DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) PSIQUIATRIA Codi 14204136
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
5 Obligatòria Cinquè AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
DE PABLO RABASSÓ, JOAN
Adreça electrònica modesto.perez@urv.cat
juanmanuel.pena@urv.cat
adela.masana@urv.cat
elisabet.vilella@urv.cat
joaquin.ruizh@urv.cat
joaquinsilvestre.valero@urv.cat
lourdes.martorell@urv.cat
xavier.labad@urv.cat
joan.depablo@urv.cat
josegabriel.franco@urv.cat
mariayolanda.alonso@urv.cat
gloria.albacar@urv.cat
fernando.lopez@urv.cat
samuel.pombo@urv.cat
Professors/es
PEREZ RETUERTO, MODESTO
PEÑA ROCA, JUAN MANUEL
MASANA MARIN, ADELA
VILELLA CUADRADA, ELISABET
RUIZ HERRERO, JOAQUIN
VALERO OYARZABAL, JOAQUÍN SILVESTRE
MARTORELL BONET, LOURDES
LABAD ARIAS, XAVIER
DE PABLO RABASSÓ, JOAN
FRANCO VÁSQUEZ, JOSÉ GABRIEL
ALONSO PEREZ, MARIA YOLANDA
ALBÀCAR SANCHO, GLÒRIA
LÓPEZ SECO, FERNANDO
POMBO CHORTO, SAMUEL
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A3 Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries
 A5 Establiment d’un pla d’actuació
 A16 Psiquiatria
 A17 Principis generals de la investigació del pacient
 A26 Psicològics
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Comunicació amb els pacients i familiars
 B9 Mostrar actituds professionals adequades
 B17 Medicina basada en l’evidència (MBE)
 B25 El metge com a gestor
 B26 El metge com a membre d’un equip multidisciplinar
 B28 Aprenentatge autònom
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A3 Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
 A5 Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
 A16 Fer una exploració psicomètrica bàsica i neuropsicològica
 A17 Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
 A26 Detectar estats emocionals associats a altres quadres clínics que comprometin la seva evolució
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat)
 B9 Establir confiança entre el metge i el pacient, respectant-lo i adoptant una postura empàtica i holística
 B17 Justificar i sustentar qualsevol actuació i decisió mèdica basant-se en la millor evidència disponible
 B25 Ser conscient de la necessitat d’aconseguir la màxima eficàcia en la seva actuació professional, amb el mínim cost econòmic i social.
 B26 Ser conscient de la utilitat de treballar conjuntament amb altres professionals sanitaris en la prevenció, el diagnòstic i el tractament del pacient, desenvolupant el treball en equip.
 B28 Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient

Continguts
Tema Subtema
Tema 1 Introducció a la Psiquiatria
Tema 2 L'entrevista clínica psiquiàtrica
Tema 3 Bases biològiques dels trastorns mentals
Tema 4 Genètica dels trastorns mentals
Tema 5 Exploració psicopatològica de la consciència, atenció, orientació , memòria, sensopercepció i del pensament
Tema 6 Exploració psicopatològica del llenguatge ,l’afectivitat,la psicomotricitat i la intel·ligència
Tema 7 Trastorns d’ansietat. T. de pànic. T. d’ansietat generalitzada. Fòbies. T. Obsessivocompulsiu
Tema 8 Trastorns secundaris en situacions estressants. T. per estrès agut i postraumàtic. T. d’adaptació. Patologia psicosomàtica
Tema 9 Trastorns somatomorfs. T. de somatització. T. dissociatius. T. facticis. T. Hipocondríacs
Tema 10 Trastorns de personalitat
Tema 11 Trastorns psicòtics i del comportament per consum d’alcohol
Tema 12 Trastorns mentals i del comportament per consum de substàncies psicotropes
Tema 13 Trastorns del comportament alimentari
Tema 14 Trastorns del control dels impulsos
Tema 15 Trastorns depressius. Distímia
Tema 16 Trastorns bipolars de l’estat d’ànim
Tema 17 Esquizofrènies
Tema 18 Trastorns delirants
Tema 19 Trastorns mentals secundaris a malalties mediques
Tema 20 Psicogeriatría.
Tema 21 Discapacitat intel·lectual. Autisme. Psicosis infantils
Tema 22 Trastorns emocionals. Trastorns d’expressió somàtica i/o comportamental en el nen o adolescent
Seminari 1: Cas clinic 1
Seminari 2: Cas clinic 2
Seminari 3: Avaluació test 1
Seminari 4: Cas clinic 3
Seminari 5: Cas clinic 4
Seminari 6: Avaluació test 2
Seminari 7: Cas clinic 5
Seminari 8: Cas clinic 6
Seminari 9: Avaluació test 3
Seminari 10: Cas clinic 7
Seminari 11: Cas clinic 8
Seminari 12: Avaluació test 4
Seminari 13: Cas clinic 9
Seminari 14: Cas clinic 10
Seminari 15: Avaluació test 5
Seminari 16: Cas clinic 11
Seminari 17: Cas clinic 12
Seminari 18: Avaluació test 6



Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A3
A16
B9
6 6 12
Sessió Magistral
A3
A5
A16
A17
A26
B2
B17
16 16 32
Seminaris
A3
A5
A16
A26
B2
B9
B28
C3
12 12 24
Atenció personalitzada
C3
2 2 4
 
Proves de desenvolupament
A3
A5
A16
B17
B28
C3
12 24 36
Proves objectives de tipus test
A3
A5
A16
A17
A26
B2
B9
B26
6 18 24
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries El programa està constituït per 23 temes. Els sis primers son d'introducció general. El primer per introduir nocions generals de Psiquiatria.
El següent es para conèixer les característiques de l'entrevista psiquiàtrica. Els dos següents son per exposar les bases biològiques i genètiques dels trastorns mentals. Els dues últims es dediquen a l’exploració psicopatològica, introduint exemples clínics que faciliten la seva comprensió. Aquests primers temes es consideren fonamentals per poder passar seguidament a l’estudi dels diferents trastorns psiquiàtrics.
Sessió Magistral En els temes teòrics el professor efectuarà una exposició en què procurarà transmetre als alumnes els conceptes i orientacions que permetin completar la informació bibliogràfica. A questa informació provindrà de la donada pel propi professor, de la recomanada com a bibliografia general al final d’aquest text i la obtinguda per l’alumne a iniciativa pròpia.
Seminaris Al llarg del curs es proporcionarà als alumnes material sobre dotze casos c línics que prepararan fora de classe i s’exposaran en grup als seminaris, tal i com detallem a continuació. A mb la finalitat que l’alumne s’acostumi a plantejar de forma sistemàtica i ordenada una sèrie de qüestions en relació amb els diferents casos c línics i s igui capaç d’organitzar les respostes a les qüestions que es plategen, els hi lliurem un guió que serveix de guia.
Encara que es tracti de la mateixa patologia o trastorn psiquiàtric , cada cas c línic és diferent i aporta elements formatius específics. Les diferències quantitatives o qualitatives de les manifestacions clíniques, la seva forma d'inici o evolució, les característiques personals del pacient, el seu tipus de relació amb l'entorn familiar, social, c ultural, laboral, etc. obligaran a efectuar reflexions i oferir solucions apropiades a cada situació. A ixí doncs, establim un esquema genèric de qüestions a plantejar en cada cas, que podrà ser modificat o ampliat segons el criteri de l’alumne i la seva valoració de la situació plantejada en cada cas. A quest guió resumeix les qüestions a plantejar per part de l’ alumne en cada cas c línic i es resumeix tot seguit:
1 Símptomes que presenta el pacient 1.1 Símptomes o dades referides en el cas c línic i que consideres com a fonamentals. 1.2 Símptomes que et semblen secundaris o complementaris. 1.3 Símptomes o dades que et semblen contradictoris .
2 Quines qüestions preguntaries o exploraries, si poguessis fer-ho. 2.1 A qui efectuaries les preguntes. 2.2 De quina manera o com ho faries . 2.3 Explica el perquè d'aquestes preguntes o exploracions i de quina manera el tipus de resposta influirà en l'orientac ió del cas.
3 En el supòsit que consideris necessari o aconsellable efectuar alguna o algunes exploracions complementàries o tècniques especials, especifica-les. 3.1 Explica què pot aportar cada una d'elles. 3.2 Dona la teva opinió sobre el grau de necessitat d'efectuar cada una d'elles,
en funció del quadre clínic correcte, de la dific ultat de la seva realització i del cost econòmic.
4 A rgumenta l'orientació diagnostica que consideris més adequada, entre les que has valorat com a possibles.
5 Exposa el tractament i/o decisions, en sentit ampli i detallat, que consideris més oportú efectuar o recomanar.
6 V alora el pronòstic del cas i de la situació i la possible repercussió en la seva qualitat de vida.
7 Escriu com donaries una explicació verbal al malalt (i/o acompanyants) tenint en compte la preocupació del pacient o família; com veus la situació i recomanacions o tractament que suggereixes.
8 En el supòsit hipotètic que abans que el tornessis a vis itar tu, el pugui visitar un altre metge o equip, realitza un informe per a que li doni el malalt o acompanyant (segons el teu c riteri), a ell, explic ant-li allò que et sembli oportú.
9 Reflexiona i dóna la teva opinió sobre les qüestions humanes, ètiques, socials... que et planteja aquest cas i el seu context. Sigues sincer i compromet-te com a persona i com a futur metge.
Atenció personalitzada El professor de classes teòriques i el tutor de seminaris:
- Donen a l'alumne informació sobre el funcionament de l'assignatura.
- Exposen els continguts fonamentals a aprendre i les habilitats a incorporar, tan en el marc de la classe teòrica com en el dels seminaris corresponents.
La tutorització en el marc dels grups de seminaris constituïts per 10-12 alumnes permet als alumnes disposar un punt de referència on poder consultar i contrastar les qüestions i dubtes que puguin sorgir al llarg del desenvolupament de l’assignatura.
- El tutor proporciona a l’alumne informació personalitzada sobre la seva evolució i sobre els seu paper en el context del grup. L’alumne, si ho sol·lic ita, pot comentar personalment els seus resultats de cada avaluació amb el tutor.

Atenció personalitzada
Descripció
El professor de classes teòriques i el tutor de seminaris: - Donen a l'alumne informació sobre el funcionament de l'assignatura. - Exposen els continguts fonamentals a aprendre i les habilitats a incorporar, tan en el marc de la classe teòrica com en el dels seminaris corresponents. La tutorització en el marc dels grups de seminaris constituïts per 10-15 alumnes permet als alumnes disposar un punt de referència on poder consultar i contrastar les qüestions i dubtes que puguin sorgir al llarg del desenvolupament de l’assignatura. - El tutor proporciona a l’alumne informació personalitzada sobre la seva evolució i sobre els seu paper en el context del grup. L’alumne, si ho sol·lic ita, pot comentar personalment els seus resultats de cada avaluació amb el tutor.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Proves de desenvolupament
A3
A5
A16
B17
B28
C3
L'avaluació centrada en proves de desenvolupament es fa al voltant d'una presentació i discussió de casos clínis. Per poder exposar, comentar i reflexionar sobre els casos c línics, els alumnes tindran un professor tutor específic durant tot el curs que
organitza el seguiment dels temes conjuntament amb el professor de classes teòriques. Està previst que hi hagi quatre grups a Tarragona
(Joan XXIII) i quatre a Reus (Facultat de Medicina), que es reuniran sempre de manera simultània, durant divuit dijous (las dates indicades
en el calendari) de 13 a 14 hores. Se registrarà l'assistència que serà obligatòria. La primera reunió, tindrà com a objectiu que el grup es
conegui amb el tutor, exposar el procediment d etreball i aclarir les qüestions que sorgeixin relatives a l’elaboració i exposició dels casos
clínics. En cada grup, en
les reunions de seminari un alumne de forma rotatòria fa el paper de secretari i animador de grup. Els alumnes han de centrar la discussió
sobre el cas c línic plantejat, seguint els c riteris establerts, de manera que són ells mateixos els que activen el grup, evitant posicions de
passivitat o de dependència del tutor. El tutor intervé orientant la manera de resoldre els dubtes que puguin sorgir-hi i fac ilitant que els
alumnes més inhibits partic ipin. L’actitud del tutor serà facilitadora i c larificadora, evitant que sigui direc tiva i substitutòria del estudi
personal a la bibliografia. A l’inic i de cada reunió del seminari, els alumnes lliuraran al tutor un escrit en què han desenvolupat les qüestions
que els hi han semblat més pertinents relatives al cas c línic.
Cada alumne haurà d'aportar per escrit com mínim deu dels dotze casos c línics treballats al seminaris. Si no es compleix aquest c riteri no s'avaluarà las
preguntes test corresponents y per tant suspendrà l'assignatura.
30%
Proves objectives de tipus test
A3
A5
A16
A17
A26
B2
B9
B26
Es desenvoluparan sis sessions d'avaluació en les que cada alumne resoldrà per separat 10 preguntes amb resposta d’elecció múltiple sobre qüestions relacionades amb la teoria i els casos clínics tractats en les dues setmanes anteriors tan a les classes teòriques com als seminaris. El professor de teoria i el tutor de seminari dissenyaran les preguntes d’avaluació. A questa prova es
farà els primer 30 minuts de la sessió d’avaluació i una vegada el tutor hagi recollit les respostes es dedicaran les següents 30 minuts a
resoldre les preguntes i les dubtes sorgides.
S'avaluaran les 60 preguntes recollides al llarg del curs en els successius seminaris. El criteri per aprovar es tenir, com mínim, el 60 % de respostes correctes, és a dir, 36 de les 60.

Examen final:
solsament hauran de fer-lo aquells alumnes que hagin suspès l’avaluació continuada i consis tirà en contestar a 60 preguntes amb resposta
d’elecció múltiple i per aprovar haurà de superar el 60% de respostes correctes.
60%
Altres  

Els alumnes disposaran de la possibilitat de respondre al Moodle a preguntes de resposta d'elecció múltiple referides a casos clínics. L'alumne que hagi fet com a mínim 20 casos amb un percentatge del 60% de respostes encertades obtindrà un augment de nota final d'un punt.

10%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Lobo Satúa, Antonio, Manual de psiquiatria general, Buenos Aires:Elsevier, 2013
Vallejo Ruiloba, Julio, Introduccion a la psicopatología y la psiquiatria, Masson, 2011

Complementària Obiols, Jordi, Manual de psicopatologia general , Biblioteca Nueva, 2008

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent