Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B3 |
Comunicació amb els companys i treball en equip |
| B4 |
Comunicació com a educador |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B3 |
Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars
Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues
| | B4 |
Adaptar el llenguatge i el missatge segons les circumstàncies
Saber estructurar i esquematitzar el missatge
Saber utilitzar exemples pràctics que facilitin la realització de procediments
Participar en un programa formatiu utilitzant les bases teòriques de l’aprenentatge i la docència
Conèixer els processos de formació i capacitació professional propis dels diferents nivells de competència
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
|
Tema |
Subtema |
Tema 1 |
L’ULL HUMÀ COM A INSTRUMENT PER A L’OBTENCIÓ I INTERPRETACIÓ D’IMATGES
• L’ull humà com a instrument d’obtenció i interpretació d’imatges. Visió binocular/Processament humà d’imatges. Memòria Visual/Impacte dels diferents mitjans AV en la memòria. Límits de la visió humana. Tècniques per a l’obtenció d’imatges “no visibles”.
• Concepte de percepció/efectes visuals/respostes. Fenòmens il•lusoris: possibles conseqüències per a professionals de la medicina. |
Tema 2 |
VISIO HUMANA VS. VISIO ARTIFICIAL
• Visió artificial: Aplicacions en l’àmbit científic i mèdic.
• Intel•ligència artificial/Robòtica: Aplicacions en l’àmbit científic i mèdic.
• Visió humana vs. Visió artificial.
• Ull humà vs. sistema de captura/reproducció d’imatges. Aplicacions.
• Conclusió i recomanacions
|
Tema 3 |
MÈTODES OBTENCIO D’IMATGES BIOMEDIQUES
• Tipus d’imatges biomèdiques.
• Mètodes d’obtenció d’imatges: Conceptes bàsics en fotografia mèdica 35 mm i digital. Protocols d’obtenció. Vídeocàmara: Metodologia per a la realització d’un audiovisual. Càmara clara.
• Gestió d’imatges: format d’arxiu, classificació. Conceptes d’imatge original, inèdita y editada. Professionalisme i ètica en l’obtenció i ús d’imatges biomèdiques, drets d’autor, ús legal.
• Errors freqüents en l’obtenció d’imatges científiques i solucions.
• Resolució de problemes pràctics i elaboració de protocols de treball
|
Tema 4 |
IMATGE DIGITAL
• Formats i sistemes de compressió d’imatges digitals.
• Obtenció i gestió d’imatges digitals.
• Criteris de qualitat en imatges digitals.
• Aplicacions i limitacions del seu ús dins l’àmbit científic. |
Tema 5 |
PRESENT I FUTUR DE LA SOCIETAT DIGITAL EN L’ÀMBIT CIENTÍFICO-MÈDIC.
• Informació mèdica en format digital: l’historia clínica digital.
• Tecnologies telemàtiques en Medicina: telemedicina, telecirurgia, videoconferències, congressos virtuals
• Aplicacions de les noves TIC i telefonia mòbil en Medicina: lifeshirts
• Assistents computacionals pel diagnòstic diferencial.
• Gestió de l’excés d’informació digital. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
18 |
18 |
36 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
9 |
9 |
18 |
Seminaris |
|
9 |
0 |
9 |
Treballs |
|
1 |
2 |
3 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
1 |
0 |
1 |
Proves de desenvolupament |
|
1 |
0 |
1 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació genèrica de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició teòrica dels blocs temàtics a l’aula amb suport iconogràfic (imatges i esquemes) mitjançant ordinador connectat a internet i amb mitjans de projecció audiovisuals.
Projecció de videos científics guardonats en certàmens científic-mèdics.
Debat valoratiu sobre: possibles utilitats, format i metodologia de realització audiovisual i criteris d’avaluació. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Pràctica 1. Aula informàtica 2h.
CERCA i GESTIÓ D'IMATGES BIOMÈDIQUES i RECURSOS DOCENTS A INTERNET: Treball amb cerca avançada d’imatges
Pràctica 2. Aula informàtica. 3h.
OBTENCIÓ D’IMATGES AMB FOTOGRAFIA
Treball amb simulador fotogràfic / aplicació de coneixements teòrics
Pràctica 3. Aula informàtica. 2h.
OBTENCIÓ D’IMATGES AMB VIDEO
Treball amb simulador vídeo / aplicació de coneixements teòrics |
Seminaris |
Seminari 1
Sobre les tècniques existents per a l’obtenció d’imatges “no visibles”: Audiovisuals i taller (Estudi orientat, debat de qüestions i aclariment de dubtes)
Seminari 2
Sobre el processament humà d’imatges i límits de la visió humana: Audiovisuals i taller (Estudi orientat, debat de qüestions i aclariment de dubtes)
Seminari 3
Sobre fotografia i cinematografia científica: Audiovisual i taller: Lennart Nilsson (Estudi orientat, debat de qüestions i aclariment de dubtes)
Seminari 4
Sobre metodologia per a elaborar una comunicació audiovisual científica
Introducció a metodologies de treball en equip
Seminari 5
Sobre metodologia per a elaborar una comunicació audiovisual científica
Introducció a protocols de treball per a la preparació d’un pla de producció
Seminari 6
Sobre metodologia per a elaborar una comunicació audiovisual científica
Introducció a protocols de treball per a la preparació d’un guió audiovisual
Seminari 7
Presentació dels resultats del treball dels alumnes a les pràctiques. |
Treballs |
Treball opcional:
Els alumnes que ho desitgin poden fer un treball en format digital relacionat amb els continguts de la matèria i presentar-lo a la resta de companys la darrera setmana lectiva. El resultat es tindrà en compte a l’avaluació. |
Atenció personalitzada |
Per correu electrònic: mariarosa.fenoll@urv.cat
Presencial:
Dimecres i Dijous de 15:00 a 16:00 a la Unitat d’Histologia i Neurobiologia
|
Descripció |
Per correu electrònic: mariarosa.fenoll@urv.cat
Presencial:
Dimecres i Dijous de 15:00 a 16:00 a la Unitat d’Histologia i Neurobiologia |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
L'adquisició d'habilitats i comportament s’avaluarà mitjançant l’assistència, puntualitat, participació activa, resultats a nivell individual i d’equip a pràctiques i seminaris.
Per aprovar cal haver assistit i realitzat totes les activitats pràctiques.
|
30% |
Proves objectives de tipus test |
|
L'adquisició de coneixements i saber com aplicar-los s'avaluarà mitjançant una prova de 50 preguntes de resposta múltiple.
Només hi ha una sola resposta vàlida per a cada pregunta. Cada resposta errònia resta 0,3 punts. Temps de la prova 30 minuts.
Per aprovar cal obtenir un mínim de 35 respostes vàlides. |
50% |
Proves de desenvolupament |
|
L'adquisició de coneixements, habilitats de comunicació i treball en equip s'avaluarà mitjançant el resultat d'un treball de comunicació audiovisual en format digital de 3 min. realitzat en equip. Fen servir una metodologia d'avaluació a 360º. |
20% |
Altres |
|
Treball opcional: Els alumnes que ho desitgin poden fer un treball en format digital relacionat amb els continguts de la matèria i presentar-lo a la resta de companys la darrera setmana lectiva. El resultat es tindrà en compte a l'avaluació. |
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
S'avaluarà l'assistència, puntualitat, participació activa, resultats a nivell individual i d'equip a practiques i seminaris. Per aprovar cal haver realitzat totes les pràctiques. Opció a Matrícula d'Honor 5 problemes / preguntes curtes de caràcter conceptual. Temps de la prova 30 minuts. Segona conovocatòria Per aprovar la convocatòria de setembre és imprescindible presentar omplerts i millorats tots els manuals de pràctiques el dia de la prova i fer un treball. Advertència: No està permès l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves. Aquesta advertència és d'obligat compliment per part de tot l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau). |
Bàsica |
Tom Ang, Manual de Fotografia Digital, Ediciones Omega; 2003,
John Paul Vetter, Biomedical photography, Boston: Butterworth-Heinemann, cop; 1992,
Oliveri, Nora, Internet, telemática y salud (CD-ROM), Médica Panamericana; 1997,
Olga Ferrer-Roca, Telemedicina, Médica Panamericana; 2001,
Jaume Horrach, Foto & video tutor (CD-ROM), CIBAL. Multimedia 1994,
diversos, Recursos docents d’accés lliure on-line, web 2.0,
|
|
| Altres recursos | Audiovisuals científic-mèdics (VHS, S-VHS, DVD, mini DV, CD-ROM). Foto& video tutor (CD-ROM). Jaume Horrach. Palma de Mallorca. CIBAL. Multimedia,cop. 1994. Recursos docents d’accés lliure on-line. | |
Complementària |
Francis Leroy, Diccionario enciclopédico de los premios Nobel de Medicina: 100 años de premios Nobel, EDIMSA; 2002,
Ryan Watchins, 75 e-learning activities: making on-line learning interactive, Pfeiffer; 2005,
, , ,
, , ,
|
|
|
Altres comentaris |
Aquesta assignatura ha estat reconeguda amb el Premi del Consell Social de la URV a la Qualitat Docent l'any 2012.
No és imprescindible disposar de equipament fotogràfic i audiovisual propi. El Centre de Recursos per a l'aprenentatge i la recerca de la URV (CRAI) ofereix aquest material i el posa a disposició dels estudiants. A partir del curs 2013-14 es preveu disposar d'un espai CRAI a la Facultat de Medicina a Reus.
La programació hauria de ser compatible amb altres horaris per tal de facilitar la participació i interacció d'estudiants d'altres cursos. Tal i com s'ha vingut fent fins la implantació del Grau de Medicina. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|