DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) NUTRICIÓ EN SITUACIONS D'EMERGÈNCIA I COOPERACIÓ Codi 14224212
Ensenyament
Grau de Nutrició Humana i Dietètica (2010)
Cicle 1r
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període
3 Optativa 1Q
Llengua d'impartició
Català
Departament Ciències Mèdiques Bàsiques
Coordinador/a
ARANDA PONS, NÚRIA
Adreça electrònica nuria.aranda@urv.cat
estefania.aparicio@urv.cat
silvia.fernandezb@urv.cat
Professors/es
ARANDA PONS, NÚRIA
APARICIO LLOPIS, ESTEFANIA
FERNANDEZ BARRES, SILVIA
Web
Descripció general i informació rellevant En aquest curs s’obtindrà una visió global de: la situació actual de la fam i la pobresa al món, la seguretat i sobirania alimentària, les situacions d’emergència i cooperació internacional per al desenvolupament.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
 A11 Epidemiologia nutricional. Consum i hàbits alimentaris en la població.
 A13 Sistemes de salut i polítiques alimentàries.
 A24 Planificar i desenvolupar programes de promoció i de prevenció de la salut.
 A36 Alimentació i cultura.
Tipus B Codi Competències Transversals
 B2 Resoldre problemes de forma efectiva
 B3 Aplicar pensament crític, lògic i creatiu.
 B4 Treballar de forma autònoma amb iniciativa.
 B5 Treballar de forma col·laborativa.
 B7 Comunicar-se de manera efectiva i amb assertivitat en l'entorn laboral i com a ciutadà
Tipus C Codi Competències Nuclears
 C4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.

Resultats d'aprenentage
Tipus A Codi Resultats d'aprenentatge
 A11 Conèixer els conceptes de cooperació i ajuda humanitària i comprendre el context global, la realitat i els factors econòmics, socials i polítics que influeixen
 A13 Comprendre els plantejaments d’estratègies per a una situació bàsica d’emergència
 A24 Comprendre les fases en el desenvolupament de les estratègies nutricionals en cooperació
 A36 Conèixer el desenvolupament d’estratègies nutricionals en nuclis marginals en un país desenvolupats
Tipus B Codi Resultats d'aprenentatge
 B2 Gestionar la informació significativa i específica necessària de la literatura per resoldre els problemes seguint un mètode lògic d’ anàlisis de la informació
 B3 Reflexionar i prendre consciència sobre la cultura de la solidaritat, la multiculturalitat i el treball multidisciplinar en entorns socials i culturals diversos i complexes
 B4 Reconèixer les limitacions i punts dèbils en els seus processos i proposar noves idees (amb imaginació, creativitat, originalitat)
 B5 Participar de forma activa amb pensament lògic i sentit crític en els debats sobre cooperació i el desenvolupament
Col•laborar activament en el treball en grup i contribuir constructivament per afrontar els conflictes de l’ equip
 B7 Expressar les pròpies idees de forma estructurada i clara i utilitzar els principis generals de la bona comunicació
Tipus C Codi Resultats d'aprenentatge
 C4 Produeix un text oral gramaticalment correcte
Produeix un text oral ben estructurat, clar i eficaç
Produeix un text oral adequat a la situació comunicativa
Produeix un text escrit gramaticalment correcte
Produeix un text escrit ben estructurat, clar i ric
Produeix un text escrit adequat a la situació comunicativa

Continguts
Tema Subtema
Introducció Conceptes bàsics: desenvolupament humà, econòmic i social, drets humans, globalització
Concepte de salut internacional , malalties tropicals, seguretat alimentària, sobirania alimentària, cooperació i ajuda humanitària
Cooperació en situacions d’emergències Situacions d’emergència: crisi alimentàries, sequeres, desastres naturals, conflictes armats, refugiats
Diagnòstic en situació i tractament de la desnutrició en situacions d’emergència
Mesures higiènico-sanitàries
Plantejament i fases d’un pla d’emergència
Cooperació per al desenvolupament Nivell internacional
Malnutrició i malalties prevalents
Transició nutricional
Estratègies i programes
Nuclis marginals en un país desenvolupat
Crisi, pobresa, marginació i salut
Grups de riscs nutricional
Estratègies i programes

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe
Hores fora de classe
(**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
Sessió Magistral
A11
A13
A24
A36
13 23.4 36.4
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A13
A36
B2
B3
B4
B5
C4
12 24 36
Atenció personalitzada
2 0 2
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Explicació del contingut i organització de l'assignatura
Sessió Magistral Exposició teòrica dels temes per part del professor amb resolució de preguntes dels alumnes
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes Treball sobre determinats continguts desenvolupats en les sessions magistrals
Resolució de casos pràctics
Atenció personalitzada Els alumnes podran contactar amb els professors al finalitzar les classes teòriques per plantejar les seves qüestions i acordar una reunió si és necessari
També podran contactar via correu electrònic

Atenció personalitzada
Descripció
Els alumnes podran contactar amb els professors al finalitzar les classes teòriques per plantejar les seves qüestions i acordar una reunió si és necessari També podran contactar via correu electrònic: Estefania Aparicio: estefania.aparicio@urv.cat Sílvia Fernández: silvia.fernandezb@urv.cat

Avaluació
Metodologies Competències Descripció Pes        
Sessió Magistral
A11
A13
A24
A36
Examen escrit 50%
PBL (Problem Based Learning) / (ABP) Aprenentatge basat en problemes
A13
A36
B2
B3
B4
B5
C4
Realitzar informes grupals i individuals de les sessions pràctiques

Ressolució d'un cas pràctic

Es valorarà la comunicació assertiva, la puntualitat, la participació i el comportament i actitud cap als altres (5%)
50%
Altres  

Es valora la comunicació assertiva, la puntualitat , la participació i l'actitut,

5%
 
Altres comentaris i segona convocatòria

En les proves objectives s'ha d'obtenir com a mínim 4 punts dels 5 possibles per fer promig amb la part pràctica i seminaris. S'aprova amb el 50% del màxim possible.

En les activitats avaluatives de les proves i en la revisió d'exàmens no està permés l'ús o tinença de dispositius de comunicació i transmissió de dades durant la realització de les proves (art. 21 NAM Grau i art. 20 NAM Màster), a més de les indicacions específiques que faci el professor. L'incompliment d'aquesta norma invalida la prova d'avaluació.


Fonts d'informació

Bàsica Calabuig Tormo C, Ferrero de Loma-Osorio G, Identificació i formulació de projectes de cooperació per al desenvolupament :gestió del cicle del projecte i mètode del marc lògic, Valencia: Editorial UPV, 2009
Bunjes R, Medicina,Salud Pública y Ayuda Humanitaria , Bilbao: Universidad de Deusto, 2000
• Pérez de Armiño K, Abrisketa J, Diccionario de acción humanitaria y cooperación al desarrollo, 2ª ed. Barcelona: Icaria, 2002

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent