limitacions pròpies (desconeixement, falta d’experiència) per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
 B17 Justificar i sustentar qualsevol actuació i decisió mèdica basant-se en la millor evidència disponible
Conèixer les fonts de l’evidència (publicacions científiques, protocols, guies de pràctica clínica, bases de dades), la manera d’aconseguir-les i com mantenir-les actualitzades
Trobar l'equilibri entre l’evidència científica i l’experiència clínica
Conèixer la metodologia científica per obtenir una medicina basada en l’evidència
Conèixer l’abast organitzatiu, formatiu, jurídic, ètic i de gestió de l’MBE
Saber els avantatges de l’aplicació de protocols consensuats segons l’MBE
 B18 Reconèixer un cert grau d’incertesa en qualsevol acte mèdic i, per tant, susceptible de ser millorat o modificat
Reconèixer i acceptar que el coneixement científic és canviant
 B26 Ser conscient de la utilitat de treballar conjuntament amb altres professionals sanitaris en la prevenció, el diagnòstic i el tractament del pacient, desenvolupant el treball en equip.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Infeccions Gènito-Urinàries Infeccions urinàries
Sífilis i malalties de transmissió sexual
Infeccions cutànies Infecc. teixit cel. subcutani i annexes
Virus de l'Herpes
Infeccions respiratòries Grip/Bronquitis
Pneumònia
Tuberculosi
Infeccions neurològiques Meningitis
Meningoencefalitis
Infeccions focals de sistem nerviós central
Tètanus i Botulisme
Infeccions digestives Gastroenteritis
Infeccions importades / salut internacional Febre en el pacient procedent del tròpic
Paludisme
Dengue
Leismania
Filària
Còlera
Diarrea del viatger
Febres sense focalitat Febre d'origen desconegut
Bacterièmia i Sepsi
Ricketsies
Brucel·la
Borrèlia
Leptospira
Síndrome mononucleòsica
Toxoplasmosi
FebreQ
Febre tifoide
Endocarditis
Infeccions en el pacient immunodeprimit VIH
Infecció en el neutropènic
Infecció en el transplantament
Infeccions relacionades amb l'àmbit sanitari Infeccions relacionades amb dispositius externs
Infeccions nosocomials
Prevenció
problemes clínics Pneumònia
VIH
Consells al viatger
Meningitis
Brots epidèmics
Tractament antimicrobià

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.25 0 0.25
Pràctiques clíniques
A3
A4
A5
A6
A11
A12
A13
A17
A18
A21
A22
A24
A31
A36
A38
A40
A45
A46
A47
A48
A49
B14
B16
B17
B18
B26
7 0 7
Sessió Magistral
A3
A4
A5
A6
A11
A12
A13
A17
A18
A21
A22
A24
A31
A36
A38
A40
A45
A46
A47
A48
A49
B14
B16
B17
B18
B26
30 30 60
Seminaris
A4
A5
A11
A12
A18
A22
A47
B16
6 0 6
Seminaris
A4
A5
A11
A12
A18
A22
A47
B16
6 0 6
Atenció personalitzada
0.25 0 0.25
 
Proves objectives de tipus test
A3
A4
A5
A6
A11
A12
A13
A17
A18
A21
A22
A24
A31
A36
A38
A40
A45
A46
A47
A48
A49
B14
B16
B17
B18
B26
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Característiques de l'assignatura i objectius a assolir
Pràctiques clíniques Assistència a les sales d'hospitalització i/o consultes externes i/o hospitals de dia
Sessió Magistral Exposició teòrica d'un tema per un expert/experta en una matèria
Seminaris Aprofundiment d'un tema concret en format participatiu.
Seminaris aprolfundiment d'un tema en format participatiu
Atenció personalitzada Tutoria

Atenció personalitzada
Descripció
Disponibilitat per tal de resoldre dubtes o problemes relacionats a l'assignatura

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves objectives de tipus test
A3
A4
A5
A6
A11
A12
A13
A17
A18
A21
A22
A24
A31
A36
A38
A40
A45
A46
A47
A48
A49
B14
B16
B17
B18
B26
Prova per avaluar concepte teòrics i de maneig clínic
100%
Altres  

Prova multitest. Es valorarà la realització de la clinicaI

 
Altres comentaris i segona convocatòria

l'examen tipus test inclou en un minim d'un 30 % preguntes de maneig clínic i decisions terapeútiques, i de competencies assolides en pràctiques i seminaris.


Fonts d'informació

Bàsica A Fauci et al, Harrison's Principles of internal medicine, 18, 2011

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
CLÍNICA I/14204127

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent