DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) CLÍNICA PEDIÀTRICA Codi 14204152
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
6 Obligatòria Sisè AN
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
ESCRIBANO SUBÍAS, JOAQUÍN
CLOSA MONASTEROLO, RICARDO
Adreça electrònica joaquin.escribano@urv.cat
adolfo.gomez@urv.cat
franciscojavier.batlle@urv.cat
albert.feliu@urv.cat
gemma.castillejo@urv.cat
josemaria.barroso@urv.cat
rosamaria.collell@urv.cat
ricardo.closa@urv.cat
natalia.ferre@urv.cat
cristina.marimon@urv.cat
mariadelmar.albujar@urv.cat
manuelandres.samper@urv.cat
ester.castellarnau@urv.cat
susana.larrosa@urv.cat
neus.rius@urv.cat
aitana.garcia@urv.cat
esther.parada@urv.cat
marta.zaragoza@urv.cat
davidregulo.medina@urv.cat
olga.calavia@urv.cat
rocio.conchello@urv.cat
Professors/es
ESCRIBANO SUBÍAS, JOAQUÍN
GÓMEZ PAPI, ADOLFO
BATLLE CARAVACA, FRANCISCO JAVIER
FELIU ROVIRA, ALBERT
CASTILLEJO DE VILLASANTE, GEMMA
BARROSO JORNET, JOSÉ MARÍA
COLLELL HERNÁNDEZ, ROSA MARIA
CLOSA MONASTEROLO, RICARDO
FERRE PALLAS, NATALIA
MARIMÓN BLANCH, CRISTINA
ALBUJAR FONT, MARIA DEL MAR
SAMPER ANQUELA, MANUEL ANDRES
CASTELLARNAU FIGUERAS, ESTER
LARROSA CAPACÉS, SUSANA
RIUS GORDILLO, NEUS
GARCÍA GONZÁLEZ, AITANA
PARADA RICART, ESTHER
ZARAGOZA JORDANA, MARTA
MEDINA SANTAMARIA, DAVID REGULO
CALAVIA GARSABALL, OLGA
CONCHELLO MONLEÓN, ROCIO
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
 A2 Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica
 A3 Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries
 A4 Fer una orientació diagnòstica
 A5 Establiment d’un pla d’actuació
 A6 Registre de les troballes
 A18 Proves de diagnòstic del laboratori
 A19 Diagnòstic per la imatge
 A36 Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc
 A38 Col•laborar amb altres professionals i institucions per tal de promocionar la salut i prevenir malalties
 A40 Desenvolupament d’estratègies de salut i screening
 A42 L’estructura i la funció de l’organisme humà en estat de salut i de cadascun del seus òrgans i aparells
 A43 El cicle de la vida
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat)
 B2 Comunicació amb els pacients i familiars
 B3 Comunicació amb els companys i treball en equip
 B10 Aspectes ètics
 B16 Raonament clínic
 B17 Medicina basada en l’evidència (MBE)
 B18 Judici crític i capacitat de fer front a la incertitud i l’error en la presa de decisions
 B22 Responsabilitats dels metge
 B27 Capacitat d’autocrítica i d’autoavaluació
 B28 Aprenentatge autònom
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
 A2 Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura)
 A3 Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
 A4 Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
 A5 Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
 A6 Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
Elaborar un informe clínic
 A18 Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes
Conèixer els procediments requerits per obtenir el material necessari per a la investigació
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
 A19 Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
Conèixer les indicacions, contraindicacions i riscs de les exploracions
Seleccionar les proves i els procediments diagnòstics o terapèutics adients en cada cas
Donar prioritat a les diverses tècniques de diagnòstic en relació amb la sospita clínica
Saber interpretar les diferents proves
 A36 Conèixer els problemes de salut pública prioritaris en la comunitat
Conèixer els components de l’educació sanitària
Utilitzar adequadament el consell mèdic
Reconèixer els factors psicològics, físics o conductuals presents en el desencadenament i el manteniment d’una malaltia, tal com el tabaquisme, drogodependències, sedentarisme, falta de protecció solar, alteracions alimentaries, ...
Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç
Conèixer la validesa i el significat del diversos procediments utilitzats en el diagnòstic precoç de les malalties específiques
 A38 Col•laborar amb professionals sanitària, educadors i responsables de l’administració pública
Integrar els components de la protecció de la salut (medi ambient i aliments) en la valoració pronòstica
Reconèixer i emprar les eines de planificació i priorització en el servei públic de salut
Conèixer les bases científiques, riscos i l’aplicabilitat de les medicines alternatives
 A40 Aplicar un protocol de despistatge de patologies d’alta prevalença sistemàticament a tots els individus en risc per edat, sexe, fenotip, ...
Desenvolupar les estratègies de control i prevenció de les malalties transmisibles
Desenvolupar les estratègies de prevenció de les malalties cróniques i degeneratives
Promocionar campanyes de prevenció de riscos tenint en compte les que ja existeixen (consum de tabac i drogues, educació sexual sanitaria i prevenció d’accidents de trànsit), i sensibilitzar la població sanitària del seu interès i benefici
Promocionar el bon ús dels medicaments
Conèixer les bases científiques i operatives de les vacunacions
Avaluar les vacunacions en situacions personals i clíniques especials
 A42 Conèixer i descriure les funcions normals dels diversos sistemes i aparells de l’organisme, en els diversos nivells d’organització (des de l’organisme intacte fins als nivells cel•lular, subcel•lular i molecular)
Conèixer els mecanismes homeostàtics i de regulació dels diversos sistemes i aparells
Conèixer les bases teòriques i l’aplicació dels diversos mètodes d’exploració funcional del sistemes i dels aparells.
 A43 Ha de conèixer con afecten en l’estructura i la funció normal els diferents estats de la vida: fetus, neonats, infants, adolescència, adults, vellesa i mort.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
 B2 Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat)
Utilitzar un vocabulari entenedor
Saber notificar males noticies
 B3 Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars
Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues
- Fer el treball previst d’acord amb els criteris de qualitat donats
 B10 Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories
Conèixer i saber utilitzar una metodologia correcta per a la resolució de conflictes ètics
Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat
Acceptar els drets del malalt
Conèixer el codi deontològic de la professió
 B16 Recollir i interpretar tota la informació obtinguda per l’anamnesi, l’exploració física i les exploracions complementàries
Valorar la rellevància de cada símptoma i signe en la malaltia actual
Conèixer les limitacions de les exploracions complementàries i la interpretació quan el resultat obtingut no s’adiu amb les dades clíniques
Conjuntar tots els signes i símptomes en una o en diverses síndromes i confeccionar un diagnòstic diferencial raonat i en funció del pacient atès
Identificar la problemàtica del pacient i saber prioritzar els problemes, segons la gravetat i la urgència
Reconèixer les limitacions pròpies (desconeixement, falta d’experiència) per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
 B17 Justificar i sustentar qualsevol actuació i decisió mèdica basant-se en la millor evidència disponible
Conèixer les fonts de l’evidència (publicacions científiques, protocols, guies de pràctica clínica, bases de dades), la manera d’aconseguir-les i com mantenir-les actualitzades
Trobar l'equilibri entre l’evidència científica i l’experiència clínica
Conèixer la metodologia científica per obtenir una medicina basada en l’evidència
Conèixer l’abast organitzatiu, formatiu, jurídic, ètic i de gestió de l’MBE
Saber els avantatges de l’aplicació de protocols consensuats segons l’MBE
 B18 Reconèixer un cert grau d’incertesa en qualsevol acte mèdic i, per tant, susceptible de ser millorat o modificat
Reconèixer i acceptar que el coneixement científic és canviant
Reconèixer i acceptar les pròpies limitacions
Fer front a la incertesa mitjançant la utilització de les fonts de coneixement a l’abast, l’ajut dels companys, la iniciativa pròpia i la capacitat de decisió
Escoltar i analitzar les opinions dels pacients i familiars
Admetre opinions d’altres col•legues, contràries a l’opinió pròpia
Ser receptiu als canvis en la presa de decisions
Assumir els errors en la presa de decisions, quan aquests es produeixen després d’un raonament clínic adequat i d’haver analitzat tota la informació a l’abast
 B22 Ser conscient del paper de la professió mèdica en la societat i com a agent de canvi
 B27 Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític
Actuar valorant la pròpia competència i les pròpies capacitats
 B28 Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Pràctiques preprofessionals en l'àmbit de la Pediatria Sala d'hospitalització pediatrica
Unitat de Nounatologia
Consultes externes de pediatria
Urgencies pediatriques

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A18
A19
A36
A38
A40
A42
A43
B1
B2
B3
B10
B16
B17
B18
B22
B27
B28
120 0 120
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A1
A3
A4
A5
A18
A19
A36
B16
B28
1 7 8
Seminaris
A2
A3
A4
A36
B16
B28
8 8 16
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Descripció de l'assignatura
Pràctiques clíniques Practiques preprofessionals integrant-se en els equips assistencials.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Anàlisi de casos clínics complexes
Seminaris Semiologia i anamnesi dels principals òrgans i sistemes
Atenció personalitzada Tutoria

Atenció personalitzada
Descripció
Tutoria

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques clíniques
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A18
A19
A36
A38
A40
A42
A43
B1
B2
B3
B10
B16
B17
B18
B22
B27
B28
llistat competencial a càrrec del tutor amb el que han estat els alumnes
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A1
A3
A4
A5
A18
A19
A36
B16
B28
avaluació de la defensa pública
Seminaris
A2
A3
A4
A36
B16
B28
assistència
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica

Cruz. Manual de Pediatria . Eds.: Cruz, Brines, Carrascosa, Crespo, Jimenez, Molina. Edición 3ª, 2013. Ed. Ergon, Madrid. ISBN: 978-84-15351-57-3

Nelson Pediatria Esenciall. Eds.: Behrman, Marcdante, Kliegman, Jenson. Edición 6ª, 2011. Ed. Elsevier Saunders, Barcelona. ISBN: 978-84-8086-826-6

Texto Ilustrado de Pediatría . Eds.: Lissauer, Clayden. Edicion 3ª, 2009 Elsevier Barcelona. ISBN: 978-84-8086-368-1

Infectologia Pediatrica. Eds.: Corretger, Cruz, Gonzalez, Moraga. Edicion 2ª, 2011. Ed. Amolca, Caracas. ISBN: 978-958-755-043-6

Guía de Práctica Clínica sobre infección del tracto urinario en población pediátrica. Ministerio de Ciencia e Innovación. 2011. ISBN: 978-84-615-4072-3

Nefrología Pediátrica. Manual práctico. Eds.: Anton, Rodriguez. 2011 Ed. Panamericana, Madrid. ISBN: 978-84-9835-302-0

Algoritmos Diagnóstico Terapéuticos en el Recién Nacido de Muy Bajo Peso. Eds.: Valls,Morcillo, Salcedo. Edición 1ª 2000, Serono.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent