DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) CLÍNICA MÈDICA Codi 14204149
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
18 Obligatòria Sisè AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
CASTRO SALOMÓ, ANTONI
VIDAL MARSAL, FRANCISCO
Adreça electrònica consuelo.vilades@urv.cat
joaquim.peraire@urv.cat
cristobalmanuel.richart@urv.cat
juancarlos.quer@urv.cat
esther.sanz@urv.cat
josep.pujol@urv.cat
jordi.gonzalez@urv.cat
francesc.vidal@urv.cat
merce.camprubi@urv.cat
luis.masana@urv.cat
rafael.mares@urv.cat
josepma.olive@urv.cat
alberto.martinez@urv.cat
alfredo.bardaji@urv.cat
juanjose.vendrell@urv.cat
salvadorjose.hernandez@urv.cat
ana.megia@urv.cat
mariainmaculada.simon@urv.cat
ramon.descarrega@urv.cat
josemaria.manzanares@urv.cat
xavier.llaurado@urv.cat
nicolauantoni.ortiz@urv.cat
xavier.aguilar@urv.cat
antoni.castro@urv.cat
marialourdes.escoda@urv.cat
jordi.jara@urv.cat
jose.guma@urv.cat
raimon.ferre@urv.cat
mariapilar.amigo@urv.cat
joanlluis.borras@urv.cat
jorge.joven@urv.cat
jorge.merce@urv.cat
antoni.cartanya@urv.cat
ali.jammoul@urv.cat
mariacarmen.garcia@urv.cat
jorge.camps@urv.cat
jesusmiguel.lopez@urv.cat
sergio.veloso@urv.cat
isabel.megias@urv.cat
francesc.marimon@urv.cat
pere.gaig@urv.cat
0
silviadaniela.naf@urv.cat
luis.marcas@urv.cat
josepmaria.alegret@urv.cat
fortunato.perez@urv.cat
antonio.rabassa@urv.cat
joseantonio.porras@urv.cat
franciscojose.martinez@urv.cat
juan.pujals@urv.cat
montserrat.granados@urv.cat
montse.guardiola@urv.cat
alberto.sandiumenge@urv.cat
mercedes.prats@urv.cat
ramon.decastro@urv.cat
sandra.parra@urv.cat
annamaria.texido@urv.cat
inesmaria.cabezas@urv.cat
jaumejosepmaria.galceran@urv.cat
agustina.sirgo@urv.cat
silviaremedios.paredes@urv.cat
pedroantonio.pardo@urv.cat
kepa.amillano@urv.cat
mariareyes.aguinaco@urv.cat
enric.contreras@urv.cat
josepenric.colom@urv.cat
leonardo.deesteban@urv.cat
mariadelcarmen.boque@urv.cat
margarita.menacho@urv.cat
mariadelcarmen.abadiadebarbara@u
Professors/es
VILADES LABORDA, CONSUELO GLORIA
PERAIRE FORNER, JOSÉ JOAQUIN
RICHART JURADO, CRISTOBAL MANUEL
QUER BONIQUET, JUAN CARLOS
SANZ GIRGAS, ESTHER
PUJOL MONTCUSÍ, JOSE ANTONIO
GONZÁLEZ MENACHO, JORDI
VIDAL MARSAL, FRANCISCO
CAMPRUBÍ POTAU, MERCÈ
MASANA MARÍN, LUIS
MARÈS SEGURA, RAFAEL
OLIVÉ PLANA, JOSEP MARIA
MARTÍNEZ VEA, ALBERTO
BARDAJÍ RUIZ, ALFREDO
VENDRELL ORTEGA, JUAN JOSÉ
HERNÁNDEZ FLIX, SALVADOR JOSÉ
MEGÍA COLET, ANA
SIMÓN MUELA, MARÍA INMACULADA
DESCÀRREGA QUERALT, RAMON
MANZANARES ERRAZU, JOSÉ MARÍA
LLAURADÓ BARENYS, XAVIER
ORTÍZ CASTELLÓN, NICOLAU ANTONI
AGUILAR BARGALLÓ, XAVIER
CASTRO SALOMÓ, ANTONI
ESCODA TEIGELL, MARIA LOURDES
JARA LLUSÀ, JORDI
GUMÀ PADRÓ, JOSÉ
FERRÉ VALLÈS, RAIMON
AMIGÓ CORREIG, MARIA PILAR
BORRAS BALADA, JOAN LLUÍS
JOVEN MARIED, JORGE
MERCÉ KLEIN, JORGE
CARTANYÀ BENET, ANTONI
JAMMOUL ., ALI MOHAMAD
GARCÍA RUIZ, MARÍA CARMEN
CAMPS ANDREU, JORGE
LÓPEZ DUPLA, JESÚS MIGUEL
VELOSO ESTEBAN, SERGIO
MEGÍAS RANGIL, ISABEL CLARA
MARIMON CORTES, FRANCESC
GAIG JANÉ, PERE
IFTIMIE ., SIMONA MIHAELA
NAF CORTÉS, SILVIA DANIELA
MARCAS VILA, LUIS
ALEGRET COLOMÉ, JOSEP MARIA
PEREZ MORENO, FORTUNATO
RABASSA SOLER, ANTONIO
PORRAS LEDANTES, JOSE ANTONIO
MARTÍNEZ CEREZO, FRANCISCO JOSÉ
PUJALS DALMASES, JUAN
GRANADOS SALVADÓ, MONTSERRAT
GUARDIOLA GUIONNET, MONTSERRAT
SANDIUMENGE CAMPS, ALBERTO
MERINO RIBAS, JORDI
PRATS VALENCIA, MERCEDES
DE CASTRO ARITMENDIZ, RAMON
PARRA PÉREZ, SANDRA
TEXIDÓ BRUGUERA, ANNA MARIA
CABEZAS MONTERO, INÉS MARÍA
GALCERAN PADRÓS, JAUME JOSEP MARIA
SIRGO RODRÍGUEZ, AGUSTINA
PAREDES GONZALEZ-ALBO, SILVIA REMEDIOS
PARDO RECHE, PEDRO ANTONIO
AMILLANO PARRAGA, KEPA
AGUINACO CULEBRAS, MARIA REYES
CONTRERAS BARBETA, ENRIC
LLUTART PERI, JORDI
COLOM DE OSSÓ, JOSEP ENRIC
DE ESTEBAN JULVEZ, LEONARDO
BOQUÉ OLIVA, MARIA DEL CARMEN
MENACHO VILADOT, MARGARITA
ABADIA DE BARBARÀ MARIN, MARIA DEL CARMEN
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
 A2 Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica
 A3 Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries
 A4 Fer una orientació diagnòstica
 A5 Establiment d’un pla d’actuació
 A6 Registre de les troballes
 A7 Sistema cardiovascular
 A8 Sistema respiratori
 A11 Laboratori
 A12 Radiologia
 A15 Col·locació de vies i administració de medicació
 A17 Principis generals de la investigació del pacient
 A18 Proves de diagnòstic del laboratori
 A19 Diagnòstic per la imatge
 A20 Investigació clínica
 A21 Principis generals
 A22 Fàrmacs
 A23 Hemoderivats
 A25 Anestèsia i control del dolor
 A29 Socials
 A30 Nutrició
 A31 Cures i tractaments en situacions agudes
 A32 Cures cròniques
 A33 Cures pal•liatives
 A36 Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc
 A45 Les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme
 A46 Les causes de la malaltia i formes d’emmalaltir
 A47 Terapèutica
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat)
 B2 Comunicació amb els pacients i familiars
 B6 Habilitats informàtiques i accés a base de dades
 B9 Mostrar actituds professionals adequades
 B10 Aspectes ètics
 B14 Aspectes econòmics
 B16 Raonament clínic
 B17 Medicina basada en l’evidència (MBE)
 B18 Judici crític i capacitat de fer front a la incertitud i l’error en la presa de decisions
 B19 Creativitat i enginy
 B20 Capacitat de prioritzar
 B22 Responsabilitats dels metge
 B23 El metge com a investigador
 B24 El metge com a docent
 B25 El metge com a gestor
 B26 El metge com a membre d’un equip multidisciplinar
 B27 Capacitat d’autocrítica i d’autoavaluació
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Recollir les dades psicosocials significatives
Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat)
 A2 Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura)
Valorar el nivell de consciència
Valorar la presència de simptomatologia vegetativa
Reconèixer una pal•lidesa
Reconèixer una icterícia
Reconèixer una cianosi
Reconèixer una deshidratació
Reconèixer les lesions cutànies elementals
Detectar asimetries
Explorar i valorar si hi ha adenopaties
Explorar la tiroide
Detectar una ingurgitació jugular
Valorar les fontanel•les
Inspeccionar el tòrax i valorar l’estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l’ús de la musculatura accessòria
Palpar el tòrax i les vibracions vocals
Percudir el tòrax
Auscultar i reconèixer el murmuri vesicular
Auscultar i reconèixer uns roncs
Auscultar i reconèixer unes sibilàncies
Auscultar i reconèixer uns crepitants
Auscultar i reconèixer l’estridor inspiratori
Auscultar i reconèixer un frec pleural
Auscultar i reconèixer un buf tubari
Valorar la circulació col•lateral
Explorar i valorar adenopaties axil•lars
Detectar la presència d’acropàquia
Palpar la punta cardíaca
Reconèixer fremits (sinònim de tremolor....buscar!)
Localitzar els focus d’auscultació cardíaca
Auscultar els sorolls cardíacs normals
Reconèixer un buf sistòlic i diastòlic
Reconèixer un frec pericardíac
Prendre el pols arterial centrals i perifèrics
Valorar la perfusió perifèrica
Valorar els edemes
Reconèixer una trombosi venosa
Reconèixer una oclusió arterial
Reconèixer un xoc cardiovascular i una aturada cardíaca
Detectar i valorar una arítmia
Inspeccionar l’abdomen i detectar eventracions, tumoracions, alteracions del moviment i circulació col•lateral
Palpar i reconèixer masses i viscera-megàlies i saber fer la palpació bimanual
Auscultar el peristaltisme intestinal
Reconèixer una defensa i/o contractura abdominal
Explorar el signe de Blumberg i identificar els punts de McBurney i Murphy
Percudir l’abdomen
Fer i valorar la percussió de puny lumbar
Reconèixer un abdomen agut
Reconèixer una ascites
Reconèixer un globus vesical
Reconèixer hèrnies abdominals
Fer un tacte rectal
Explorar i valorar adenopaties supraclaviculars i inguinals
Fer una exploració mamària i adenopaties axil•lars
Fer una exploració prostàtica
Fer una exploració de penis i testicles
Explorar l’orientació i funcions superiors
Valorar el llenguatge
Explorar el camp visual
Explorar els parells cranials
Explorar un nistagme
Explorar la força i el to musculars
Identificar la presència d’asterixis
Valorar la marxa
Identificar el signe de Romberg
Explorar els reflexos osteo-tendinosos
Explorar els reflexes del nadó
Explorar la sensibilitat tàctil, dolorosa i vibratòria
Valorar alteracions del moviment
Reconèixer signes meningis
Explorar un malalt en coma
Explorar el cerebel
Reconèixer el dolor a la mobilització, els signes inflamatoris i les deformitats en les articulacions perifèriques
Fer una avaluació de les parts toves
Avaluar la postura
Explorar la mobilitat i el vessament articular
Explorar la maniobra de Lasègue
Explorar la pupil•la, les parpelles i les conjuntives
Explorar el fons de l’ull
 A3 Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
 A4 Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
 A5 Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
 A6 Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
Elaborar un informe clínic
 A7 Prendre la pressió arterial
Fer una oscil•lometria
Fer i interpretar un electrocardiograma (ECG) normal i anormal
 A8 Interpretar els trets bàsics d’una espirometria
Fer un Peak-Flow
Mesurar la saturació d’oxígen
Utilitzar l'oxigenoteràpia
Fer un repic (clapping)
Utilitzar inhaladors i aerosols
 A11 Fer una punció venosa
Interpretar el resultats
Determinar glucèmies capil•lars
Efectuar una tira bàsica d’orina
Interpretar els resultats dels exàmens analítics bàsics de sang, orina i líquids pleural, cefaloraquidi, ascític i articular
Detectar sang oculta a la femta
 A12 Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet)
Interpretar l' anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia
 A15 Col•locar una via intravenosa
Col•locar una sonda nasogàstrica
Col•locar una sonda vesical
Administrar injectables intramusculars
 A17 Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
Valorar el risc i el benefici de cada exploració
Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves
Conèixer el cost de l’exploració
Informar detalladament al pacient de les exploracions que es realitzaran
Obtenir el consentiment
 A18 Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes
Conèixer els procediments requerits per obtenir el material necessari per a la investigació
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
 A19 Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
Conèixer les indicacions, contraindicacions i riscs de les exploracions
Seleccionar les proves i els procediments diagnòstics o terapèutics adients en cada cas
Donar prioritat a les diverses tècniques de diagnòstic en relació amb la sospita clínica
Saber interpretar les diferents proves
 A20 Conèixer i saber realitzar sota supervisió puncions vasculars
Conèixer i saber realitzar sota supervisió una punció pleural, abdominal i lumbar
 A21 Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari
Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans
Supervisar el compliment d’instruccions, tant en els aspectes de seguiment de pautes farmacològiques com de procediments exploratoris o de canvis en hàbits de salut
 A22 Conèixer els principis de bona prescripció
Conèixer els diversos grups farmacològics amb les seves indicacions, dosis, vies d’administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos
 A23 Conèixer les indicacions de la transfusió de diversos hemoderivats, el procediment d’extracció, compatibilitat, riscos transfusionals i complicacions
 A25 Establir els esglaons del tractament del dolor segons l’OMS (Organització Mundial de la Salut)
 A29 Valorar les dades del nivell educatiu, cultural i socioeconòmic del pacient per adequar les pautes médiques
 A30 Indicar una dieta adequada
Indicar i seguir el compliment del tractament dietètic de la diabetis, risc cardiovascular, insuficiència renal i hepàtica, i obesitat
Seleccionar els mètodes apropiats per assegurar una nutrició adequada a les necessitats individuals del pacient
Valorar els estats de malnutrició
 A31 Conèixer i/o tractar l'insuficiència respiratòria aguda, crisi asmàtica, bronquiolitis, broncospasme, pneumotòrax a tensió, epiglotitis, broncospiració, obstrucció respiratòria per cos estrany, edema de glotis, crisi d’hiperventilació, embòlia pulmonar, aturada respiratòria. A més, cal valorar la permeabilitat de la via aèria
Conèixer i/o tractar l'infart agut de miocardi, angor, insuficiència cardíaca, edema agut de pulmó, fibril•lació ventricular, asistòlia, dissociació electromecànica, altres arítmies amb repercussió hemodinàmica. A més, cal conèixer les indicacions de la desfibril•lació, la cardioversió elèctrica i el marcapassos
Conèixer i/o tractar el xoc, segons la seva etiologia: cardiogènic, hipovolèmic, sèptic, anafilàctic o per dolor
Conèixer i/o tractar la reacció al•lèrgica
Conèixer i/o tractar la intoxicació aguda greu
Conèixer i/o tractar la crisi hipertensiva
Conèixer i/o tractar la hemorràgia externa i interna
Conèixer i/o tractar les lesions traumàtiques cranials, medul•lars, toràciques, abdominals i d’extremitats
Conèixer i/o tractar el coma metabòlic
Conèixer i/o tractar les convulsions
Conèixer i/o tractar la hipotèrmia i hipertèrmia profunda
Conèixer i/o tractar la selecció de l’accidentat segons la gravetat i priorització dels tractaments
Conèixer i/o tractar el diagnòstic d’òbit i aproximació de la seva hora
Conèixer les situacions que precisen ingrés en unitats de cures intensives
 A32 Pronosticar el tipus, l’evolució i les limitacions de les malalties cròniques
Valorar les diferents opcions terapèutiques
Prevenir les complicacions de la malaltia
Conèixer i prescriure les modalitats de tractament domiciliari, sociosanitari i d’hospital de dia
Valorar el pronòstic i planificar el tractament segons l’evolució de la malaltia
 A33 Conèixer les cures pal•liatives en règim d’ingrés o domiciliàries
Conèixer el paper dels centres sociosanitaris
Conèixer el control de les cures domiciliàries
Conèixer les estratègies per alleugerir els símptomes molestos o dolorosos del pacient terminal
 A36 Conèixer els problemes de salut pública prioritaris en la comunitat
Conèixer els components de l’educació sanitària
Utilitzar adequadament el consell mèdic
Reconèixer els factors psicològics, físics o conductuals presents en el desencadenament i el manteniment d’una malaltia, tal com el tabaquisme, drogodependències, sedentarisme, falta de protecció solar, alteracions alimentaries, ...
Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç
Conèixer la validesa i el significat del diversos procediments utilitzats en el diagnòstic precoç de les malalties específiques
 A45 Conèixer les alteracions de l’estructura macroscòpica i microscòpica dels diversos òrgans i la relació amb la seva funció
Conèixer les principals síndromes que afecten l’organisme i els diversos sistemes i aparells i, en concret: el concepte, l’etiopatogènia genera, la fisiopatologia, la semiologia
Conèixer les causes de les malalties més freqüents i prevalents del nostre entorn
 A46 Identificar i conèixer les causes de les principals patologies i el seu diagnòstic en els següents sistemes i aparells: circulatori, respiratori, nerviós, digestiu, urinari, locomotor, endocrí i metabòlic, inmunològic, sanguini i pell i òrgans dels sentits
Identificar processos biològics específics de la dona
Conèixer els signes i símptomes de les principals malalties fins al final del creixemnt i desenvolupament
Identificar els fonaments dels transtorns psíquics
Conèixer la historia natural i com i quan intervenir en el seu pronòstic
 A47 Conèixer els principals grups farmacològics
Conèixer els conceptes bàsics de farmacodinàmia i farmacocinètica d’aquests grups
Conèixer els principis generals del mecanisme d’acció dels fàrmacs, les bases de les interaccions i les reaccions adverses
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
 B2 Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat)
Utilitzar un vocabulari entenedor
Saber notificar males noticies
 B6 Valorar la informació i el seu ús
Manejar, a nivell d’usuari, els diferents paquets informàtics i estadístics
Accedir al món del coneixement biomèdic utilitzant els referent de prestigi reconegut
Utilitzar diferents sistemes per accedir a bases de dades informatitzades per aplicar-les periòdicament
 B9 Establir confiança entre el metge i el pacient, respectant-lo i adoptant una postura empàtica i holística
Avaluar i preservar l’autonomia del pacient i mantenir-ne la participació en totes les decisions que l’afectin
Respectar les institucions professionals i els serveis sanitaris
 B10 Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories
 B14 Ser conscient dels costos de l’assistència sanitària
Ser conscient de la despesa que es deriva dels actes mèdics
Ser conscient del paper que té com a administrador de recursos públics
 B16 Recollir i interpretar tota la informació obtinguda per l’anamnesi, l’exploració física i les exploracions complementàries
Valorar la rellevància de cada símptoma i signe en la malaltia actual
Conèixer les limitacions de les exploracions complementàries i la interpretació quan el resultat obtingut no s’adiu amb les dades clíniques
Conjuntar tots els signes i símptomes en una o en diverses síndromes i confeccionar un diagnòstic diferencial raonat i en funció del pacient atès
Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència
Reconèixer les limitacions pròpies (desconeixement, falta d’experiència) per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
 B17 Justificar i sustentar qualsevol actuació i decisió mèdica basant-se en la millor evidència disponible
Conèixer les fonts de l’evidència (publicacions científiques, protocols, guies de pràctica clínica, bases de dades), la manera d’aconseguir-les i com mantenir-les actualitzades
Trobar l'equilibri entre l’evidència científica i l’experiència clínica
Conèixer la metodologia científica per obtenir una medicina basada en l’evidència
Conèixer l’abast organitzatiu, formatiu, jurídic, ètic i de gestió de l’MBE
Saber els avantatges de l’aplicació de protocols consensuats segons l’MBE
 B18 Reconèixer un cert grau d’incertesa en qualsevol acte mèdic i, per tant, susceptible de ser millorat o modificat
Reconèixer i acceptar que el coneixement científic és canviant
Reconèixer i acceptar les pròpies limitacions
Fer front a la incertesa mitjançant la utilització de les fonts de coneixement a l’abast, l’ajut dels companys, la iniciativa pròpia i la capacitat de decisió
Escoltar i analitzar les opinions dels pacients i familiars
Admetre opinions d’altres col•legues, contràries a l’opinió pròpia
Ser receptiu als canvis en la presa de decisions
Assumir els errors en la presa de decisions, quan aquests es produeixen després d’un raonament clínic adequat i d’haver analitzat tota la informació a l’abast
 B19 Inculcar els avantatges de la creativitat, l’ingeni i la iniciativa en l’àmbit de la medicina
Aplicar la creativitat i l’ingeni en la utilització de la instrumentalització en els pacients i en el desenvolupament de la metodologia científica
enfortir l’autoconfiança (sempre amb esperit crític) per tal de transmetre seguretat als pacients
 B20 Conèixer perfectament la diferència entre el concepte d’important i el d’urgent
Aprendre a desenvolupar l’activitat assistencial tenint en compte la importància i la urgència, tant del procés que afecta el malalt com de tots els factors que l’envolten (personals, familiars, socials, ètics)
Saber prioritzar, compaginant la utilització de guies i protocols amb els coneixements adquirits per l’experiència i la iniciativa pròpia
Aprendre a saber utilitzar el temps propi per treure el màxim profit a qualsevol activitat (assistencial, científica)
 B22 Ser conscient del paper de la professió mèdica en la societat i com a agent de canvi
 B23 Ser conscient de la necessitat de comunicar a la comunitat científica els resultat de la seva experiència professional
Ser conscient de la importància de la investigació com un factor per a la progressió professional
Ser conscient de les oportunitats existents per col•laborar en la recerca en el període de pregrau
 B24 Ser conscient de la necessitat de ser docent i d’ensenyar a altres al mateix temps que es fa assistència
Ser conscient de la necessitat de formar-se contínuament al llarg de la seva vida professional
Ser conscient de la responsabilitat com a educador de la societat
 B25 Ser conscient de la necessitat d’aconseguir la màxima eficàcia en la seva actuació professional, amb el mínim cost econòmic i social.
 B26 Ser conscient de la utilitat de treballar conjuntament amb altres professionals sanitaris en la prevenció, el diagnòstic i el tractament del pacient, desenvolupant el treball en equip.
 B27 Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític
Actuar valorant la pròpia competència i les pròpies capacitats
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Pràctiques prerofessionals Hospitalàries en diferents especialitats mèdiques Sala d'Hospittalització
Dispensaris

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A11
A12
A15
A17
A18
A19
A20
A21
A22
A23
A25
A29
A30
A31
A32
A33
A36
A45
A46
A47
B1
B2
B6
B9
B10
B14
B16
B17
B18
B19
B20
B22
B23
B24
B25
B26
B27
300 102 402
Simulació
A1
A2
A3
A4
A5
A6
B1
B2
B9
B16
B18
15 15 30
Pràctiques a laboratoris
A15
B9
6 6 12
Atenció personalitzada
1 1 2
 
Proves pràctiques
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A11
A12
A15
A17
A18
A19
A20
A21
A22
A23
A25
A29
A30
A31
A32
A33
A36
A45
A46
A47
B1
B2
B6
B9
B10
B14
B16
B17
B18
B19
B20
B22
B23
B24
B25
B26
B27
6 6 12
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripció de l'assignatura. Assistència
Pràctiques clíniques Pràctiques preprofessionals a les sales d'hospitalització, dispensaris,... en funció de la distribució que es faci.
Integració en un equip assistencial
Simulació Activitats amb pacients estandarditzats (pacients simulats)
Pràctiques a laboratoris Activitats puntuals en laboratori d'habilitats clíniques. Especialment per entrenament en les tècniques invasives més habituals i maniobres de reanimació cardiopulmonar bàsica i avançada
Atenció personalitzada Tutoria

Atenció personalitzada
Descripció
Tutoria

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A11
A12
A15
A17
A18
A19
A20
A21
A22
A23
A25
A29
A30
A31
A32
A33
A36
A45
A46
A47
B1
B2
B6
B9
B10
B14
B16
B17
B18
B19
B20
B22
B23
B24
B25
B26
B27
De resultes de les pràctiques clíniques es realitzarà avaluació en format llistat competencial per part de tutor de pràctiques amb el que ha estat.
Proves pràctiques
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A11
A12
A15
A17
A18
A19
A20
A21
A22
A23
A25
A29
A30
A31
A32
A33
A36
A45
A46
A47
B1
B2
B6
B9
B10
B14
B16
B17
B18
B19
B20
B22
B23
B24
B25
B26
B27
La prova pàctica és una ACOE, avaluació de la competencia objectiva i estructurada en format multiestacions en la mesura que sigui possible.
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica Longo, Fauci, et al, Harrison. Principios de medicina interna, 18, Mc Grau Hill

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent