Tipus A
|
Codi |
Competències Específiques | | A1 |
Potenciar el desenvolupament i independència de les persones per a facilitar l'enfortiment de les seves habilitats de relació interpersonal i millorar les seves condicions de vida. |
| A9 |
Analitzar els comportaments que representen un risc per al sistema client i elaborar estratègies de modificació dels mateixos |
| A12 |
Orientar a persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats en l'anàlisi de les seves necessitats i en la presa de decisions |
| A13 |
Identificar situacions de risc i actuar preventivament en la seva resolució |
| A16 |
Desenvolupar estratègies per a la gestió i direcció d'entitats de benestar social |
| A17 |
Defensar a les persones, famílies, grups, organitzacions i comunitats i actuar en el seu nom si la situació ho requereix |
Tipus B
|
Codi |
Competències Transversals | | B1 |
Aprendre a aprendre |
| B3 |
Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació. |
| B4 |
Treballar de forma autònoma amb responsabilitat i iniciativa, assignant prioritats, complint amb les obligacions professionals i avaluant l'eficàcia del propi programa de treball |
Tipus C
|
Codi |
Competències Nuclears | | C5 |
Comprometre’s amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadà/ana i com a professional. |
Tipus A
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| A1 |
Genèric
| | A9 |
Sap analitzar necessitats i detectar situacions de risc social
| | A12 |
Coneix el model de la pedagogia social aplicat al desenvolupament professional
| | A13 |
Genèric
| | A16 |
Genèric
| | A17 |
Genèric
|
Tipus B
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| B1 |
Genèric
| | B3 |
Genèric
| | B4 |
Genèric
|
Tipus C
|
Codi |
Resultats d'aprenentatge |
| C5 |
Mostra respecte vers els valors propis d'una cultura de la pau i de valors democràtics
|
Tema |
Subtema |
Bloc A - Temes Generals |
1. Orígens i evolució de la Pedagogia Social. Perspectives científica i històrica.
2. Pedagogia Social i Estat del Benestar. L’Educació Social com activitat professional qualificada.
3. Noves formes d’exclusió social. Les fronteres de la Pedagogia Social.
4. Noves formes d’integració social. La colonització de les consciències pels mitjans de comunicació. |
Bloc B - Temes Específics |
1. Famílies. Desestructures familiars. Crisis de parella. Violència familiar. Paternitat i maternitat. L’avortament.
2. Infància. Menors en situació de risc i desemparament. Maltractaments i abusos sexuals. Mesures de Protecció. Acolliments i adopcions. Internaments.
3. Adolescència i joventut: els seus símptomes i les seves experiències.
4. Sistema educatiu. Models formatius. Experiències pedagògiques. Desadaptació escolar: absentisme, bullying.
5. Delinqüència juvenil. Tribus urbanes.
6. Problemes d’imatge corporal. Anorèxia. Obesitat. Vigorèxia. Estereotips.
7. Adiccions. Lleure, drogues, alcoholisme. Ludopaties.
8. Sociologia urbana. Classes socials. Pobresa i marginació.
9. Món laboral i professional. L’atur i la precarietat laboral. Desadaptació social en el món professional. El síndrome de burn out. Mobbing. La reinserció social i professional.
10. Malalties mentals. Tractaments terapèutics i institucionals. Règim obert i corresponsabilitat familiar.
11. La presó i el sistema penitenciari. Personalitats violentes. Dones a la presó. La tortura.
12. Prostitució i proxenitisme. El turisme sexual.
13. Sexualitats.
13.1. Homoerotisme. Homosexualitat. L’emergència del col·lectiu i la cultura gay. Transexualitat. Homofòbia.
13.2. El lesbianisme i la nova cultura de gènere.
14. Patologies hospitalàries. Malalties cròniques. Malalts terminals. Eutanàsia.
15. El sentit de la vida. Alienació i solitud. El suïcidi.
16. Deficiències i normalització social.
17. La vellesa.
18. Immigració i diversitat cultural.
19. Subcultures. Freaks i Trash Culture.
20. La desadaptació al cinema i a la T.V. Els mitjans de comunicació. Els Reality Show.
21. Alternatives al món present: projectes transformadors. |
Metodologies :: Proves |
|
Competències |
(*) Hores a classe
|
Hores fora de classe
|
(**) Hores totals |
Activitats Introductòries |
|
1 |
0 |
1 |
Presentacions / exposicions |
|
15 |
10 |
25 |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
16 |
26 |
42 |
Sessió Magistral |
|
20 |
20 |
40 |
Atenció personalitzada |
|
1 |
0 |
1 |
|
Proves de desenvolupament |
|
1 |
40 |
41 |
|
(*) En el cas de docència no presencial, són les hores de treball amb suport vitual del professor. (**) Les dades que apareixen a la taula de planificació són de caràcter orientatiu, considerant l’heterogeneïtat de l’alumnat |
Metodologies
|
Descripció |
Activitats Introductòries |
Presentació del temari de l'assignatura, la metodologia docent i el sistema d'avaluació. |
Presentacions / exposicions |
Comentaris de text i anàlisis de casos i documents presentats a classe, tenint en compte les qüestions de debat plantejades per l'alumnat |
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
Realització de dues ressenyes crítiques sobre obres de referència |
Sessió Magistral |
Presentació del contingut corresponent als temes del bloc general. |
Atenció personalitzada |
atenció individual, o en grup reduït, a l'alumnat per tal de resoldre dubtes que sorgeixin i per tal de tutoritzar els exercicis i treballs que ho exigeixin. |
Descripció |
Estudis previs: L'atenció personalitzada és obligatòria per a poder orientar els estudis previs.
Presentacions / exposicions : La metodologia docent que es proposa permet realitzar un treball col·laboratiu entre professor i alumnes mitjançant tutories obligatòries que permetran harmonitzar els criteris docents amb els interessos d’estudi i recerca dels alumnes.
|
Metodologies |
Competències
|
Descripció |
Pes |
|
|
|
|
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària |
|
Dues ressenyes crítiques de dues obres de referència. La manca de presentació de les ressenyes comptarà com a zero (0) en aquest apartat. |
50% |
Proves de desenvolupament |
|
Examen teoricopràctic únic que tindrà lloc en les dues convocatòries (maig i juny). |
50% |
Altres |
|
|
|
|
Altres comentaris i segona convocatòria |
La segona convocatòria constarà únicament de l'examen teoricopràctic. |
Bàsica |
, , ,
|
GARCÍA MOLINA, José, De nuevo la educación social, Dykinson, 2003, Madrid NAVARRO, Vicenç, El subdesarrollo social de España: causas y consecuencias, Anagrama, 2006, Madrid GOFFMAN, Erving, Estigma. La identidad deteriorada, Amorrortu Editores, 2003, Madrid MEIRIEU, Philippe, Frankestein educador, Laertes, Barcelona NÚÑEZ, Violeta, La educación en tiempos de incertidumbre: las apuestas de la Pedagogía Social, Gedisa, 2002, Barcelona BOURDIEU, Pierre (Dir.), La miseria del mundo, Akal, 1999, Madrid MANCIAUX, Michel, La resilencia. Resistir y rehacerse, Gedisa, 2003, Barcelona TIZIO, Hebe, Reinventar el vínculo educativo: aportaciones de la Pedagogía Social y del Psicoanálisis, Gedisa, 2003, Barcleona CHOMSKY, Noam; DIETERICH, Heinz, La aldea global, Txalaparta, 1997, Tafalla GINER, Salvador, Historia del pensamiento social, Ariel, Barcelona, 2008 BAUMAN, Zygmunt, Identitat, PUV, Universitat de València, 2005 CAMPILLO, Neus, El descrèdit de la modernitat, Universitat de València, 2001 TOULMIN, Stephen, Península, Barcelona, 2001 DIETERICH, Heinz, El socialisme del segle XXI, Edicions El Jonc, Lleida, 2009 BOURDIEU, Pierre, Esbós d'autoanàlisi, PUV, Universitat de València, 2008
|
|
Complementària |
, , ,
|
WALLERSTEIN, Immanuel, Utopística. Les opcions històriques del segle XXI, PUV, València, 2003 MARTíNEZ PEINADO, Javier; SÁNCHEZ TABARÉS; Ramon, El futuro imposible del capitalismo, Icaria, Barcelona, 2007 FROMM, Erich, La por a la llibertat, Ed. 62, Barcelona, 1965 SÁEZ, J.; García MOLINa, J., Pedadogía social. La educación como profesión, Alianza, Madrid, 2006 QUINTANA CABANAS, J. M., Textos clásicos de Pedagogía Social, Nau llibres, València, 1999 MAKÀRENKO, A. S., Poema Pedagògic, Eumo, Vic, 2006 WALLERSTEIN, Immanuel, L'universalisme europeu. La retòrica del poder, PUV, València, 2008 SCHUMACHER, E. F., Lo pequeño es hermoso, Blume, Madrid, 1978
|
(*)La Guia docent és el document on es visualitza la proposta acadèmica de la URV. Aquest document és públic i no es pot modificar, llevat de casos excepcionals revisats per l'òrgan competent/ o degudament revisats d'acord amb la normativa vigent |
|