Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars |
| A2 |
Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica |
| A3 |
Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries |
| A4 |
Fer una orientació diagnòstica |
| A5 |
Establiment d’un pla d’actuació |
| A6 |
Registre de les troballes |
| A21 |
Principis generals |
| A22 |
Fàrmacs |
| A23 |
Hemoderivats |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat) |
| B2 |
Comunicació amb els pacients i familiars |
| B3 |
Comunicació amb els companys i treball en equip |
| B6 |
Habilitats informàtiques i accés a base de dades |
| B7 |
Metodologia científica i de recerca |
| B20 |
Capacitat de prioritzar |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Recollir les dades psicosocials significatives
Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat)
| | A2 |
Visualitzar la vagina i el coll uterí
Fer un tacte vaginal
Fer una exploració abdominal de la gestant
Fer una exploració mamària i adenopaties axil•lars
| | A3 |
Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
| | A4 |
Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
| | A5 |
Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
| | A6 |
Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
Elaborar un informe clínic
| | A21 |
Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari
Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans
Supervisar el compliment d’instruccions, tant en els aspectes de seguiment de pautes farmacològiques com de procediments exploratoris o de canvis en hàbits de salut
| | A22 |
Conèixer els principis de bona prescripció
Conèixer els diversos grups farmacològics amb les seves indicacions, dosis, vies d’administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos
| | A23 |
Conèixer les indicacions de la transfusió de diversos hemoderivats, el procediment d’extracció, compatibilitat, riscos transfusionals i complicacions
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
| | B2 |
Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat)
Utilitzar un vocabulari entenedor
Saber notificar males noticies
| | B3 |
Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars
Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues
| | B6 |
Valorar la informació i el seu ús
Manejar, a nivell d’usuari, els diferents paquets informàtics i estadístics
Accedir al món del coneixement biomèdic utilitzant els referent de prestigi reconegut
Utilitzar diferents sistemes per accedir a bases de dades informatitzades per aplicar-les periòdicament
| | B7 |
Conèixer la metodologia científica
Conèixer com redactar un model d’article científic.
| | B20 |
Conèixer perfectament la diferència entre el concepte d’important i el d’urgent
Aprendre a desenvolupar l’activitat assistencial tenint en compte la importància i la urgència, tant del procés que afecta el malalt com de tots els factors que l’envolten (personals, familiars, socials, ètics)
Saber prioritzar, compaginant la utilització de guies i protocols amb els coneixements adquirits per l’experiència i la iniciativa pròpia
Aprendre a saber utilitzar el temps propi per treure el màxim profit a qualsevol activitat (assistencial, científica)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
INTRODUCCIÓ |
Bloc didàctic I: Anatomia i fisiologia de l’Aparell Genital Femení
1. Anatomia de l’Aparell Genital femení
2. Cicle ovàric i endometrial. Eix hipotàlam-hipòfiso-ovàric. Regulació neuroendocrina.
|
OBSTETRÍCIA |
Bloc didàctic II: Fisiologia de la gestació
3. Organogènesi, anatomia i fisiologia de la placenta. Membranes ovulars i líquid amniòtic.
4. Diagnòstic de l’embaràs. Canvis fisiològics produïts en el organisme matern.
5. Assistència prenatal en el embaràs normal.
6. Medicacions i embaràs.
7. Anomalies congènites. Detecció i diagnòstic prenatal.
8. Concepte d’Alt Risc. Morbimortalitat materna i perinatal.
Bloc didàctic III: Fisiologia del part i el puerperi
9. Pelvis materna. Estàtica fetal. Actitud, presentació i posició
10. Inici del part. Fisiologia de la contracció uterina.
11. Part de vèrtex: fisiologia i curs clínic
12. Assistència al part de vèrtex . Anestèsia i analgèsia obstètriques.
13. Diagnòstic del benestar fetal intrapart
14. Puerperi i lactància.
Bloc didàctic IV: Patologia de la gestació15. Avortament
16. Embaràs ectòpic
17. Malatia trofoblàstica gestacional
18. Estats hipertensius de l’embaràs
19. Diabetis Mellitus i d’altes metabolopaties
20. Malatia hemolítica perinatal
21. Infeccions víriques i bacterianes
22. Placenta prèvia
23. Desprendiment prematur de la placenta
24. Gestació prolongada. Mort fetal avantpart
25. Retràs de creixement fetal intrauterí.
26. Gestació múltiple
Bloc didàctic V: Patologia del Part i el Puerperi
27. Part de natges
28. Part en presentacions cefàliques deflexionades. Situació transversal.
29. Distòcies mecàniques. Distòcies dinàmiques. Ruptura uterina.
30. Part preterme. Prolapse de cordó
31. Ruptura prematura de membranes. Coriamnionitis.
32. Patiment fetal intrapart.
33. Anomalies del deslliurament.
34. Infeccions puerperals.
35. Operatòria obstètrica.
|
GINECOLOGIA |
Bloc didàctic VI: Ginecologia General
36. Anamnesi i exploració física. Exploracions complementàries.
37. Infecció genital baixa. Malaties de transmissió sexual.
38. Malatia inflamatòria pèlvica
39. Àlgies pèlviques. Dismenorrea.
40. Patologia benigna de la vulva, vagina i coll uterí. Neoplàsia cervical intraepitelial.
41. Endometriosi.
42. Mioma uterí
43. Tumoracions ovàriques benignes
44. Prolapse genital. Incontinència d’orina.
45. Patologia benigna de la mama.
Bloc didàctic VII: Endocrinologia
ginecològica i Esterilitat
46. Pubertat normal i patològica
47. Climateri i Menopausa
48. Malformacions congènites de l’aparell genital femení
49. Estats Intersexuals
50. Amenorrees
51. Hemorràgies uterines disfuncionals
52. Esterilitat
53. Infertilitat.
54. Hirsutisme. Ovari poliquístic.
55. Anticoncepció
Bloc didàctic VIII: Oncologia Ginecològica
56. Càncer de vulva i vagina
57. Càncer de coll uterí
58. Càncer d’endometri. Sarcomes uterins
59. Càncer d’ovari i trompa
60. Càncer de mama.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
24 |
48 |
72 |
Seminaris |
|
20 |
40 |
60 |
Treballs |
|
4 |
8 |
12 |
Pràctiques clíniques |
|
43 |
0 |
43 |
Pràctiques a través de TIC |
|
5 |
20 |
25 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves pràctiques |
|
2 |
0 |
2 |
Proves orals |
|
2 |
0 |
2 |
Proves objectives de tipus test |
|
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de l'assignatura i exposició teòrica dels continguts
Pressa de contacte i recollida d'expectatives dels alumnes.
Funcionament de l´assignatura i criteris d´avaluació |
Sessió Magistral |
Exercicis en grup a l'aula de temes rellevants d'actualitat complementaris a la teoria |
Seminaris |
Classes amb casos clinics reals participatives amb els continguts teòrics |
Treballs |
Estudis de situacions pràctiques per aprofundir en les alteracions de la salut. |
Pràctiques clíniques |
assistencia al medi hospitalari a les àreas bàsiques on s'aplicaran els continguts teòrics adquirits. utilització d'un simulador de part |
Pràctiques a través de TIC |
preguntes via telematica moodle sobre els temes treballats de forma individual per cada alumne |
Atenció personalitzada |
Es faran tutories personalitzades de recolçament i resolució de problemes de l'alumne i monitorització dels treballs |
Descripció |
es facilitarà una atenció a l'alumne tant en la part pràctica com teòrica.
Es faran tutories personalitzades de recolçament i resolució de problemes de l'alumne i monitorització dels treballs |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques clíniques |
|
ES FACILITARÀ UN CALENDARI DE ROTACIÓ PER LES DIFERENTS ÀREES DE L'ESPECIALITAT S'AVALUARÁN MITJANÇAN LA PRESENTACIÓ D'UNES FITXES QUE RECULLEN ASPECTES CLINICS TRABALLATS A LES ROTACIONS HOSPITALÀRIES |
10% |
Pràctiques a través de TIC |
|
ES FACILITARÀ VIA MOODLE UN MATERIAL TEÒRIC QUE L'ALUMNE HAURÀ DE TREBALLAR. S'AVALUARÀN MITJENÇANT UNA PREGUNTA CURTA QUE CADA ALUMNE HAURÀ DE CONTESTAR VIA MOODLE |
10% |
Proves orals |
|
EXPLOSICIÓ DELS CASOS CLINICS QUE ES TREBALLAN ELS SEMINARIS |
10% |
Proves objectives de tipus test |
|
Seran objecte d´avaluació els continguts treballats a les classes magistrals, seminaris, tallers i ABPs.
Es farà una prova escrita de preguntes tipus test. |
70% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Les pràctiques i els seminaris son d´assistència obligatoria ja que mitjançant aquesta metodología s´avaluen competències que només poden ser valorades a l´aula i al medi hospitalari. La no assistència implica no superar l´assignatura. - Per superar l'assignatura l´alumne haurà d'haver aprovat el test d'obstetricia i de ginecologia per separat.
- Si alguna de les parts no s'ha assolit l'alumne haurà de presentar-se d´aquella part en segona convocatòria.
|
Bàsica |
j. gonzalez merlo, obstetricia y ginecologia, 8º edicio, 2000
speroff fritz, endocrinologia ginecologica clinica y esterilidad, 7ª edicio angles, 2ª español, 2006
Cabero Roura, taratdo de ginecologia obstetricia y medicina de la reproducción, 1ª edicio, 2008
disaia creasman, oncologia ginecologica clinica, , 2009
|
|
Complementària |
|
es donara especificament a cada tema |
|
Altres comentaris |
Es recomana l'assistència a les classes magistrals per tal d'assolir els objectius d'aprenentatge. Els seminaris i tallers són indispensables per assolir les competències necessàries. L'estudiant trobarà material teòric de l'assignatura al moodle, encara que es recomana consultar altres fonts d'informació per augmentar la implicació de l'alumne en el seu aprenentatge. Es recomana fer servir el moodle per consultes al professorat. Es recalca la importància de consultar els dubtes i fer tutories amb els professors abans de lliurar els treballs. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|