Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A19 |
Diagnòstic per la imatge |
| A41 |
Els coneixements bàsics |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B7 |
Metodologia científica i de recerca |
| B11 |
Responsabilitats legals |
| B22 |
Responsabilitats dels metge |
| B26 |
El metge com a membre d’un equip multidisciplinar |
| B28 |
Aprenentatge autònom |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A19 |
Conèixer les diverses tècniques que s’integren en el diagnòstic per la imatge
Conèixer les indicacions, contraindicacions i riscs de les exploracions
Seleccionar les proves i els procediments diagnòstics o terapèutics adients en cada cas
Donar prioritat a les diverses tècniques de diagnòstic en relació amb la sospita clínica
Saber interpretar les diferents proves
| | A41 |
Saber descriure la cèl•lula i identificar els diversos orgànuls cel•lulars
Saber establir les relacions entre les estructures intracel•lulars i les funcions que realitzen
Conèixer els processos de desenvolupament que condueixen a l’establiment del pla corporal de l’organisme humà i els mecanismes cel•lulars i genètics corresponents.
Conèixer els fenòmens i mecanismes físics a nivell molecular, cel•lular i orgànic e els estats de salut i malalia
Conèixer i aplicar els conceptes, mètodes i tècniques de la biofísica en l’estudi de les funciones de l’organisme humà.
Conèixer les bases físiques de les tècniques de diagnosi i teràpia
Conèixer l’estructura de les biomolècules per entendre les propietats determinants de la seva funció biològica en el context cel•lular i de l’organisme
Conèixer les estructures i les funcions bàsiques de les cèl•lules de l’organisme humà, amb l’aplicació dels conceptes i el llenguatge bioquímics
Aprendre a utilitzar l’enfocament bioquímic en l’estudi de les funcions cel•lulars i de l’organisme
Conèixer les bases teòriques i pràctiques de les tècniques bioquímiques aplicades a la investigació i la mesura de les funcions cel•lulars.
Conèixer les bases moleculars de la malaltia
Conèixer les bases genètiques que li permetin comprendre la fisiopatologia
Conèixer les bases de la teràpia gènica per comprendre el futur desenvolupament de la mateixa
Conèixer els elements bàsics i indispensables per utilitzar els mètodes estadístics descriptius i inferencials aplicats a les ciències biomèdiques.
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B7 |
Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement
Conèixer la relació entre recerca bàsica i recerca clínica
Conèixer la necessitat de la col•laboració entre les dues recerques en equips multidisciplinaris
Conèixer la metodologia científica
Conèixer els procediments bàsics d’un laboratori de recerca
Conèixer com desenvolupar un projecte de recerca
Conèixer les bases per a la bioestadística i la seva aplicació en la valoració dels resultats dels projectes de recerca
Conèixer la construcció d’una base de dades i de la seva explotació amb els paquets estadístics més habituals
Conèixer com fer un anàlisi crítica de la significació estadística i a reconèixer la seva relació amb la significació clínica
Conèixer com redactar un model d’article científic.
| | B11 |
Assumir les responsabilitats legals, particularment en la mort
Assumir les responsabilitats legals, particularment en la prescripció de fàrmacs
Assumir les responsabilitats legals, particularment en els abusos físics i psíquics
Assumir les responsabilitats legals, particularment en la declaració sobre la mala praxis d’altres professionals
Assumir les responsabilitats legals, particularment en el respecte dels drets humans
| | B22 |
Ser conscient del paper de la professió mèdica en la societat i com a agent de canvi
| | B26 |
Ser conscient de la utilitat de treballar conjuntament amb altres professionals sanitaris en la prevenció, el diagnòstic i el tractament del pacient, desenvolupant el treball en equip.
| | B28 |
Ser capaç de gestionar l’aprenentatge autònom utilitzant les estratègies i recursos més adequats
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
Tema |
Subtema |
Tema 1. Conceptes bàsics |
|
Tema 2. Característiques físiques dels equips i feixos de raigs X |
|
Tema 3. Magnituds i mesura de la radiació |
|
Tema 4. Efectes biològics de la radiació ionitzant |
|
Tema 5. Normativa i legislació bàsica en instal·lacions de radiodiagnòstic |
|
Tema 6. Protecció radiològica bàsica |
|
Tema 7. Protecció radiològica específica en instal·lacions de radiodiagnòstic
|
|
Tema 8. Programa de garantia de qualitat |
|
Tema 9. Requisits tècnic-administratius |
|
Laboratori i sessions pràctiques: |
- 1. Utilització d'equips i mesures bàsiques (2h)
- 2. Monitors, calibratge i imatge DICOM (1,5h)
- 3. Unitats, mesura, càlculs de dosi i qualitat d'imatge (1,5h) |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
0 |
2 |
Sessió Magistral |
|
20 |
30 |
50 |
Pràctiques de camp/sortides |
|
2 |
4 |
6 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
3 |
4.5 |
7.5 |
Atenció personalitzada |
|
3 |
0 |
3 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
3 |
0 |
3 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Exposició del funcionament global de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició dels continguts teòrics de l'assignatura. |
Pràctiques de camp/sortides |
Treball pràctic en camp, ampliació i treball interactiu amb el professor dels temes exposats en les classes magistrals. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Treball pràctic a l'aula d'informàtica, ampliació i treball interactiu amb el professor dels temes exposats en les classes magistrals. |
Atenció personalitzada |
S'atendrà als alumnes de forma individual o en petits grups i es resoldran els dubtes que es plantegin |
Descripció |
L'atenció personalitzada es farà a través de tutories presencials o virtuals a través de moodle o correu electrònic. Per acordar els horaris us heu d'adreçar al professor que imparteix cada tema. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
Avaluació a les proves objectives tipus test |
|
Pràctiques de camp/sortides |
|
Avaluació a les proves objectives tipus test |
|
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
Avaluació a les proves objectives tipus test |
|
Proves objectives de tipus test |
|
Prova final que avaluarà tots els continguts impartits en les classes magistrals, en el seminaris i en les pràctiques clíniques . |
100% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
Els criteris d'avaluació segueixen les exigències de la instrucció IS-17 del Consejo de Seguridad Nuclear (CSN) que regula els requisits per a l'homologació de cursos o programes de formació per al personal que dirigeixi el funcionament o operi els equips en les instal·lacions de raigs X amb finalitats de diagnòstic mèdic i l'acreditació del personal d'aquestes instal·lacions. Un dels objectius principals de l'assignatura serà atendre la formació en Protecció Radiològica en els Programes Formatius de les diferents Especialitats en Ciències de la Salud. En aquest sentit, el certificat expedit al finalitzar aquesta assignatura (i una vegada finalitzat el Grau de Medicina) acreditarà el Primer Nivell de Formació i certificarà una formació en Protecció Radiològica. Addicionalment, el certificat obtingut al finalitzar l'assignatura (i una vegada finalitzat el Grau de Medicina) acreditarà la capacitat per a Dirigir instal·lacions de raigs X amb finalitats de diagnòstic mèdic, que és una formació superior a la requerida durant el període de residència. Els alumnes que aspirin a obtenir la certificació de l'acreditació hauran de ser llicenciats en Medicina i Cirurgia, Odontologia, Veterinària o diplomats en Podologia (punt cinquè (Requisits) del Títol II de la instrucció IS-17). Així, els alumnes que estiguin cursant el Grau de Medicina obtindran el certificat d'acreditació una vegada obtinguda la titulació de final de Grau. Es controlarà la assistència dels alumnes a les sessions teòriques i pràctiques. Per a poder superar el curs serà obligatòria una assistència mínima al 90% de les sessions. L'avaluació dels coneixements teòrics i pràctics adquirits pels alumnes es realitzarà a partir de la qualificació d'un examen final escrit de 60 preguntes tipus test, cadascuna amb quatre possibles respostes i només una de verdadera. Es disposarà d'una hora per a la seva resolució. Per aprovar l'assignatura, i obtenir el certificat d'acreditació que s'atorgarà una vegada obtinguda la titulació de Grau, és necessari aconseguir com a mínim un 75% d'encerts del total de preguntes. Si no es supera la primera avaluació, l'alumne tindrà opció a presentar-se a una segona avaluació (que tindrà la mateixa estructura i condicionants que la primera avaluació). Durant les proves avaluatives, els telèfons mòbils, tablets i altres aparells electrònics que no siguin expressament autoritzats per la prova, han d'estar apagats i fora de la vista. |
Bàsica |
|
- Radiaciones ionizantes: utilización y riesgos (Barcelona : Edicions UPC, 1996-2001)
- Introduction to health physics. Herman Cember, Thomas E. Johnson. (4th ed. McGraw-Hill Medical, c2009)
- Basic health physics: problems and solutions. Joseph John Bevelacqua (2nd, Wiley-VCH, c2010)
- Manual de radiología para técnicos: física, biología y protección radiològica. Stewart C. Bushong: (9a edición Elsevier, 2010)
- Radiologic science for technologists: physics, biology, and protection. Stewart Carlyle Bushong (10th ed., Elsevier Mosby, 2013)
|
Complementària |
|
|
Assignatures que es recomana haver cursat prèviament |
FÍSICA MÈDICA/14204137 | DIAGNÒSTIC PER LA IMATGE/14204138 |
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|