DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) OTOLOGIA I AUDIOLOGIA Codi 14204221
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
FOGLIA FERNÁNDEZ, MARIA GRAZIA
FIGUEROLA MASSANA, ENRIC
Adreça electrònica mariadolores.martinez@urv.cat
mariagrazia.foglia@urv.cat
josejavier.benito@urv.cat
enric.figuerola@urv.cat
franciscojavier.aviles@urv.cat
marialuisa.oliver@urv.cat
coia.romeu@urv.cat
Professors/es
MARTÍNEZ NOVOA, MARÍA DOLORES
FOGLIA FERNÁNDEZ, MARIA GRAZIA
BENITO GONZALEZ, JOSE JAVIER
FIGUEROLA MASSANA, ENRIC
ÁVILES JURADO, FRANCISCO JAVIER
OLIVER PINA, MARIA LUISA
ROMEU FIGUEROLA, COIA
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
 A2 Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica
 A3 Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries
 A4 Fer una orientació diagnòstica
 A5 Establiment d’un pla d’actuació
 A6 Registre de les troballes
 A9 Otorinolaringologia
 A12 Radiologia
 A17 Principis generals de la investigació del pacient
 A18 Proves de diagnòstic del laboratori
 A19 Diagnòstic per la imatge
 A21 Principis generals
 A22 Fàrmacs
 A23 Hemoderivats
 A24 Cirurgia
 A25 Anestèsia i control del dolor
 A26 Psicològics
 A27 Rehabilitació i fisioterapia
 A28 Radioteràpia
 A40 Desenvolupament d’estratègies de salut i screening
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat)
 B2 Comunicació amb els pacients i familiars
 B3 Comunicació amb els companys i treball en equip
 B6 Habilitats informàtiques i accés a base de dades
 B7 Metodologia científica i de recerca
 B8 Aprenentatge de la metodologia estadística i la seva aplicació
 B9 Mostrar actituds professionals adequades
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
Utilitzar una bona tècnica de comunicació
Recollir les dades psicosocials significatives
Valorar les expectatives del pacient, pares i tutors
Conduir l’entrevista per poder-ne extreure les dades clíniques rellevants
Valorar i saber interpretar els aspectes relacionats amb la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat)
 A2 Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura)
Valorar el nivell de consciència
Valorar la presència de simptomatologia vegetativa
Reconèixer una pal•lidesa
Reconèixer una icterícia
Reconèixer una cianosi
Reconèixer una deshidratació
Reconèixer les lesions cutànies elementals
Detectar asimetries
Explorar i valorar si hi ha adenopaties
Explorar la tiroide
Detectar una ingurgitació jugular
Valorar les fontanel•les
Explorar l’orientació i funcions superiors
Valorar el llenguatge
Explorar el camp visual
Explorar els parells cranials
Explorar un nistagme
Explorar la força i el to musculars
Identificar la presència d’asterixis
Valorar la marxa
Identificar el signe de Romberg
Explorar els reflexos osteo-tendinosos
Explorar els reflexes del nadó
Explorar la sensibilitat tàctil, dolorosa i vibratòria
Valorar alteracions del moviment
Reconèixer signes meningis
Explorar un malalt en coma
Explorar el cerebel
Valorar el desenvolupament psicomotor de nen
Fer una exploració otoscòpica
Fer una exploració acumètrica
Saber explorar els sins paranasals
Explorar la cavitat bucal i l’orofaringe
 A3 Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
Reconèixer la normalitat o l’anormalitat de les troballes de l’exploració física i les proves complementàries, ordenar-les i interpretar-les
Definir els simptomes i signes guia
 A4 Analitzar tota la informació disponible
Definir sindròmicament al pacient i prioritzar les opcions diagnòstiques
 A5 Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
 A6 Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
Elaborar un informe clínic
 A9 Utilitzar el mirall frontal simple i el mirall de Clar
Fer una otoscòpia
Fer una laringoscòpia
Fer un tapament anterior d’una epistaxi
Fer un pneumotapament d’una epistaxi posterior
Extreure cossos estranys de la laringe
Extreure cossos estranys de la gola, les fosses nasals i les orelles
 A12 Interpretar la radiologia simple (tòrax, abdomen i esquelet)
Interpretar l' anatomia bàsica de la tomografia axial computada (TAC), ressonància magnètica (RM) i ecografia
 A17 Establir una metòdica raonada i ordenada d’exploracions complementàries, segons el procés de base i el diagnòstic diferencial establert
Valorar el risc i el benefici de cada exploració
Conèixer el rendiment diagnòstic de les diferents exploracions
Conèixer les indicacions i contraindicacions de les diferents proves
Conèixer el cost de l’exploració
Informar detalladament al pacient de les exploracions que es realitzaran
Obtenir el consentiment
 A18 Conèixer les indicacions i contraindicacions de les exploracions més comunes
Conèixer els procediments requerits per obtenir el material necessari per a la investigació
Saber interpretar els resultats de les diferents proves
 A19 Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
Conèixer les indicacions, contraindicacions i riscs de les exploracions
Seleccionar les proves i els procediments diagnòstics o terapèutics adients en cada cas
Donar prioritat a les diverses tècniques de diagnòstic en relació amb la sospita clínica
Saber interpretar les diferents proves
 A21 Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
Saber fer ús d’un tractament multidisciplinari
Reconèixer la importància de la recerca bibliogràfica pels diversos mitjans
Supervisar el compliment d’instruccions, tant en els aspectes de seguiment de pautes farmacològiques com de procediments exploratoris o de canvis en hàbits de salut
 A22 Conèixer els principis de bona prescripció
Conèixer els diversos grups farmacològics amb les seves indicacions, dosis, vies d’administració, interaccions, contraindicacions i efectes adversos
 A23 Conèixer les indicacions de la transfusió de diversos hemoderivats, el procediment d’extracció, compatibilitat, riscos transfusionals i complicacions
 A24 Conèixer les indicacions de la cirurgia en malalties cròniques i agudes
Conèixer els riscos tromboembòlics, els riscos en pacients descoagulats, prevenció i tractament d’infecció, riscos d’hemorràgia i isquèmia i síndrome compartimental
Conèixer la utilització de l’instrumental quirúrgic bàsic
 A25 Conèixer la valoració preoperatòria
Conèixer les indicacions i riscos de l’anestèsia local, raquídia i general
Valorar el tipus i grau de dolor utilitzant les diferents taules de mesura reconegudes
Reconèixer les seves causes i les seves repercussions psicològiques i físiques, i diferenciar el dolor agut del dolor crònic
Establir els esglaons del tractament del dolor segons l’OMS (Organització Mundial de la Salut)
 A26 Detectar estats emocionals associats a altres quadres clínics que comprometin la seva evolució
Conèixer les diverses tècniques de psicoteràpia
 A27 Conèixer el paper integral de la rehabilitació en la recuperació després de determinades malalties
Conèixer les indicacions de ortesi i pròtesi
Conèixer les tècniques de teràpia manual, agents físics, electroteràpia i mecanoteràpia
 A28 Conèixer les indicacions generals de la radioteràpia
Valorar la resposta al tractament, així comi les possibles reaccions i/o seqüeles secundàries a aquest tractament
 A40 Aplicar un protocol de despistatge de patologies d’alta prevalença sistemàticament a tots els individus en risc per edat, sexe, fenotip, ...
Desenvolupar les estratègies de control i prevenció de les malalties transmisibles
Desenvolupar les estratègies de prevenció de les malalties cróniques i degeneratives
Promocionar campanyes de prevenció de riscos tenint en compte les que ja existeixen (consum de tabac i drogues, educació sexual sanitaria i prevenció d’accidents de trànsit), i sensibilitzar la població sanitària del seu interès i benefici
Promocionar el bon ús dels medicaments
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
 B2 Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat)
Utilitzar un vocabulari entenedor
Saber notificar males noticies
 B3 Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars
Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues
 B6 Valorar la informació i el seu ús
Manejar, a nivell d’usuari, els diferents paquets informàtics i estadístics
Accedir al món del coneixement biomèdic utilitzant els referent de prestigi reconegut
Utilitzar diferents sistemes per accedir a bases de dades informatitzades per aplicar-les periòdicament
 B7 Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
Conèixer la relació entre recerca bàsica i recerca clínica
Conèixer la necessitat de la col•laboració entre les dues recerques en equips multidisciplinaris
Conèixer la metodologia científica
Conèixer els procediments bàsics d’un laboratori de recerca
Conèixer com desenvolupar un projecte de recerca
Conèixer les bases per a la bioestadística i la seva aplicació en la valoració dels resultats dels projectes de recerca
Conèixer la construcció d’una base de dades i de la seva explotació amb els paquets estadístics més habituals
Conèixer com fer un anàlisi crítica de la significació estadística i a reconèixer la seva relació amb la significació clínica
Conèixer com redactar un model d’article científic.
 B8 Aplicar l’estadística en la investigació clínica
Descriure els caràcters quantitatius i qualitatius
Dissenyar estudis, establir la mida de la mostra i criteris d’inclusió i d’exclusió, comparar mitjanes, fer proves de significació, lleis de probabilitat, corbes de supervivència, relació entre variables quantitatives i qualitatives, mesures de risc, models de regressió, mesura dels canvis, proves diagnòstiques
Fer metaanàlisis
Conèixer i utilitzar paquets estadístics mitjançant programes informàtics
Conèixer la limitació de les proves estadístiques
Reconèixer la qualitat de la informació clínica: diferència entre significativament estadístic i clínicament relevant
 B9 Establir confiança entre el metge i el pacient, respectant-lo i adoptant una postura empàtica i holística
Avaluar i preservar l’autonomia del pacient i mantenir-ne la participació en totes les decisions que l’afectin
Respectar les institucions professionals i els serveis sanitaris
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
1.Estudi de l´audició.

2. Audiometria tonal liminar.

3. Audiometria supraliminar.

4. Impedanciometria.

5. Otoemissions acústiques.

6. Potencials evocats auditius.

7. Hipoacúsia de trasmissió.

8. Hipoacúsia neurosensorial.

9. Tumors de l'angle pontocerebel·lós.

10. Audició, comunicació i llenguatge.

11.Equilibri, vertígen i nistagmus.

12.Patologia vestibular
1. El receptor auditiu: òrgan de Corti.
Integració del senyal auditiu en el SNC. Anatomofisiologia de l'orella en els seus tres trams.

2.Examen de la capacitat auditiva.
Proves del diapason i proves complementàries per l´anàlisi de l´orella.
Audiòmetre i audiograma.
Pèrdua auditiva.
Informe audiomètric.

3. Reclutament.
Prova SISI
Prova d´umbrals d´intensitat.

4.Timpanometria.
Reflex acústic estapedial.
Indicacions i limitacions.

5.Definició.
Classes de OAE.
Indicacions en el cribatge auditiu.

6.Definició.
Aparatatge. Indicacions. Limitacions dels potencials auditius.

7.Hipoacusia de transmissió.
Classificació i clínica. Otitis serosa
otosclerosis, colesteatoma.

8.Hipoacusia neurosensorial.
Hipoacusia brusca.
Síndrome de Menière.

9.Classificació.
Neurinoma de l'acústic.

10. Comunicació.
Tipus de desordres. Trastorns del llenguatge.

11. Anatomofisiologia de l'equilibri.
Nistagmus. Registre electronistagmogràfic.
Oculonistagmografia.

12. Via vestibular.
Topografia de les lesions.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
4 4 8
Sessió Magistral
A1
4 24 28
Sessió Magistral
A9
4 32 36
Atenció personalitzada
A5
1 2 3
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitats encaminades a prendre contacte i a recollir informació dels alumnes i presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Mitjançant classes magistrals s´ explicaran el temaris de la assignatura
Sessió Magistral Mitjançant classes magistrals s´ explicaran el temaris de la assignatura
Atenció personalitzada ES plantegen casos clinics i metodologia per reslodrel´s.

Atenció personalitzada
Descripció
Es realitzaran seminaris del temes proposats amb propostes de treballs i resolució de casos clinics.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A1
Proves objectives de tipus test .
Proves que inclouen preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. L'alumne selecciona una reposta entre un número limitat de possibilitats.
40%
Sessió Magistral
A9
Proves objectives de tipus test. Proves que inclouen preguntes tancades amb diferents alternatives de resposta. L'alumne selecciona una reposta entre un número limitat de possibilitats. 40%
Altres  

ES realitzara un examen al finalitzar el temari i es podrà presentar un treball per assolir una millor qualificació.

20%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Segona Convocatòria:Proves que inclouen preguntes obertes i/o tancades sobre un tema o aspecte concret. L'alumne ha de respondre de manera directa i oral a la formulació de la pregunta.


Fonts d'informació

Bàsica , , ,

1.Probst R, Gerhard Grevers G, Iro H. Basic Otorhinolaryngology: A Step by Step Learning Guide. Thieme. New York. 2006. 

2. Abelló P, Quer M.: Manual d’torinolaringologia. Publicacions de la UAB. Bellaterra, 1992. 

3.Mawson.Ludman.Enfermedades  del oido. ED. AC.

Complementària

Recomanacions

Assignatures que en continuen el temari
ANATOMIA QUIRÚRGICA/14204210
ANATOMIA DEL SISTEMA NERVIÓS I ÒRGANS DELS SENTITS/14204106

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
ANATOMIA DEL SISTEMA NERVIÓS I ÒRGANS DELS SENTITS/14204106
DIAGNÒSTIC PER LA IMATGE/14204138
MALALTIES DEL SISTEMA NERVIÓS/14204123

Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
ANATOMIA DEL SISTEMA NERVIÓS I ÒRGANS DELS SENTITS/14204106
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent