Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Utilitzar principis jurídics i valors fonamentals com a instrument de treball en la interpretació de l’ordenament jurídic |
| A2 |
Identificar, interpretar i utilitzar les fonts jurídiques internes, europees, internacionals i comparades |
| A7 |
Ser conscient de la funció del dret com a sistema regulador de les relacions socials i econòmiques |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Genèric
| | A2 |
Comprèn el funcionament genèric del sistema de fonts dels diferents ordenaments jurídics espanyols
| | A7 |
Genèric
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B4 |
Genèric
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C5 |
Actua des del respecte i promoció dels drets humans i els principis d'accessibilitat universal, d'igualtat d'oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les
persones amb discapacitat
|
Tema |
Subtema |
1. Catalunya com a comunitat política i el seu marc constitucional: evolució històrica |
i. L’organització política i l’autogovern de Catalunya fins al 1714
ii. La pervivència i evolució de la identitat política catalana sense correlat institucional (1714-1931)
iii. La Segona República
iv. El procés constituent i estatuent (1977-1979)
v. L'Estatut de 2006
|
2. Els fonaments de l'autogovern de Catalunya |
i. La forma territorial de l’Estat
ii. Catalunya com a nacionalitat i el dret a l’autonomia
iii. L'Estatut d'autonomia com a norma institucional bàsica de la Generalitat
iv. Els drets històrics i els símbols
v. La ciutadania autonòmica, els drets estatutaris i els principis rectors
vi. El regim juridicolingüístic |
3. El sistema institucional de la Generalitat |
i. El Parlament de Catalunya
ii. El President de la Generalitat i el Govern
iii. Les altres institucions de la Generalitat
iv. El Poder Judicial a Catalunya
v. L'organització territorial i el règim local a Catalunya |
4. Les competències de la Generalitat |
i. Concepte de competència i tipus
ii. El sistema constitucional de distribució de competències: Constitució i Estatut d'Autonomia
iii. La modificació extraestatutària de les competències
iv. Les competències de la Generalitat
|
5. La projecció externa de la Generalitat: l'Estat, la Unió Europea, l'acció exterior |
i. Les relacions de col·laboració entre l'Estat i la Generalitat: auxili, coordinació i cooperació
ii. Las participació de Catalunya en els òrgans de l'Estat
iii. Autonomia i Unió Europea
iv. L'acció exterior de la Generalitat
|
6. Els conflictes entre l'Estat i les comunitats autònomes |
i. Els conflictes de competències
ii. El recurs d'inconstitucionalitat de caràcter competencial
iii. La impugnació per part del Govern de l'Estat de les disposicions i resolucions de les comunitats autònomes |
7. El finançament de la Generalitat |
i. El finançament de les comunitats autònomes: qüestions generals
ii. La regulació del sistema de finançament de la Generalitat
|
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
2 |
2 |
4 |
Sessió Magistral |
|
50 |
0 |
50 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
36 |
40 |
76 |
Atenció personalitzada |
|
4 |
0 |
4 |
|
Proves pràctiques |
|
4 |
4 |
8 |
Proves objectives de preguntes curtes |
|
2 |
2 |
4 |
Proves de desenvolupament |
|
2 |
2 |
4 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació dels continguts, les metodologies, les activitats del curs i el sistema d'avaluació, així com dels objectius que es persegueixen. |
Sessió Magistral |
Explicació a classe dels continguts de l'assignatura i comentari dels materials i fonts d'informació pertinents per al seguiment de la matèria. |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Plantejament i resolució de supòsits de fet pràctics en relació amb els continguts de l'assignatura. |
Atenció personalitzada |
Durant el curs, es realitzaran les tutories pertinents. |
Descripció |
Consulta i seguiment sobre aspectes del programa. |
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Proves objectives de preguntes curtes |
|
Al final dels primers tres blocs temàtics de l'assignatura es realitza un exercici consistent en cinc qüestions curtes que l'estudiant ha de respondre. |
30% |
Proves de desenvolupament |
|
Al final dels últims tres blocs temàtics de l'assignatura es realitza una prova de desenvolupament on l'estudiant ha de demostrar l'assimilació dels continguts generals de l'assignatura en relació amb les competències l'adquisició de les quals ha d'acreditar. |
40% |
Proves pràctiques |
|
Durant el curs es realitzará una prova avaluativa de caràcter pràctic, consistent en preguntes sobre un supòsit de fet determinat. |
30% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
L'avaluació continuada és obligatòria i consistirà en tres proves durant el curs (dues de caràcter teòric i una de caràcter pràctic). Les proves no superades s'hauran de superar en la segona convocatòria, en el marc d'una prova global de recuperació, on hi haurà un exercici corresponent a cadascuna de les proves avaluatives realitzades durant el curs. Es considerarà suspès l'alumne que no arribi a una qualificació de 2 sobre 10 en qualsevol de les proves de l'avaluació continuada o dels exercicis de la prova de recuperació. Durant la realització d'activitats i proves avaluatives a l'aula, l'alumne no podrà portar cap tipus de dispositiu de comunicació, transmissió i emmagatzemament de dades que no estigui expressament autoritzat per a la prova. La realització demostradament fraudulenta d'alguna activitat avaluativa d'alguna assignatura tant en suport material com virtual i electrònic comporta a l'estudiant la nota de suspens d'aquesta activitat avaluativa. |
Bàsica |
|
Per preparar els continguts de l'assignatura podeu consultar les referències següents: APARICIO, M. A. (dir.); Manual de Derecho Constitucional, Barcelona, Atelier, 2012 (2a. edició). BARCELÓ, M. i VINTRÓ, J. (coord.); Dret Públic de Catalunya, Barcelona, CEDECS, 2011 (2a. edició). RIDAO, J.; Curs de Dret Públic de Catalunya.
Comentari a l'Estatut, Barcelona, Ariel (Grup62) - Escola d'Administració
Pública (EAPC), 2012 (2a. edició). A banda d'això, caldrà tenir en compte les referències normatives i jurisprudencials que s'aniran indicant durant el curs. |
Complementària |
|
|
|
Altres comentaris |
L'avaluació continuada és obligatòria i consistirà en tres proves durant el curs (dues de caràcter teòric i una de caràcter pràctic). Les proves no superades s'hauran de superar en la segona convocatòria, en el marc d'una prova global de recuperació, on hi haurà un exercici corresponent a cadascuna de les proves avaluatives realitzades durant el curs. Es considerarà suspès l'alumne que no arribi a una qualificació de 2 sobre 10 en qualsevol de les proves. |
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|