Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A42 |
L’estructura i la funció de l’organisme humà en estat de salut i de cadascun del seus òrgans i aparells |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat) |
| B3 |
Comunicació amb els companys i treball en equip |
| B27 |
Capacitat d’autocrítica i d’autoavaluació |
| B28 |
Aprenentatge autònom |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C2 |
Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació. |
| C3 |
Gestionar la informació i el coneixement. |
| C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A42 |
Conèixer i descriure l’estructura macroscòpica i microscòpica normal dels diversos sistemes i aparells
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
| | B3 |
Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues
| | B27 |
Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític
Actuar valorant la pròpia competència i les pròpies capacitats
| | B28 |
Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C2 |
Coneix el maquinari bàsic dels ordinadors
Coneix el sistema operatiu com a gestor del maquinari i el programari com eina de treball
Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals
Utilitza programari per a comunicació on-line: eines interactives (web, moodle, blocs..), correu electrònic, fòrums, xat, vídeo-conferències, eines de treball col·laboratiu...
| | C3 |
Localitza i accedeix a la informació de manera eficaç i eficient
Avalua críticament la informació i les seves fonts i la incorpora a la pròpia base de coneixements i al seu sistema de valors
Utilitza la informació comprenent les implicacions econòmiques, legals, socials i ètiques de l’ accés a la informació i el seu ús
Reflexiona, revisa i avalua el procés de gestió de la informació
| | C4 |
Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
|
Tema |
Subtema |
Sala de dissecció |
- Característiques de la dissecció en el cadàver fresc: Mètodes de conservació. Peculiaritats tècniques de la dissecció. Higiene a la sala de dissecció
- Dors: Anatomia de superfície. Músculs superficials i profunds. Canal vertebral. Medul•la espinal
- Coll: Triangles anterior i cervicals. Extremitat superior. Anatomia de superfície. Sistema venós superficial. Regió deltoïdal. Regió axil•lar. Braç
- Regió ventral del colze: Avantbraç. Canell. Mà
- Extremitat inferior: Anatomia de superfície. Regió glútia. Regió inguinocrural. Cuixa.
- Regió poplítia: Cama. Turmell. Peu
- Cavitat toràcica: Anatomia de superfície. Paret toràcica
- Cavitat abdominal: Anatomia de superfície. Regions topogràfiques. Músculs anterolaterals de l'abdomen
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
18 |
27 |
45 |
Presentacions / exposicions |
|
9 |
4.5 |
13.5 |
Treballs |
|
9 |
4.5 |
13.5 |
Atenció personalitzada |
|
6 |
0 |
6 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Introducció en els coneixements generals del que vol dir l'assignatura.
Familiarització amb la sala de dissecció i els material necesari per poder fer les disseccions.
Informes necesaris pel bon funcionament de l'assignatura
Comportament a la sala, respecte per la vida i agraiment als donants
|
Sessió Magistral |
Durant les primeres setmanes part del temps s'utilitça per prendre contacte amb l'assignatura i en la forma de treballar.
Com esta plantejada en el seu conjunt per semblar-se a un ABP, se'ls dona dues regions per preparar, que ells no coneixen i que han de preparar pel seu compte, tant des del punt de vista de coneixement com de plantejament de la feina a realizar al llarg del quadrimestre.
MATERIAL NECESSARI:
- Bata blanca de màniga llarga amb punys només per a la sala de dissecció.
- Material bàsic de dissecció: pinces amb i sense dents, sonda acanalada, mànec bisturí, tisores rectes i/o corbes de punta roma. |
Presentacions / exposicions |
Aclariment de dubtes i/o qüestions relacionades amb les sessions magistrals o pràctiques |
Treballs |
Dissecció de peces anatòmiques |
Atenció personalitzada |
Presencials: Durant les sessions a la sala de dissecció
Virtuals:
veronica.piera@urv.cat
montserrat.jove@urv.cat |
Descripció |
Presencial: a la sala durant les sessions
Virtual
veronica.piera@urv.cat
montserrat.jove@urv.cat
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
# Actitud de l’alumne a la sala, amb els companys.
# Predisposició i interès per aprendre.
# Habilitats relacionades amb les tècniques de dissecció
# Capacitat de treball amb grup.
# Capacitat organitzativa.
# Opinió de la feina realitzada per la resta de companys del grup i de l’assignatura.
# Nivell de preparació de les sessions.
EXPOSICIÓ DEL TREBALL |
70% |
Presentacions / exposicions |
|
Exposició del treball |
15% |
Treballs |
|
Treball |
15% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
No hi ha examen final, però al llarg de tot el període, i en totes les activitats realitzades, s'avaluaran de manera contínua els aspectes llistats en l'apartat de sessions magistrals.
El treball final s'haurà d'exposar. Tant la forma com el contingut també seran avaluats tant pels professors com per la resta de companys segons normes que s'expliciten al moodle de l'assignatura
| |
Bàsica |
|
GOSLING JA. [ y col.]. Anatomía Humana. 2ª ed. Madrid: Mosby - Doyma; 1994.
JACOBS JJ. Manual de disección humana de Shearrer. 7ª ed. México: Interamericana / McGraw-Hill; 1991.
KÖPF-MAIER P. Wolf-Heidegger's Atlas de Anatomía. I. Aparato Locomotor, II. Vísceras. Madrid: Marbán Libros, S.L.; 2000.
LLUSÁ PÉREZ M, MERÍ VIVED, A, RUANO GIL, D. Manual y Atlas Fotográfico de Anatomía del Aparato Locomotor. Madrid: Medica panamericana; 2004.DRAKE
RL, VOGL W,
MITCHELL AWM. Gray Anatomía para estudiantes. 2ª ed. Madrid: Elsevier España S.A.;
2010.NETTER FH. Atlas de Anatomía
Humana.5ª ed. Barcelona: Masson; 2011.NIELSEN
M, MILLER S. Atlas de Anatomia Humana. Madrid: Editorial Médica Panamericana,
S.A.; 2012.PUTZ R, PABST R. Sobotta Atlas de
Anatomía. 3 v. 23ª ed. Madrid: Elsevier; 2012.ROHEN JW, YOKOCHI C,
LÜTJEN-DRECOLL E. Atlas de anatomía humana. Estudio fotográfico del cuerpo
humano. 7ª ed. Madrid: Elsevier Science; 2011.ROUVIERE H, DELMAS A, DELMAS V.
Anatomía Humana. Descriptiva, Topográfica y Funcional. 4 v. 12ª ed??.
Barcelona: Masson; 2012.SCHÜNKE M,
SCHUKTE E, SCHUMACHER, U. Prometheus texto y altas de Anatomia. Tomo Anatomia
General y Aparato Locomotor. Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2005.
(ISBN: 84-7903-977-9) SCHÜNKE M,
SCHUKTE E, SCHUMACHER, U. Prometheus texto y altas de Anatomia. Tomo 2 Órganos
internos. 2ª ed. Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2011SCHÜNKE M,
SCHUKTE E, SCHUMACHER, U. Prometheus texto y altas de Anatomia. Tomo 3 Cabeza,
cuello y Neuroanatomia. 2ª ed. Madrid: Editorial Médica Panamericana; 2011. |
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
Per accedir a la sala de dissecció els alumnes HAURAN DE COMPLIR RIGOROSAMENT EL PLA D'ACOLLIDA DELS ALUMNES QUE INCLOU EL MANUAL DE BIOSEGURETAT I BONES PRÀCTIQUES I QUE TROBARAN A LA PÀGINA DE L'ASSIGNATURA DEL MOODLE.
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|