DADES IDENTIFICATIVES 2014_15
Assignatura (*) VALORACIÓ DE LES PERSONES GRANS Codi 14625107
Ensenyament
Envelliment i Salut (Campus Terres de l'Ebre) (2010)
Cicle 2n
Descriptors Crèd. Tipus Curs Període Horaris i dates d'examen
3 Obligatòria Primer 1Q
Modalitat i llengua d'impartició
Departament Infermeria
Medicina i Cirurgia
Coordinador/a
FEBRER MARTÍNEZ, GABRIEL DE
Adreça electrònica eva.oliva@urv.cat
gabrielde.febrer@urv.cat
mariapilar.monteso@urv.cat
Professors/es
OLIVA ANGUERA, EVA
FEBRER MARTÍNEZ, GABRIEL DE
MONTESO CURTO, MARIA PILAR
Web
Descripció general i informació rellevant Reconeixement de l'envelliment sa i diferenciar-lo de la malaltia. Patologies ocultes (síndromes geriàtrics, alteració dels òrgans dels sentits). Valoració de la capacitat funcional. Valoració mental, emocional i cognitiva. Valoració de la situació sociofamiliar. Valoració de la marxa i l'equilibri.

Competències
Tipus A Codi Competències Específiques
  Comú
  AC2 Conèixer les característiques especials en l'atenció del pacient geriàtric: Presentació clínica atípica, pluripatologia, tendència cap a la cronicitat i a la incapacitat.
  AC3 Saber realitzar una valoració geriàtrica integral, des del seu vessant mèdica, capacitat funcional, cognitiva, d'estat d'ànim, rehabilitadora i social, amb la utilització d'escales de valoració geriàtrica
  AC4 Conèixer els anomenats Grans síndromes geriàtrics, la seva aproximació diagnòstica i terapèutica.
  Professionalitzador
  Recerca
Tipus B Codi Competències Transversals
  Comú
  BC1 Aprendre a aprendre.
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
  BC4 Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa.
Tipus C Codi Competències Nuclears
  Comú
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC4 Expressar-se correctament de manera oral i escrita en una de les dues llengües oficials de la URV.
  CC5 Comprometre's amb l'ètica i la responsabilitat social com ciutadà/na i com professional (Ciutadania)

Objectius d'aprenentatge
Objectius Competències
Conèixer la valoració geriàtrica integral (VGI). AC3
Aplicar la valoració mèdica, funcional, mental i sociofamiliar per proposar un pla terapèutic integral. AC3
CC3
CC4
CC5
Demostrar el coneixement i l'aplicació de les diferents escales i interpretació d'aquestes. AC3
CC4
Conèixer els mètodes d'exploració i valoració funcional de l'aparell locomotor nerviós i cardiorespiratori AC3
Marcar objectius terapèutics i preventius a curt i llarg termini. AC3
Identificar i comprendre les escales de valoració en què actua el fisioterapeuta. AC3
Relacionar-se de forma adequada en un equip de treball. BC1
Conèixer les característiques del pacient amb malalties neurodegeneratives. AC2
Saber avaluar la situació del pacient dins de cada nivell de la patologia AC2
BC3
Conèixer i saber preveure totes les situacions de risc per al pacient en la pràctica de la Fisioteràpia. AC4
Saber dissenyar el pla terapèutic. BC3
BC4

Continguts
Tema Subtema
Tema 1. Valoració geriàtrica integral. Reconeixement de l'envelliment sa i diferenciar-lo de la malaltia.
Tema 2: Metodologia. Escales de valoració Escales de valoració
Tema 3. Valoració mèdica. Valoració de risc. Valoració funcional de l’aparell locomotor, nerviós i cardiorespiratori.
Escales de prevenció de caigudes, decúbits, quadre confusional..
Tema 3. Valoració mental. Emocional i cognitiva. Subtema 3.1: Valoració cognitiva.
Valoració informal: Orientació triplanar, Llenguatge, pràxia, memòria.
Valoració cognitiva: Pfeiffer, MEC, test del rellotge. GDS de Reisberg, Escala de Blessed

Subtema 3.2: Valoració emocional: Esdala de Yesavage, escala de Hamilton, Escala de Zung, Escala de Cornell de depressió en la demència, Escala de pressió i ansietat de Goldberg.
Tema 4. Valoració funcional. Valoració de les Activitats bàsiques de vida diària: Escala de Barthel, Index de Katz....
Valoració de les Activitats instrumentals de vida diària: Índex de Lawton.
Tema 5. Valoració rehabilitació. Valoració de la marcha i l'equilibri.
Escala de Tinetti.
Escala de Dowton.
Up and go.
Tema 6. Valoració social. Escala de Zarit. Escala de Gijon.

Planificació
Metodologies  ::  Proves
  Competències (*) Hores a classe Hores fora de classe (**) Hores totals
Activitats Introductòries
1 0 1
 
Sessió Magistral
5 10 15
Supòsits pràctics/ estudi de casos
5 35 40
Presentacions / exposicions
5 10 15
 
Atenció personalitzada
0 4 4
 
 
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor.
(**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat

Metodologies
Metodologies
  Descripció
Activitats Introductòries Activitat encaminades a prendre contacte i a la presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Presentació de les diferents escales.
Metodologia.
Descripció.
Sensibilitat i especificitat.
Valoració i interpretació.
Bibliografia.
Supòsits pràctics/ estudi de casos Casos clínics amb aplicació practica d’escales de valoració geriàtrica.
Preparació de la presentació dels casos clínics en equip multidisciplinar.
Marcar objectius terapèutics.
Presentacions / exposicions Presentació dels 5 casos per grup i discussió del mateix per tots els grups: aplicació i interpretació d’escales de valoració de la persona d’edat avançada.
Marcar objectius terapèutics i preventius.

Discussió.
Atenció personalitzada

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Descripció
Per atendre i resoldre dubtes en relació a l'assignatura podeu contactar per correu electrònic : gabrielde.febrer@urv.cat

Avaluació
  Descripció Pes
Supòsits pràctics/ estudi de casos Es valorarà de manera conjunta el treball i la seva exposició.
Del treball es valorarà:
La metodologia.
La correcta interpretació de les escales.
Que els objectius siguin raonables i reals.
90%
Presentacions / exposicions Es valorarrà la exposició amb seguiment de metode cientific i aspectes formals com la durada de la presentació i exposició 10%
Altres

Presencialitat És obligatoria. El fet de no assistir no s'avaluarà l'assignatura

 
Altres comentaris i segona convocatòria

Sobre la presentació del cas.

Metodologia.

Correcta interpretació de les escales.

Objectius raonables i reals.


Fonts d'informació

Bàsica

La bibliografia s'indicarà a classe.

Complementària

Recomanacions


(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent