DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) CLÍNICA II Codi 14204132
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Cinquè AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
VIDAL MARSAL, FRANCISCO
CASTRO SALOMÓ, ANTONI
SABENCH PEREFERRER, FÀTIMA
Adreça electrònica consuelo.vilades@urv.cat
cristobalmanuel.richart@urv.cat
juancarlos.quer@urv.cat
santiagojose.blanco@urv.cat
jose.vila@urv.cat
francesc.pujol@urv.cat
francesc.vidal@urv.cat
juan.domenech@urv.cat
antonio.sanchez@urv.cat
ana.megia@urv.cat
mariainmaculada.simon@urv.cat
ramon.descarrega@urv.cat
josemaria.manzanares@urv.cat
xavier.llaurado@urv.cat
antonio.pont@urv.cat
antoni.castro@urv.cat
marialourdes.escoda@urv.cat
joan.grino@urv.cat
julio.altes@urv.cat
ramon.fontova@urv.cat
eduardo.baeta@urv.cat
0
vicente.martin@urv.cat
mariacarmen.garcia@urv.cat
mariaesther.solano@urv.cat
mariateresa.auguet@urv.cat
jordi.vadillo@urv.cat
isabel.megias@urv.cat
francesc.marimon@urv.cat
luis.marcas@urv.cat
joaquin.maldonado@urv.cat
antonio.rabassa@urv.cat
inmaculada.vallverdu@urv.cat
alicia.molina@urv.cat
mercedes.prats@urv.cat
marcos.escosa@urv.cat
sandra.parra@urv.cat
mariacarmen.ligero@urv.cat
silviaremedios.paredes@urv.cat
francesc.feliu@urv.cat
franciscojavier.rodriguezf@urv.c
mariareyes.aguinaco@urv.cat
margarita.menacho@urv.cat
Professors/es
VILADES LABORDA, CONSUELO GLORIA
RICHART JURADO, CRISTOBAL MANUEL
QUER BONIQUET, JUAN CARLOS
BLANCO BLASCO, SANTIAGO JOSÉ
VILA BARJA, JOSÉ
PUJOL BOSCH, FRANCESC
VIDAL MARSAL, FRANCISCO
DOMENECH CALVET, JUAN
SÁNCHEZ MARÍN, ANTONIO
MEGÍA COLET, ANA
SIMÓN MUELA, MARÍA INMACULADA
DESCÀRREGA QUERALT, RAMON
MANZANARES ERRAZU, JOSÉ MARÍA
LLAURADÓ BARENYS, XAVIER
PONT SALVADÓ, ANTONIO
CASTRO SALOMÓ, ANTONI
ESCODA TEIGELL, MARIA LOURDES
GRIÑO GARRETA, JOAN
ALTÈS GIRONA, JULIO
FONTOVA GARROFÉ, RAMON
BAETA CAPELLERA, EDUARDO
SÁNCHEZ PÉREZ, JESÚS JOSÉ
MARTÍN PAREDERO, VICENTE
GARCÍA RUIZ, MARÍA CARMEN
SOLANO FRAILE, MARIA ESTHER
AUGUET QUINTILLÀ, MARIA TERESA
VADILLO BARGALLÓ, JORDI
MEGÍAS RANGIL, ISABEL CLARA
MARIMON CORTES, FRANCESC
IFTIMIE ., SIMONA MIHAELA
MARCAS VILA, LUIS
MALDONADO ARTERO, JOAQUIN
RABASSA SOLER, ANTONIO
VALLVERDÚ PERAPOCH, INMACULADA
MOLINA LÓPEZ, ALICIA
PRATS VALENCIA, MERCEDES
ESCOSA BAGE, MARCOS
PARRA PÉREZ, SANDRA
LIGERO FERRER, MARIA CARMEN
PAREDES GONZALEZ-ALBO, SILVIA REMEDIOS
FELIU VILLARÓ, FRANCESC
RODRÍGUEZ FERNÁNDEZ, FRANCISCO JAVIER
AGUINACO CULEBRAS, MARIA REYES
LLUTART PERI, JORDI
MENACHO VILADOT, MARGARITA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
 A2 Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica
 A3 Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries
 A4 Fer una orientació diagnòstica
 A5 Establiment d’un pla d’actuació
 A6 Registre de les troballes
 A11 Laboratori
 A12 Radiologia
 A13 Cirurgia general i primeres cures
 A17 Principis generals de la investigació del pacient
 A18 Proves de diagnòstic del laboratori
 A21 Principis generals
 A22 Fàrmacs
 A23 Hemoderivats
 A24 Cirurgia
 A30 Nutrició
 A31 Cures i tractaments en situacions agudes
 A36 Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc
 A45 Les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme
 A46 Les causes de la malaltia i formes d’emmalaltir
 A47 Terapèutica
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat)
 B2 Comunicació amb els pacients i familiars
 B6 Habilitats informàtiques i accés a base de dades
 B9 Mostrar actituds professionals adequades
 B16 Raonament clínic
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Recollir les dades psicosocials significatives
Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat)
 A2 Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura)
Valorar el nivell de consciència
Valorar la presència de simptomatologia vegetativa
Reconèixer una pal•lidesa
Reconèixer una icterícia
Reconèixer una cianosi
Reconèixer una deshidratació
Reconèixer les lesions cutànies elementals
Detectar asimetries
Explorar i valorar si hi ha adenopaties
Explorar la tiroide
Detectar una ingurgitació jugular
Valorar les fontanel•les
Inspeccionar el tòrax i valorar l’estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l’ús de la musculatura accessòria
Palpar el tòrax i les vibracions vocals
Percudir el tòrax
Auscultar i reconèixer el murmuri vesicular
Auscultar i reconèixer uns roncs
Auscultar i reconèixer unes sibilàncies
Auscultar i reconèixer uns crepitants
Auscultar i reconèixer l’estridor inspiratori
Auscultar i reconèixer un frec pleural
Auscultar i reconèixer un buf tubari
Valorar la circulació col•lateral
Explorar i valorar adenopaties axil•lars
Detectar la presència d’acropàquia
Palpar la punta cardíaca
Reconèixer fremits (sinònim de tremolor....buscar!)
Localitzar els focus d’auscultació cardíaca
Auscultar els sorolls cardíacs normals
Reconèixer un buf sistòlic i diastòlic
Reconèixer un frec pericardíac
Prendre el pols arterial centrals i perifèrics
Valorar la perfusió perifèrica
Valorar els edemes
Reconèixer una trombosi venosa
Reconèixer una oclusió arterial
Reconèixer un xoc cardiovascular i una aturada cardíaca
Detectar i valorar una arítmia
Inspeccionar l’abdomen i detectar eventracions, tumoracions, alteracions del moviment i circulació col•lateral
Palpar i reconèixer masses i viscera-megàlies i saber fer la palpació bimanual
Auscultar el peristaltisme intestinal
Reconèixer una defensa i/o contractura abdominal
Explorar el signe de Blumberg i identificar els punts de McBurney i Murphy
Percudir l’abdomen
Fer i valorar la percussió de puny lumbar
Reconèixer un abdomen agut
Reconèixer una ascites
Reconèixer un globus vesical
Reconèixer hèrnies abdominals
Fer un tacte rectal
Explorar i valorar adenopaties supraclaviculars i inguinals
Fer una exploració mamària i adenopaties axil•lars
Fer una exploració prostàtica
Fer una exploració de penis i testicles
Explorar l’orientació i funcions superiors
Valorar el llenguatge
Explorar el camp visual
Explorar els parells cranials
Explorar un nistagme
Explorar la força i el to musculars
Identificar la presència d’asterixis
Valorar la marxa
Identificar el signe de Romberg
Explorar els reflexos osteo-tendinosos
Explorar els reflexes del nadó
Explorar la sensibilitat tàctil, dolorosa i vibratòria
Valorar alteracions del moviment
Reconèixer signes meningis
Explorar un malalt en coma
Explorar el cerebel
Explorar la cavitat bucal i l’orofaringe
Explorar la pupil•la, les parpelles i les conjuntives
Explorar el fons de l’ull
 A3 Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
 A4 Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
 A5 Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
 A6 Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
Elaborar un informe clínic
 A11 Interpretar el resultats
Interpretar els resultats dels exàmens analítics bàsics de sang, orina i líquids pleural, cefaloraquidi, ascític i articular
Detectar sang oculta a la femta
 A12 Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet)
Interpretar l' anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia
 A13 Aplicar mesures d’asèpsia en ferides simples
Col•locar sutures en ferides simples
Fer cures cutànies
Fer un primer tractament de cremades, segons l’origen de l’agent agressor
Realitzar tècniques de permeabilitat de la via aèria
Fer la reanimació cardiopulmonar bàsica i avançada
Conèixer la tècnica de la punció pleural, abdominal i lumbar
Desbridar abscessos simple
Fer un primer tractament d’una hemorràgia externa
 A17 Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
Valorar el risc i el benefici de cada exploració
Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves
Conèixer el cost de l’exploració
Informar detalladament al pacient de les exploracions que es realitzaran
Obtenir el consentiment
 A18 Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes
Conèixer els procediments requerits per obtenir el material necessari per a la investigació
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
 A21 Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
 A22 Conèixer els principis de bona prescripció
Conèixer els diversos grups farmacològics amb les seves indicacions, dosis, vies d’administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos
 A23 Conèixer les indicacions de la transfusió de diversos hemoderivats, el procediment d’extracció, compatibilitat, riscos transfusionals i complicacions
 A24 Conèixer les indicacions de la cirurgia en malalties cròniques i agudes
Conèixer els riscos tromboembòlics, els riscos en pacients descoagulats, prevenció i tractament d’infecció, riscos d’hemorràgia i isquèmia i síndrome compartimental
Conèixer la utilització de l’instrumental quirúrgic bàsic
 A30 Indicar una dieta adequada
Valorar els estats de malnutrició
 A31 Conèixer i/o tractar l'insuficiència respiratòria aguda, crisi asmàtica, bronquiolitis, broncospasme, pneumotòrax a tensió, epiglotitis, broncospiració, obstrucció respiratòria per cos estrany, edema de glotis, crisi d’hiperventilació, embòlia pulmonar, aturada respiratòria. A més, cal valorar la permeabilitat de la via aèria
Conèixer i/o tractar l'infart agut de miocardi, angor, insuficiència cardíaca, edema agut de pulmó, fibril•lació ventricular, asistòlia, dissociació electromecànica, altres arítmies amb repercussió hemodinàmica. A més, cal conèixer les indicacions de la desfibril•lació, la cardioversió elèctrica i el marcapassos
Conèixer i/o tractar el xoc, segons la seva etiologia: cardiogènic, hipovolèmic, sèptic, anafilàctic o per dolor
Conèixer i/o tractar la reacció al•lèrgica
Conèixer i/o tractar la intoxicació aguda greu
Conèixer i/o tractar la crisi hipertensiva
Conèixer i/o tractar la hemorràgia externa i interna
Conèixer i/o tractar les lesions traumàtiques cranials, medul•lars, toràciques, abdominals i d’extremitats
Conèixer i/o tractar el coma metabòlic
Conèixer i/o tractar les convulsions
Conèixer i/o tractar la hipotèrmia i hipertèrmia profunda
Conèixer i/o tractar la selecció de l’accidentat segons la gravetat i priorització dels tractaments
 A36 Conèixer els problemes de salut pública prioritaris en la comunitat
Conèixer els components de l’educació sanitària
Utilitzar adequadament el consell mèdic
Reconèixer els factors psicològics, físics o conductuals presents en el desencadenament i el manteniment d’una malaltia, tal com el tabaquisme, drogodependències, sedentarisme, falta de protecció solar, alteracions alimentaries, ...
Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç
Conèixer la validesa i el significat del diversos procediments utilitzats en el diagnòstic precoç de les malalties específiques
 A45 Conèixer les alteracions de l’estructura macroscòpica i microscòpica dels diversos òrgans i la relació amb la seva funció
Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia
Conèixer les causes de les malalties més freqüents i prevalents del nostre entorn
 A46 Conèixer les causes externes de la malaltia: microbiologia
Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits
Identificar processos biològics específics de la dona
Conèixer els signes i símptomes de les principals malalties fins al final del creixemnt i desenvolupament
 A47 Conèixer els principals grups farmacològics
Conèixer els conceptes bàsics de farmacodinàmia i farmacocinètica d’aquests grups
Conèixer els principis generals del mecanisme d’acció dels fàrmacs, les bases de les interaccions i les reaccions adverses
Tenir coneixement de les diverses modalitats de tractament en cirurgia
Tenir coneixement de la resposta de l’organisme a l’agressió
Conèixer les bases de la cicatrització i tractament de les ferides.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
 B2 Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat)
Utilitzar un vocabulari entenedor
Saber notificar males noticies
 B6 Valorar la informació i el seu ús
 B9 Establir confiança entre el metge i el pacient, respectant-lo i adoptant una postura empàtica i holística
Avaluar i preservar l’autonomia del pacient i mantenir-ne la participació en totes les decisions que l’afectin
Respectar les institucions professionals i els serveis sanitaris
 B16 Recollir i interpretar tota la informació obtinguda per l’anamnesi, l’exploració física i les exploracions complementàries
Valorar la rellevància de cada símptoma i signe en la malaltia actual
Conèixer les limitacions de les exploracions complementàries i la interpretació quan el resultat obtingut no s’adiu amb les dades clíniques
Conjuntar tots els signes i símptomes en una o en diverses síndromes i confeccionar un diagnòstic diferencial raonat i en funció del pacient atès
Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència
Reconèixer les limitacions pròpies (desconeixement, falta d’experiència) per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Realització de pràctiques clíniques amb malalts i entorns simulats amb l'objectiu d'assolir l'expertesa en realització d'hiostòria clínica i examen físic, priorització de problemes, diagnòstic diferencial, conducta diagnòstica i terapèutica, a més de interrelació amb el pacient i la família.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.5 0 0.5
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A11
A12
A13
A17
A18
A21
A22
A23
A24
A30
A31
A36
A45
A46
A47
B1
B2
B9
B16
150 0 150
Simulació
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A36
B1
B2
B9
B16
3 0 3
Pràctiques a laboratoris
A2
A5
A12
A13
A21
A31
A36
A45
A46
2 0 2
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A3
A4
A5
A6
A11
A12
A17
A18
A21
A22
A30
A31
A36
A45
A46
A47
B1
B16
2 0 2
Atenció personalitzada
0.5 0 0.5
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Introducció de l'assignatura
Pràctiques clíniques Pràctiques amb pacients reals en entorn assistencial.
Simulació Simulació amb pacients estandarditzats
Pràctiques a laboratoris Laboratori d'habilitats clíniques. entrenament en habilitats tècniques
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Discussió de casos clínics
Atenció personalitzada Tutoria

Atenció personalitzada
Descripció
Tutoria

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A11
A12
A13
A17
A18
A21
A22
A23
A24
A30
A31
A36
A45
A46
A47
B1
B2
B9
B16
S'avaluen en format de llistat competencial i/o rúbriquesi/o mini-CEX, en funció de la Unitat docent. 60%
Simulació
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A36
B1
B2
B9
B16
Avaluació de la activitat de simulació 30%
Pràctiques a laboratoris
A2
A5
A12
A13
A21
A31
A36
A45
A46
Pràctica obligada per poder aprovar l'assignatura 0%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A3
A4
A5
A6
A11
A12
A17
A18
A21
A22
A30
A31
A36
A45
A46
A47
B1
B16
Avaluació de la participació en les PBL i/o treballs 10%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

El 100% de la nota de l'assignatura s'obté de l'avaluació de les proves pràctiques.

Principalment llistat competencial i mini-CEX en funció de la unitat docent, però també PBL i l'avaluació de les pràctiques al laboratori d'habilitats. Les pràctiques amb pacient estandarditzat (pacient simulat) tindran un impacte del 30%.

El percentatge del pes de cada instrument d'avaluació es pot modificar a criteri del professorat, avisant a la sessió introductòria.

Cal assistir a totes les activitats pràctiques i d'avaluació de cada unitat docent per poder aprovar l'assignatura, és requisit sine qua non.

En el cas de suspendre l'assignatura, l'avaluació en la segona convocatòria consistirà en superar un mini-CEX.

Els criteris d'avaluació són susceptibles de ser modificats pel professorat, notificant-se a la sessió introductòria


Fonts d'informació

Bàsica Antony Fauci, Harrison's. Principles of internal medicine, 18,
Mensa et al, Guia de terapéutica antimicrobiana 2013, 2013,
Porcel et al, Medicina perioperatoria, 2012,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent