DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) GERIATRIA Codi 14204125
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Quart AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
Adreça electrònica rosa.sola@urv.cat
gabrielde.febrer@urv.cat
lluis.colomes@urv.cat
neus.martinezm@urv.cat
ignacio.ferrer@urv.cat
Professors/es
SOLÀ ALBERICH, ROSA MARIA
FEBRER MARTÍNEZ, GABRIEL DE
COLOMES FIGUERA, LLUÍS
MARTÍNEZ MARTÍNEZ, NEUS
FERRER PEÑART, IGNACIO
Web
Descripció general i informació rellevant Conèixer les característiques de l’envelliment i del pacient d’edat avançada

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
 A2 Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica
 A3 Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries
 A4 Fer una orientació diagnòstica
 A5 Establiment d’un pla d’actuació
 A6 Registre de les troballes
 A11 Laboratori
 A17 Principis generals de la investigació del pacient
 A18 Proves de diagnòstic del laboratori
 A21 Principis generals
 A22 Fàrmacs
 A24 Cirurgia
 A25 Anestèsia i control del dolor
 A29 Socials
 A30 Nutrició
 A31 Cures i tractaments en situacions agudes
 A32 Cures cròniques
 A33 Cures pal•liatives
 A36 Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc
 A37 Habilitat per establir, basant-se en la millor evidència disponible, estratègies individualitzades que redueixin els riscs en els pacients
 A38 Col•laborar amb altres professionals i institucions per tal de promocionar la salut i prevenir malalties
 A39 Implementació d’accions preventives per promocionar la salut tant a nivell individual com poblacional
 A40 Desenvolupament d’estratègies de salut i screening
 A43 El cicle de la vida
 A44 Aspectes conductuals de les relacions entre un individu i la família, els companys, l’entorn social, la societat en general, l’entorn físic
 A45 Les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme
 A46 Les causes de la malaltia i formes d’emmalaltir
 A47 Terapèutica
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat)
 B2 Comunicació amb els pacients i familiars
 B3 Comunicació amb els companys i treball en equip
 B4 Comunicació com a educador
 B7 Metodologia científica i de recerca
 B9 Mostrar actituds professionals adequades
 B10 Aspectes ètics
 B11 Responsabilitats legals
 B13 Aspectes psicosocials
 B16 Raonament clínic
 B17 Medicina basada en l’evidència (MBE)
 B18 Judici crític i capacitat de fer front a la incertitud i l’error en la presa de decisions
 B20 Capacitat de prioritzar
 B21 Sistemes de salut
 B22 Responsabilitats dels metge
 B25 El metge com a gestor
 B26 El metge com a membre d’un equip multidisciplinar
 B27 Capacitat d’autocrítica i d’autoavaluació
 B28 Aprenentatge autònom
 B31 Motivació
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
 A2 Valorar el nivell de consciència
Valorar la presència de simptomatologia vegetativa
Reconèixer una pal•lidesa
Reconèixer una icterícia
Reconèixer una cianosi
Reconèixer una deshidratació
Detectar asimetries
Detectar una ingurgitació jugular
Reconèixer un globus vesical
Reconèixer hèrnies abdominals
Explorar l’orientació i funcions superiors
Valorar el llenguatge
Explorar el camp visual
Explorar els parells cranials
Explorar un nistagme
Explorar la força i el to musculars
Valorar la marxa
Identificar el signe de Romberg
Explorar els reflexos osteo-tendinosos
Explorar la sensibilitat tàctil, dolorosa i vibratòria
Valorar alteracions del moviment
Explorar el cerebel
Avaluar la postura
Detectar i identificar deliri (estat confusional)
Detectar i identificar símptomes d’ansietat
Detectar i identificar símptomes depressius
Detectar i identificar símptomes psicòtics
Detectar i identificar deteriorament cognoscitiu
 A3 Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
 A4 Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
 A5 Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
 A6 Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
 A11 Interpretar els resultats dels exàmens analítics bàsics de sang, orina i líquids pleural, cefaloraquidi, ascític i articular
 A17 Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
Valorar el risc i el benefici de cada exploració
Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves
Informar detalladament al pacient de les exploracions que es realitzaran
Obtenir el consentiment
 A18 Saber interpretar els resultats de les diferents proves
 A21 Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari
Supervisar el compliment d’instruccions, tant en els aspectes de seguiment de pautes farmacològiques com de procediments exploratoris o de canvis en hàbits de salut
 A22 Conèixer els principis de bona prescripció
Conèixer els diversos grups farmacològics amb les seves indicacions, dosis, vies d’administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos
 A24 Conèixer les indicacions de la cirurgia en malalties cròniques i agudes
Conèixer els riscos tromboembòlics, els riscos en pacients descoagulats, prevenció i tractament d’infecció, riscos d’hemorràgia i isquèmia i síndrome compartimental
 A25 Valorar el tipus i grau de dolor utilitzant les diferents taules de mesura reconegudes
Reconèixer les seves causes i les seves repercussions psicològiques i físiques, i diferenciar el dolor agut del dolor crònic
Establir els esglaons del tractament del dolor segons l’OMS (Organització Mundial de la Salut)
 A29 Valorar les dades del nivell educatiu, cultural i socioeconòmic del pacient per adequar les pautes médiques
Valorar el suport familiar en la malaltia i el seu grau d’acord en l’adhesió al tractament
 A30 Indicar una dieta adequada
Seleccionar els mètodes apropiats per assegurar una nutrició adequada a les necessitats individuals del pacient
Valorar els estats de malnutrició
 A31 Reconèixer i orientar la terapèutica de la retenció aguda d’orina, distensió vesical
Conèixer i/o tractar la hipotèrmia i hipertèrmia profunda
 A32 Pronosticar el tipus, l’evolució i les limitacions de les malalties cròniques
Valorar les diferents opcions terapèutiques
Prevenir les complicacions de la malaltia
Valorar les necessitats psicològiques, mèdiques, familiars i ambientals del pacient crònic
Valorar el grau d’incapacitat física
Conèixer les cures i els riscos de la immobilitat
Conèixer el paper de la rehabilitació
Conèixer i prescriure les modalitats de tractament domiciliari, sociosanitari i d’hospital de dia
Valorar el pronòstic i planificar el tractament segons l’evolució de la malaltia
Participar en els tractaments multimodals
Conèixer les pautes d’analgèsia
 A33 Conèixer les cures pal•liatives en règim d’ingrés o domiciliàries
Conèixer el paper dels centres sociosanitaris
Conèixer el control de les cures domiciliàries
Conèixer les estratègies per alleugerir els símptomes molestos o dolorosos del pacient terminal
Conèixer el paper de la família
Conèixer les necessitats psicològiques i ambientals del pacient terminal
Conèixer les tècniques de suport al pacient moribund i al seu entorn
 A36 Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç
 A37 Conèixer les intervencions preventives i les estratègies de promoció de la salut en els diversos grups d’edat i col•lectius especials de la població
Aplicar la intervenció psicològica a la prevenció de riscos vinculats a hàbits de salut en persones que presentin malalties tals com hipertensió, metabolopaties, dolor crònic, ...
 A38 Col•laborar amb professionals sanitària, educadors i responsables de l’administració pública
Reconèixer i emprar les eines de planificació i priorització en el servei públic de salut
 A39 Conèixer conceptes de demografia i de variabilitat biopsicosocial
Conèixer el funcionament del sistema públic de salut
Sensibilitzar a la població del risc que comporta no recòrrer, en determinades circumstàncies, a l’ajuda médica
 A40 Desenvolupar les estratègies de prevenció de les malalties cróniques i degeneratives
Promocionar campanyes de prevenció de riscos tenint en compte les que ja existeixen (consum de tabac i drogues, educació sexual sanitaria i prevenció d’accidents de trànsit), i sensibilitzar la població sanitària del seu interès i benefici
Avaluar les vacunacions en situacions personals i clíniques especials
 A43 Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
 A44 Tenir present, en la relació amb el malalt, el paper de la família i dels amics en l’aprenentatge i el manteniment dels hàbits de salut i de les conductes malsanes
Tenir present, en la relació amb el malalt, l’adequació del subjecte a les normes de la cultura en què viu immers.
 A45 Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia
 A46 Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits
 A47 Conèixer els principals grups farmacològics
Conèixer els conceptes bàsics de farmacodinàmia i farmacocinètica d’aquests grups
Conèixer els fonaments físics de les tècniques emprades en les diferents terapèutiques i les seves aplicacions en cadascun dels trastorns dels diversos òrgans i sistemes.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
 B2 Saber notificar males noticies
 B3 Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars
 B4 Adaptar el llenguatge i el missatge segons les circumstàncies
Saber estructurar i esquematitzar el missatge
 B7 Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
 B9 Establir confiança entre el metge i el pacient, respectant-lo i adoptant una postura empàtica i holística
Avaluar i preservar l’autonomia del pacient i mantenir-ne la participació en totes les decisions que l’afectin
Respectar les institucions professionals i els serveis sanitaris
 B10 Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories
Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat
Acceptar els drets del malalt
 B11 Assumir les responsabilitats legals, particularment en la mort
Assumir les responsabilitats legals, particularment en la prescripció de fàrmacs
Assumir les responsabilitats legals, particularment en els abusos físics i psíquics
 B13 Relacionar-se amb els pacients i col•legues tenint en compte la diversitat de característiques que formen la personalitat humana
 B16 Recollir i interpretar tota la informació obtinguda per l’anamnesi, l’exploració física i les exploracions complementàries
Valorar la rellevància de cada símptoma i signe en la malaltia actual
Conèixer les limitacions de les exploracions complementàries i la interpretació quan el resultat obtingut no s’adiu amb les dades clíniques
Conjuntar tots els signes i símptomes en una o en diverses síndromes i confeccionar un diagnòstic diferencial raonat i en funció del pacient atès
Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència
 B17 Justificar i sustentar qualsevol actuació i decisió mèdica basant-se en la millor evidència disponible
Conèixer les fonts de l’evidència (publicacions científiques, protocols, guies de pràctica clínica, bases de dades), la manera d’aconseguir-les i com mantenir-les actualitzades
Conèixer la metodologia científica per obtenir una medicina basada en l’evidència
 B18 Reconèixer i acceptar les pròpies limitacions
Escoltar i analitzar les opinions dels pacients i familiars
Admetre opinions d’altres col•legues, contràries a l’opinió pròpia
Ser receptiu als canvis en la presa de decisions
Assumir els errors en la presa de decisions, quan aquests es produeixen després d’un raonament clínic adequat i d’haver analitzat tota la informació a l’abast
 B20 Conèixer perfectament la diferència entre el concepte d’important i el d’urgent
Aprendre a desenvolupar l’activitat assistencial tenint en compte la importància i la urgència, tant del procés que afecta el malalt com de tots els factors que l’envolten (personals, familiars, socials, ètics)
Saber prioritzar, compaginant la utilització de guies i protocols amb els coneixements adquirits per l’experiència i la iniciativa pròpia
 B21 Conèixer el paper dels diversos nivells d’assistència sanitària
Conèixer els serveis sociosanitaris i pal•liatius d’atenció a la població
Conèixer el paper de les diverses professions sanitàries
Conèixer l’estructura del sistema sanitari a Catalunya i a Espanya
 B22 Ser conscient del paper de la professió mèdica en la societat i com a agent de canvi
 B25 Ser conscient de la necessitat d’aconseguir la màxima eficàcia en la seva actuació professional, amb el mínim cost econòmic i social.
 B26 Ser conscient de la utilitat de treballar conjuntament amb altres professionals sanitaris en la prevenció, el diagnòstic i el tractament del pacient, desenvolupant el treball en equip.
 B27 Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític
 B28 Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
 B31 Mantenir un alt nivell de motivació malgrat les dificultats.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones

Continguts
Tema Subtema
1. La demografia de l’envelliment
2. Les característiques fisiològiques de l’envelliment
3. Els problemes clínics de l’envelliment
4. La valoració global del pacient d’edat avançada
5. L’envelliment saludable

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A4
A36
A39
A43
15 15 30
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
A11
A17
A25
A31
B16
B20
B21
C4
4 16 20
Pràctiques clíniques
A5
A11
A17
A25
A31
15 0 15
Treballs
A5
A11
A17
A25
A31
B16
B20
B21
C4
0 6 6
Atenció personalitzada
0 1 1
 
Proves objectives de tipus test
A4
A36
A39
A43
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura amb explicació dels criteris d'avaluació
Sessió Magistral Desenvolupament del bloc teòric de l'assignatura
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Estudi i valoració de la dependència en casos pràctics
Pràctiques clíniques Realització dins les rotacions de l'assignatura de Clínica I
Treballs Del treball de suposits pràctics s'haura de fer un informe final
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
Les professores atendran als estudiants quan ho sol•licitin tant forma virtual com de forma personal en el despatx, a hores concertades

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A5
A11
A17
A25
A31
B16
B20
B21
C4
L'estudiant ha de realitzar un informe al finalitzar les pràctiques del cas clínic.
Serà necessari tenir una nota mínima de 5 per fer promig amb les altres notes.
Si l'informe es redacta en anglès es sumara un 5% a aquesta part de la nota.
40%
Proves objectives de tipus test
A4
A36
A39
A43
Desenvolupament d'una prova de tipus test amb 5 opcions de resposta amb una sola correcta.
Cada resposta correcta suma un punt positiu.
Cada resposta errònia resta 0,25 punts.
Serà necessari contestar el 90% de les preguntes i tenir una nota mínima de 5 sobre una puntuació de 10 per fer promig amb les altres notes.
60%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

SEGONA CONVOCATÒRIA:

Si l'estudiant té pendent una part de l'avaluació haurà de presentar-se de la part pendent ja sigui un examen tipus test del bloc teòric o una resolució d'un cas clínic en el cas del bloc pràctic, sempre que s'hagin realitzar els seminaris obligatoris.


Fonts d'informació

Bàsica

Longo, D.; Fauci, A.; Kasper, D.; Hauser, S.; Jameson, J.; Loscalzo, J.(eds.).Harrison principios de medicina interna. 18a ed. McGraw-Hill Interamericana, 2011

 

Rozman, C. Cardellach, F. (eds). Medicina interna. Farreras/Rozman. 17a ed. Madrid [Spain]: Elsevier cop., 2012.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent