DATOS IDENTIFICATIVOS 2014_15
Asignatura (*) ANÀLISI ECONÒMICA DELS MERCATS Código 16635102
Titulación
Economia (2012)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Obligatòria Primer AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Economia
Coordinador/a
LLOP LLOP, MARIA
Correo-e maria.llop@urv.cat
Profesores/as
LLOP LLOP, MARIA
Web
Descripción general e información relevante En aquesta assignatura s'analiza el funcionament dels mercats, tot aprofundint en les diferents estructures d'empresa que hi poden haver i tenint en compte la interaccio estrategica que es desencadena entre les diferents empreses

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
  Comú
  AC1 Adquirir coneixements avançats per analitzar teòrica i empíricament la realitat econòmica. (C)
  Professionalitzador
  Recerca
  AR1 Utilitzar la modelització econòmica de manera que pugui comprendre els estudis acadèmics d'una determinada àrea econòmica i proposar modificacions, aplicacions i extensions. (I)
Tipo B Código Competencias Transversales
  Comú
  BC3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipo C Código Competencias Nucleares
  Comú
  CC2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.
  CC3 Gestionar la informació i el coneixement.
  CC6 Definir i desenvolupar el projecte acadèmic i professional.

Objectius d'aprenentatge
Objetivos Competencias
Adquirir coneixements rigorosos sobre le realitat economica AC1
AR1
Saber argumentar les causes i consequencies de les alteracions que es produeixen en un mercat BC3
Comprendre les implicacions economiques de les relacions entre mercats i empreses AC1
Manejar les fonts i dades estadistiques per tal d'analitzar les situacions dels mercats CC3
Organitzar la informacio i les tasques de l'assignatura CC2
CC3
CC6

Continguts
tema Subtema
1: INTRODUCCIÓ 1.1. Mercat i estructura de mercat
1.2. Mesures de concentració
1.3. Dos exemples il • lustratius: la indústria farmacèutica i el transport aeri
1.4. La organització industrial i la teoria de jocs
TEMA 2: MONOPOLI: DEFINICIÓ, CAUSES I CONSEQÜÈNCIES ECONÒMIQUES 2.1. Les fonts del monopoli
2.2. La maximització dels beneficis
2.3. Monopoli i eficiència


TEMA 3: ALTRES TEMES DEL MONOPOLI 3.1. La discriminació de preus
3.2. Control vertical i integració vertical
3.3. el monopsoni
TEMA 4: COMPETÈNCIA EN QUANTITATS 4.1. Introducció
4.2. El model de Cournot
4.3. La solució de col • lusió
4.4. El model de Stackelberg
TEMA 5: COMPETÈNCIA EN PREUS 5.1. El model de Bertrand
5.2. Diferenciació horitzontal i diferenciació vertical
TEMA 6: INVESTIGACIÓ I DESENVOLUPAMENT (R + D) I ESTRUCTURA DE MERCAT 6.1. La innovació com a forma de competir
6.2. Estructura de mercat i incentius a innovar
6.3. Determinació simultània de producció i I + D: l'oligopoli de Dasgupta i Stiglitz

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase Horas fuera de clase (**) Horas totales
Activitats Introductòries
7.5 0 7.5
 
Sessió Magistral
10 5 15
Supòsits pràctics/ estudi de casos
5 10 15
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària
15 7.5 22.5
 
Atenció personalitzada
5 10 15
 
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura
Sessió Magistral Exposició teórica dels blocs temàtics a l’aula
Supòsits pràctics/ estudi de casos Resolució de problemes i exercicis que consistiran en exercicis numerics dels casos generals plantejats a classe
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Resolució de problemes i exercicis que consistiran en exercicis numerics dels casos generals plantejats a classe
Atenció personalitzada Resolució dels dubtes que individualment plantegin els estudiants

Atenció personalitzada
 
Atenció personalitzada
Sessió Magistral
Supòsits pràctics/ estudi de casos
descripción
Per atendre i resoldre dubtes als estudiants en relació a aquesta assignatura contactar per email amb maria.llop@urv.cat per demanar hora. O bé L’horari d’atenció personalitzada serà els dimecres de 13 a 14 al despatx nº S3.4a

Avaluació
  descripción Peso
Supòsits pràctics/ estudi de casos Per l’avaluacio es tindran en compte:
1. el plantejament i adequacio del cas escollit a l’ambit de l’assignatura
2. el desenvolupament del tema
3. la utilitzacio de fonts d’informacio adients
20%
Resolució de problemes, exercicis a l'aula ordinària Per l’avaluacio es tindra en compte:
1. el numero de llistes d’exercicis entregats en el periode establert
2. el plantejament i resolucio dels exercicis
20%
Otros

Examen. Per l'avaluació es tindran en compte: 1- la realització de les preguntes plantejades 2- Saber plantejar els exercicis

60%
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

A la segona convocatòria el 100% de la nota s'obtindrà a l'examen final


Fonts d'informació

Bàsica Oliva M., Carles M., Durán C. y Pérez M. J., Teoria de l’organització industrial, 2008, Publicaciones de la URV
Fernández de Castro J. y Duch N., Economía Industrial. Un enfoque estratégico, 2003, McGraw Hill
Cabral L., Economía Industrial, 1998, McGraw Hill
Pepall, L., D. Richards y G.Norman, Organización Industrial: Teoría ypráctica contemporáneos,, 2006, 3a edicion, Thompson
Carlton, D, y J. Perloff, Modern IndustrialOrganization., 4a edicion, Pearson, Addison-Wesley
Church, J. Y Ware, R, Industrial Organization. A Strategic Approach, 2000, McGraw Hill
Maria Llop, Material elaborat per a l'assignatura, ,

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.