DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) TÈCNIQUES DE MICROSCOPIA Codi 14204204
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
FIGUERAS SALVAT, MARIA JOSEFA
Adreça electrònica mariajose.figueras@urv.cat
kendracatalina.rodriguez@urv.cat
Professors/es
FIGUERAS SALVAT, MARIA JOSEFA
RODRÍGUEZ MOREJON, KENDRA CATALINA
Web
Descripció general i informació rellevant Objectius: Introduir l'alumnat en les tècniques de diagnòstic microscòpic per estudiar mostres biològiques clíniques. El programa teoric inclou un total de 10 temes, d'acord amb el programa: introducció històrica que descriu el desenvolupament dels tipus de microscopis, diversos temes destinats a l'estudi de cada un dels instruments i de les tècniques de preparació de les mostres. Al llarg de tot el programa es farà especial èmfasi en l'aplicació que cada una de les tècniques té en biomedicina.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A6 Registre de les troballes
 A11 Laboratori
 A18 Proves de diagnòstic del laboratori
 A20 Investigació clínica
 A36 Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc
 A41 Els coneixements bàsics
 A42 L’estructura i la funció de l’organisme humà en estat de salut i de cadascun del seus òrgans i aparells
 A45 Les alteracions de l’estructura i de la funció de l’organisme
 A46 Les causes de la malaltia i formes d’emmalaltir
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat)
 B3 Comunicació amb els companys i treball en equip
 B6 Habilitats informàtiques i accés a base de dades
 B7 Metodologia científica i de recerca
 B8 Aprenentatge de la metodologia estadística i la seva aplicació
 B15 Contribució al progrés de la medicina
 B16 Raonament clínic
 B19 Creativitat i enginy
 B23 El metge com a investigador
 B26 El metge com a membre d’un equip multidisciplinar
 B27 Capacitat d’autocrítica i d’autoavaluació
 B28 Aprenentatge autònom
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A6 Elaborar un informe clínic
 A11 Interpretar el resultats
 A18 Conèixer els procediments requerits per obtenir el material necessari per a la investigació
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
 A20 Conèixer i saber realitzar sota supervisió una biòpsia cutània
 A36 Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç
Conèixer la validesa i el significat del diversos procediments utilitzats en el diagnòstic precoç de les malalties específiques
 A41 Saber descriure la cèl•lula i identificar els diversos orgànuls cel•lulars
Saber establir les relacions entre les estructures intracel•lulars i les funcions que realitzen
Conèixer els processos de desenvolupament que condueixen a l’establiment del pla corporal de l’organisme humà i els mecanismes cel•lulars i genètics corresponents.
Conèixer l’estructura de les biomolècules per entendre les propietats determinants de la seva funció biològica en el context cel•lular i de l’organisme
Conèixer les estructures i les funcions bàsiques de les cèl•lules de l’organisme humà, amb l’aplicació dels conceptes i el llenguatge bioquímics
Aprendre a utilitzar l’enfocament bioquímic en l’estudi de les funcions cel•lulars i de l’organisme
Conèixer les bases teòriques i pràctiques de les tècniques bioquímiques aplicades a la investigació i la mesura de les funcions cel•lulars.
Conèixer les bases moleculars de la malaltia
Conèixer les bases genètiques que li permetin comprendre la fisiopatologia
Conèixer les bases de la teràpia gènica per comprendre el futur desenvolupament de la mateixa
Conèixer els elements bàsics i indispensables per utilitzar els mètodes estadístics descriptius i inferencials aplicats a les ciències biomèdiques.
 A42 Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
 A45 Conèixer les alteracions de l’estructura macroscòpica i microscòpica dels diversos òrgans i la relació amb la seva funció
 A46 Conèixer les causes externes de la malaltia: microbiologia
Conèixer les causes externes de la malaltia: toxicologia
Conèixer les causes externes de la malaltia: ocupacional
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
 B3 Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars
Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues
 B6 Valorar la informació i el seu ús
Manejar, a nivell d’usuari, els diferents paquets informàtics i estadístics
Accedir al món del coneixement biomèdic utilitzant els referent de prestigi reconegut
Utilitzar diferents sistemes per accedir a bases de dades informatitzades per aplicar-les periòdicament
 B7 Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
Conèixer la relació entre recerca bàsica i recerca clínica
Conèixer la necessitat de la col•laboració entre les dues recerques en equips multidisciplinaris
Conèixer la metodologia científica
Conèixer els procediments bàsics d’un laboratori de recerca
Conèixer com redactar un model d’article científic.
 B8 Conèixer la limitació de les proves estadístiques
 B15 Ser conscient del progrés que ha experimentat i experimenta la medi
Ser conscient de la obligació del metge a contribuir en aquest progrés
 B16 Valorar la rellevància de cada símptoma i signe en la malaltia actual
Reconèixer les limitacions pròpies (desconeixement, falta d’experiència) per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
 B19 Inculcar els avantatges de la creativitat, l’ingeni i la iniciativa en l’àmbit de la medicina
 B23 Ser conscient de la necessitat de comunicar a la comunitat científica els resultat de la seva experiència professional
Ser conscient de la importància de la investigació com un factor per a la progressió professional
Ser conscient de les oportunitats existents per col•laborar en la recerca en el període de pregrau
 B26 Ser conscient de la utilitat de treballar conjuntament amb altres professionals sanitaris en la prevenció, el diagnòstic i el tractament del pacient, desenvolupant el treball en equip.
 B27 Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític
Actuar valorant la pròpia competència i les pròpies capacitats
 B28 Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Introducció. Introducció històrica a l'estudi de les cèl•lules i teixits. Tipus cel•lulars i limitacions de les cèl•lules i teixits biològics per estudiar-los al microscopi.
2. Microscopi estereoscòpic. Descripció de les parts que el formen. Formació de la imatge. Maneig i aplicacions.
3. Microscopi òptic. Característiques dels elements mecànics i òptics. Conceptes associats: obertura numèrica, límit de resolució, profunditat de camp. Formació de la imatge. Càlcul de l'augment i formes d'expressar-lo en una imatge. El microscopi invertit i les aplicacions.
4. Tècniques de preparació de les mostres per microscòpia òptica. Tècniques de preparació de les cèl•lules i teixits per estudiar-los al microscopi òptic. Aplicacions específiques de la microscòpia òptica en medicina.
5. Bases de funcionament dels microscopis òptics especials i les aplicacions. Microscopi de contrast de fases. Microscopi de contrast interdiferencial. Microscopi de camp fosc. Microscopi de llum polaritzada. Microscopi de llum ultraviolada o fluorescència. Microscopi confocal. L'anàlisi d'imatge i les aplicacions.
6. Microscòpia electrònica. Principis del funcionament del microscopi electrònic en comparació amb el microscopi òptic. Tipus de microscopis electrònics: microscopi electrònic de transmissió i microscopi electrònic de rastreig. Comparació del funcionament.
7. Tècniques de preparació de les mostres per microscòpia electrònica. Comparació de les tècniques de preparació pel microscopi electrònic de transmissió amb les del microscopi òptic: fixació, deshidratació i inclusió. Tècniques de preparació pel microscopi electrònic de rastreig, comparació amb les tècniques de preparació per microscòpia electrònica de transmissió. Aplicacions de les tècniques de microscòpia electrònica en l'estudi de tumors.
8. Consideracions importants. Criteris per seleccionar l'instrument i la tècnica més adients per a l'estudi de les cèl•lules i els teixits biològics.
9. El microscopi electrònic com a instrument analític. Microanàlisi de raigs X, principis de funcionament. Tècniques de preparació de les mostres. Aplicacions de microanàlisi de raigs X en medicina.
10. Nous avenços en microscòpia electrònica i les aplicacions. Tècniques de baixes temperatures. Microscopi electrònic de rastreig d'emissió de camp. Microscopi electrònic de rastreig ambiental.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Pràctiques a laboratoris
A6
A18
A20
A36
B7
B15
B23
B27
B28
15 30 45
Pràctiques a laboratoris
A6
A18
A20
A36
B7
B15
B23
B27
B28
9 1.5 10.5
Presentacions / exposicions
A6
A11
B1
B3
B6
B7
B15
B19
B23
B26
B27
B28
1 5 6
Seminaris
A6
A18
A20
A36
B1
B3
B7
B15
B23
4 4 8
Atenció personalitzada
A6
A18
B7
1 1.5 2.5
 
Proves objectives de tipus test
A11
A18
A20
A41
B27
B28
2 0 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació genèrica de l' assignatura
Pràctiques a laboratoris Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula, en l'horari establert en l'agenda acadèmica. Al llarg d'aquestes sessions s'espera una participació activa dels alumnes.
Pràctiques a laboratoris Es realitzaran pràctiques en els Microscopis Òptics especials a la Facultat de Medicina i en el Microscopi Electrònic de Transmissió, Rastreig i en el Microscopi Confocal a els Serveis Científic Tècnics de la Universitat que estan situats al Campus Sescelades a Tarragona.
Pràctica 1. Utilització i maneig dels diferents tipus de microscopis òptics especials.
Pràctica 2. Introducció a la microscòpia electrònica: Microscopi Electrònic de Transmissió, Microscopi Electrònic de Rastreig i Microscopi Electrònic de Rastreig ambiental.
Pràctica 3. Preparació i observació de mostres per microscòpia confocal i microscòpia electrònica.
Presentacions / exposicions Per donar una visió pràctica de les aplicacions que tenen en biomedicina les tècniques que s'expliquen, els alumnes han de realitzar en grups de 3 una exposició de 15-20 minuts a classe (presentació de Power Point) d'un treball publicat en una revista científica en angles. Aquestes publicacions les seleccionen els alumnes amb la supervisió del professor.
Seminaris El seminaris estan destinats a que els alumnes en grups de 3 facin les presentacions dels treballs científics en Angles que han escollit. En aquetes sessions es pretén que els alumnes qüestionin a els seus companys sobre tots aquelles aspectes dels seus treballs que considerin adients, acuant el professor com moderador.
Atenció personalitzada Els professors orientaran els alumnes en la selecció de la publicació en Angles sobre la que caldrà que realitzin la presentació en grup, això es podrà fer de forma personalitzada o virtual per correu electrònic adreçat a kendracatalina.rodiguez@urv.cat

Els alumnes poden consultar els seus dubtes directament al professor o professors de l'assignatura desprès de classe o a traves de correu electrònic, però també en una entrevista personalitzada; el dia i l’hora de l'entrevista es concretarà prèviament per correu electrònic adreçat al professor implicat.



Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes poden consultar els seus dubtes directament al professor o professors de l'assignatura desprès de classe o a traves de correu electrònic, però també en una entrevista personalitzada; el dia i l’hora de l'entrevista es concretarà prèviament per correu electrònic adreçat al professor implicat. kendracatalina.rodiguez@urv.cat mariajosefigueras@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Pràctiques a laboratoris
A6
A18
A20
A36
B7
B15
B23
B27
B28
Els continguts del temari explicats a les classes magistrals s’avaluaran a traves d’un examen final, per aprovar s'ha d'obtenir una nota mínima de 5 sobre 10. 60%
Pràctiques a laboratoris
A6
A18
A20
A36
B7
B15
B23
B27
B28
L’avaluació de les pràctiques es realitza a través de
l’assistència i de l'actitud de l'alumne.
L’assistència a la pràctica de laboratori nombre 3 és obligatòria per a tots els estudiants. Els alumnes que no assisteixin tindran que respondre a una pregunta addicional en l'examen final.
10%
Presentacions / exposicions
A6
A11
B1
B3
B6
B7
B15
B19
B23
B26
B27
B28
Es valorarà tant la presentació global de la exposició realitzada per el grup (claredat en la exposició i vinculació en els continguts del programa de l’assignatura, comprensió del treball presentat, identificació de les conclusions) com el rol individual de cadascun dels integrants del mateix tenint en compte els aspectes anteriors i la capacitat individual per comunicar els coneixements adquirits. 25%
Seminaris
A6
A18
A20
A36
B1
B3
B7
B15
B23
La assistència al menys a el 80% dels seminaris es valorarà com una actitud i motivació de l'alumnat per conèixer aspectes relacionats en els treballs científics d'investigació que presentaran els seus companys. 5%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica


BARGALLÓ R. El microscopi electrònic de transmissióaplicat a la biologia. Introducció: descripció, maneig i optimització. Barcelona:Ed. Universitas 52; 1993.

BOZZOLAJJ, RUSSELL LD. Electron Microscopy. Boston:Jones & Bartlett; 1999.

GHADIALLY FN. Diagnostic ElectronMicroscopy of Tumours. Londres: Ed. Butterworths; 1985.

GRIMSTONE AV. El microscopio electrónico en biología.Barcelona: Ed. Omega; 1981.

JOHANNESSEN JV. Electronmicroscopy in human Medicine. vol. I-XI. New York: Ed. McGrawHill InternationalBook Company; 1978-1993.

MERCER EH,BIRBECK MSC. Manual de microscopíaelectrónica para biólogos. Madrid:Ed. H. Blume; 1979.

PLUTA M. Advanced lightMicroscopy. Vol I. Amsterdam: Ed. Elsevier;1988.

PLUTA M. Advanced lightMicroscopy. Vol II. Amsterdam:Ed. Elsevier;1989.

RUBBI CP. Light Microscopy. UK: Ed. Willey; 1994.

SAURET M. Microscopia. Barcelona: Ed. Universitatde Barcelona; 1984.

Material Docent penjat al Moodle i realitzat pels professors de l’assignatura: Prof. María José Figueras Salvat i Prof. Kendra CatalinaRodríguez Morejón.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent