Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A41 |
Els coneixements bàsics |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B7 |
Metodologia científica i de recerca |
| B28 |
Aprenentatge autònom |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C1 |
Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès. |
| C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A41 |
Conèixer i aplicar els conceptes, mètodes i tècniques de la biofísica en l’estudi de les funciones de l’organisme humà.
Conèixer les bases físiques de les tècniques de diagnosi i teràpia
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B7 |
Conèixer la metodologia científica
| | B28 |
Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C1 |
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
| | C2 |
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
| | C4 |
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
1.- Bases matemàtiques
|
Magnituds i unitats, Sistema Iinternacional (SI)
Notació decimal. Múltiples i submúltiples
Factors de conversió
Representació gràfica de funcions (Log i Ln, Sinusoïdals)
Regressió lineal i no lineal
|
2.- Moviment ondulatori
|
Oscil·lació, ona
Expresions matemàtiques del moviment ondulatori
Ones longitudinals i transversals, materials i electromagnètiques, esfèriques i planes
Teorema de Fourier
Propagació de les ones en el medi material (Energia, potència, intensitat i nivell d'intensitat)
Absorció, reflexió i transmissió de les ones sonores
|
3.- Ultrasons
|
Propietats dels ultrasons
Producció de la ona ultrasónica
Absorció i detecció
Efecte Doppler
Protecció i seguretat
|
4.- Estructura de la matèria
|
Estructura de l'àtom
Model atòmic de Rutherford
Model atòmic de Bohr
Model quàntic de l'àtom
Diagrames i transicions energètiques
Unitats d'energia en física atòmica
Partícules nuclears: núclids
Models nuclears
Forces nuclears i estabilitat nuclear
|
5.- Ones electromagètiques
|
Ones electromagnètiques: magnituds característiques
El fotó
Espectre electromagnètic
Radiacions ionitzants
Radiacions no ionitzants
Radiacions òptiques. Ultraviolada (UV), visible, infraroja (IR), Làser
Camps electromagnètics: radiofreqüència, microones
Làser
|
6.- Radioactivitat
|
Radioactivitat
Processos radiatius
Activitat
Llei de decreixement radiatiu
Període de semidesintegració i vida mitja
|
7.- Interació de la radiació amb la matèria
|
Interacció de partícules amb la matèria (tipus col·lisió, poder frenada, transferència lineal d'energia
Interacció de fotons amb la matèria
Interacció d'electrons amb la matèria
Interacció de neutrons amb la matèria
|
8.- Unitats radiològiques i detecció de la radiació
|
Magnituds i unitats radiològiques
Detectors i dosímetres de RI
Detectors i dosímetres de RNI
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
18 |
27 |
45 |
Seminaris |
|
18 |
9 |
27 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Exposició del funcionament global de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura. |
Seminaris |
Treball pràctic, ampliació i treball interactiu amb el professor dels temes exposats en les classes magistrals. |
Atenció personalitzada |
S'atendrà als alumnes de forma individual o en petits grups i es resoldran els dubtes que es plantegin |
Descripció |
L'atenció personalitzada es farà a través de tutories presencials o virtuals a través de moodle o correu electrònic. Per acordar els horaris us heu d'adreçar al professor que imparteix cada tema. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Es realitzaran proves avaluatives durant el curs. Aquestes proves avaluaran els continguts treballats en les sesions magistrals i en els seminaris. |
Proves d'avaluació parcial a través del Moodle |
Seminaris |
|
Durant les sessions de seminaris es proposaran tasques que posteriorment seran avaluades
|
30%
|
Altres |
|
Prova final que avaluarà tots els continguts impartits en les classes magistrals i en el seminaris: preguntes de resposta concisa, resolució de problemes i preguntes tipus test |
70% |
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Tant en la primera com en la segona convocatòria, s'ha d'obtenir una qualificació mínima del 50% en la prova escrita final per poder comptabilitzar la nota corresponent als seminaris. En cas de no obtenir aquesta nota mínima la qualificació de l'assignatura serà “Suspens” i la nota de l'assignatura serà l'obtinguda en aquest examen. Durant les proves avaluatives, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells electrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. |
Bàsica |
|
- Física para ciencias de la vida. David Jou Mirabent, Josep Enric Llebot Rabagliati, Carlos Pérez García (2a ed. McGraw-Hill, cop. 2009)
- Física para biología, medicina, veterinaria y farmàcia. Miguel Ortuño Ortín (Crítica, 1996)
- Introduction to biological physics for the health and life sciences. Kirsten Franklin (Wiley, cop. 2010)
- Introduction to health physics. Herman Cember, Thomas E. Johnson. (4th ed. McGraw-Hill Medical, c2009)
- Intermediate Physics for Medicine and Biology. Russel K. Hobbie (4th ed. Springer 2009)
Altres recursos: Utilització de l’entorn virtual Moodle per a l’assignatura de Física Mèdica. |
Complementària |
|
Física: para la ciencia y la tecnología. Tipler, Paul Allen. Ed. Reverté |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|