DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) PSIQUIATRIA INFANTIL Codi 14204226
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
MASANA MARIN, ADELA
Adreça electrònica adela.masana@urv.cat
elisabet.vilella@urv.cat
joan.depablo@urv.cat
gladys.magrinya@urv.cat
fernando.lopez@urv.cat
Professors/es
MASANA MARIN, ADELA
VILELLA CUADRADA, ELISABET
DE PABLO RABASSÓ, JOAN
MAGRINYA VINYES, GLADYS
LÓPEZ SECO, FERNANDO
Web
Descripció general i informació rellevant Psicologia evolutiva. Trastorns mentals en la infància. La família i el nen. Mètodes d'intervenció. Mètodes terapèutics: reeducació, rehabilitació psicoteràpia i tractaments farmacològics.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A1 Anamnesi del pacient i/o dels seus familiars
 A2 Exploració física general i per sistemes, apropiada a l’edat del pacient, al sexe, a l’estat mental i físic, d’una manera completa i sistemàtica
 A3 Interpretar els resultats de l’anamnesi, de l’examen físic i de les exploracions complementàries
 A4 Fer una orientació diagnòstica
 A5 Establiment d’un pla d’actuació
 A6 Registre de les troballes
 A16 Psiquiatria
 A26 Psicològics
 A29 Socials
 A36 Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc
 A46 Les causes de la malaltia i formes d’emmalaltir
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Comunicació amb els pacients i familiars
 B3 Comunicació amb els companys i treball en equip
 B5 Comunicació amb els mitjans de comunicació i altres professionals
 B13 Aspectes psicosocials
 B20 Capacitat de prioritzar
Tipus C Codi Competències Nuclears

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A1 Fer una anamnesi completa, centrada i estructurada en el pacient, tenint en compte tots els grups d’edat, el sexe, els factors multiculturals i els ètnics
 A2 Prendre i valorar les constants vitals (freqüència cardíaca, freqüència respiratòria, tensió arterial i temperatura)
 A3 Ordenar i interpretar les dades obtingudes a l’anamnesi
 A4 Analitzar tota la informació disponible
 A5 Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
 A6 Redactar una història clínica que sigui llegible, concisa i actualitzada
 A16 Fer una exploració psicomètrica bàsica i neuropsicològica
 A26 Detectar estats emocionals associats a altres quadres clínics que comprometin la seva evolució
 A29 Valorar les dades del nivell educatiu, cultural i socioeconòmic del pacient per adequar les pautes médiques
 A36 Conèixer els problemes de salut pública prioritaris en la comunitat
 A46 Conèixer les causes externes de la malaltia: microbiologia
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat)
 B3 Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
 B5 Conèixer qui ha de donar la informació als mitjans i de quina manera, preservant sempre la confidencialitat dels implicats
 B13 Relacionar-se amb els pacients i col•legues tenint en compte la diversitat de característiques que formen la personalitat humana
 B20 Conèixer perfectament la diferència entre el concepte d’important i el d’urgent
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge

Continguts
Tema Subtema
Programa de classes teòriques Introducció.

TEMA1:

Introducció a l´assignatura. Marc actual del treball del psiquiatra infantil. Evolució històrica de la psicopatología infantil. Él diagnòstic i abordatge biopsicosocial. La coordinació entre serveis.

Bloc I: Psicología evolutiva. El diagnòstic en la etapa de creixement.

TEMA 2:

El nen sà de 0 a 3 anys. Introducció. Moments clau del desenvolupament psicoemocional d´aquesta etapa. Senyals d´alarma psicopatològica. Factors de risc per al desenvolupament. El vincle. El paper del metge en la detecció precoç. La relació terapèutica amb els curadors del nen.

TEMA 3:

El nen sà de 3 a 5 anys. Moments clau del desenvolupament psicoemocional d´aquesta etapa. Senyals d´alarma. Factors de risc . El nen sà de 6 a 12 anys. La relació terapèutica amb el nen i els pares. L´escola.

TEMA 4:

L´adolescència. Aspectes clau del desenvolupament psicoemocional en aquesta etapa. Senyals d´alarma. Factors de risc. La relació terapèutica amb l´adolescent i la seva família.

Bloc II: Avaluació diagnòstica en psiquiatría infantil

TEMA 5:

La entrevista diagnòstica. Avaluació a través del joc. Avaluació psicopatològica del nen. Avaluació de la dinàmica familiar. Avaluació de la relació curador-nen. Aspectes bio-psico-socials del diagnòstic.

TEMA 6:

Instruments aplicats pel diagnòstic de capacitats instrumentals . Tests projectius. Exploracions mèdiques complementaries. Les classificacions diagnòstiques en paidopsiquiatría.

Bloc III: Psiquiatría clínica
Cada categoría clínica seguirà el següent esquema: definició, etiopatogènia, pròdroms, quadre clínic, diagnòstic diferencial, comorbiditat, tractament, pronòstic.

TEMA 7:

Trastorns Generalitzats del Desenvolupament. Autisme infantil. Autisme atípic. Síndrome d´Asperger. Retard mental. Sindromes orgàniques associades. X- fràgil. Sdr. De Down.

TEMA8:

Esquizofrènia d´inici infantil. Trastorn Esquizotípic. Altres Psicosis. Diagnòstic diferencial de la fantasía i el deliri a l´infància.

TEMA 9:

Trastorns de l´estat d´ànim a l´infància. Depressió infantil. Trastorn Bipolar. Tristesa no patològica. El dol a l ínfància.

TEMA 10:

Trastorns d´ansietat a l´infància. Ansietat de separació. Ansietat social. Trastorn d´ansietat generalitzada. Trastorns fòbics. Manifestacions reactives.

TEMA 11:

Trastorn per Dèficit d´Atenció e Hiperactivitat. Trastorn Oposicionista i Desafiant. Trastorn de Conducta Antisocial en el nen i l´adolescent

TEMA 12:

Trastorns clínics de important impacte social a l´etapa adolescent: trastorns per consum de substàncies tòxiques i alcohol. Trastorns de la conducta alimentaria.

TEMA 13:

Sindromes psiquiàtrics associats al maltractament infantil. Violència física i sexual. Negligències. Maltractements i carences afectives. Situacions agudes i cròniques. Trastorn per estrés pstraumàtic. Trastorn de vinculació de la infància. Retard del creixement psicògen.

TEMA 14:

Consultes freqüents a paidopsiquiatría: Trastorns de la son. Insomni del nadó. Malsons. Terrors nocturns. Trastorns del control d´esfínters. Enuresi. Encopresi. Tics. Quequesa. Trastorns lexicogràfics.

TEMA 15:

Urgències en psiquiatría infantil
Programa de classes pràctiques 30 hores de Pràctiques en el Centre de Salut Mental Infantojuvenil.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 1 2
Sessió Magistral
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A16
A26
A29
A36
A46
B2
B3
B5
B13
B20
15 15 30
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A16
A26
A29
A36
A46
B2
B3
B5
B13
B20
0 45 45
Treballs
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A16
A26
A29
A36
A46
B2
B3
B5
B13
B20
30 52 82
Atenció personalitzada
1 0 1
 
Proves pràctiques
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A16
A26
A29
A36
A46
B2
B3
B5
B13
B20
4 4 8
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries explicació del desenvolupament de l´assignatura i mètodes d´avaluació
Sessió Magistral classes teòriques
Supòsits pràctics/ estudi de casos treball en grup sobre casos clínics reals
Treballs memòria breu de tres pàgines de la realització de les pràctiques en el centre de salut mental infantojuvenil
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
Descripció
disponibilitat d´atenció personal a l´alumne previa cita al telàfon de contacte 977 22 40 05

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A16
A26
A29
A36
A46
B2
B3
B5
B13
B20
el´laboració d´ una memòria de tres pàgines on consti al menys la visita d´un pacient i /o la seva família, amb les impressions diagnòstiques que han estat compartides amb el professional del servei i reflexions personals sobre les observacions fetes. 50% de la qualificació
Proves pràctiques
A1
A2
A3
A4
A5
A6
A16
A26
A29
A36
A46
B2
B3
B5
B13
B20
exàmen de cas clínic. Amb disponibilitat d´´us de material bibliofràc a l´exàmen 50% de la qualificació
Altres  

la presencia amb aprofitament del 70% de les classes teòriques suposa l´exempció de l´exàmen teòric

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Realització de les proves pertinents per comprovar que l'alumne hagi assolit suficientment els objectius previstos, tant en els coneixements teòrics com en els pràctics. L'avaluació serà continuada en el programa pràctic, encara que al final es realitzarà una prova de resolució de problema clínic a partir d'una història clínica sobre un cas desconegut per a l'alumne. Hi entraran preguntes per observar com l'alumne orienta la resolució diagnosticoterapèutica del cas i, finalment, un apartat on l'alumne pugui desenvolupar i ampliar teòricament alguns dels punts tractats, diagnòstic diferencial i tractament.


Fonts d'informació

Bàsica

OMS, Classificació internacional de Malaltíes Multiaxial de l´Infància i l´adolescència, 1ª, 2001

M.Rutter, E. Taylor, Child and adolescent Psichiatry, Ed. Blackwell science. Cuarta edició., 2002

Complementària

Recomanacions

Assignatures que es recomana cursar simultàniament
PSIQUIATRIA/14204136

(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent