DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) MALALTIES SANGUÍNIES I HEMATOPOIÈTIQUES Codi 14204129
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
4 Obligatòria Cinquè 2Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
MASANA MARÍN, LUIS
RICHART JURADO, CRISTOBAL MANUEL
DEL CASTILLO DÉJARDIN, DANIEL
Adreça electrònica cristobalmanuel.richart@urv.cat
danieldel.castillo@urv.cat
luis.masana@urv.cat
antoni.castro@urv.cat
marialourdes.escoda@urv.cat
jose.guma@urv.cat
raimon.ferre@urv.cat
joanlluis.borras@urv.cat
fatima.sabench@urv.cat
0
jesusmiguel.lopez@urv.cat
mariateresa.auguet@urv.cat
francesc.marimon@urv.cat
joseantonio.porras@urv.cat
sandra.parra@urv.cat
mariareyes.aguinaco@urv.cat
Professors/es
RICHART JURADO, CRISTOBAL MANUEL
DEL CASTILLO DÉJARDIN, DANIEL
MASANA MARÍN, LUIS
CASTRO SALOMÓ, ANTONI
ESCODA TEIGELL, MARIA LOURDES
GUMÀ PADRÓ, JOSÉ
FERRÉ VALLÈS, RAIMON
BORRAS BALADA, JOAN LLUÍS
SABENCH PEREFERRER, FÀTIMA
SÁNCHEZ PÉREZ, JESÚS JOSÉ
LÓPEZ DUPLA, JESÚS MIGUEL
AUGUET QUINTILLÀ, MARIA TERESA
MARIMON CORTES, FRANCESC
IFTIMIE ., SIMONA MIHAELA
PORRAS LEDANTES, JOSE ANTONIO
PARRA PÉREZ, SANDRA
AGUINACO CULEBRAS, MARIA REYES
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries
 A4 Fer una orientació diagnòstica
 A5 Establiment d’un pla d’actuació
 A6 Registre de les troballes
 A17 Principis generals de la investigació del pacient
 A18 Proves de diagnòstic del laboratori
 A19 Diagnòstic per la imatge
 A21 Principis generals
 A22 Fàrmacs
 A23 Hemoderivats
 A31 Cures i tractaments en situacions agudes
 A32 Cures cròniques
 A40 Desenvolupament d’estratègies de salut i screening
 A45 Les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme
 A46 Les causes de la malaltia i formes d’emmalaltir
 A47 Terapèutica
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat)
 B16 Raonament clínic
 B17 Medicina basada en l’evidència (MBE)
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
 A4 Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
 A5 Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
 A6 Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
Elaborar un informe clínic
 A17 Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
Valorar el risc i el benefici de cada exploració
Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves
Conèixer el cost de l’exploració
Informar detalladament al pacient de les exploracions que es realitzaran
Obtenir el consentiment
 A18 Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes
Conèixer els procediments requerits per obtenir el material necessari per a la investigació
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
 A19 Seleccionar les proves i els procediments diagnòstics o terapèutics adients en cada cas
Donar prioritat a les diverses tècniques de diagnòstic en relació amb la sospita clínica
Saber interpretar les diferents proves
 A21 Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari
Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans
Supervisar el compliment d’instruccions, tant en els aspectes de seguiment de pautes farmacològiques com de procediments exploratoris o de canvis en hàbits de salut
 A22 Conèixer els diversos grups farmacològics amb les seves indicacions, dosis, vies d’administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos
 A23 Conèixer les indicacions de la transfusió de diversos hemoderivats, el procediment d’extracció, compatibilitat, riscos transfusionals i complicacions
 A31 Reconèixer i orientar la terapèutica d'un pacient recuperat després d’un tractament d’urgència
 A32 Pronosticar el tipus, l’evolució i les limitacions de les malalties cròniques
Valorar les diferents opcions terapèutiques
Prevenir les complicacions de la malaltia
Valorar les necessitats psicològiques, mèdiques, familiars i ambientals del pacient crònic
Valorar el grau d’incapacitat física
Conèixer les cures i els riscos de la immobilitat
Conèixer el paper de la rehabilitació
Conèixer i prescriure les modalitats de tractament domiciliari, sociosanitari i d’hospital de dia
Valorar el pronòstic i planificar el tractament segons l’evolució de la malaltia
Participar en els tractaments multimodals
Conèixer les pautes d’analgèsia
Valorar la invalidesa permanent
 A40 Desenvolupar les estratègies de prevenció de les malalties cróniques i degeneratives
 A45 Conèixer les alteracions de l’estructura macroscòpica i microscòpica dels diversos òrgans i la relació amb la seva funció
Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia
Conèixer les causes de les malalties més freqüents i prevalents del nostre entorn
 A46 Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits
Conèixer els signes i símptomes de les principals malalties fins al final del creixemnt i desenvolupament
Conèixer la historia natural i com i quan intervenir en el seu pronòstic
 A47 Conèixer els principals grups farmacològics
Conèixer els conceptes bàsics de farmacodinàmia i farmacocinètica d’aquests grups
Conèixer els principis generals del mecanisme d’acció dels fàrmacs, les bases de les interaccions i les reaccions adverses
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
 B16 Recollir i interpretar tota la informació obtinguda per l’anamnesi, l’exploració física i les exploracions complementàries
Valorar la rellevància de cada símptoma i signe en la malaltia actual
Conèixer les limitacions de les exploracions complementàries i la interpretació quan el resultat obtingut no s’adiu amb les dades clíniques
Conjuntar tots els signes i símptomes en una o en diverses síndromes i confeccionar un diagnòstic diferencial raonat i en funció del pacient atès
Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència
Reconèixer les limitacions pròpies (desconeixement, falta d’experiència) per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
 B17 Justificar i sustentar qualsevol actuació i decisió mèdica basant-se en la millor evidència disponible
Conèixer les fonts de l’evidència (publicacions científiques, protocols, guies de pràctica clínica, bases de dades), la manera d’aconseguir-les i com mantenir-les actualitzades
Trobar l'equilibri entre l’evidència científica i l’experiència clínica
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Introducció a les malalties de la sang
Les anèmies
Les síndromes mielodisplàsiques i mieloproliferatives
Hemoteràpia i transplantament de precursors hematopoètics
Patologia de la Melsa
Neoplàsies hematològiques
Amiloidosi
Trastorns de la hemostàsia. Diàtesi hemorràgica i Trombofilia

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A3
A4
A21
A46
B16
1 1 2
Sessió Magistral
A3
A4
A5
A6
A17
A18
A19
A21
A22
A23
A31
A32
A40
A45
A46
A47
B16
B17
32 40 72
Seminaris
A3
A4
A5
A6
A17
A18
A21
A40
A46
A47
B16
B17
5 5 10
Pràctiques clíniques
A3
A4
A5
A6
A17
A18
A19
A21
A22
A23
A31
A32
A40
A45
A46
A47
B16
B17
15 15 30
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A3
A4
A5
A40
1 0 1
Atenció personalitzada
0.25 0.25 0.5
 
Proves objectives de tipus test
A3
A4
A5
A6
A17
A18
A19
A21
A22
A23
A31
A32
A40
A45
A46
A47
B16
B17
1 0 1
Proves pràctiques
A3
A4
A5
A6
A17
A18
A19
A21
A22
A23
A31
A32
A40
A45
A46
A47
B16
B17
0.5 0 0.5
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció al coneixement de les malalties de sistema immunològic i el plantejament de l'assignatura
Sessió Magistral Sessions dirigides a adquirir el coneixement de les diferents síndromes hematològics, el diagnòstic i la opció terapèutica mes adequada
Seminaris Activitat basada en la discussió de grans síndromes i les opcions de maneig mes oportunes
Pràctiques clíniques Pràctiques amb pacients reals
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Discussió de casos
Atenció personalitzada Tutoria

Atenció personalitzada
Descripció
Tutoria

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Activitats Introductòries
A3
A4
A21
A46
B16
Introducció a la patologia hematològica 5%
Sessió Magistral
A3
A4
A5
A6
A17
A18
A19
A21
A22
A23
A31
A32
A40
A45
A46
A47
B16
B17
Conceptes teòrics i pràctiques en referència al coneixement, diagnòstic i tractament de les malalties hematològiques 70%
Seminaris
A3
A4
A5
A6
A17
A18
A21
A40
A46
A47
B16
B17
El maneig de les grans síndromes hematològiques 20%
Pràctiques clíniques
A3
A4
A5
A6
A17
A18
A19
A21
A22
A23
A31
A32
A40
A45
A46
A47
B16
B17
Actitud davant del malalt 15%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A3
A4
A5
A40
Aporta nota per la clínica II. Requisit indispensable per aprovar l'assignatura 0%
Proves pràctiques
A3
A4
A5
A6
A17
A18
A19
A21
A22
A23
A31
A32
A40
A45
A46
A47
B16
B17
Mini-CEX i llistat competencial / rúbrica ens funció d'unitat docent.
Condició per tal d'aprovar l'assignatura
0%
Proves objectives de tipus test
A3
A4
A5
A6
A17
A18
A19
A21
A22
A23
A31
A32
A40
A45
A46
A47
B16
B17
Avaluació dels objectius d'aprenentatge proposats amb l'assignatura 100%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Antony Fauci, Harrison's Principles of internal medicine, 17,

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
CLÍNICA II/14204132

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent