DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) OBSTETRÍCIA I GINECOLOGIA Codi 14204133
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
9 Obligatòria Quart AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
MIRALLES PI, RAMÓN MARÍA
CAVALLÉ BUSQUETS, PERE
DE LA FLOR LÓPEZ, MIRIAM JOSÉ
Adreça electrònica ramonmaria.miralles@urv.cat
miriamjose.delaflor@urv.cat
gerard.albaiges@urv.cat
pere.cavalleb@urv.cat
mariajose.miranda@urv.cat
montserrateva.romero@urv.cat
marta.jane@urv.cat
celia.vives@urv.cat
juana.galera@urv.cat
teresa.gavalda@urv.cat
carme.grifoll@urv.cat
monica.ballesteros@urv.cat
monica.lopezr@urv.cat
mariabegona.munoz@urv.cat
juanraul.salinas@urv.cat
montserrat.inglesp@urv.cat
Professors/es
MIRALLES PI, RAMÓN MARÍA
DE LA FLOR LÓPEZ, MIRIAM JOSÉ
ALBAIGÈS BAIGET, GERARD
CAVALLÉ BUSQUETS, PERE
MIRANDA LUCAS, MARIA JOSE
ROMERO PATIÑO, MONTSERRAT EVA
JANE SERRA, MARTA
VIVES PUIG, CÈLIA
GALERA ORTEGA, JUANA
GAVALDA PELLICE, MARIA TERESA
GRIFOLL REDO, CARME
BALLESTEROS PÉREZ, MONICA
LÓPEZ RODRÍGUEZ, MÒNICA
MUÑOZ ABELLANA, MARIA BEGOÑA
SALINAS PEÑA, JUAN RAUL
INGLES PUIG, MONTSERRAT
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
 A2 Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica
 A3 Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries
 A4 Fer una orientació diagnòstica
 A5 Establiment d’un pla d’actuació
 A6 Registre de les troballes
 A21 Principis generals
 A22 Fàrmacs
 A23 Hemoderivats
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat)
 B2 Comunicació amb els pacients i familiars
 B3 Comunicació amb els companys i treball en equip
 B6 Habilitats informàtiques i accés a base de dades
 B7 Metodologia científica i de recerca
 B20 Capacitat de prioritzar
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Recollir les dades psicosocials significatives
Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat)
 A2 Visualitzar la vagina i el coll uterí
Fer un tacte vaginal
Fer una exploració abdominal de la gestant
Fer una exploració mamària i adenopaties axil•lars
 A3 Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
 A4 Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
 A5 Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
 A6 Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
Elaborar un informe clínic
 A21 Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari
Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans
Supervisar el compliment d’instruccions, tant en els aspectes de seguiment de pautes farmacològiques com de procediments exploratoris o de canvis en hàbits de salut
 A22 Conèixer els principis de bona prescripció
Conèixer els diversos grups farmacològics amb les seves indicacions, dosis, vies d’administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos
 A23 Conèixer les indicacions de la transfusió de diversos hemoderivats, el procediment d’extracció, compatibilitat, riscos transfusionals i complicacions
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
 B2 Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat)
Utilitzar un vocabulari entenedor
Saber notificar males noticies
 B3 Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars
Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues
 B6 Valorar la informació i el seu ús
Manejar, a nivell d’usuari, els diferents paquets informàtics i estadístics
Accedir al món del coneixement biomèdic utilitzant els referent de prestigi reconegut
Utilitzar diferents sistemes per accedir a bases de dades informatitzades per aplicar-les periòdicament
 B7 Conèixer la metodologia científica
Conèixer com redactar un model d’article científic.
 B20 Conèixer perfectament la diferència entre el concepte d’important i el d’urgent
Aprendre a desenvolupar l’activitat assistencial tenint en compte la importància i la urgència, tant del procés que afecta el malalt com de tots els factors que l’envolten (personals, familiars, socials, ètics)
Saber prioritzar, compaginant la utilització de guies i protocols amb els coneixements adquirits per l’experiència i la iniciativa pròpia
Aprendre a saber utilitzar el temps propi per treure el màxim profit a qualsevol activitat (assistencial, científica)
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
INTRODUCCIÓ Bloc didàctic I: Anatomia i fisiologia de l’Aparell Genital Femení

1. Anatomia de l’Aparell Genital femení
2. Cicle ovàric i endometrial. Eix hipotàlam-hipòfiso-ovàric. Regulació neuroendocrina.
OBSTETRÍCIA Bloc didàctic II: Fisiologia de la gestació
3. Organogènesi, anatomia i fisiologia de la placenta. Membranes ovulars i líquid amniòtic.
4. Diagnòstic de l’embaràs. Canvis fisiològics produïts en el organisme matern.
5. Assistència prenatal en el embaràs normal.
6. Medicacions i embaràs.
7. Anomalies congènites. Detecció i diagnòstic prenatal.
8. Concepte d’Alt Risc. Morbimortalitat materna i perinatal.
Bloc didàctic III: Fisiologia del part i el puerperi
9. Pelvis materna. Estàtica fetal. Actitud, presentació i posició

10. Inici del part. Fisiologia de la contracció uterina.
11. Part de vèrtex: fisiologia i curs clínic
12. Assistència al part de vèrtex . Anestèsia i analgèsia obstètriques.
13. Diagnòstic del benestar fetal intrapart
14. Puerperi i lactància.
Bloc didàctic IV: Patologia de la gestació15. Avortament
16. Embaràs ectòpic
17. Malatia trofoblàstica gestacional
18. Estats hipertensius de l’embaràs
19. Diabetis Mellitus i d’altes metabolopaties
20. Malatia hemolítica perinatal
21. Infeccions víriques i bacterianes
22. Placenta prèvia
23. Desprendiment prematur de la placenta
24. Gestació prolongada. Mort fetal avantpart
25. Retràs de creixement fetal intrauterí.
26. Gestació múltiple

Bloc didàctic V: Patologia del Part i el Puerperi
27. Part de natges
28. Part en presentacions cefàliques deflexionades. Situació transversal.
29. Distòcies mecàniques. Distòcies dinàmiques. Ruptura uterina.
30. Part preterme. Prolapse de cordó
31. Ruptura prematura de membranes. Coriamnionitis.
32. Patiment fetal intrapart.
33. Anomalies del deslliurament.
34. Infeccions puerperals.
35. Operatòria obstètrica.

GINECOLOGIA Bloc didàctic VI: Ginecologia General
36. Anamnesi i exploració física. Exploracions complementàries.
37. Infecció genital baixa. Malaties de transmissió sexual.
38. Malatia inflamatòria pèlvica
39. Àlgies pèlviques. Dismenorrea.
40. Patologia benigna de la vulva, vagina i coll uterí. Neoplàsia cervical intraepitelial.
41. Endometriosi.
42. Mioma uterí
43. Tumoracions ovàriques benignes
44. Prolapse genital. Incontinència d’orina.
45. Patologia benigna de la mama.
Bloc didàctic VII: Endocrinologia
ginecològica i Esterilitat
46. Pubertat normal i patològica
47. Climateri i Menopausa
48. Malformacions congènites de l’aparell genital femení
49. Estats Intersexuals
50. Amenorrees
51. Hemorràgies uterines disfuncionals
52. Esterilitat
53. Infertilitat.
54. Hirsutisme. Ovari poliquístic.
55. Anticoncepció

Bloc didàctic VIII: Oncologia Ginecològica
56. Càncer de vulva i vagina
57. Càncer de coll uterí
58. Càncer d’endometri. Sarcomes uterins
59. Càncer d’ovari i trompa
60. Càncer de mama.


Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 0 2
Sessió Magistral
A4
A5
A6
A21
A22
A23
B7
B20
24 48 72
Seminaris
A1
A2
A3
A4
A6
B1
B7
20 40 60
Treballs
A4
B1
B7
4 8 12
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
B1
B2
B3
B6
B20
43 0 43
Pràctiques a través de TIC
A4
B1
B7
5 20 25
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves pràctiques
A1
A2
A3
A21
B7
2 0 2
Proves orals
A1
A2
A3
A21
B7
2 0 2
Proves objectives de tipus test
A4
A6
A21
B7
4 0 4
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura i exposició teòrica dels continguts
Pressa de contacte i recollida d'expectatives dels alumnes.
Funcionament de l´assignatura i criteris d´avaluació
Sessió Magistral

Exercicis en grup a l'aula de temes rellevants d'actualitat complementaris a la teoria
Seminaris

Classes amb casos clinics reals participatives amb els continguts teòrics
Treballs Estudis de situacions pràctiques per aprofundir en les alteracions de la salut.
Pràctiques clíniques assistencia al medi hospitalari a les àreas bàsiques on s'aplicaran els continguts teòrics adquirits. utilització d'un simulador de part
Pràctiques a través de TIC preguntes via telematica moodle sobre els temes treballats de forma individual per cada alumne
Atenció personalitzada Es faran tutories personalitzades de recolçament i resolució de problemes de l'alumne i monitorització dels treballs

Atenció personalitzada
Descripció
es facilitarà una atenció a l'alumne tant en la part pràctica com teòrica. Es faran tutories personalitzades de recolçament i resolució de problemes de l'alumne i monitorització dels treballs

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
B1
B2
B3
B6
B20
ES FACILITARÀ UN CALENDARI DE ROTACIÓ PER LES DIFERENTS ÀREES DE L'ESPECIALITAT S'AVALUARÁN MITJANÇAN LA PRESENTACIÓ D'UNES FITXES QUE RECULLEN ASPECTES CLINICS TRABALLATS A LES ROTACIONS HOSPITALÀRIES 10%
Pràctiques a través de TIC
A4
B1
B7
ES FACILITARÀ VIA MOODLE UN MATERIAL TEÒRIC QUE L'ALUMNE HAURÀ DE TREBALLAR. S'AVALUARÀN MITJENÇANT UNA PREGUNTA CURTA QUE CADA ALUMNE HAURÀ DE CONTESTAR VIA MOODLE 10%
Proves orals
A1
A2
A3
A21
B7
EXPLOSICIÓ DELS CASOS CLINICS QUE ES TREBALLAN ELS SEMINARIS 10%
Proves objectives de tipus test
A4
A6
A21
B7
Seran objecte d´avaluació els continguts treballats a les classes magistrals, seminaris, tallers i ABPs.
Es farà una prova escrita de preguntes tipus test.
70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Les pràctiques i els seminaris son d´assistència obligatoria ja que mitjançant aquesta metodología s´avaluen competències que només poden ser valorades a l´aula i al medi hospitalari. La no assistència implica no superar l´assignatura.

  • Per superar l'assignatura l´alumne haurà d'haver aprovat el test d'obstetricia i de ginecologia per separat.
  • Si alguna de les parts no s'ha assolit l'alumne haurà de presentar-se d´aquella part en segona convocatòria.

Fonts d'informació

Bàsica j. gonzalez merlo, obstetricia y ginecologia, 8º edicio, 2000
speroff fritz, endocrinologia ginecologica clinica y esterilidad, 7ª edicio angles, 2ª español, 2006
Cabero Roura, taratdo de ginecologia obstetricia y medicina de la reproducción, 1ª edicio, 2008
disaia creasman, oncologia ginecologica clinica, , 2009

Complementària

es donara especificament a cada tema

Recomanacions


 
Altres comentaris
Es recomana l'assistència a les classes magistrals per tal d'assolir els objectius d'aprenentatge. Els seminaris i tallers són indispensables per assolir les competències necessàries. L'estudiant trobarà material teòric de l'assignatura al moodle, encara que es recomana consultar altres fonts d'informació per augmentar la implicació de l'alumne en el seu aprenentatge. Es recomana fer servir el moodle per consultes al professorat. Es recalca la importància de consultar els dubtes i fer tutories amb els professors abans de lliurar els treballs.
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent