DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) MEDICINA INTENSIVA I CRÍTICA Codi 14204218
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
RICHART JURADO, CRISTOBAL MANUEL
Adreça electrònica cristobalmanuel.richart@urv.cat
mariaamparo.bodi@urv.cat
alejandrohugo.rodriguez@urv.cat
alberto.sandiumenge@urv.cat
Professors/es
RICHART JURADO, CRISTOBAL MANUEL
BODI SAERA, MARIA AMPARO
RODRÍGUEZ OVIEDO, ALEJANDRO HUGO
SANDIUMENGE CAMPS, ALBERTO
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
 A2 Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica
 A4 Fer una orientació diagnòstica
 A5 Establiment d’un pla d’actuació
 A8 Sistema respiratori
 A11 Laboratori
 A12 Radiologia
 A17 Principis generals de la investigació del pacient
 A21 Principis generals
 A23 Hemoderivats
 A31 Cures i tractaments en situacions agudes
Tipus B Codi Competències Transversals
 B10 Aspectes ètics
 B11 Responsabilitats legals
 B17 Medicina basada en l’evidència (MBE)
 B23 El metge com a investigador
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
 A2 Valorar el nivell de consciència
Inspeccionar el tòrax i valorar l’estructura de la caixa toràcica, la mecànica respiratòria i l’ús de la musculatura accessòria
Reconèixer un xoc cardiovascular i una aturada cardíaca
Explorar l’orientació i funcions superiors
Explorar el fons de l’ull
 A4 Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
 A5 Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
 A8 Interpretar els trets bàsics d’una espirometria
Fer un Peak-Flow
Utilitzar l'oxigenoteràpia
Fer un repic (clapping)
 A11 Interpretar el resultats
 A12 Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet)
 A17 Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions
 A21 Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari
 A23 Conèixer les indicacions de la transfusió de diversos hemoderivats, el procediment d’extracció, compatibilitat, riscos transfusionals i complicacions
 A31 Reconèixer i orientar la terapèutica d'un pacient recuperat després d’un tractament d’urgència
Conèixer i/o tractar l'insuficiència respiratòria aguda, crisi asmàtica, bronquiolitis, broncospasme, pneumotòrax a tensió, epiglotitis, broncospiració, obstrucció respiratòria per cos estrany, edema de glotis, crisi d’hiperventilació, embòlia pulmonar, aturada respiratòria. A més, cal valorar la permeabilitat de la via aèria
Conèixer i/o tractar el xoc, segons la seva etiologia: cardiogènic, hipovolèmic, sèptic, anafilàctic o per dolor
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B10 Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat
 B11 Assumir les responsabilitats legals, particularment en la mort
Assumir les responsabilitats legals, particularment en la prescripció de fàrmacs
Assumir les responsabilitats legals, particularment en els abusos físics i psíquics
Assumir les responsabilitats legals, particularment en la declaració sobre la mala praxis d’altres professionals
Assumir les responsabilitats legals, particularment en el respecte dels drets humans
 B17 Justificar i sustentar qualsevol actuació i decisió mèdica basant-se en la millor evidència disponible
Conèixer les fonts de l’evidència (publicacions científiques, protocols, guies de pràctica clínica, bases de dades), la manera d’aconseguir-les i com mantenir-les actualitzades
Trobar l'equilibri entre l’evidència científica i l’experiència clínica
Conèixer la metodologia científica per obtenir una medicina basada en l’evidència
Conèixer l’abast organitzatiu, formatiu, jurídic, ètic i de gestió de l’MBE
Saber els avantatges de l’aplicació de protocols consensuats segons l’MBE
 B23 Ser conscient de la necessitat de comunicar a la comunitat científica els resultat de la seva experiència professional
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1. Aproximació al malalt crític. Aspectes ètics
2. Vies aèrees i suport ventilatori
3. Monitorització hemodinàmica i suport circulatori en el xoc
4. Atenció inicial al politrauma greu. Traumatisme cranio-encefàlic
5. Maneig de les emergències mèdiques en les catàstrofes
6. Mort encefàlica i donació d'òrgans
7. Resposta inflamatòria sistèmica, sepsis i disfunció multiorgànica
8. Intoxicacions
9. SDRA. Tractament en UCI
10. Ús racional dels antibiòtics
Seminaris Insuficiència respiratòria greu. Oxigenoteràpia i suport ventilatori
Laboratoris d'Habilitats RCP Bàsica

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A1
A2
A4
A5
A8
A11
A12
A17
A21
A23
A31
B10
B11
B17
B23
10 15 25
Seminaris
A1
A2
A4
A5
A8
A11
A21
A23
A31
B10
B11
B17
4 1 5
Pràctiques clíniques
A1
A2
A4
A5
A8
A11
A12
A17
A21
A23
A31
B10
B11
B17
B23
24 12 36
Pràctiques a laboratoris
A1
A2
A4
A5
A8
4 1 5
Atenció personalitzada
3 0 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació i definició d'objectius
Sessió Magistral Sessions teòriques
Seminaris Sessions especifiques per grups realitzats en l'UCI
Pràctiques clíniques Pràctiques clíniques realitzades en el Servei d'UCI
Pràctiques a laboratoris RCP Bàsica realitzada per grups reduïts
Atenció personalitzada Disponibilitat amb cita prèvia de consultes sobre l'assignatura

Atenció personalitzada
Descripció
Comunicació via correu moodle.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
A2
A4
A5
A8
A11
A12
A17
A21
A23
A31
B10
B11
B17
B23
Prova tipus test de 45 preguntes y un cas pràctic 70%
Seminaris
A1
A2
A4
A5
A8
A11
A21
A23
A31
B10
B11
B17
Seminaris proposats pel professor 10%
Pràctiques clíniques
A1
A2
A4
A5
A8
A11
A12
A17
A21
A23
A31
B10
B11
B17
B23
Evaluació de pràctiques clíniques realitzades 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Fonts d'informació

Bàsica FARRERAS-ROZMAN, , ULTIMA,
HARRISON, PRINCIPLES OF INTERNAL MEDICINE, Última Edició en llengüa anglesa,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent