Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries |
| A5 |
Establiment d’un pla d’actuació |
| A18 |
Proves de diagnòstic del laboratori |
| A23 |
Hemoderivats |
| A47 |
Terapèutica |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B2 |
Comunicació amb els pacients i familiars |
| B6 |
Habilitats informàtiques i accés a base de dades |
| B10 |
Aspectes ètics |
| B17 |
Medicina basada en l’evidència (MBE) |
| B20 |
Capacitat de prioritzar |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
| | A5 |
Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
| | A18 |
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes
Conèixer els procediments requerits per obtenir el material necessari per a la investigació
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
| | A23 |
Conèixer les indicacions de la transfusió de diversos hemoderivats, el procediment d’extracció, compatibilitat, riscos transfusionals i complicacions
| | A47 |
Conèixer els principals grups farmacològics
Conèixer els conceptes bàsics de farmacodinàmia i farmacocinètica d’aquests grups
Conèixer els principis generals del mecanisme d’acció dels fàrmacs, les bases de les interaccions i les reaccions adverses
Tenir coneixement de les diverses modalitats de tractament en cirurgia
Tenir coneixement de la resposta de l’organisme a l’agressió
Conèixer les bases de la cicatrització i tractament de les ferides.
Conèixer els fonaments físics de les tècniques emprades en les diferents terapèutiques i les seves aplicacions en cadascun dels trastorns dels diversos òrgans i sistemes.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B2 |
Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat)
Utilitzar un vocabulari entenedor
Saber notificar males noticies
| | B6 |
Valorar la informació i el seu ús
Manejar, a nivell d’usuari, els diferents paquets informàtics i estadístics
Accedir al món del coneixement biomèdic utilitzant els referent de prestigi reconegut
Utilitzar diferents sistemes per accedir a bases de dades informatitzades per aplicar-les periòdicament
| | B10 |
Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories
Conèixer i saber utilitzar una metodologia correcta per a la resolució de conflictes ètics
Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat
Acceptar els drets del malalt
Conèixer el codi deontològic de la professió
| | B17 |
Justificar i sustentar qualsevol actuació i decisió mèdica basant-se en la millor evidència disponible
Conèixer les fonts de l’evidència (publicacions científiques, protocols, guies de pràctica clínica, bases de dades), la manera d’aconseguir-les i com mantenir-les actualitzades
Trobar l'equilibri entre l’evidència científica i l’experiència clínica
Conèixer la metodologia científica per obtenir una medicina basada en l’evidència
Conèixer l’abast organitzatiu, formatiu, jurídic, ètic i de gestió de l’MBE
Saber els avantatges de l’aplicació de protocols consensuats segons l’MBE
| | B20 |
Conèixer perfectament la diferència entre el concepte d’important i el d’urgent
Aprendre a desenvolupar l’activitat assistencial tenint en compte la importància i la urgència, tant del procés que afecta el malalt com de tots els factors que l’envolten (personals, familiars, socials, ètics)
Saber prioritzar, compaginant la utilització de guies i protocols amb els coneixements adquirits per l’experiència i la iniciativa pròpia
Aprendre a saber utilitzar el temps propi per treure el màxim profit a qualsevol activitat (assistencial, científica)
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
UNITAT DOCENT 1: Immunohematologia |
1.1- Immunologia bàsica aplicada a la Medicina Transfusional
- presentació de l'assignatura
- conceptes bàsics d’antigen i anticós
- antigens presents a la membrana eritrocitària
- Grup ABO
- Sistema Rh
- Altres grups sanguinis importants
1.2- Al·loimmunització
- Conceptes bàsics d’al·loimmunització.
- Al·loimmunització per transfusió
- Al·loimmunització per gestació. La Malaltia hemolítica del fetus i del nadó
1.3- Autoimmunitat
- Concepte de tolerancia. Fonaments de les malalties autoinmunes
- Anèmia hemolítica autoinmune. Dificultats transfusionals
1.4- Sistema HLA |
UNITAT DOCENT 2: Obtenció, preparació, modificació i conservació de components sanguinis |
2.1- Donació de sang
- Criteris de selección del donant de sang
- Donació convencional
- Donació per afèresi
- Solucions de conservació
- Qualitat y donació de sang
- Aspectes legislatius de la donació de sang
2.2- Fraccionament, modificació i conservació dels components sanguinis
- Fraccionament primari de la donació de sang: hematíes, plasma i plaquetes
- Modificació dels components sanguinis: inactivació vírica, irradiació, fraccionament
- Conservació i caducitat dels components sanguinis
- Fraccionament del plasma
- Hemoderivats. Tipus i indicacions
2.3- Laboratori de seguretat transfusional
- Proves de laboratori obligatòries
- Despistatge de Malalties transmisibles. Serologia. Tècniques d’àcids nucleics
- Risc residual de transmissió de malalties infeccioses
- Estudis immunohematològics
|
UNITAT DOCENT 3: Transfusió de components sanguinis |
3.1- Introducció. Conceptes bàsics de Medicina Transfusional
- Evolució histórica de la transfusió
- Sostenibilitat, seguretat i variabilitat
3.2- Fonaments fisiopatològics de la transfusió d’hematies
- Oxigen. Transport i utilització cel•lular.
- Anèmia. Concepte. Simptomatologia. Repercussions clíniques
- Mecanismes de compensació de l’anèmia
- Hipòxia i administración d’hematies
3.3- Abans de la transfusió. Laboratori transfusional
- Aspectes normatius
- Sol·licitud de transfusió
- Consentiment informat
- Mostra pretransfusional. Característiques. Validesa
- Proves pretransfusionals. Grup ABO / Rh (D). Escrutini d’anticossos irregulars
- Proves de compatibilitat
- Actitud davant d’unes proves de compatibilitat positives
3.4- Administració de components sanguinis
- Abans de la transfusió. Constants. Equip de transfusió
- La transfusió. Recomprovació del grup ABO a capçalera. Els primers minuts
- Desprès de la transfusió
- Riscos associats a la transfusió. Riscos immunes. Riscos infecciosos. Altres riscos
- Hemovigilància
- Prevenció i tractament de les reaccions adverses a la transfusió
3.5- Indicacions de la transfusió
- Indicacions de la transfusió d’hematies
- Indicacións de la transfusió de plaquetes
- Indicacions de la transfusió de plasma
3.6 Transfusió pediátrica.
- Diferències fisiològiques entre un nadó i un adult d’importància transfusional
- Transfusió neonatal
- Les proves pre-transfusionals
3.7- Transfusió i hemorràgia aguda. Transfusió d'extrema urgència.
- Què és una hemorràgia massiva ? Què és una transfusió massiva ?
- Càlcul de l’hemorràgia
- Procediment davant d’una transfusió d’extrema urgència.
- Com actuem quan no disposem de dades de laboratori?
- Com actuem quan disposem de dades de laboratori ?
- Revisió de les guies clíniques
|
UNITAT DOCENT 4: Teràpia cel•lular i tissular |
4.1- Cèl·lules mare.
- Cèl·lules mare: definició i característiques
- Cèl·lules mare embrionàries. Cèl·lules mare de l’adult
- Cèl·lules mare totipotents, pluripotents, multipotents
- Conceptes bàsics de Medicina Regenerativa
4.2- Cèl·lules progenitores hematopoètiques
- Trasplantament de CPH.
- Fonts d’obtenció. Tècniques d’obtenció
- Tipus de trasplantament: al·logènic, autogènic i singènic
- Infusió de CPH
- Soport transfusional i TPH
4.3- Afèresis terapèutiques
- Eritroafèresis
- Leucoafèresi
- Recanvi plasmàtic
4.4- Teixits
- Teixits humans útils per a trasplantament
- Banc de Teixits
- Banc de llet materna |
Seminari 1 |
La donació de sang, un deure cívic
- Per què és necessari donar sang?
- Quin ha de ser el rols dels professionals de la salut?
- Quin missatge hem de transmetre a la societat?
|
Seminari 2 |
Alternatives a la transfusió al•logènica
- Actitud davant de la negativa d’un pacient a rebre transfusions
- Hi ha alternatives?
- Les alternatives a la transfusió tenen una bona relació risc / benefici?
|
Seminari 3 |
Trasplantament d'òrgans
- Qui pot ser donant?
- Quins òrgans es trasplanten?
- El camí de l'òrgan: del donant al receptor
|
Pràctica 1 |
-DONACIÓ: Problemes de selecció de donants |
Pràctica 2 |
-IMMUNOHEMATOLOGIA BÀSICA: Grup ABO, Rh, Escrutini d'anticossos irregulars. Resolució de problemes bàsics |
Pràctica 3 |
-TRANSFUSIÓ: Circuit transfusional. Des de la sol·licitud fins al final de la Transfusió |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
18 |
27 |
45 |
Seminaris |
|
8 |
10 |
18 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
9 |
12 |
21 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Descripció del contingut de l'assignatura.
Conceptes bàsics d'Immunohematologia
Conceptes bàsics de Medicina Transfusional |
Sessió Magistral |
Classes teòriques dels continguts que figuren en el programa de l'assignatura |
Seminaris |
Promoció de la donació. Ètica i transfusió. Alternatives a la transfusió. Transplantaments |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Es resoldran, discutiran i/o avaluaran cassos clínics relacionats a: Selecció de donants, Transfusió pediàtrica, Obtenció de cèl·lules progeniitores hematopoètiques |
Atenció personalitzada |
Tutoria |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
A l'examen final del curs es realitzarà una prova mixta que combina preguntes de desenvolupament i /o preguntes curtes, per avaluar els coneixements teòrics que s'han adquirit en les sessions magistrals de l'assignatura. |
60% |
Seminaris |
|
A l'examen final es realitzarà una prova objectiva de preguntes curtes referent als temes avaluats i tractats en els seminaris de l'assignatura |
20% |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
A l'examen final del curs es realitzarà una prova pràctica consistent en la ressolució d'un problema plantejat en la ressolució de cassos clínics revisats durant l'assignatura |
20% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
|
Bàsica |
DVORKIN MA; CARDINALI DP, IERMOLI RH, Bases Fisiológicas de la práctica Médica, Panamericana (14ª ed), 2010
POCOCK G, RICHARDS CD, Fisiológía Humana. La base de la medicina, Masson (2ºed), 2005
HILLMAN RS, AULT KA, Hematology in clinical Practice, McGraw-Hill, 2002
, Technical Manual AABB, 17th, 2011
S.R. Leal i col. , Documento Sevilla de consenso sobre alternativas a la transfusión de sangre alogénica, , 2013
DBL McClelland i col., Manual de uso óptimo de la sangre, Scottish National Blood Service, 2010
DBL MCClelland i col., Handbook of Transfusion Medicine, UK Blood Service, 2007
, Guía sobre transfusión de componentes sanguíneos y derivados plasmáticos, Sociedad Española de Transfusión Sanguínea y Terapia Celular, 2010
|
|
Complementària |
, Banc de Sang i Teixits, ,
|
http://www.bancsang.net/ca/index.html |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|