Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A2 |
Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica |
| A3 |
Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries |
| A4 |
Fer una orientació diagnòstica |
| A5 |
Establiment d’un pla d’actuació |
| A6 |
Registre de les troballes |
| A7 |
Sistema cardiovascular |
| A17 |
Principis generals de la investigació del pacient |
| A18 |
Proves de diagnòstic del laboratori |
| A19 |
Diagnòstic per la imatge |
| A22 |
Fàrmacs |
| A24 |
Cirurgia |
| A37 |
Habilitat per establir, basant-se en la millor evidència disponible, estratègies individualitzades que redueixin els riscs en els pacients |
| A46 |
Les causes de la malaltia i formes d’emmalaltir |
| A47 |
Terapèutica |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat) |
| B2 |
Comunicació amb els pacients i familiars |
| B16 |
Raonament clínic |
| B17 |
Medicina basada en l’evidència (MBE) |
| B20 |
Capacitat de prioritzar |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A2 |
Palpar la punta cardíaca
Reconèixer fremits (sinònim de tremolor....buscar!)
Localitzar els focus d’auscultació cardíaca
Auscultar els sorolls cardíacs normals
Reconèixer un buf sistòlic i diastòlic
Reconèixer un frec pericardíac
Prendre el pols arterial centrals i perifèrics
Valorar la perfusió perifèrica
Valorar els edemes
Reconèixer una trombosi venosa
| | A3 |
Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
| | A4 |
Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
| | A5 |
Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
| | A6 |
Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
Elaborar un informe clínic
| | A7 |
Prendre la pressió arterial
Fer una oscil•lometria
Fer i interpretar un electrocardiograma (ECG) normal i anormal
| | A17 |
Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
Valorar el risc i el benefici de cada exploració
Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves
Conèixer el cost de l’exploració
Informar detalladament al pacient de les exploracions que es realitzaran
Obtenir el consentiment
| | A18 |
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes
Conèixer els procediments requerits per obtenir el material necessari per a la investigació
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
| | A19 |
Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
Conèixer les indicacions, contraindicacions i riscs de les exploracions
Seleccionar les proves i els procediments diagnòstics o terapèutics adients en cada cas
Donar prioritat a les diverses tècniques de diagnòstic en relació amb la sospita clínica
Saber interpretar les diferents proves
| | A22 |
Conèixer els principis de bona prescripció
Conèixer els diversos grups farmacològics amb les seves indicacions, dosis, vies d’administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos
| | A24 |
Conèixer les indicacions de la cirurgia en malalties cròniques i agudes
Conèixer els riscos tromboembòlics, els riscos en pacients descoagulats, prevenció i tractament d’infecció, riscos d’hemorràgia i isquèmia i síndrome compartimental
Conèixer la utilització de l’instrumental quirúrgic bàsic
| | A37 |
Conèixer les intervencions preventives i les estratègies de promoció de la salut en els diversos grups d’edat i col•lectius especials de la població
Aplicar la intervenció psicològica a la prevenció de riscos vinculats a hàbits de salut en persones que presentin malalties tals com hipertensió, metabolopaties, dolor crònic, ...
| | A46 |
Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits
| | A47 |
Conèixer els principals grups farmacològics
Conèixer els conceptes bàsics de farmacodinàmia i farmacocinètica d’aquests grups
Conèixer els principis generals del mecanisme d’acció dels fàrmacs, les bases de les interaccions i les reaccions adverses
Tenir coneixement de les diverses modalitats de tractament en cirurgia
Tenir coneixement de la resposta de l’organisme a l’agressió
Conèixer les bases de la cicatrització i tractament de les ferides.
Conèixer els fonaments físics de les tècniques emprades en les diferents terapèutiques i les seves aplicacions en cadascun dels trastorns dels diversos òrgans i sistemes.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
| | B2 |
Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat)
Utilitzar un vocabulari entenedor
Saber notificar males noticies
| | B16 |
Recollir i interpretar tota la informació obtinguda per l’anamnesi, l’exploració física i les exploracions complementàries
Valorar la rellevància de cada símptoma i signe en la malaltia actual
Conèixer les limitacions de les exploracions complementàries i la interpretació quan el resultat obtingut no s’adiu amb les dades clíniques
Conjuntar tots els signes i símptomes en una o en diverses síndromes i confeccionar un diagnòstic diferencial raonat i en funció del pacient atès
Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència
Reconèixer les limitacions pròpies (desconeixement, falta d’experiència) per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
| | B17 |
Justificar i sustentar qualsevol actuació i decisió mèdica basant-se en la millor evidència disponible
Conèixer les fonts de l’evidència (publicacions científiques, protocols, guies de pràctica clínica, bases de dades), la manera d’aconseguir-les i com mantenir-les actualitzades
Trobar l'equilibri entre l’evidència científica i l’experiència clínica
Conèixer la metodologia científica per obtenir una medicina basada en l’evidència
Conèixer l’abast organitzatiu, formatiu, jurídic, ètic i de gestió de l’MBE
Saber els avantatges de l’aplicació de protocols consensuats segons l’MBE
| | B20 |
Conèixer perfectament la diferència entre el concepte d’important i el d’urgent
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1. Métodos de Exploración no invasivos |
|
2. Métodos de Exploración invasivos |
|
3. Insuficiencia cardiaca: fisiopatología y clínica |
|
4. Insuficiencia cardiaca: tratamiento |
|
5. Electrocardiograma introducción |
|
6. Electrocardiograma de los crecimientos de cavidades |
|
7. Electrocardiograma de los transtornos de conducción |
|
8. Bradiarritmias y marcapasos |
|
9. Taquiarritmias y desfibriladores |
|
10. Fibrilación auricular |
|
11. Cardiopatías Congénitas |
|
12. Patologia de la aorta |
|
13. Estenosis aórtica |
|
14. Insuficiencia aórtica |
|
15. Estenosis mitral |
|
16. Insuficiencia mitral |
|
17. Factores de riesgo y fisiopatología de la cardiopatía isquémica |
|
18. Infarto agudo de miocardio con elevación del segmento ST: diagnóstico y reperfusión |
|
19. Infarto agudo de miocardio con elevación del segmento ST: complicaciones |
|
20. Síndrome Coronario Agudo sin elevación del segmento ST |
|
21. Cardiopatía isquémica crónica |
|
22. Pericarditis aguda. Taponamiento y constricción. |
|
23. Miocardiopatía dilatada y miocarditis |
|
24. Miocardiopatía hipertrófica y tumores |
|
25. Miocardiopatía restrictiva y enfermedades sistémicas con afectación cardíaca. |
|
26. Fundamentos de la cirugía cardíaca |
|
27. Principales intervenciones de cirugía cardiaca en patología congénita y adquirida |
|
28. Concepto y métodos diagnósticos en patología vascular periférica |
|
29. Fundamentos y técnicas quirúrgicas en patología vascular |
|
30. Aneurismas arteriales |
|
31. Isquemia arterial aguda |
|
32. Isquemia arterial crónica primera parte |
|
33. Isquemia arterial crónica segunda parte |
|
34. Traumatismos arteriales |
|
35. Fístula arteriovenosa. Sd de Raynaud. |
|
36. Insuficiencia venosa. Varices. |
|
37. Trombosis venosas |
|
1. Electrocardiografía |
|
2. Electrocardiografía y arritmias |
|
3. Caso clínico de insuficiencia cardiaca |
|
4. Caso clínico de Síndrome Coronario Agudo |
|
5. Caso clínico isquemia arterial aguda |
|
6. Caso clínico isquemia arterial crónica |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
37 |
55.5 |
92.5 |
Seminaris |
|
6 |
1.5 |
7.5 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació indicació d'objectius i avaluació |
Sessió Magistral |
Classes teòriques |
Seminaris |
Seminaris pràctics |
Atenció personalitzada |
Comunicació correu via moodle |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Prova tipus test de 60-70 preguntes de resposta múltiple
Prova de concepte |
70%
20 % |
Altres |
|
Avaluació pràctiques de l'assignatura |
10% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Unitat Docent d'Hospital Universitari Joan XXIII realitza 5 preguntes de concepte incloses en la prova test. L'avaluació descrita inclou sempre mes de un 30% d'elements dirigits a judici clinic i presa de decisions, competències adquirites també en seminaris i pràctiques |
Bàsica |
FARRERAS ROZMAN, MEDICINA INTERNA, 17, 2012
HARRISON, PRINCIPLES OF INTERNAL MEDICINE, 18, 2011
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
|
|
Altres comentaris |
Es recomana cursar simultàniament l'assignatura Clínica I |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|