Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A4 |
Fer una orientació diagnòstica |
| A5 |
Establiment d’un pla d’actuació |
| A6 |
Registre de les troballes |
| A11 |
Laboratori |
| A12 |
Radiologia |
| A17 |
Principis generals de la investigació del pacient |
| A18 |
Proves de diagnòstic del laboratori |
| A19 |
Diagnòstic per la imatge |
| A21 |
Principis generals |
| A36 |
Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc |
| A45 |
Les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme |
| A46 |
Les causes de la malaltia i formes d’emmalaltir |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat) |
| B3 |
Comunicació amb els companys i treball en equip |
| B4 |
Comunicació com a educador |
| B6 |
Habilitats informàtiques i accés a base de dades |
| B7 |
Metodologia científica i de recerca |
| B8 |
Aprenentatge de la metodologia estadística i la seva aplicació |
| B15 |
Contribució al progrés de la medicina |
| B16 |
Raonament clínic |
| B18 |
Judici crític i capacitat de fer front a la incertitud i l’error en la presa de decisions |
| B23 |
El metge com a investigador |
| B24 |
El metge com a docent |
| B26 |
El metge com a membre d’un equip multidisciplinar |
| B28 |
Aprenentatge autònom |
| B31 |
Motivació |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A4 |
Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
| | A5 |
Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
| | A6 |
Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
Elaborar un informe clínic
| | A11 |
Fer una punció venosa
Interpretar el resultats
Determinar glucèmies capil•lars
Efectuar una tira bàsica d’orina
Interpretar els resultats dels exàmens analítics bàsics de sang, orina i líquids pleural, cefaloraquidi, ascític i articular
Detectar sang oculta a la femta
Fer un test d’embaràs
| | A12 |
Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet)
Interpretar l' anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia
| | A17 |
Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
Valorar el risc i el benefici de cada exploració
Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves
Conèixer el cost de l’exploració
Informar detalladament al pacient de les exploracions que es realitzaran
Obtenir el consentiment
| | A18 |
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes
Conèixer els procediments requerits per obtenir el material necessari per a la investigació
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
| | A19 |
Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
Conèixer les indicacions, contraindicacions i riscs de les exploracions
Seleccionar les proves i els procediments diagnòstics o terapèutics adients en cada cas
Donar prioritat a les diverses tècniques de diagnòstic en relació amb la sospita clínica
Saber interpretar les diferents proves
| | A21 |
Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari
Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans
Supervisar el compliment d’instruccions, tant en els aspectes de seguiment de pautes farmacològiques com de procediments exploratoris o de canvis en hàbits de salut
| | A36 |
Conèixer els problemes de salut pública prioritaris en la comunitat
Conèixer els components de l’educació sanitària
Utilitzar adequadament el consell mèdic
Reconèixer els factors psicològics, físics o conductuals presents en el desencadenament i el manteniment d’una malaltia, tal com el tabaquisme, drogodependències, sedentarisme, falta de protecció solar, alteracions alimentaries, ...
Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç
Conèixer la validesa i el significat del diversos procediments utilitzats en el diagnòstic precoç de les malalties específiques
| | A45 |
Conèixer les alteracions de l’estructura macroscòpica i microscòpica dels diversos òrgans i la relació amb la seva funció
Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia
Conèixer les causes de les malalties més freqüents i prevalents del nostre entorn
| | A46 |
Conèixer les causes externes de la malaltia: microbiologia
Conèixer les causes externes de la malaltia: toxicologia
Conèixer les causes externes de la malaltia: ocupacional
Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits
Identificar processos biològics específics de la dona
Conèixer els signes i símptomes de les principals malalties fins al final del creixemnt i desenvolupament
Identificar els fonaments dels transtorns psíquics
Conèixer la historia natural i com i quan intervenir en el seu pronòstic
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
| | B3 |
Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars
Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues
| | B4 |
Adaptar el llenguatge i el missatge segons les circumstàncies
Saber estructurar i esquematitzar el missatge
Saber utilitzar exemples pràctics que facilitin la realització de procediments
Participar en un programa formatiu utilitzant les bases teòriques de l’aprenentatge i la docència
Conèixer els processos de formació i capacitació professional propis dels diferents nivells de competència
| | B6 |
Valorar la informació i el seu ús
Manejar, a nivell d’usuari, els diferents paquets informàtics i estadístics
Accedir al món del coneixement biomèdic utilitzant els referent de prestigi reconegut
Utilitzar diferents sistemes per accedir a bases de dades informatitzades per aplicar-les periòdicament
| | B7 |
Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
Conèixer la relació entre recerca bàsica i recerca clínica
Conèixer la necessitat de la col•laboració entre les dues recerques en equips multidisciplinaris
Conèixer la metodologia científica
Conèixer els procediments bàsics d’un laboratori de recerca
Conèixer com desenvolupar un projecte de recerca
Conèixer les bases per a la bioestadística i la seva aplicació en la valoració dels resultats dels projectes de recerca
Conèixer la construcció d’una base de dades i de la seva explotació amb els paquets estadístics més habituals
Conèixer com fer un anàlisi crítica de la significació estadística i a reconèixer la seva relació amb la significació clínica
Conèixer com redactar un model d’article científic.
| | B8 |
Aplicar l’estadística en la investigació clínica
Descriure els caràcters quantitatius i qualitatius
Dissenyar estudis, establir la mida de la mostra i criteris d’inclusió i d’exclusió, comparar mitjanes, fer proves de significació, lleis de probabilitat, corbes de supervivència, relació entre variables quantitatives i qualitatives, mesures de risc, models de regressió, mesura dels canvis, proves diagnòstiques
Fer metaanàlisis
Conèixer i utilitzar paquets estadístics mitjançant programes informàtics
Conèixer la limitació de les proves estadístiques
Reconèixer la qualitat de la informació clínica: diferència entre significativament estadístic i clínicament relevant
| | B15 |
Ser conscient del progrés que ha experimentat i experimenta la medi
Ser conscient de la obligació del metge a contribuir en aquest progrés
Ser conscient del paper del metge en la confecció de guies clíniques i ètiques
| | B16 |
Recollir i interpretar tota la informació obtinguda per l’anamnesi, l’exploració física i les exploracions complementàries
Valorar la rellevància de cada símptoma i signe en la malaltia actual
Conèixer les limitacions de les exploracions complementàries i la interpretació quan el resultat obtingut no s’adiu amb les dades clíniques
Conjuntar tots els signes i símptomes en una o en diverses síndromes i confeccionar un diagnòstic diferencial raonat i en funció del pacient atès
Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència
Reconèixer les limitacions pròpies (desconeixement, falta d’experiència) per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
| | B18 |
Reconèixer un cert grau d’incertesa en qualsevol acte mèdic i, per tant, susceptible de ser millorat o modificat
Reconèixer i acceptar que el coneixement científic és canviant
Reconèixer i acceptar les pròpies limitacions
Fer front a la incertesa mitjançant la utilització de les fonts de coneixement a l’abast, l’ajut dels companys, la iniciativa pròpia i la capacitat de decisió
Escoltar i analitzar les opinions dels pacients i familiars
Admetre opinions d’altres col•legues, contràries a l’opinió pròpia
Ser receptiu als canvis en la presa de decisions
Assumir els errors en la presa de decisions, quan aquests es produeixen després d’un raonament clínic adequat i d’haver analitzat tota la informació a l’abast
| | B23 |
Ser conscient de la necessitat de comunicar a la comunitat científica els resultat de la seva experiència professional
Ser conscient de la importància de la investigació com un factor per a la progressió professional
Ser conscient de les oportunitats existents per col•laborar en la recerca en el període de pregrau
| | B24 |
Ser conscient de la necessitat de ser docent i d’ensenyar a altres al mateix temps que es fa assistència
Ser conscient de la necessitat de formar-se contínuament al llarg de la seva vida professional
Ser conscient de la responsabilitat com a educador de la societat
| | B26 |
Ser conscient de la utilitat de treballar conjuntament amb altres professionals sanitaris en la prevenció, el diagnòstic i el tractament del pacient, desenvolupant el treball en equip.
| | B28 |
Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
| | B31 |
Mantenir un alt nivell de motivació malgrat les dificultats.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
|
Tema |
Subtema |
Seminaris (2 hores): 9
Estudi de quatre casos clínics de patologia variada, dels quals l’estudiant rebrà informació clínica i de laboratori amb la qual tindrà que fer unes primeres suposicions diagnòstiques (via Moodle), en grups de pràctiques.
Posteriorment es presentaran els estudis d’imatge i d’anatomia patològica amb els quals l’estudiant desenvoluparà un diagnòstic diferencial el més acurat possible i que haurà de remetre per a la seva avaluació (també via moodle).
- Patologia pulmonar tumoral i no tumoral
- Patologia renal tumoral
- Patologia cerebral
Pràctiques (3 hores): 6 |
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Seminaris |
|
18 |
9 |
27 |
Pràctiques clíniques |
|
18 |
9 |
27 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
2 |
4 |
|
Proves mixtes |
A4 | A5 | A6 | A11 | A12 | A17 | A18 | A19 | A21 | A36 | A45 | A46 | B1 | B3 | B4 | B6 | B7 | B8 | B15 | B16 | B18 | B23 | B24 | B26 | B28 | B31 | C3 | |
2 |
4 |
6 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Planificació de l'assignatura
Recursos bibliogràfics |
Seminaris |
Aprofundiment en temes d'especial dedicació, en tot allò que refereix al diagnòstic clínic, fonamentalment en la utilització de la imatge i canvis morfològics de les malalties. I utilització dels recursos científics pel desenvolupament del diagnòstic diferencial i la utilització del llenguatge verbal i no verbal com a eines de comunicació. |
Pràctiques clíniques |
Tractament de dades clíniques i biològiques, avaluació d'imatges obtingudes pels diferents mètodes, i observació macro i microscòpica i, si s'escau, de patologia molecular, en els diferents casos estudiats. |
Atenció personalitzada |
Consulta dels alumnes en temes relacionats amb l'assignatura. |
Descripció |
Al Servei d'Anatomia Patològica de l'Hospital Joan XXIII pels matins.
Per correu electrònic: juanjose.sirvent@urv.cat
A les Unitats, prèvia petició d'hora al telèfon 977295803 |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Seminaris |
|
Els seminaris i les pràctiques clíniques s'evaluen mitjançant les proves mixtes. |
|
Pràctiques clíniques |
|
Els seminaris i les pràctiques clíniques s'evaluen mitjançant les proves mixtes. |
|
Proves mixtes |
A4 | A5 | A6 | A11 | A12 | A17 | A18 | A19 | A21 | A36 | A45 | A46 | B1 | B3 | B4 | B6 | B7 | B8 | B15 | B16 | B18 | B23 | B24 | B26 | B28 | B31 | C3 |
|
Primera avaluació:
- Diagnòstic diferencial
Segona avaluació:
- Diagnòstic diferencial (amb proves d'imatge i anatomia patològica)
Tercera avaluació:
- Exposició oral |
25%
50%
25% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
Kumar, Abbas, Fausto i Aster, Robbins i Cotran. Patología estructural y funcional, 8a edició, 2010
Kumar, Abbas i Aster, Robbins. Patologia Humana, 9a edició, 2013
Harrison, Harrison's Principles of Internal Medicine, 18a edició, 2011
Goldman, Goldman's Cecil Medicine, 24a edició, 2011
e-revistes, Recursos electrònics URV, ,
|
|
Complementària |
|
|
Assignatures que en continuen el temari |
BASES DE COMUNICACIÓ I ÈTICA/14204007 | RADIOLOGIA CLÍNICA/14204139 | CLÍNICA I/14204127 | ONCOLOGIA/14204126 | CLÍNICA II/14204132 |
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
DIAGNÒSTIC PER LA IMATGE/14204138 | ANATOMIA PATOLÒGICA GENERAL/14204145 | RADIOLOGIA CLÍNICA/14204139 | ANATOMIA PATOLÒGICA CLÍNICA/14204146 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|