DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) HABILITATS DIAGNÒSTIQUES Codi 14204148
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Obligatòria Cinquè AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
SIRVENT CALVERA, JUAN JOSÉ
CASTRO SALOMÓ, ANTONI
VIDAL MARSAL, FRANCISCO
Adreça electrònica francesc.vidal@urv.cat
annamaria.ramos@urv.cat
antoni.castro@urv.cat
raimon.ferre@urv.cat
juanjose.sirvent@urv.cat
luis.martin@urv.cat
francesc.marimon@urv.cat
joseantonio.porras@urv.cat
franciscopedro.riu@urv.cat
david.parada@urv.cat
vanesa.morente@urv.cat
0
Professors/es
VIDAL MARSAL, FRANCISCO
RAMOS GADEA, ANA MARIA
CASTRO SALOMÓ, ANTONI
FERRÉ VALLÈS, RAIMON
SIRVENT CALVERA, JUAN JOSÉ
MARTÍN MUÑOZ, LUIS
MARIMON CORTES, FRANCESC
PORRAS LEDANTES, JOSE ANTONIO
RIU FERRANDO, FRANCISCO PEDRO
PARADA DOMINGUEZ, DAVID
MORENTE LAGUNA, VANESA
LARIOS SANCHEZ, MONICA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A4 Fer una orientació diagnòstica
 A5 Establiment d’un pla d’actuació
 A6 Registre de les troballes
 A11 Laboratori
 A12 Radiologia
 A17 Principis generals de la investigació del pacient
 A18 Proves de diagnòstic del laboratori
 A19 Diagnòstic per la imatge
 A21 Principis generals
 A36 Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc
 A45 Les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme
 A46 Les causes de la malaltia i formes d’emmalaltir
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat)
 B3 Comunicació amb els companys i treball en equip
 B4 Comunicació com a educador
 B6 Habilitats informàtiques i accés a base de dades
 B7 Metodologia científica i de recerca
 B8 Aprenentatge de la metodologia estadística i la seva aplicació
 B15 Contribució al progrés de la medicina
 B16 Raonament clínic
 B18 Judici crític i capacitat de fer front a la incertitud i l’error en la presa de decisions
 B23 El metge com a investigador
 B24 El metge com a docent
 B26 El metge com a membre d’un equip multidisciplinar
 B28 Aprenentatge autònom
 B31 Motivació
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C3 Gestionar la informació i el coneixement.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A4 Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
 A5 Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
 A6 Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
Elaborar un informe clínic
 A11 Fer una punció venosa
Interpretar el resultats
Determinar glucèmies capil•lars
Efectuar una tira bàsica d’orina
Interpretar els resultats dels exàmens analítics bàsics de sang, orina i líquids pleural, cefaloraquidi, ascític i articular
Detectar sang oculta a la femta
Fer un test d’embaràs
 A12 Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet)
Interpretar l' anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia
 A17 Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
Valorar el risc i el benefici de cada exploració
Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves
Conèixer el cost de l’exploració
Informar detalladament al pacient de les exploracions que es realitzaran
Obtenir el consentiment
 A18 Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes
Conèixer els procediments requerits per obtenir el material necessari per a la investigació
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
 A19 Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
Conèixer les indicacions, contraindicacions i riscs de les exploracions
Seleccionar les proves i els procediments diagnòstics o terapèutics adients en cada cas
Donar prioritat a les diverses tècniques de diagnòstic en relació amb la sospita clínica
Saber interpretar les diferents proves
 A21 Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari
Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans
Supervisar el compliment d’instruccions, tant en els aspectes de seguiment de pautes farmacològiques com de procediments exploratoris o de canvis en hàbits de salut
 A36 Conèixer els problemes de salut pública prioritaris en la comunitat
Conèixer els components de l’educació sanitària
Utilitzar adequadament el consell mèdic
Reconèixer els factors psicològics, físics o conductuals presents en el desencadenament i el manteniment d’una malaltia, tal com el tabaquisme, drogodependències, sedentarisme, falta de protecció solar, alteracions alimentaries, ...
Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç
Conèixer la validesa i el significat del diversos procediments utilitzats en el diagnòstic precoç de les malalties específiques
 A45 Conèixer les alteracions de l’estructura macroscòpica i microscòpica dels diversos òrgans i la relació amb la seva funció
Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia
Conèixer les causes de les malalties més freqüents i prevalents del nostre entorn
 A46 Conèixer les causes externes de la malaltia: microbiologia
Conèixer les causes externes de la malaltia: toxicologia
Conèixer les causes externes de la malaltia: ocupacional
Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits
Identificar processos biològics específics de la dona
Conèixer els signes i símptomes de les principals malalties fins al final del creixemnt i desenvolupament
Identificar els fonaments dels transtorns psíquics
Conèixer la historia natural i com i quan intervenir en el seu pronòstic
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
 B3 Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars
Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues
 B4 Adaptar el llenguatge i el missatge segons les circumstàncies
Saber estructurar i esquematitzar el missatge
Saber utilitzar exemples pràctics que facilitin la realització de procediments
Participar en un programa formatiu utilitzant les bases teòriques de l’aprenentatge i la docència
Conèixer els processos de formació i capacitació professional propis dels diferents nivells de competència
 B6 Valorar la informació i el seu ús
Manejar, a nivell d’usuari, els diferents paquets informàtics i estadístics
Accedir al món del coneixement biomèdic utilitzant els referent de prestigi reconegut
Utilitzar diferents sistemes per accedir a bases de dades informatitzades per aplicar-les periòdicament
 B7 Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
Conèixer la relació entre recerca bàsica i recerca clínica
Conèixer la necessitat de la col•laboració entre les dues recerques en equips multidisciplinaris
Conèixer la metodologia científica
Conèixer els procediments bàsics d’un laboratori de recerca
Conèixer com desenvolupar un projecte de recerca
Conèixer les bases per a la bioestadística i la seva aplicació en la valoració dels resultats dels projectes de recerca
Conèixer la construcció d’una base de dades i de la seva explotació amb els paquets estadístics més habituals
Conèixer com fer un anàlisi crítica de la significació estadística i a reconèixer la seva relació amb la significació clínica
Conèixer com redactar un model d’article científic.
 B8 Aplicar l’estadística en la investigació clínica
Descriure els caràcters quantitatius i qualitatius
Dissenyar estudis, establir la mida de la mostra i criteris d’inclusió i d’exclusió, comparar mitjanes, fer proves de significació, lleis de probabilitat, corbes de supervivència, relació entre variables quantitatives i qualitatives, mesures de risc, models de regressió, mesura dels canvis, proves diagnòstiques
Fer metaanàlisis
Conèixer i utilitzar paquets estadístics mitjançant programes informàtics
Conèixer la limitació de les proves estadístiques
Reconèixer la qualitat de la informació clínica: diferència entre significativament estadístic i clínicament relevant
 B15 Ser conscient del progrés que ha experimentat i experimenta la medi
Ser conscient de la obligació del metge a contribuir en aquest progrés
Ser conscient del paper del metge en la confecció de guies clíniques i ètiques
 B16 Recollir i interpretar tota la informació obtinguda per l’anamnesi, l’exploració física i les exploracions complementàries
Valorar la rellevància de cada símptoma i signe en la malaltia actual
Conèixer les limitacions de les exploracions complementàries i la interpretació quan el resultat obtingut no s’adiu amb les dades clíniques
Conjuntar tots els signes i símptomes en una o en diverses síndromes i confeccionar un diagnòstic diferencial raonat i en funció del pacient atès
Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència
Reconèixer les limitacions pròpies (desconeixement, falta d’experiència) per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
 B18 Reconèixer un cert grau d’incertesa en qualsevol acte mèdic i, per tant, susceptible de ser millorat o modificat
Reconèixer i acceptar que el coneixement científic és canviant
Reconèixer i acceptar les pròpies limitacions
Fer front a la incertesa mitjançant la utilització de les fonts de coneixement a l’abast, l’ajut dels companys, la iniciativa pròpia i la capacitat de decisió
Escoltar i analitzar les opinions dels pacients i familiars
Admetre opinions d’altres col•legues, contràries a l’opinió pròpia
Ser receptiu als canvis en la presa de decisions
Assumir els errors en la presa de decisions, quan aquests es produeixen després d’un raonament clínic adequat i d’haver analitzat tota la informació a l’abast
 B23 Ser conscient de la necessitat de comunicar a la comunitat científica els resultat de la seva experiència professional
Ser conscient de la importància de la investigació com un factor per a la progressió professional
Ser conscient de les oportunitats existents per col•laborar en la recerca en el període de pregrau
 B24 Ser conscient de la necessitat de ser docent i d’ensenyar a altres al mateix temps que es fa assistència
Ser conscient de la necessitat de formar-se contínuament al llarg de la seva vida professional
Ser conscient de la responsabilitat com a educador de la societat
 B26 Ser conscient de la utilitat de treballar conjuntament amb altres professionals sanitaris en la prevenció, el diagnòstic i el tractament del pacient, desenvolupant el treball en equip.
 B28 Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
 B31 Mantenir un alt nivell de motivació malgrat les dificultats.
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C3 Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació

Continguts
Tema Subtema
Seminaris (2 hores): 9

Estudi de quatre casos clínics de patologia variada, dels quals l’estudiant rebrà informació clínica i de laboratori amb la qual tindrà que fer unes primeres suposicions diagnòstiques (via Moodle), en grups de pràctiques.
Posteriorment es presentaran els estudis d’imatge i d’anatomia patològica amb els quals l’estudiant desenvoluparà un diagnòstic diferencial el més acurat possible i que haurà de remetre per a la seva avaluació (també via moodle).
- Patologia pulmonar tumoral i no tumoral
- Patologia renal tumoral
- Patologia cerebral

Pràctiques (3 hores): 6

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
2 2 4
Seminaris
A4
A5
A6
A11
A12
A17
A18
A19
A21
A36
A45
A46
B1
B3
B4
B6
B7
B8
B15
B16
B18
B23
B24
B26
B28
B31
C3
18 9 27
Pràctiques clíniques
A4
A5
A6
A11
A12
A17
A18
A19
A21
A36
A45
A46
B1
B3
B4
B6
B7
B8
B15
B16
B18
B23
B24
B26
B28
B31
C3
18 9 27
Atenció personalitzada
2 2 4
 
Proves mixtes
A4
A5
A6
A11
A12
A17
A18
A19
A21
A36
A45
A46
B1
B3
B4
B6
B7
B8
B15
B16
B18
B23
B24
B26
B28
B31
C3
2 4 6
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Planificació de l'assignatura
Recursos bibliogràfics
Seminaris Aprofundiment en temes d'especial dedicació, en tot allò que refereix al diagnòstic clínic, fonamentalment en la utilització de la imatge i canvis morfològics de les malalties. I utilització dels recursos científics pel desenvolupament del diagnòstic diferencial i la utilització del llenguatge verbal i no verbal com a eines de comunicació.
Pràctiques clíniques Tractament de dades clíniques i biològiques, avaluació d'imatges obtingudes pels diferents mètodes, i observació macro i microscòpica i, si s'escau, de patologia molecular, en els diferents casos estudiats.
Atenció personalitzada Consulta dels alumnes en temes relacionats amb l'assignatura.

Atenció personalitzada
Descripció
Al Servei d'Anatomia Patològica de l'Hospital Joan XXIII pels matins. Per correu electrònic: juanjose.sirvent@urv.cat A les Unitats, prèvia petició d'hora al telèfon 977295803

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Seminaris
A4
A5
A6
A11
A12
A17
A18
A19
A21
A36
A45
A46
B1
B3
B4
B6
B7
B8
B15
B16
B18
B23
B24
B26
B28
B31
C3
Els seminaris i les pràctiques clíniques s'evaluen mitjançant les proves mixtes.
Pràctiques clíniques
A4
A5
A6
A11
A12
A17
A18
A19
A21
A36
A45
A46
B1
B3
B4
B6
B7
B8
B15
B16
B18
B23
B24
B26
B28
B31
C3
Els seminaris i les pràctiques clíniques s'evaluen mitjançant les proves mixtes.
Proves mixtes
A4
A5
A6
A11
A12
A17
A18
A19
A21
A36
A45
A46
B1
B3
B4
B6
B7
B8
B15
B16
B18
B23
B24
B26
B28
B31
C3
Primera avaluació:
- Diagnòstic diferencial

Segona avaluació:
- Diagnòstic diferencial (amb proves d'imatge i anatomia patològica)

Tercera avaluació:
- Exposició oral
25%

50%



25%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria



Fonts d'informació

Bàsica Kumar, Abbas, Fausto i Aster, Robbins i Cotran. Patología estructural y funcional, 8a edició, 2010
Kumar, Abbas i Aster, Robbins. Patologia Humana, 9a edició, 2013
Harrison, Harrison's Principles of Internal Medicine, 18a edició, 2011
Goldman, Goldman's Cecil Medicine, 24a edició, 2011
e-revistes, Recursos electrònics URV, ,

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
BASES DE COMUNICACIÓ I ÈTICA/14204007
RADIOLOGIA CLÍNICA/14204139
CLÍNICA I/14204127
ONCOLOGIA/14204126
CLÍNICA II/14204132


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
DIAGNÒSTIC PER LA IMATGE/14204138
ANATOMIA PATOLÒGICA GENERAL/14204145
RADIOLOGIA CLÍNICA/14204139
ANATOMIA PATOLÒGICA CLÍNICA/14204146
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent