DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) ERGONOMIA APLICADA Codi 14204232
Ensenyament
Grau de Medicina (2009)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Anglès
Departament Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
MIRALLES RULL, MARIA IRIS
Adreça electrònica iris.miralles@urv.cat
Professors/es
MIRALLES RULL, MARIA IRIS
Web
Descripció general i informació rellevant

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A27 Rehabilitació i fisioterapia
 A32 Cures cròniques
 A34 Teràpies alternatives o complementàries
 A36 Reconèixer les causes de la malaltia i les amenaces per la salut dels individus i poblacions de risc
 A37 Habilitat per establir, basant-se en la millor evidència disponible, estratègies individualitzades que redueixin els riscs en els pacients
 A38 Col•laborar amb altres professionals i institucions per tal de promocionar la salut i prevenir malalties
 A39 Implementació d’accions preventives per promocionar la salut tant a nivell individual com poblacional
 A40 Desenvolupament d’estratègies de salut i screening
Tipus B Codi Competències Transversals
 B1 Principis generals de la bona comunicació (pròpies i del entrevistat)
 B3 Comunicació amb els companys i treball en equip
 B4 Comunicació com a educador
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C1 Dominar en un nivell intermedi una llengua estrangera, preferentment l’anglès.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A27 Conèixer el paper integral de la rehabilitació en la recuperació després de determinades malalties
Conèixer les indicacions de ortesi i pròtesi
Conèixer les tècniques de teràpia manual, agents físics, electroteràpia i mecanoteràpia
 A32 Pronosticar el tipus, l’evolució i les limitacions de les malalties cròniques
Valorar les diferents opcions terapèutiques
Prevenir les complicacions de la malaltia
Valorar les necessitats psicològiques, mèdiques, familiars i ambientals del pacient crònic
Valorar el grau d’incapacitat física
Conèixer les cures i els riscos de la immobilitat
Conèixer el paper de la rehabilitació
Conèixer i prescriure les modalitats de tractament domiciliari, sociosanitari i d’hospital de dia
Valorar el pronòstic i planificar el tractament segons l’evolució de la malaltia
Participar en els tractaments multimodals
Conèixer les pautes d’analgèsia
Valorar la invalidesa permanent
Conèixer l’estimulació precoç i psicoteràpia del nen
 A34 Conèixer els principis generals de les teràpies alternatives o complementàries
Saber valorar el possible efecte d'aquestes teràpies quan s'associen als tractaments convencionals (acupuntura, massatge terapèutic, homeopatia, musicoteràpia, medicina naturista, osteopatia, quiropràxia, bioretroalimentació, etc.)
 A36 Conèixer els problemes de salut pública prioritaris en la comunitat
Conèixer els components de l’educació sanitària
Utilitzar adequadament el consell mèdic
Reconèixer els factors psicològics, físics o conductuals presents en el desencadenament i el manteniment d’una malaltia, tal com el tabaquisme, drogodependències, sedentarisme, falta de protecció solar, alteracions alimentaries, ...
Identificar els signes i símptomes de la malaltia per al seu diagnòstic precoç
Conèixer la validesa i el significat del diversos procediments utilitzats en el diagnòstic precoç de les malalties específiques
 A37 Conèixer les intervencions preventives i les estratègies de promoció de la salut en els diversos grups d’edat i col•lectius especials de la població
Aplicar la intervenció psicològica a la prevenció de riscos vinculats a hàbits de salut en persones que presentin malalties tals com hipertensió, metabolopaties, dolor crònic, ...
 A38 Col•laborar amb professionals sanitària, educadors i responsables de l’administració pública
Integrar els components de la protecció de la salut (medi ambient i aliments) en la valoració pronòstica
Reconèixer i emprar les eines de planificació i priorització en el servei públic de salut
Conèixer les bases científiques, riscos i l’aplicabilitat de les medicines alternatives
 A39 Conèixer els conceptes i criteris econòmics bàsics que condicionen la pràctica assistencial
Conèixer conceptes de demografia i de variabilitat biopsicosocial
Conèixer el funcionament del sistema públic de salut
Sensibilitzar a la població del risc que comporta no recòrrer, en determinades circumstàncies, a l’ajuda médica
Promocionar l’adherencia al tractament valorant les motivacions del pacient per acceptar el seguiment d’instruccions mèdiques i les conseqüències de la no-adhesió al mateix
 A40 Aplicar un protocol de despistatge de patologies d’alta prevalença sistemàticament a tots els individus en risc per edat, sexe, fenotip, ...
Desenvolupar les estratègies de control i prevenció de les malalties transmisibles
Desenvolupar les estratègies de prevenció de les malalties cróniques i degeneratives
Promocionar campanyes de prevenció de riscos tenint en compte les que ja existeixen (consum de tabac i drogues, educació sexual sanitaria i prevenció d’accidents de trànsit), i sensibilitzar la població sanitària del seu interès i benefici
Promocionar el bon ús dels medicaments
Conèixer les bases científiques i operatives de les vacunacions
Avaluar les vacunacions en situacions personals i clíniques especials
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B1 Conèixer les tècniques de la comunicació verbal (claredat, ordre, llenguatge, ...)
Conèixer les tècniques de la comunicació no verbal (postura, mirada, gestualitat, escenari, ...)
Conèixer les fórmules de la comunicació escrita
 B3 Mantenir una actitud de confiança i respecte, oberta al canvi, juntament amb una predisposició a la col•laboració
Col•laborar amb altres professionals de Ciències de la Salut amb la finalitat de donar las millors solucions al malalt i als seus familiars
Reconèixer les limitacions pròpies per tal de sol•licitar la col•laboració d’altres col•legues
Fer una exposició científica davant d’un auditori de col•legues
 B4 Adaptar el llenguatge i el missatge segons les circumstàncies
Saber estructurar i esquematitzar el missatge
Saber utilitzar exemples pràctics que facilitin la realització de procediments
Participar en un programa formatiu utilitzant les bases teòriques de l’aprenentatge i la docència
Conèixer els processos de formació i capacitació professional propis dels diferents nivells de competència
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C1 Expressa opinions sobre temes abstractes o culturals de forma limitada
Explica i justifica breument les seves opinions i projectes
Comprèn instruccions sobre classes o tasques assignades pels professors
Comprèn les idees bàsiques de programes de ràdio o televisió
Comprèn informació i articles de caràcter rutinari
Extreu el sentit general dels textos que contenen informació no rutinària dins d'un àmbit conegut
Recull en apunts part de la informació que s'imparteix en una classe
Escriu cartes o prendre notes sobre assumptes previsibles i coneguts

Continguts
Tema Subtema
Unit 1: Introduction to Ergonomics

• Definition of Ergonomics: background and general objectives
• Ergonomic-related sciences
• Ergonomics and Biomechanics
• Anthropometry
• Working fields of ergonomics
• Stages of ergonomic design
Unit 2: Ergonomic analysis 1. Ergonomics at work: introduction
2. Ergonomic analysis of the workplace
3. Workplace requirements
Unit 3: Ergonomic diagnosis of the workplace and ergonomic recommendations guide
• Ergonomic diagnosis
• Ergonomic recommendation guide: development and prioritization
Unit 4: Ergonomics and Occupational Health • Work-Health relationship
• Prevention and health education
• Low back pain prevention program: The Back School

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
A4
A32
1 1 2
Sessió Magistral
A4
A6
A32
3 6 9
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A4
A6
A32
A36
B6
C1
20 40 60
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries S'introduirà les dues vesants de l'assignatura: l'ergonomia i la seva relació amb la fisioteràpia
Sessió Magistral Es desenvoluparan els continguts teòrics de l'assignatura
Supòsits pràctics/ estudi de casos L'alumne treballarà els continguts teòrics plantejats aplicant-los a l'anàlisi ergonòmic d'un lloc de treball real
Atenció personalitzada S'atendrà als alumnes de forma individual o en petits grups i es resoldran els dubtes que es plantegin

Atenció personalitzada
Descripció
L'atenció personalitzada de l'assignatura es farà a través de tutories presencials o virtuals, a través de moodle o correu electrònic.

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Supòsits pràctics/ estudi de casos
A4
A6
A32
A36
B6
C1
Activitats formatives proposades durant el curs a través del Moodle.

Activitat en grup
Activitats individuals 30%
Activitats en grup 70%
Altres  
 
Altres comentaris i segona convocatòria

Applied Ergonomics assessment will be done through course continuous assessment, which will consist in:

- Individual mark (30% of the final mark), obtained after presenting Activities fro unit 1 and forum.

- Group mark (70% of the final mark), obtained after presenting Activities from units 2 and 3.

It should be noted that the different aspects of the assessment (individual and grouped) are not mutually exclusive: student must have a mark on each one in order to get the final grade for the course.

The presentation of the activities out of date or not performing any of them means the automatic failure of the course.


Fonts d'informació

Bàsica

REFERENCES (available at URV library):   

Cruz G, Alberto J. Ergonomía aplicada. Madrid : Starbook, 2011.

González I, Dalmau I, González MA.  Ergonomia. Barcelona : UOC Universitat Oberta de Catalunya, 2010

Ergonomics for rehabilitation professionals. Boca Raton : CRC Press, c2009

Rodríguez M. Ergonomía básica aplicada a la medicina del trabajo. Madrid : Díaz de Santos cop., 1994.   

Mondelo P, Torada E, Barrau P.  Ergonomía.  Barcelona: Edicions UPC Mútua Universal, 1994-1998.

Bestratén M. Ergonomía. Madrid: Inst Nac de Seg e Higiene en el Trabajo.

Vaquero JL, Ceña R. Prevención de riesgos laborales: seguridad, higiene y ergonomía. Madrid: Pirámide cop. 1996.  

Silva A, Freitas I, Lacomblez M. Ergonomia e antropometría. Lisboa: Universidade Aberta, 1996.

González Gallego S.La Ergonomía y el ordenador. Barcelona Marcombo, boixareu cop. 1990    

Roughton JE.  Ergonomic problems in the workplace a guide to effective management.Rockville: Government Institutes Inc. cop. 1996        

Oborne DJ. Ergonomics at work.Chichester: John Wiley and Sons cop. 1995.     

MacLeod D. The Ergonomics edge improving safety, quality, and productivity. New York: Van Nostrand Reinhold cop. 1995        

Jover L. Ergonomía evaluación y diseño del entorno. Madrid Alianza cop. 2000    

Viel. Lumbalgias y cervicalgias de la posición. Barcelona: Masson cop. 2001       

Ferrer R. Tècniques d'ergonomia. Barcelona: EUB, 1997.

 

Complementària

Recomanacions


 
Altres comentaris
Aquesta assignatura va dirigida a estudiants de ciències de la salut
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent