Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A3 |
Estructura i funció del cos humà. |
| A17 |
Identificar els factors que influeixen en la nutrició. |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre. |
| B2 |
Resoldre problemes de forma efectiva |
| B3 |
Aplicar pensament crític, lògic i creatiu. |
| B6 |
Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social |
| B9 |
Reconèixer la necessitat de la recerca per a la progressió del coneixement |
| B10 |
Reconèixer i acceptar que el coneixement científic és canviant. |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C4 |
Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A3 |
Comprendre, reflexionar i prendre consciència del funcionament del cos humà en condicions de salut per entendre les possibles alteracions patològiques.
Entendre i reflexionar sobre el paper que té el sistema nerviós en la relació amb l'entorn, així com la funció reguladora que du a terme conjuntament amb el sistema endocrí sobre el medi intern.
Comprendre les funcions del sistema cardiovascular i les seves interrelacions amb els sistemes respiratori i renal, fonamentalment a nivell de l'intercanvi de gasos i el control de la volemia.
| | A17 |
Demostrar i deduir com els aliments són digerits i absorbits al llarg del tub digestiu
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Demostrar i deduir com els aliments són digerits i absorbits al llarg del tub digestiu
Comprendre, reflexionar i prendre consciència del funcionament del cos humà en condicions de salut per entendre les possibles alteracions patològiques.
Comprendre les funcions del sistema cardiovascular i les seves interrelacions amb els sistemes respiratori i renal, fonamentalment a nivell de l'intercanvi de gasos i el control de la volemia.
Entendre i reflexionar sobre el paper que té el sistema nerviós en la relació amb l'entorn, així com la funció reguladora que du a terme conjuntament amb el sistema endocrí sobre el medi intern.
| | B2 |
Comprendre, reflexionar i prendre consciència del funcionament del cos humà en condicions de salut per entendre les possibles alteracions patològiques.
| | B3 |
Demostrar i deduir com els aliments són digerits i absorbits al llarg del tub digestiu
Comprendre, reflexionar i prendre consciència del funcionament del cos humà en condicions de salut per entendre les possibles alteracions patològiques.
Entendre i reflexionar sobre el paper que té el sistema nerviós en la relació amb l'entorn, així com la funció reguladora que du a terme conjuntament amb el sistema endocrí sobre el medi intern.
| | B6 |
Descriu la situació que justifica la necessitat del projecte
| | B9 |
Demostrar i deduir com els aliments són digerits i absorbits al llarg del tub digestiu
Entendre i reflexionar sobre el paper que té el sistema nerviós en la relació amb l'entorn, així com la funció reguladora que du a terme conjuntament amb el sistema endocrí sobre el medi intern.
| | B10 |
Demostrar i deduir com els aliments són digerits i absorbits al llarg del tub digestiu
Entendre i reflexionar sobre el paper que té el sistema nerviós en la relació amb l'entorn, així com la funció reguladora que du a terme conjuntament amb el sistema endocrí sobre el medi intern.
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C4 |
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
|
Tema |
Subtema |
Introducció a la Fisiologia |
Organització funcional del cos humà. |
Fisiologia del Sistema Nerviós |
Organització funcional del sistema nerviós. Transmissió sinàptica. Sistema sensorial. Sistema nerviós motor. Divisió somàtica. Divisió autònoma: simpàtica i parasimpàtica. Funcions intel·lectuals del cervell. |
Fisiologia del Sistema Endocrí |
Organització funcional del sistema endocrí. Eix hipotàlem-hipòfisi. Glàndula pineal. Control endocrí del metabolisme. Control endocrí del creixement.
|
Fisiologia de la Sang i Sistema Immunològic |
Funcions generals de la sang. Funció dels eritròcits, plaquetes i leucòcits. Immunitat innata i adquirida. |
Fisiologia del Sistema Cardiocirculatori |
Funcions de l’aparell cardiocirculatori. Propietats del múscul cardíac. Fenòmens mecànics del cicle cardíac. Circulació sanguínia. Circulació sistèmica i pulmonar. Circulació capil·lar i limfàtica. |
Fisiologia de l'Aparell Respiratori |
Funcions de l’aparell respiratori. Ventilació, perfusió pulmonar i difusió de gasos. Mecànica de la respiració. Transport d'oxigen i d'anhidrid carbònic. Control de la respiració. |
Fisiologia de l'Aparell Digestiu |
Funcions de l’aparell digestiu. Motilitat a través del tracte gastrointestinal. Secrecions digestives. Funció hepatobiliar. Digestió i absorció. Metabolisme energètic i termoregulació. |
Fisiologia de l'Aparell Excretor |
Funció dels ronyons en l’homeòstasi. Circulació renal. Processos renals bàsics: filtració, reabsorció i secreció. Equilibri hidroelèctric. Equilibri àcid-base. |
Fisiologia de l'Aparell Reproductor |
Reproducció masculina. Espermatogènesi. Funció endocrina dels testicles. Reproducció femenina. Control hormonal del cicle menstrual. Control endocrí durant l’embaràs, part i lactància.
|
Programa pràctic |
1- Suport vital bàsic. Primers Auxilis
2- Exploració de la sensibilitat somàtica i especial
3- Fisiologia del sistema endocrí. Hormones i metabolisme
4- Analítica de sang i grups sanguinis
5- Exploració cardiocirculatòria
6- Digestió salival i intestinal |
Seminaris |
Treball actualitzat sobre continguts desenvolupats en el programa teòric. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Sessió Magistral |
|
36 |
54 |
90 |
Pràctiques a laboratoris |
|
12 |
3 |
15 |
Seminaris |
|
6 |
3 |
9 |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
6 |
1.5 |
7.5 |
Atenció personalitzada |
|
2 |
0 |
2 |
|
Proves objectives de tipus test |
|
5 |
0 |
5 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació de la programació i continguts de l'assignatura. |
Sessió Magistral |
Exposició i desenvolupament detallat dels continguts teòrics de l'assignatura. |
Pràctiques a laboratoris |
Aplicació, a nivell pràctic, dels coneixements adquirits en les sessions magistrals. |
Seminaris |
Treball sobre determinats continguts desenvolupats en les sessions magistrals. Comentari d'articles relacionats amb aquests temes. |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
Aplicació, a nivell pràctic, dels coneixements adquirits en els sessions magistrals. |
Atenció personalitzada |
Atenció a l'alumne per resoldres dubtes relacionats amb els continguts desenvolupats en les classes magistrals, seminaris o pràctiques. |
Descripció |
Dra. Montserrat Bellés Mateu
Despatx Unitat de Fisiologia (Edifici 4. 4a planta)
E-mail: montserrat.belles@urv.cat |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Sessió Magistral |
|
S'avalua el contingut teòric amb proves objectives tipus test. |
50% |
Pràctiques a laboratoris |
|
S'avalua l'assitència i presentació d’un informe al finalitzar cada sessió pràctica. |
5% |
Seminaris |
|
S'avalua la participació i presentació d'un informe al finalitzar cada sessió de seminari. |
5% |
Pràctiques a través de TIC en aules informàtiques |
|
S'avalua l'assitència i presentació d’un informe al finalitzar cada sessió pràctica. |
5% |
Proves objectives de tipus test |
|
En les proves mixtes, amb preguntes tipus test, s'avalua els continguts teòrics, pràctics i de seminaris desenvolupats al llarg de l'assignatura. |
35% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
"El professor podrà establir a la Guia Docent aquelles mesures que consideri oportunes per al bon desenvolupament de les activitats avaluatives. Les mesures podrien incloure limitacions pel que fa a l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves i seran d'obligat compliment per part de l'estudiantat" (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster). |
Bàsica |
|
Fonts d’informació bàsica
Fox SI. Fisiología Humana. Ed. Mc Graw Hill. 12a ed. 2011
Mulroney SE, Myers AK. Netter. Fundamentos de Fisiología. Ed. Elsevier Masson. 2011
Pocock G, Richards CD. Fisiología Humana. La base de la medicina. Ed. Masson. 2a ed. 2005
Costanzo LS. Fisiología. Ed. Elsevier Saunders. 4a ed. 2011
Silverthorn DU. Fisiología Humana. Un enfoque integrado. Ed. Panamericana. 4a ed. 2008
Koeppen BM, Stanton BA. Berne y Levy. Fisiología. Ed. Elsevier Mosby. 6a ed. 2009
|
Complementària |
|
Fonts d’informació complementària
Guyton AC, Hall JE. Tratado de Fisiología Médica. Ed. Interamericana-McGraw-Hill. 12a ed. 2011
Dvorkin MA, Cardinali DP, Iermoli RH. Best & Taylor. Bases Fisiológicas de la Práctica Médica. Ed. Panamericana. 14a ed. 2010
Tresguerres JAF. Fisiología Humana. Ed. Interamericana-Mc Graw-Hill. 4a ed. 2010
Gil A. Tratado de Nutrición. Bases Fisiológicas y Bioquímicas de la Nutrición. Ed. Panamericana. 2a ed. 2010 |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|