Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars |
| A2 |
Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica |
| A3 |
Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries |
| A4 |
Fer una orientació diagnòstica |
| A5 |
Establiment d’un pla d’actuació |
| A6 |
Registre de les troballes |
| A13 |
Cirurgia general i primeres cures |
| A15 |
Col·locació de vies i administració de medicació |
| A17 |
Principis generals de la investigació del pacient |
| A24 |
Cirurgia |
| A25 |
Anestèsia i control del dolor |
| A30 |
Nutrició |
| A31 |
Cures i tractaments en situacions agudes |
| A36 |
Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc |
| A42 |
L’estructura i la funció de l’organisme humà en estat de salut i de cadascun del seus òrgans i aparells |
| A45 |
Les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme |
| A46 |
Les causes de la malaltia i formes d’emmalaltir |
| A47 |
Terapèutica |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat) |
| B2 |
Comunicació amb els pacients i familiars |
| B4 |
Comunicació com a educador |
| B9 |
Mostrar actituds professionals adequades |
| B10 |
Aspectes ètics |
| B16 |
Raonament clínic |
| B22 |
Responsabilitats dels metge |
| B26 |
El metge com a membre d’un equip multidisciplinar |
| B27 |
Capacitat d’autocrítica i d’autoavaluació |
| B31 |
Motivació |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Recollir les dades psicosocials significatives
Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat)
| | A2 |
Inspeccionar l’abdomen i detectar eventracions, tumoracions, alteracions del moviment i circulació col•lateral
Palpar i reconèixer masses i viscera-megàlies i saber fer la palpació bimanual
Auscultar el peristaltisme intestinal
Reconèixer una defensa i/o contractura abdominal
| | A3 |
Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
| | A4 |
Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
| | A5 |
Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
| | A6 |
Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
Elaborar un informe clínic
| | A13 |
Aplicar mesures d’asèpsia en ferides simples
Col•locar sutures en ferides simples
Fer cures cutànies
Fer un primer tractament de cremades, segons l’origen de l’agent agressor
Conèixer la tècnica de la punció pleural, abdominal i lumbar
Fer un primer tractament d’una hemorràgia externa
| | A15 |
Col•locar una via intravenosa
Col•locar una sonda nasogàstrica
Col•locar una sonda vesical
Administrar injectables intramusculars
Administrar injectables subcutanis
Administrar injectables intravenosos
Administrar injectables intradèrmics
| | A17 |
Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
| | A24 |
Conèixer les indicacions de la cirurgia en malalties cròniques i agudes
Conèixer els riscos tromboembòlics, els riscos en pacients descoagulats, prevenció i tractament d’infecció, riscos d’hemorràgia i isquèmia i síndrome compartimental
Conèixer la utilització de l’instrumental quirúrgic bàsic
| | A25 |
Conèixer la valoració preoperatòria
Conèixer les indicacions i riscos de l’anestèsia local, raquídia i general
| | A30 |
Valorar les indicacions terapèutiques i les vies d’administració de la nutrició artificial enteral, parenteral i pediàtrica
| | A31 |
Reconèixer i orientar la terapèutica d'un pacient amb cremades
Reconèixer i orientar la terapèutica de la retenció aguda d’orina, distensió vesical
Reconèixer i orientar la terapèutica de la distensió gàstrica aguda
| | A36 |
Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç
| | A42 |
Conèixer les bases teòriques i l’aplicació dels diversos mètodes d’exploració funcional del sistemes i dels aparells.
| | A45 |
Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia
| | A46 |
Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits
| | A47 |
Tenir coneixement de les diverses modalitats de tractament en cirurgia
Tenir coneixement de la resposta de l’organisme a l’agressió
Conèixer les bases de la cicatrització i tractament de les ferides.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
| | B2 |
Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat)
Utilitzar un vocabulari entenedor
| | B4 |
Adaptar el llenguatge i el missatge segons les circumstàncies
Saber estructurar i esquematitzar el missatge
Saber utilitzar exemples pràctics que facilitin la realització de procediments
| | B9 |
Establir confiança entre el metge i el pacient, respectant-lo i adoptant una postura empàtica i holística
Avaluar i preservar l’autonomia del pacient i mantenir-ne la participació en totes les decisions que l’afectin
Respectar les institucions professionals i els serveis sanitaris
| | B10 |
Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories
Conèixer i saber utilitzar una metodologia correcta per a la resolució de conflictes ètics
Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat
Acceptar els drets del malalt
| | B16 |
Recollir i interpretar tota la informació obtinguda per l’anamnesi, l’exploració física i les exploracions complementàries
Valorar la rellevància de cada símptoma i signe en la malaltia actual
Conjuntar tots els signes i símptomes en una o en diverses síndromes i confeccionar un diagnòstic diferencial raonat i en funció del pacient atès
Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència
| | B22 |
Ser conscient del paper de la professió mèdica en la societat i com a agent de canvi
| | B26 |
Ser conscient de la utilitat de treballar conjuntament amb altres professionals sanitaris en la prevenció, el diagnòstic i el tractament del pacient, desenvolupant el treball en equip.
| | B27 |
Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític
| | B31 |
Mantenir un alt nivell de motivació malgrat les dificultats.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C5 |
Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
1 Cirurgia
2 Fonaments de Tècnica quirúrgica.
3 Resposta Biològica a l’agressió quirúrgica i traumàtica
4 Biologia de la reparació tissular de les ferides quirúrgiques i traumàtiques.
5 Cirurgia dels traumatismes accidentals i quirúrgics. Ferides i la seva classificació.
6 Tractament general de les ferides. Cura de la ferida operatòria i traumàtica.
7 Traumatismes per agents físics
8 Hemostàsia i Hemorràgia en Cirurgia. Transfusió de sang i derivats. Autotransfusió.
9 Preparació i valoració del pacient quirúrgic. Valoració risc quirúrgic. Valoració preoperatòria. Semiologia quirúrgica.
10 Complicacions postoperatòries. Tractament crític i cures intensives quirúrgiques.
11 Nutrició en cirurgia. Control del medi intern. Trastorns hidro-electrolítics en el pacient quirúrgic. Valoració Nutricional.
12 Suport nutricional del pacient quirúrgic. Nutrició enteral. Nutrició parenteral.
13 Cirurgia dels Trasplantaments d’ òrgans i teixits. Bases d’ Immunologia quirúrgica.
14 Bases moleculars i clíniques de la cirurgia oncològica.
15 Gestió quirúrgica. Estructura, funció i organització hospitalària. El servei quirúrgic. Especialitats quirúrgiques. Investigació en cirurgia. Models experimentals i clínics.
|
- Evolució històrica i conceptes.
- Maniobres i gestos quirúrgics. Cirurgia endoscòpica i Mínimament Invasiva. Microcirurgia. Tecnologia emergent en cirurgia: Informàtica, electromedicina i robòtica.
- Fisiopatologia de les situacions crítiques de la homeòstasi quirúrgica.
- Principals incisions. Patologia de la cicatriu.
-Traumatismes mecànics. Concepte de politraumàtic. El rol de la cirurgia en les grans catàstrofes.
- Cremades tèrmiques. Lesions pel fred, electricitat, efectes explosius, radiacions ionitzants i ingenis termonuclears.
|
SEMINARIS. HOSPITAL UNIVERSITARI SANT JOAN. 2 grups
1 Instrumental quirúrgic bàsic.
2 Bases d’anestesia, reanimació i clínica del dolor:
3 Propedèutica i Fisiopatologia quirúrgica: Casos Clínics
LABORATORI D’HABILITATS QUIRÚRGIQUES. Unitat Docent Reus
4 GRUPS
1- Taller d´anusat quirúrgic i sutures.
2- Entorn i àmbit quirúrgic. Rentat i vestit quirúrgic.
3- Taller de material quirúrgic i noves tecnologies.
INTRODUCCIÓ A LA CIRURGIA / PRÀCTIQUES HOSPITALÀRIES QUIRÚRGIQUES. HUS Joan.
DIA HORARI
Grup 1 3 dies 8-12 h.
Grup 2 3 dies 8-12 h.
Grup 3 3 dies 8-12 h.
Grup 4 3 dies 8-12 h.
Grup 5 3 dies 8-12 h.
Grup 6 3 dies 8-12 h.
Grup 7 3 dies 8-12 h.
Grup 8 3 dies 8-12 h.
Grup 9 3 dies 8-12 h.
Grup 10 3 dies 8-12 h.
Lloc: Bloc Quirúrgic de l’Hospital Universitari de Sant Joan.
Planta -1
|
Material de sutura. Materials biològics i protèsics. Apòsits i embenats
Vies i accessos vasculars. Sondatges.
Tractament de les ferides. Simulació quirúrgica. Microcirurgia.
Intervencions quirúrgiques a àrea quirúrgica.
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
2 |
3 |
Sessió Magistral |
|
15 |
15 |
30 |
Pràctiques clíniques |
|
16 |
3 |
19 |
Simulació |
|
16 |
0 |
16 |
Seminaris |
|
3 |
0 |
3 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
2 |
0 |
2 |
Proves de desenvolupament |
|
2 |
0 |
2 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
1a classe magistral |
Sessió Magistral |
Classes teòriques |
Pràctiques clíniques |
Quiròfan matins 3 dies |
Simulació |
Laboratori d'habilitats quirúrgiques de la Facultat de Medicina. 3 sessions pels matins. |
Seminaris |
Seminaris de temes relacionats amb l'anestèssia i reanimació, apòsits, embenats, material protèssic i casos clínics |
Atenció personalitzada |
Segons necessitats de l’alumne. Despatxos de la Unitat de Cirurgia. Facultat de Medicina. Matins |
Descripció |
Segons necessitats de l’alumne. Despatxos de la Unitat de Cirurgia. Facultat de Medicina. Matins |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Activitats Introductòries |
|
Formen part de la primera classe magistral. La classe magistral està dins del 70% de la nota total. |
70% |
Sessió Magistral |
|
Es té en compte l'assistència a classe. |
--- |
Seminaris |
|
Preguntes a l'examen tipus test |
70% |
Atenció personalitzada |
|
segons necessitats de l'alumne |
0% |
Proves objectives de tipus test |
|
examen |
70% |
Proves de desenvolupament |
|
Laboratori d'habilitats. treball personal. Pràctiques clíniques |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Examen tipus test... 70% Desenvolupament de les pràctiques realitzades i el seu seguiment amb treball personal... 30% L'assistència a laboratori d'habilitats és obligatòria |
Bàsica |
, , ,
J. E. Neiderhuber., Fundamentals of Surgery. , Mc Graw-Hill. , 1995
Norton et al. , Essential practice of surgery. , Springer. , 2002
Jaime Arial et al , Propedeutica quirúrgica., Tebar , 2004
Pedro Gago et al, Guía de prácticas clínicas en cirugía. , MAnuales y textos universitarios, 2003
Del Castillo D, Sabench F, Hernández M, Sánchez Marín A, Blanco S. , Instrumentación, preparación del quirófano y manejo perioperatorio en la cirugía bariátrica laparoscópica., Guía clínica: Guías clínicas de la asociación española de cirujanos Nº 2: Cirugía endoscópica. ISBN?, Diciembre 2010.
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
MALALTIES DE L'APARELL DIGESTIU/14204122 | MALALTIES DE L'APARELL CIRCULATORI/14204120 | MALALTIES DE L'APARELL RESPIRATORI/14204121 | TÈCNIQUES QUIRÚRGIQUES/14204219 |
|
Assignatures que es recomana cursar simultàniament |
PATOLOGIA GENERAL/14204114 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
ANATOMIA QUIRÚRGICA/14204210 |
|
|
Altres comentaris |
RECOMANACIONS PER LA REALITZACIÓ DEL TREBALL SOBRE LA DESCRIPCIÓ D’ UNA INTERVENCIÓ QUIRÚRGICA
1. Orientació Diagnòstica
2. Indicació quirúrgica
3. Tipus anestesia
4. Posició pacient
5. Equip quirúrgic
6. Instrumental i material quirúrgic basic
7. Opcions tècniques, si escau
8. Incisió i disseccions dels plans anatòmics, si escau
9. Tipus de hemostàsia
10. Estratègia quirúrgica
11. Maniobres quirúrgiques bàsiques
12. Tancada plans i cavitats anatòmiques
13. Col•locació de sondes, drenatges etc.
14. Reversió de l’anestèsia
15. opinió personal
RECORDEU QUE ELS TREBALS HAN DE SER INDIVIDUALS.
Qualsevol dubte us podeu dirigir a nosaltres.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|