DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) FARMACOLOGIA GENERAL Codi 14204140
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Tercer AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
NOGUÉS LLORT, MARIA ROSA
Adreça electrònica jorge.mallol@urv.cat
francesc.sureda@urv.cat
mariarosa.nogues@urv.cat
jesus.vizcaino@urv.cat
laura.canadell@urv.cat
monica.munoz@urv.cat
mariadolors.diaz@urv.cat
mariadelmar.cervera@urv.cat
Professors/es
MALLOL MIRÓN, JORGE
SUREDA BATLLE, FRANCESC XAVIER
NOGUÉS LLORT, MARIA ROSA
VIZCAINO MARIN, JESUS
CANADELL VILARRASA, LAURA
MUÑOZ CORTÉS, MÓNICA
DIAZ MASIP, MARIA DOLORS
CERVERA MARTÍNEZ, MARIA DEL MAR
Web
Descripció general i informació rellevant Principis generals de la terapèutica farmacològica. Conceptes de farmacocinètica i farmacodinàmica. Toxicitat dels fàrmacs. Característiques generals dels grups farmacològics, amb la descripció dels mecanismes d'acció, efectes farmacològics, indicacions terapèutiques i interaccions medicamentoses més importants.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A21 Principis generals
 A22 Fàrmacs
 A24 Cirurgia
 A25 Anestèsia i control del dolor
 A36 Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc
 A39 Implementació d’accions preventives per promocionar la salut tant a nivell individual com poblacional
 A40 Desenvolupament d’estratègies de salut i screening
 A47 Terapèutica
 A49 Economia de la salut, gestió i planificació sanitària
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat)
 B2 Comunicació amb els pacients i familiars
 B3 Comunicació amb els companys i treball en equip
 B4 Comunicació com a educador
 B6 Habilitats informàtiques i accés a base de dades
 B7 Metodologia científica i de recerca
 B8 Aprenentatge de la metodologia estadística i la seva aplicació
 B10 Aspectes ètics
 B11 Responsabilitats legals
 B14 Aspectes econòmics
 B15 Contribució al progrés de la medicina
 B17 Medicina basada en l’evidència (MBE)
 B24 El metge com a docent
 B28 Aprenentatge autònom
 B29 Cura personal
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A21 Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans
Supervisar el compliment d’instruccions, tant en els aspectes de seguiment de pautes farmacològiques com de procediments exploratoris o de canvis en hàbits de salut
 A22 Conèixer els principis de bona prescripció
Conèixer els diversos grups farmacològics amb les seves indicacions, dosis, vies d’administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos
 A24 Conèixer els riscos tromboembòlics, els riscos en pacients descoagulats, prevenció i tractament d’infecció, riscos d’hemorràgia i isquèmia i síndrome compartimental
 A25 Conèixer les indicacions i riscos de l’anestèsia local, raquídia i general
 A36 Utilitzar adequadament el consell mèdic
 A39 Sensibilitzar a la població del risc que comporta no recòrrer, en determinades circumstàncies, a l’ajuda médica
Promocionar l’adherencia al tractament valorant les motivacions del pacient per acceptar el seguiment d’instruccions mèdiques i les conseqüències de la no-adhesió al mateix
 A40 Promocionar el bon ús dels medicaments
 A47 Conèixer els principals grups farmacològics
Conèixer els conceptes bàsics de farmacodinàmia i farmacocinètica d’aquests grups
Conèixer els principis generals del mecanisme d’acció dels fàrmacs, les bases de les interaccions i les reaccions adverses
 A49 Conèixer el cost aproximat de les activitats diagnòstiques i terapèutiques
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
 B2 Utilitzar un vocabulari entenedor
 B3 Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars
Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues
 B4 Adaptar el llenguatge i el missatge segons les circumstàncies
Saber estructurar i esquematitzar el missatge
 B6 Valorar la informació i el seu ús
Manejar, a nivell d’usuari, els diferents paquets informàtics i estadístics
Accedir al món del coneixement biomèdic utilitzant els referent de prestigi reconegut
Utilitzar diferents sistemes per accedir a bases de dades informatitzades per aplicar-les periòdicament
 B7 Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
Conèixer la relació entre recerca bàsica i recerca clínica
Conèixer la necessitat de la col•laboració entre les dues recerques en equips multidisciplinaris
Conèixer la metodologia científica
 B8 Descriure els caràcters quantitatius i qualitatius
Dissenyar estudis, establir la mida de la mostra i criteris d’inclusió i d’exclusió, comparar mitjanes, fer proves de significació, lleis de probabilitat, corbes de supervivència, relació entre variables quantitatives i qualitatives, mesures de risc, models de regressió, mesura dels canvis, proves diagnòstiques
Conèixer i utilitzar paquets estadístics mitjançant programes informàtics
Conèixer la limitació de les proves estadístiques
 B10 Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat
Acceptar els drets del malalt
 B11 Assumir les responsabilitats legals, particularment en la prescripció de fàrmacs
 B14 Ser conscient de la despesa que es deriva dels actes mèdics
 B15 Ser conscient del progrés que ha experimentat i experimenta la medi
Ser conscient de la obligació del metge a contribuir en aquest progrés
Ser conscient del paper del metge en la confecció de guies clíniques i ètiques
 B17 Conèixer les fonts de l’evidència (publicacions científiques, protocols, guies de pràctica clínica, bases de dades), la manera d’aconseguir-les i com mantenir-les actualitzades
 B24 Ser conscient de la necessitat de ser docent i d’ensenyar a altres al mateix temps que es fa assistència
Ser conscient de la necessitat de formar-se contínuament al llarg de la seva vida professional
 B28 Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
 B29 Descobrir i assumir les pressions i dificultats de la professions i dificultats de la professió, els seus riscs potencials per la salut, benestar i relacions amb els demés.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn les idees bàsiques de programes de ràdio o televisió
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Recull en apunts part de la informació que s'imparteix en una classe
Escriu cartes o prendre notes sobre assumptes previsibles i coneguts
 C2 Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
PROGRAMA DE CLASSES TEÒRIQUES Consta d'onze seccions i 46 temes que es detallen a continuació.
SECCIÓ 1.
PRINCIPIS GENERALS
TEMA 1. Concepte de Farmacologia. Objecte de la Farmacologia i parts de què consta. L'ensenyament de la Farmacologia en el currículum de Medicina. Tipus de medicaments. Fonts d'obtenció dels fàrmacs.
TEMA 2. Formes farmacèutiques. Característiques diferencials. Vies d'administració de medicaments.
TEMA 3. Conceptes bàsics de farmacocinètica. Cicle general dels fàrmacs a l'organisme. Metabolisme dels fàrmacs. Vies metabòliques de fase I i de fase II: sistemes enzimàtics implicats. Concepte de metabòlit actiu. Modificacions del metabolisme dels fàrmacs. Farmacogenètica i farmacogenòmica.
TEMA 4. Tipus de dianes farmacològiques. Canals iònics. Receptors acoblats a proteïnes G. Missatgers secundaris. Receptors intracel·lulars. Altres llocs d'acció dels fàrmacs.
TEMA 5. Toxicitat dels medicaments. Relació toxicitat-eficàcia: Índex terapèutic. Teratogènesi. Carcinogènesi. Altres mesures de la toxicitat. Reaccions adverses als medicaments.
SECCIÓ 2.
FARMACOLOGIA DEL SISTEMA NERVIÓS AUTÒNOM I PERIFÈRIC.
TEMA 6. Neurotransmissió adrenèrgica. Fàrmacs agonistes adrenèrgics alfa i beta. Aplicacions clíniques.
TEMA 7. Fàrmacs antagonistes adrenèrgics alfa i beta. Aplicacions terapèutiques. Modificadors de la transmissió noradrenèrgica.
TEMA 8. Neurotransmissió colinèrgica. Agonistes colinèrgics directes i inhibidors de l'acetilcolinesterasa. Aplicacions clíniques dels fàrmacs colinèrgics. Antagonistes colinèrgics muscarínics. Aplicacions clíniques.
TEMA 9. Fàrmacs que actuen en l'àmbit de la placa motriu: despolaritzants i curaritzants. Utilització clínica.
SECCIÓ 3.
FÀRMACS QUE ACTUEN SOBRE MEDIADORS CEL·LULARS I MECANISMES DE MEMBRANA.
TEMA 10. Fàrmacs actius sobre el sistema renina-angiotensina: inhibidors de l'enzim convertidor i antagonistes del receptor d'angiotensina. Eicosanoides: prostaglandines, tromboxans i leucotriens. Derivats prostaglandínics d'interès terapèutic. Fàrmacs reguladors de l'òxid nítric.
TEMA 11. Receptors d'histamina. Fàrmacs antihistamínics. Antagonistes H1 i H2. Inhibidors de l'alliberament d'histamina. Aplicacions clíniques. Receptors de serotonina: agonistes i antagonistes serotoninèrgics. Aplicacions terapèutiques.
TEMA 12. Fàrmacs blocadors de canals del calci. Blocadors de canals de sodi: anestèsics locals. Inhibidors de l'ATPasa Na+/K+.
SECCIÓ 4.
SISTEMA CARDIOVASCULAR.
TEMA 13. Fàrmacs utilitzats en el tractament de la insuficiència cardíaca. Fàrmacs inòtrops positius: glucòsids cardiotònics. Fàrmacs que augmenten l'AMPc intracel·lular: agonistes beta-adrenèrgics, inhibidors de la fosfodiesterasa. Fàrmacs dopaminèrgics. Inhibidors de l'enzim convertidor de l'angiotensina. Antagonistes selectius del receptor AT1 de l'angiotensina. Diürètics. Altres.
TEMA 14. Fàrmacs antiarítmics. Antagonistes del canal del Na+ (grups Ia, Ib i Ic); blocadors dels receptors beta (grup II); prolongadors del potencial d'acció (grup III) i blocadors del canal del calci (grup IV).
TEMA 15. Fàrmacs antianginosos. Nitrats i nitrits. Inhibidors de l'activitat simpàtica: blocadors alfa i beta. Fàrmacs que actuen directament sobre el múscul llis vascular: blocadors dels canals del calci. Fàrmacs antihipertensius. Indicacions i contraindicacions dels diferents grups farmacològics. Efectes adversos i precaucions.
TEMA 16. Farmacologia de la coagulació. Fàrmacs antiagregants plaquetars. Fàrmacs anticoagulants. Fibrinolítics. Fàrmacs procoagulants.
SECCIÓ 5.
FARMACOLOGIA DEL METABOLISME I DE L'EQUILIBRI HIDROSALÍ.
TEMA 17. Substàncies utilitzades en els estats anèmics: vitamina B12, àcid fòlic, ferro. Factors estimuladors de l'eritropoesi. Vitamines d'interès farmacològic. Vitamina A i derivats: retinol, retinal i àcid retinoic. Vitamina E. Fàrmacs en la intoxicació per metalls.
TEMA 18. Control de la calcèmia. Tractament farmacològic de les alteracions del metabolisme del calci i del fòsfor. Parathormona, vitamina D3 i metabòlits actius. Calcitonines. Bisfosfonats i altres. Teràpia hormonal restitutiva en l'osteopènia.
TEMA 19. Fàrmacs en les dislipèmies. Estatines: indicacions i efectes adversos. Fibrats. Resides d'intercanvi iònic i altres fàrmacs. Fàrmacs utilitzats en els trastorns de l'àcid úric. Fàrmacs en el tractament de l'obesitat.
SECCIÓ 6.
TERAPÈUTICA ANTIINFECCIOSA
TEMA 20. Generalitats dels antibiòtics I: classificació i activitat antibacteriana. Conceptes generals de la terapèutica antiinfecciosa.
TEMA 21. Generalitats dels antibiòtics II: mecanismes d'acció dels diferents antibacteriants i mecanismes de resistència als antibiòtics. Associació d'antibiòtics.
TEMA 22. Antibiòtics beta-lactàmics: classificació i característiques farmacològiques més rellevants. Cefalosporines i cefamines. Altres fàrmacs relacionats.
TEMA 23. Aminoglucòsids, macròlids i lincosamides. Antibiòtics glucopeptídics. Tetraciclines. Quinolones. Sulfamides i cloramfenicol. Trimetoprim.
TEMA 24. Fàrmacs utilitzats en el tractament de les malalties produïdes per fongs.
TEMA 25. Fàrmacs utilitzats en el tractament de les malalties produïdes per virus.
TEMA 26. Fàrmacs utilitzats en les malalties produïdes pels paràsits més freqüents en el nostre entorn.
TEMA 27. Quimioteràpia antituberculosa. Fàrmacs de primera i segona línia. Pautes terapèutiques i quimioprofilaxi. Fàrmacs utilitzats en el tractament de la lepra.
TEMA 28. Tractament farmacològic de les malalties infeccioses adquirides en la comunitat. Tractament empíric de les principals malalties infeccioses.
SECCIÓ 7.
FARMACOLOGIA DE L'APARELL RESPIRATORI.
TEMA 29. Substàncies utilitzades en el tractament de l'asma bronquial. Fàrmacs broncodilatadors i moduladors de la resposta inflamatòria bronquial. Fàrmacs en el tractament simptomàtic de la tos. Altres fàrmacs que actuen en afeccions de l'aparell respiratori.
SECCIÓ 8.
FARMACOLOGIA DE L'APARELL DIGESTIU.
TEMA 30. Fàrmacs que modifiquen la motilitat gastrointestinal. Procinètics i antiemètics. Laxants i antidiarreics.
TEMA 31. Fàrmacs que modifiquen les secrecions digestives. Terapèutica antiulcerosa. Fàrmacs en la malaltia inflamàtòria intestinal. Altres fàrmacs útils en trastorns que afecten el tracte gastrointestinal.
SECCIÓ 9.
SISTEMA NERVIÓS CENTRAL I PSICOFARMACOLOGIA.
TEMA 32. Bases bioquímiques de les malalties mentals. Tractament dels trastorns d'ansietat i de les crisis d'angoixa. Fàrmacs ansiolítics.
TEMA 33. Hipnòtics: concepte i utilització. Criteris clínics i farmacològics en el tractament dels insomnis. Benzodiazepines i anàlegs. Altres hipnòtics.
TEMA 34. Fàrmacs estimulants del sistema nerviós central, psicoestimulants i al·lucinògens. Nootrops i neuroprotectors. Inhibidors de l'acetilcolinesterasa del SNC. Memantina.
TEMA 35. Fàrmacs antidepressius. Classificació. Inhibidors selectius de la recaptació de serotonina. Antidepressius tricíclics. Inhibidors de la monoamino-oxidasa. Altres antidepressius.
TEMA 36. Tractament farmacològic de les psicosis. Antipsicòtics de primera i segona generació. Compliment terapèutic. Fàrmacs antimaníacs.
TEMA 37. Tractament farmacològic de la malaltia de Parkinson. Fàrmacs útils en el tractament de les corees i en altres trastorns del moviment. Relaxants musculars no anticolinèrgics.
TEMA 38. Fàrmacs antiepilèptics. Característiques generals de la farmacoteràpia. Classificació i mecanismes d'acció dels fàrmacs anticonvulsivants. Condicionants farmacocinètics.
SECCIÓ 10.
FARMACOLOGIA DEL DOLOR.
TEMA 39. Analgèsia. Concepte i classificació dels analgèsics. Analgèsics majors: derivats opiacis naturals i sintètics. Altres analgèsics narcòtics. Fàrmacs antagonistes i agonistes parcials dels receptors opiacis. Analgèsics menors: antiinflamatoris no esteroïdals.
TEMA 40. Fonaments de l'anestèsia general. Mètodes per obtenir una anestèsia general. Anestèsics d'acció generalitzada.
SECCIÓ 11.
FARMACOLOGIA DEL SISTEMA ENDOCRÍ.
TEMA 41. Generalitats de la farmacologia endocrinològica. Hormonoteràpia restitutiva i medicamentosa. Modificacions farmacològiques de l'equilibri hormonal: possibilitats d'actuació. Farmacologia del sistema hipotàlamo-hipofisari.
TEMA 42. Farmacologia de la secreció tiroïdal i del metabolisme del iode.
TEMA 43. Pàncrees i metabolisme glucídic. Fàrmacs utilitzats en el tractament de la diabetis: hipoglucemiants orals. Incretinomimètics. Insulines i pautes d'administració. Tractament farmacològic de les hipoglicèmies: glucagó.
TEMA 44. Hormones del còrtex suprarenal: corticosteroides endògens. Corticosteroides sintètics i utilització clínica. Efectes adversos. Inhibidors de la funció corticosuprarenal: aplicacions.
TEMA 45. Utilitat terapèutica dels andrògens i anabolitzants. Antiandrògens. Utilitat terapèutica dels estrògens i progestàgens i dels seus blocadors específics.
TEMA 46. Farmacologia de la fertilitat i la concepció. Fàrmacs en la insuficiència erèctil.
PROGRAMA DE PRÀCTIQUES Consta de 8 pràctiques. Les tres primeres es realitzen en sessió de seminaris teòrics i de problemes, les següents amb programes informàtics de simulació per ordinador, la pràctica 7 és de recerca bibliogràfica i la pràctica 8 és un ABP d'un tema de farmacologia.
PRÀCTICA 1. Principis generals de farmacocinètica. Pas de fàrmacs a través de membranes, ionització. Absorció de fàrmacs i factors que la modifiquen. Concepte de biodisponibilitat. Distribució de fàrmacs en l'organisme. Unió a proteïnes plasmàtiques: concepte de fàrmac lliure i fixat i la seva importància clínica. Volum de distribució i la seva mesura. La distribució placentària i hematoencefàlica. Corbes de nivell plasmàtic. Paràmetres farmacocinètics. Cinètica de les dosis úniques. Estudi de la fase d'absorció.
PRÀCTICA 2. Excreció dels fàrmacs. Via renal i via biliar. Altres vies d'excreció. Modificacions dels processos d'excreció de fàrmacs: aplicació i importància clínica. Concepte d'aclariment renal i la seva mesura. Models compartimentals i cinètica plasmàtica de les dosis múltiples.
PRÀCTICA 3. Principis generals de farmacodinàmia. Interacció fàrmac-receptor. Conceptes d'afinitat, selectivitat i eficàcia. Farmacologia experimental 1: Determinació de la KD per a receptors farmacològics.
PRÀCTICA 4. Farmacologia experimental 2: Determinació de l'activitat farmacològica in vitro. Càlcul del pD2 d'un fàrmac en el model d'íleum de conill porquí en bany d'òrgans. Antagonisme competitiu i no competitiu.
PRÀCTICA 5. Farmacologia experimental 3: Determinació de l'activitat farmacològica in vivo: Avaluació de diferents fàrmacs sobre la funció cardiovascular en rata anestesiada. Simulació per ordinador.
PRÀCTICA 6. Farmacologia experimental 4: Determinació de l'activitat analgèsica in vivo. Anàlisi estadística.
PRÀCTICA 7. Fonts d'informació del medicament. Fonts en paper i fonts telemàtiques. Recerca d'informació sobre medicaments a Pubmed. Referències bibliogràfiques.
PRÀCTICA 8. Aprenentage basat en problemes (ABP). Farmacologia del càncer. Principis generals del tractament medicamentós de les neoplàsies. Mecanismes d'acció i classificació dels antineoplàstics.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
0.1 0 0.1
Sessió Magistral
A21
A22
A25
A36
A47
44 55 99
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A21
A47
B6
B7
B8
C2
C4
30 6 36
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A21
A22
B28
C3
3 4 7
Debats
A21
A22
6 0 6
Atenció personalitzada
0.1 0 0.1
 
Proves objectives de tipus test
A21
4 0 4
Proves mixtes
A21
1 0 1
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Exposició del desenvolupament del curs.
Sessió Magistral Explicació dels temes en aula ordinària amb suport de power point. Els continguts estaran a la plataforma moodle.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques Aprenentatge i avaluació d'aspectes teòrics i pràctics de l'assignatura, mitjançant tècniques d'exposició oral, problemes, informàtica, programes de simulació per ordinador, recerca d'informació sobre medicaments via telemàtica i diàleg amb els alumnes. Grups reduïts.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Planificació i exposició d'un tema de teoria per part dels alumnes a partir d'un problema. Dues sessions d'una hora amb presència del professor per guiar l'aprenentatge. Treball en equip del grup sense el professor per desenvolupar la tasca. Presentació del resultat de manera escrita i oral a l'última sessió. Grups reduïts.
Debats Exposició oral i escrita de preguntes del programa de farmacologia.
Atenció personalitzada Atenció a l'estudiant per qualsevol dubte, problema o tutoria relacionada amb el curs.

Atenció personalitzada
Descripció
La professora responsable de l'assignatura és M. Rosa Nogués. Despatx de farmacologia: 3a planta edifici 0. Demaneu hora per mail per consultes. Mail: mariarosa.nogues@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A21
A22
A25
A36
A47
Els temes desenvolupats en les classes magistrals s'avaluen en tres parcials al llarg del curs celebrats el mateix dia del debat. Cada parcial consistirà en: un examen escrit tipus test amb 40 preguntes i 5 opcions de resposta. Les respostes correctes compten 1, les incorrectes resten 0,25 i en blanc 0. S'han de respondre 35 preguntes obligatòriament perquè l'examen sigui corregit. Cal treure un 5 mínim de cada parcial per fer la mitjana. La mitjana dels 3 parcials compta un 50% de la nota final.
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques
A21
A47
B6
B7
B8
C2
C4
Les pràctiques són obligatòries. Les pràctiques 1 i 2 s'avaluaran "in situ". L'alumne ha d'haver estudiat prèviament el contingut teòric d'aquestes pràctiques. L'avaluació es farà mitjançant proves de resposte múltiple, respostes curtes, resolució de problemes i diàleg amb el professor. Examen de les pràctiques 3 a 7 mitjançant una prova mixta (problemes, preguntes curtes) de dues hores de durada l'endemà de la pràctica 7.
La mitjana de totes les pràctiques ha de ser d'un 5 mínim per aprovar.
La mitjana de les pràctiques compta un 25% de la nota final.
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A21
A22
B28
C3
S'avalua la participació de l'alumne en les tres hores de sessions presencials. Es valora el treball escrit i l'exposició oral del tema. La nota del PBL compta un 5% de la nota final.
Debats
A21
A22
Es realitzaran tres debats durant el curs. Cada debat es farà quan s'hagin acabat els temes de teoria corresponents. Cada debat consta de preguntes orals i diàleg amb el professor que ha impartit les classes. La mitjana dels tres debats puntua un 20% de la nota final.
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Primera convocatòria: Es segueix un model d'avaluació continuada mitjançant 4 blocs avaluables: parcials escrits (50% nota), debats orals (20% nota), pràctiques (25% nota) i PBL (5% nota). Per ser qualificat mitjançant avaluació continuada cal assistir i aprovar els 4 blocs per separat. No hi ha examen final de 1a convocatòria. La qualificació final de l'assignaturà s'obtindrà de la suma de les notes dels 4 blocs.

Segona convocatòria: No es pot fer examen pràctic en 2a convocatòria si no s'ha assistit a les pràctiques durant el curs. L'alumne que suspengui algun examen parcial i/o les pràctiques o no es presenti a algun parcial, s'haurà d'examinar en 2a convocatòria de la part que ha suspès. La resta de notes es mantenen. Els exàmens de 2a convocatòria constaran d'un test per a cada parcial, del mateix tipus i amb les mateixes condicions que els parcials, i un examen escrit amb 7 preguntes curtes, una per a cada pràctica. Per aprovar l'assignatura s'ha de tenir un 5 mínim de cada parcial i un 5 mínim de les pràctiques. La qualificació final de l'assignaturà s'obtindrà de la suma de les notes dels 4 blocs avaluables.

Repetidors: Els alumnes que tinguin la Farmacologia General suspesa poden fer els exàmens parcials i els debats seguint l'avaluació continuada. Podran escollir el dia que vulguin examinar-se dins de l'horari de les 8 sessions possibles que hi ha per a cada debat. Si tenen les pràctiques suspeses, les han de repetir o presentar-se a l'examen de pràctiques de 2a convocatòria. La resta de notes es mantenen de cursos anteriors. Per aprovar l'assignatura s'ha de tenir un 5 mínim de cada parcial i un 5 mínim de les pràctiques. La qualificació final de l'assignaturà s'obtindrà de la suma de les notes dels 4 blocs avaluables.


Fonts d'informació

Bàsica

BIBLIOGRAFIA BÀSICA:

- H.P. RANG, M.M. DALE, J.M. RITTER, P.K. MOORE., Farmacología. Rang y Dale. , 7a edició, Elsevier. Madrid, 2012.

- J. FLÓREZ, Farmacología Humana, 6a edició, Ed. Elsevier Masson. Barcelona, 2014

- D.E. GOLAN, A.N. TASHJIAN Jr., E.J. ARMSTRONG i A.W. ARMSTRONG. Principios de Farmacología. Bases fisiopatológicas del tratamiento farmacológico. 3a edició traducida al castellano, Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins. 2012.  

- B.G. KATZUNG, Farmacología básica y clínica, 11a edició, McGraw-Hill. México, 2010

- Unitat de Farmacologia. URV, Guions i presentacions de la unitat. Moodle de l'assignatura.

Complementària

- I. STOCKLEY, Interacciones farmacológicas, 3a edició, Pharma Editores, S.L. Barcelona, 2009

- A. LEE, Reacciones adversas a los medicamentos. Pharma editores. Barcelona, 2007

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
PATOLOGIA GENERAL/14204114
MICROBIOLOGIA I PARASITOLOGIA GENERALS/14204147
ANATOMIA PATOLÒGICA GENERAL/14204145

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BASES DE LA RECERCA I DOCUMENTACIÓ/14204005
FISIOLOGIA HUMANA/14204004
BIOESTADÍSTICA/14204006
ANATOMIA DEL SISTEMA NERVIÓS I ÒRGANS DELS SENTITS/14204106
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent