DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) BIOÈTICA CLÍNICA Codi 14204231
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
ESCRIBANO SUBÍAS, JOAQUÍN
Adreça electrònica joaquin.escribano@urv.cat
juanmanuel.pena@urv.cat
eduardo.corbella@urv.cat
natalia.ferre@urv.cat
anamaria.lafuerza@urv.cat
maria.rimblas@urv.cat
Professors/es
ESCRIBANO SUBÍAS, JOAQUÍN
PEÑA ROCA, JUAN MANUEL
CORBELLA JACOB, EDUARDO
FERRE PALLAS, NATALIA
LAFUERZA TORRES, ANA MARÍA
RIMBLAS ROURE, MARIA
Web
Descripció general i informació rellevant Ètica i bioètica, cap a la presa de decisions, comitès d'ètica, presa de decisions, metodologia d'anàlisi de casos, problemes a l'inici de la vida, problemes al final de la vida, ètica de la investigació. El malalt i la seva malaltia considerat individualment, la família i l'entorn, les relacions amb el sistema sanitari.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A5 Establiment d’un pla d’actuació
 A21 Principis generals
 A26 Psicològics
 A29 Socials
 A32 Cures cròniques
 A33 Cures pal•liatives
 A44 Aspectes conductuals de les relacions entre un individu i la família, els companys, l’entorn social, la societat en general, l’entorn físic
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Comunicació amb els pacients i familiars
 B3 Comunicació amb els companys i treball en equip
 B9 Mostrar actituds professionals adequades
 B10 Aspectes ètics
 B12 Pràctica de la medicina en una societat multicultural
 B13 Aspectes psicosocials
 B18 Judici crític i capacitat de fer front a la incertitud i l’error en la presa de decisions
 B22 Responsabilitats dels metge
 B27 Capacitat d’autocrítica i d’autoavaluació
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
 C5 Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A5 Establir un pla d’actuació considerant les necessitats del pacient i de l’entorn familiar i social, que impliqui tots els membres de l’equip de salut
 A21 Reconèixer els efectes globals de la malaltia en el pacient (físics, psíquics, econòmics i socials)
 A26 Detectar estats emocionals associats a altres quadres clínics que comprometin la seva evolució
 A29 Valorar les dades del nivell educatiu, cultural i socioeconòmic del pacient per adequar les pautes médiques
Valorar el suport familiar en la malaltia i el seu grau d’acord en l’adhesió al tractament
 A32 Valorar les necessitats psicològiques, mèdiques, familiars i ambientals del pacient crònic
 A33 Conèixer el paper de la família
Conèixer les necessitats psicològiques i ambientals del pacient terminal
Conèixer les tècniques de suport al pacient moribund i al seu entorn
 A44 Tenir present, en la relació amb el malalt, el paper de la família i dels amics en l’aprenentatge i el manteniment dels hàbits de salut i de les conductes malsanes
Tenir present, en la relació amb el malalt, els aspectes de la relació laboral que poden incidir en la salut de l’individu
Tenir present, en la relació amb el malalt, les insuficiències de l’entorn físic que incideixen en la seva malaltia.
Tenir present, en la relació amb el malalt, l’adequació del subjecte a les normes de la cultura en què viu immers.
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Utilitzar els principis d’un bon entrevistador (empatia, calidesa, respecte, concreció, confidencialitat i asertivitat)
Utilitzar un vocabulari entenedor
 B3 Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars
 B9 Establir confiança entre el metge i el pacient, respectant-lo i adoptant una postura empàtica i holística
 B10 Conèixer i entendre l'ètica mèdica contemporània i els principals principis ètics d’autonomia, beneficència, no maleficència i justícia; els deures del metge i l’aplicació pràctica de les teories
Conèixer i saber utilitzar una metodologia correcta per a la resolució de conflictes ètics
Comprendre la necessitat i la importància del consentiment informat
Acceptar els drets del malalt
Conèixer el codi deontològic de la professió
 B12 Reconèixer les característiques de la nostra societat multicultural, i respectar-les
Reconèixer l’existència de costums i de creences que poden aconsellar l’evitació o la modificació d’actituds diagnòstiques i terapèutiques
 B13 Relacionar-se amb els pacients i col•legues tenint en compte la diversitat de característiques que formen la personalitat humana
 B18 Escoltar i analitzar les opinions dels pacients i familiars
 B22 Ser conscient del paper de la professió mèdica en la societat i com a agent de canvi
 B27 Comportar-se d’una forma reflexiva i responsable, constructivament crític
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa
 C5 Mostra respecte pels drets fonamentals i d'igualtat entre homes i dones
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones amb discapacitat
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics

Continguts
Tema Subtema
Programa teòric 1. El consentiment informat. Ètica, legalitat y bona praxis. La orientació real del consentiment. Documents. La comunicació amb el malalt i l’ajut en la presa de decisions.
2. Negativa al tractament. Competència del pacient. Dret i responsabilitats legals del metge i el pacient.
3. Falta de cooperació en les recomanacions mèdiques: el pacient problemàtic. Situació del pacient no crític i crític. El malalt socialment inacceptable. Alta voluntària.
4. Les relacions amb la industria farmacèutica. Honestedat. Conflictes d’interessos.
5. Relacions entre professionals. Integració assistencial internivells. Respecte professional.
6. Ètica i genètica. La medicina predictiva. El consell genètic.
7. La donació d’òrgans. Donant viu. Donació de cadàver.
8. La presa de decisions en el pacient dement i psiquiàtric. Delimitació de competències. Tutorització legal o familiar. Els interessos del pacient.
9. La objecció de consciència. Conflicte d’interessos metge-pacient. L’autonomia del metge. El problema de la sanitat pública.
10. La sanitat pública. Ètica i legalitat. El problema de les vacunacions i les malalties transmissibles. Conflicte amb la confidencialitat i l’autonomia del pacient.
11. Reflexions en torn a la dignitat humana. Concepte. Modelo ontològic o racionalista. Drets inherents a la dignitat.
12. El error mèdic. La ètica, la llei, l’administració. Com afrontar l’anàlisi i la comunicació dels efectes adversos i els errors mèdics.
13. Les creences religioses i culturals. La seva influencia en les preferències del pacient i en el rebuig al tractament en persones competents.
14. Les intervencions mèdiques inapropiades. El concepte d’acció fútil. Delimitació de les cures intensives. Les voluntats anticipades i la opinió tècnica.
15. La medicina alternativa. Conflicte d’interessos. El benefici del malalt.
Pràctiques ÈTICA (1 i 2) (Seminaris) 1. Pràctica 1. Consentiment informat.
2. Pràctica 2. Capacitació personal i rebuig al tractament.
3. Pràctica 3. El pacient problemàtic. Mal complidor del tractament i Demandes de tractament.
4. Pràctica 4. Les relacions amb la industria farmacèutica. Inscripció Màster.
5. Pràctica 5. Relaciones entre professionals. Integració assistencial internivells. Respecte professional.
6. Pràctica 6. Ètica i genètica. La medicina predictiva.
7. Pràctica 7. La donació d’òrgans.
8. Pràctica 8. La presa de decisions en el pacient dement i psiquiàtric.
9. Pràctica 9. L’objecció de consciència.
10. Pràctica 10. La sanitat pública. El problema de les vacunacions i les malalties transmissibles.
Incident crític Treball en grup sobre un cas de conflicte ètic

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A5
A21
A26
A29
A32
A33
A44
B2
B3
B9
B10
B12
B13
B18
B22
B27
0 30 30
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària
A5
A21
A26
A29
A32
A33
A44
B2
B3
B9
B10
B12
B13
B18
B22
B27
10 20 30
Treballs
B2
B3
B9
B10
B12
B13
B18
B22
B27
C4
C5
0 20 20
Atenció personalitzada
2 0 2
 
Proves pràctiques
A5
A21
A26
A29
A32
A33
A44
B2
B3
B9
B10
B12
B13
B18
B22
B27
1 1 2
Proves objectives de tipus test
A5
A21
A26
A29
A32
A33
A44
B2
B3
B9
B10
B12
B13
B18
B22
B27
0 2 2
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Presentació de l'assignatura amb explicació dels criteris d'avaluació.
Sessió Magistral Lliçons teòriques on-line
Supòsits pràctics/ estudi de casos a l'aula ordinària Deu sessions de casos clínics d'ètica
Treballs INCIDENT CRÍTIC: Detecció i anàlisi per grups de 5 alumnes d'un cas crític d'ètica detectat en les pràctiques clíniques
Atenció personalitzada Tutorització de l'incident crític

Atenció personalitzada
Descripció
Joaquin Escribano: prèvia cita concertada per correu electrònic

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Treballs
B2
B3
B9
B10
B12
B13
B18
B22
B27
C4
C5
Treball en grup sobre l'anàlisi d'un incident crític de bioètica detectat en les pràctiques clíniques.
Realizacion d'informe i defensa oral
50%
Proves pràctiques
A5
A21
A26
A29
A32
A33
A44
B2
B3
B9
B10
B12
B13
B18
B22
B27
Assistència a les pràctiques- Participació en les discussions dels casos clínics 30%
Proves objectives de tipus test
A5
A21
A26
A29
A32
A33
A44
B2
B3
B9
B10
B12
B13
B18
B22
B27
Estudi i resolució del test d'autoavaluació de cada tema teòric 20%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Per aprovar l'assignatura cal:

1. Aprovar l'autotest on-line.

2. Fer les pràctiques de supòsits pràctics de l'assignatura (assistència mínima 90%)

3. Realització en grup d'un informe sobre un incident crític ètic i defensa pública de l'anàlisi.

SEGONA CONVOCATÒRIA:

Resolució de casos clínics sobre conflictes bioètics.


Fonts d'informació

Bàsica DIEGO GRACIA, Fundamentos de bioética, 2ª ed. Ed Triacastella, Madrid, 2007
MIGUEL SANCHEZ, Bioetica en Ciencias de la Salud, Ed. Elsevier Masson. Barcelona, 2013
AZUCENA COUCEIRO, Bioética para clínicos, Ed. Triacastella, Madrid, 1999
ADELA CORTINA, Ética mínima, 13ª ed. Ed. Tecnos, Madrid, 2008
ALBERT JONSEN, MARK SIEGLER, WILLIAM WINSLADE, Etica Clínica, Ed. Ariel. Barcelona, 2005

Complementària
  • ARISTÓTELES. Ética a Nicómaco, 5ª ed. Alianza editorial, Madrid, 2007. ISBN: 978-84-206-3928-4
  • PETER SINGER. Etica práctica. Ed. AKAL, Madrid, 2009. ISBN: 978-84-460-3069-0
  • LINO CICCONE. Bioética: Historia, principios, cuestiones. Ed.Palabra, Madrid, 2005. ISBN: 84-8239-899-7
  • JAMES CHILDRESS y TOMBEAUCHAMP. Principios de ética biomédica. Ed. Masson, Barcelona, 2005. ISBN: 9788445804803
  • FRANCESC TORRALBA. ¿Qué es la dignidad humana?. Ensayo sobre Peter Singer, Hugo Tristram Engelhardt y John Harris. Ed. Herder. Barcelona, 2005. ISBN: 84-254-2407-4
  • SANCHEZ JACOB M y DE LOS REYES LOPEZ M. Bioética y Pediatria. Ed. Ergon 2010. ISBN 978-84-8473-859-6
Recomanacions


Assignatures que es recomana haver cursat prèviament
BASES DE COMUNICACIÓ I ÈTICA/14204007
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent