Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Fer una orientació diagnòstica |
| A6 |
Registre de les troballes |
| A12 |
Radiologia |
| A17 |
Principis generals de la investigació del pacient |
| A19 |
Diagnòstic per la imatge |
| A28 |
Radioteràpia |
| A41 |
Els coneixements bàsics |
| A47 |
Terapèutica |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Comunicació amb els companys i treball en equip |
| B7 |
Metodologia científica i de recerca |
| B10 |
Aspectes ètics |
| B15 |
Contribució al progrés de la medicina |
| B18 |
Judici crític i capacitat de fer front a la incertitud i l’error en la presa de decisions |
| B19 |
Creativitat i enginy |
| B20 |
Capacitat de prioritzar |
| B22 |
Responsabilitats dels metge |
| B23 |
El metge com a investigador |
| B24 |
El metge com a docent |
| B26 |
El metge com a membre d’un equip multidisciplinar |
| B28 |
Aprenentatge autònom |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
| | A6 |
Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
Elaborar un informe clínic
| | A12 |
Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet)
Interpretar l' anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia
| | A17 |
Valorar el risc i el benefici de cada exploració
Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves
Conèixer el cost de l’exploració
Informar detalladament al pacient de les exploracions que es realitzaran
Obtenir el consentiment
| | A19 |
Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
Conèixer les indicacions, contraindicacions i riscs de les exploracions
Seleccionar les proves i els procediments diagnòstics o terapèutics adients en cada cas
Donar prioritat a les diverses tècniques de diagnòstic en relació amb la sospita clínica
Saber interpretar les diferents proves
| | A28 |
Conèixer les indicacions generals de la radioteràpia
Valorar la resposta al tractament, així comi les possibles reaccions i/o seqüeles secundàries a aquest tractament
| | A41 |
Conèixer les bases físiques de les tècniques de diagnosi i teràpia
| | A47 |
Conèixer els fonaments físics de les tècniques emprades en les diferents terapèutiques i les seves aplicacions en cadascun dels trastorns dels diversos òrgans i sistemes.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars
Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues
| | B7 |
Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
Conèixer la relació entre recerca bàsica i recerca clínica
Conèixer la necessitat de la col•laboració entre les dues recerques en equips multidisciplinaris
Conèixer la metodologia científica
| | B10 |
Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat
| | B15 |
Ser conscient del progrés que ha experimentat i experimenta la medi
Ser conscient de la obligació del metge a contribuir en aquest progrés
Ser conscient del paper del metge en la confecció de guies clíniques i ètiques
| | B18 |
Reconèixer un cert grau d’incertesa en qualsevol acte mèdic i, per tant, susceptible de ser millorat o modificat
Reconèixer i acceptar que el coneixement científic és canviant
Reconèixer i acceptar les pròpies limitacions
Fer front a la incertesa mitjançant la utilització de les fonts de coneixement a l’abast, l’ajut dels companys, la iniciativa pròpia i la capacitat de decisió
Assumir els errors en la presa de decisions, quan aquests es produeixen després d’un raonament clínic adequat i d’haver analitzat tota la informació a l’abast
| | B19 |
Inculcar els avantatges de la creativitat, l’ingeni i la iniciativa en l’àmbit de la medicina
Aplicar la creativitat i l’ingeni en la utilització de la instrumentalització en els pacients i en el desenvolupament de la metodologia científica
| | B20 |
Saber prioritzar, compaginant la utilització de guies i protocols amb els coneixements adquirits per l’experiència i la iniciativa pròpia
| | B22 |
Ser conscient del paper de la professió mèdica en la societat i com a agent de canvi
| | B23 |
Ser conscient de la necessitat de comunicar a la comunitat científica els resultat de la seva experiència professional
Ser conscient de la importància de la investigació com un factor per a la progressió professional
Ser conscient de les oportunitats existents per col•laborar en la recerca en el període de pregrau
| | B24 |
Ser conscient de la necessitat de formar-se contínuament al llarg de la seva vida professional
| | B26 |
Ser conscient de la utilitat de treballar conjuntament amb altres professionals sanitaris en la prevenció, el diagnòstic i el tractament del pacient, desenvolupant el treball en equip.
| | B28 |
Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
1.- Bases físiques del Radiodiagnòstic |
- Atenuació d’un feix de fotons. Coeficients d’atenuació
- El tub de RX: principis de funcionament
- Característiques dels RX: Paràmetres de variació de l’espectre energètic i filtres
- Radiació directa, radiació de fuga i radiació dispersa
- Equips de RX: Radiografia convencional, Tomografia Computada, Mamografia i Fluoroscòpia
- Formació i característiques de la imatge analògica |
2.- Diagnòstic per la imatge del tòrax |
- Procediments i tècniques d’exploració
- Rx simple de tòrax.
- Projeccions i lectura
- Imatges radiològiques normals i variants anatòmiques
- Imatges que simulen patologia |
3.- Semiologia radiològica : Tòrax |
- Semiologia radiològica de les lesions del espai aeri en radiologia convencional i CT (tomografia computada) . Augment de la densitat del parènquima
- Semiologia radiològica en lesions nodulars i infiltratives difuses en radiologia convencional i CT. Patrons principals
- Semiologia radiològica de les lesions mediastíniques i de l’espai pleural. Radiologia convencional i CT
- Hiperclaredat pulmonar. Lesions cavitàries. Semiologia radiològica
|
4.- Bases físiques de l'ecografia |
Ecografia i ultrasons
- Atenuació, transmissió i reflexió de l’ona ultrasònica
- Adquisició de la imatge ecogràfica
- Components de l’equipament: sonda (principis de funcionament i tipus), unitat de processament i monitor
- Propietats del feix ultrasònic
- Sistemes utilitzats en diagnòstic i teràpia: Mode A, mode B, mode M, Mode en temps real.
- Ultrasonografia Doppler: efecte Doppler, mode Doppler flux-color, ultrasonografia 4D
- Qualitat d’imatge
- Controls de qualitat periòdics |
5.- Aplicacions dels ultrasons en el diagnòstic per la imatge |
- Semiologia bàsica d’aquesta tècnica
- Estudi abdominal normal
- Indicacions del estudi abdominal mitjançant ecografia.
- Semiologia de les principals entitats patològiques
|
6.- Indicacions del estudi abdominal mitjançant CT |
- Semiologia de les patologies més freqüents |
7.- Diagnòstic per la imatge del aparell urinari |
- Tècniques d’exploració.
- Imatges normals i patològiques |
8.- Radiologia intervencionista |
- Actuacions més comunes.
- Paper del radiòleg davant determinades patologies
|
9.- Bases Físiques de la ressonància magnètica (RM) |
- Estructura de la matèria, concepte de camp elèctric, camp magnètic i espectre electromagnètic
- Llei de Coulomb i magnetisme. Spin i imants
- Nuclis amb elevat moment magnètic. Moviment de precessió i constant giromagnètica i equació de Larmor
- Ressonància magnètica nuclear i excitació mitjançant polsos de radiofreqüència.
- Relaxació: densitat de protons, temps de relaxació T1 i T2
- Localització espacial (gradients de camp)
- Component de l’equipament
- Digitalització i reconstrucció de la imatge
- Criteris de qualitat d’imatge i artefactes
- Mesures de seguretat en RMN |
10.- Anatomia radiològica del tòrax, abdomen i pelvis mitjançant RM |
- Semiologia bàsica d’aquesta tècnica |
11.- Semiologia radiològica del sistema músculo – esquelètic (SME) |
- Rx simple, CT i RM |
12.- Aplicacions de la RM en el diagnòstic per la imatge |
- RM de la columna vertebral. Anatomia i lesions elementals
- RM del SNC (sistema nerviós central). Anatomia i lesions elementals
- RM del sistema múscul- esquelètic. Anatomia i lesions elementals |
13.- Estudi radiològic de l’abdomen |
- Placa simple
- Examen mitjançant sulfat de bari
- Anatomia i semiologia radiològiques del tub digestiu |
14.- Bases físiques de la Medicina Nuclear |
- Propietats dels isòtops utilitzats: tipus de partícules, energies d’emissió, període de semidesintegració.
- Isòtops utilitzats en diagnòstic i en teràpia. Producció i transport
- Principis de funcionament de l’equipament SPECT. Adquisició i reconstrucció de la imatge
- Mesures de protecció en l’administració del radio fàrmac
- Exploracions en MN: tipus, adquisició, obtenció i reconstrucció de la imatge
- Qualitat d’imatge i artefactes: resolució espacial, resolució temporal, maniquins per a optimitzar la qualitat d’imatge
- Tomografia per emissió de positrons (PET): principi bàsic de funcionament, radio fàrmacs utilitzats, aplicacions, obtenció del senyal i generació de la imatge, correccions de la imatge, imatges 2D, 3D i 4D, superposició de la informació obtinguda amb TC o RMN. Aplicacions clíniques, contribució dosimètrica i qualitat d’imatge.
- Gestió de residus generats en Medicina Nuclear |
15.-Protecció Radiològica |
- Objectius de la Protecció radiològica
- El sistema de Protecció radiològica (justificació, optimització i limitació de dosi)
- Legislació i Normativa
- Tipus d’exposicions (ocupacionals, mèdiques i membres del públic)
- Límits de dosi
- Restriccions de dosi i exposicions accidentals
- Nivells de referència
- Procediments generals de reducció de dosi
- Paràmetres que afecten la dosi
- Classificació de zones
- Classificació del personal professionalment exposat i dosímetres personals
- Formació continuada obligatòria
- Disseny d’equipament i de sales d’exploració
- Normes d’operació
- Manuals de garantia de qualitat |
16.- Generalitats d’oncologia radioteràpica. Present i futur |
- Especialitat d’oncologia radioteràpica.
- Radioteràpia en el càncer.
- Radioteràpia externa i braquiteràpia.
- Fases del tractament radioteràpic.
- Futur de l'oncologia radioteràpica, noves tecnologies (IMRT, IGRT, VMAT, RIO, entre d'altres). |
17.- Radiobiologia |
- Concepte de radiobiologia.
- Efectes de les radiacions ionitzants.
- Fases físico-química i biològica.
- Efectes estocàstics i no estocàstics de la radioteràpia.
- Carcinogènesi.
- Radiosensibilitat i radioresposta.
- Irradiació corporal total.
- Fraccionaments utilitzats en la pràctica clínica |
18.- Toxicitat per radioteràpia. Generalitats |
- Toxicitat aguda i crònica.
- Toxicitat en les diferents localitzacions.
- Tractament.
|
19.- Radioteràpia clínica |
- Factors pronòstic. T N M . Estratègia terapèutica |
20.- Radioteràpia pal·liativa |
- Síndrome vena cava.
- Compressió medul·lar.
- Sagnat.
- Metàstasi cerebrals.
- Metàstasi òssies
|
21.- Radioteràpia en el càncer de mama |
|
22.- Radioteràpia en el càncer de pulmó |
|
23.- Radioteràpia en els tumors cerebrals |
|
24.- Radioteràpia ginecològica |
- Càncer d'endometri, cèrvix uterí, vagina i vulva. |
25.- Radioteràpia en el càncer de cap i coll |
- Càvum. Cavitat oral. Orofrainge. Hipofaringe. Laringe. Nod. |
26.- Radioteràpia urològica. Càncer de pròstata. Càncer de bufeta |
|
27.- Radioteràpia tumors hematològics i de pell |
- Limfomes. Càncer de pell no melanoma. |
28.- Radioteràpia tumors digestius |
- Càncer d’esòfag. Càncer gàstric. Càncer de pàncrees. Càncer de recte. Càncer de canal anal.
|
Seminaris: |
- Seminari 1: Introducció a la utilització de visors en imatge diagnòstic digital
- Seminari 2: Conceptes bàsics de tomografia computada (TC)
- Seminari 3: Xarxes per a imatges en centres hospitalaris (PACS i RIS)
- Seminari 4: Garantia de qualitat en diagnòstic per la imatge: ultrasons
- Seminari 5: El format d’imatge digital mèdica (DICOM)
- Seminari 6: Dosimetria en radiodiagnòstic. Estimació de dosi al pacient
- Seminari 7: Dosimetria en radioteràpia. Estimació de dosi al pacient
- Seminari 8: Protecció radiològica i protecció radiològica operacional
- Seminari 9: Abordatge pràctic dels signes radiològics bàsics en la patologia pulmonar.
- Seminari 10: Diagnòstic per imatge de l’aparell urinari. Lectura de casos
- Seminari 11: Semiologia radiològica del SME. Diagnòstic diferencial
- Seminari 12: Radiologia dental. OPG (ortopantomografia). Nomenclatura internacional |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
35 |
52.5 |
87.5 |
Seminaris |
|
10 |
5 |
15 |
Pràctiques clíniques |
|
15 |
5 |
20 |
Atenció personalitzada |
|
1.5 |
0 |
1.5 |
|
Proves objectives de tipus test |
A4 | A6 | A12 | A17 | A19 | A28 | A41 | A47 | B3 | B7 | B10 | B15 | B18 | B19 | B20 | B22 | B23 | B24 | B26 | B28 | |
4 |
0 |
4 |
Proves pràctiques |
A4 | A6 | A12 | A19 | A28 | A47 | B15 | B22 | B26 | |
4 |
0 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Exposició del funcionament global de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició i desenvolupament dels continguts teòrics de l'assignatura |
Seminaris |
Treball pràctic, ampliació i treball interactiu amb el professor dels temes exposats en les classes magistrals. |
Pràctiques clíniques |
L'alumne treballarà els continguts teòrics plantejats aplicant-los a casos clínics. |
Atenció personalitzada |
S'atendrà als alumnes de forma individual o en petits grups i es resoldran els dubtes que es plantegin |
Descripció |
L'atenció personalitzada de la part de l'assignatura corresponent a radiologia: Luís Martín: Dilluns i dimecres durant el curs a l’Hospital Joan XXIII de 9 a 13 hores. Amb cita prèvia telefònica fora d’aquest horari (Telèfon contacte 977.29.58.82).
L'atenció personalitzada de la part de l'assignatura corresponent a física: Marçal Salvadó: Dimarts i dijous de 11 a 12 h al despatx de Física Mèdica. (Unitat de Física Mèdica) a l'edifici 0, planta 1. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Els continguts s'avaluaran durant les proves finals i durant les proves de desenvolupament |
0% |
Seminaris |
|
Durant els seminaris es proposaran tasques que posteriorment sran avaluades |
10% |
Pràctiques clíniques |
|
Aprofitament i interès a les pràctiques hospitalàries |
20% |
Proves objectives de tipus test |
A4 | A6 | A12 | A17 | A19 | A28 | A41 | A47 | B3 | B7 | B10 | B15 | B18 | B19 | B20 | B22 | B23 | B24 | B26 | B28 |
|
Prova final que avaluarà tots els continguts impartits en les classes magistrals, en el seminaris i en les pràctiques clíniques. |
60% |
Proves pràctiques |
A4 | A6 | A12 | A19 | A28 | A47 | B15 | B22 | B26 |
|
- Avaluació mitjançant un examen de les pràctiques hospitalàries realitzat a l’Hospital durant la realització de les pròpies pràctiques.
- Presentació d’un un treball-resum de les pràctiques individuals
- Presentació d’un treball en grup i exposició en els seminaris: presentació d’un cas clínic d’un càncer i explicar el procediment de tractament radioteràpic
- En la puntuació final es valorarà també la participació en les pràctiques, empatia i actitud. |
10% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació de l'assignatura Diagnòstic per la Imatge té tres parts clarament diferenciades: l'avaluació del temari de física mèdica, l'avaluació del temari de radiologia i l'avaluació del temari de radioteràpia. La nota final de l'assignatura s'obtindrà de la suma de les tres avaluacions, sempre i quan cadascuna d'elles estiguin aprovades (nota superior a 5). Per superar doncs l'assignatura cal haver aprovat cada una de les tres parts per separat. Avaluació de l'assignatura: 25% Física Mèdica + 50% Radiologia + 25% Radioteràpia S'ha d'aprovar cada part per separat. L'avaluació específica de cadascuna de les parts es detalla a continuació:
FÍSICA MÈDICA (25% de la nota global de l'assignatura): L'avaluació del temari corresponent a Física Mèdica es farà mitjançant l'avaluació continuada que consistirà en: Examen final | 60% | Avaluació final: test, preguntes de resposta concisa i resolució de problemes. | S'ha d'obtenir una qualificació mínima del 50% en aquesta prova per poder comptabilitzar la nota corresponent als seminaris. En cas de no obtenir aquesta nota mínima la qualificació de l'assignatura serà “Suspès” i la nota de l'assignatura serà l'obtinguda en aquest examen. | Seminaris | 40% | Tasques proposades durant el curs a través del Moodle. |
RADIOLOGIA (50% de la nota global de l'assignatura): L'avaluació del temari corresponent a Radiologia es farà mitjançant l'avaluació continuada que consistirà en: Examen final | 60% | Avaluació final mitjançant preguntes tipus test | S'ha d'obtenir una qualificació mínima del 50% en aquesta prova per poder comptabilitzar la nota corresponent als seminaris i a les pràctiques clíniques. En cas de no obtenir aquesta nota mínima la qualificació de l'assignatura serà “Suspès” i la nota de l'assignatura serà l'obtinguda en aquest examen. | Examen pràctiques hospitalàries | 30% | Avaluació mitjançant un examen de les pràctiques hospitalàries realitzat a l'Hospital durant la realització de les pròpies pràctiques | Actitud i participació | 10% | Avaluació de l'actitud i participació de l'alumne durant les pràctiques i els seminaris. |
RADIOTERÀPIA (25% de la nota global de l'assignatura): L'avaluació del temari corresponent a Radioteràpia es farà mitjançant l'avaluació continuada que consistirà en: Examen final | 60% | Avaluació final mitjançant un examen tipus test (40 preguntes amb una sola resposta correcte i cinc opcions possibles) | S'ha d'obtenir una qualificació mínima del 50% en aquesta prova per poder comptabilitzar la nota corresponent als seminaris i a les pràctiques clíniques. En cas de no obtenir aquesta nota mínima la qualificació de l'assignatura serà “Suspès” i la nota de l'assignatura serà l'obtinguda en aquest examen. | Examen clínic i pràctic | 40% | Es controlarà l'assistència a les classes pràctiques i als seminaris. - Presentació d'un un treball-resum de les pràctiques individuals (20% de la nota) - Presentació d'un treball en grup i exposició en els seminaris: presentació d'un cas clínic d'un càncer i explicar el procediment de tractament radioteràpic (20% de la nota)
En la puntuació final es valorarà també la participació en les pràctiques, empatia i actitud.
|
Distribució temporal dels exàmens finals
L'examen final corresponent a la primera convocatòria de la part de Física Mèdica es realitzarà durant el mes de desembre. L'examen final de la primera convocatòria de les restants parts de l'assignatura (Radiologia i Radioteràpia) es realitzarà durant el mes de juny. Els exàmens finals per a l'avaluació de la segona convocatòria es realitzaran a finals del mes de juny en un mateix dia i per a totes les parts de l'assignatura.
Durant les proves avaluatives, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells electrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. |
Bàsica |
|
- BODY CT. CORRELATION RM. Lee, Sagel, Stanley,Heiken. 3ª edició 1999. Editorial Marban
- WHOLE BODY COMPUTED TOMOGRAPHY. Otto H. Wegener.2ª edició. Blackwell Scientific Pub.
- DIAGNOSTICO POR IMAGEN. Cesar S. Pedrosa, Rafael Casanova. 2ª edició 1997. Mc Graw Hill. Interamericana
- ESSENTIALS OF ULTRASOUND PHYSICS. James A.Zagzebski. Elsevier Health Sciences
- Digital image processing for medical Applications. Geoff Dougherty (Cambridge ; New York : Cambridge University Press, 2009)
- Introduction to medical imaging: physics, engineering and clinical Applications. Nadine Barrie Smith, Andrew Webb (Cambridge University Press, 2011)
- Farr's physics for medical imaging. Penelope Allisy-Roberts, Jerry Williams (2nd ed. Saunders, 2008)
- Introduction to health physics. Herman Cember, Thomas E. Johnson. (4th ed. McGraw-Hill Medical, c2009)
- Basic health physics: problems and solutions. Joseph John Bevelacqua (2nd, Wiley-VCH, c2010)
- Physics for diagnostic radiology. P P Dendy, B Heaton (3rd ed. CRC Press, cop. 2012)
- Webb's physics of medical imaging. Editor, M.A. Flower (2nd ed. Boca Raton : Taylor & Francis, 2012)
- The Essential physics of medical imaging. Jerrold T. Bushberg (3rd ed. Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2012)
- Manual de radiología para técnicos: física, biología y protección radiològica. Stewart C. Bushong: (9a edición Elsevier, 2010)
- Radiologic science for technologists: physics, biology, and protection. Stewart Carlyle Bushong (10th ed. Elsevier Mosby, 2013)
- Fundamentals of medical imaging. Paul Suetens. (Cambridge University Press, cop. 2002)
- The Physics of diagnostic imaging. David J. Dowsett, Patrick A. Kenny and R. Eugene Johnston (2nd. ed. Arnold, 2006)
- Radiation Exposure and Image Quality in X-Ray Diagnostic Radiology: Physical Principles and Clinical Applications. Horst Aichinger (Springer, 2012)
- Physics of radiology. Anthony Brinton Wolbarst ( 2nd ed. Medical Physics, cop. 2005)
- Computed tomography: principles, design, artifacts and recent advances. Hsieh, Jiang (Bellingham, Washington: SPIE Press, cop. Edició 2003 i 2009)
- Ultrasound physics and technology: how, why and when. Vivien Gibbs, David Cole, Antonio Sassano (Churchill Livingstone/Elsevier, 2009)
- Ultrasound physics review: a review for the ARDMS SPI exam. Cindy A. Owen ; James A. Zagzebski (Davies Pub., c2009-2012)
- MRI Physics for radiologists: a visual approach. Alfred L. Horowitz (3rd ed. Springer, cop. 1995)
- Radiaciones ionizantes: utilización y riesgos (Barcelona : Edicions UPC, 1996-2001)
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|