DATOS IDENTIFICATIVOS 2014_15
Asignatura (*) POLÍTIQUES D'R+D+I Código 16655110
Titulación
Emprenedoria i Innovació (2014)
Ciclo 2n
Descriptores Cr.totales Tipo Curso Periodo Horarios y datos del examen
3 Obligatòria Primer AN
Modalidad y lengua de impartición
Departamento Economia
Coordinador/a
SEGARRA BLASCO, AGUSTÍ
Correo-e agusti.segarra@urv.cat
Profesores/as
SEGARRA BLASCO, AGUSTÍ
Web
Descripción general e información relevante Aquesta matèria justifica perquè els governs intervenen activament en el mercat del coneixement. Per les seves característiques aquest mercat presenta nombroses fallides cosa que dóna lloc a que les empreses innovadores tinguin pocs incentius per invertir en R+D. Això fa que la quantitat invertida per les empreses privades sigui inferior a la demandada per la societat, per a cobrir aquesta diferència els governs des dels regionals fins a les institucions de la UE participen activament en el foment de la recerca i la innovació.

Competències
Tipo A Código Competencias Específicas
 A5 Valorar l'eficàcia de les polítiques públiques dirigides al foment de la creació d'empreses i la innovació.
Tipo B Código Competencias Transversales
 B3 Aplicar el pensament crític, lògic i creatiu, demostrant capacitat d’innovació.
Tipo C Código Competencias Nucleares
 C2 Utilitzar de manera avançada les tecnologies de la informació i la comunicació.

Resultats d'aprenentage
Tipo A Código Resultados de aprendizaje
 A5 Determinar les característiques de les polítiques de suport a la innovació i els instruments que s'utilitzen
Analitzar el paper dels governs en el foment de la innovació.
Tipo B Código Resultados de aprendizaje
 B3 Identifica necessitats de millora en situacions i contexts complexes
Tipo C Código Resultados de aprendizaje
 C2 Utilitza programari per a comunicació off-line: editors de textos, fulles de càlcul i presentacions digitals

Continguts
tema Subtema
TEMA 1.- L’ECONOMIA DE LA INNOVACIÓ 1.1 Què és la ciència?
1.2 La recerca com a font generadora de coneixement.
1.3 Polítiques de foment de la recerca científica.
1.4 La R+D i la innovació
1.5 La innovació empresarial.
1.6 Les fonts de la innovació
TEMA 2.-MICROECONOMIA DE LA CIÈNCIA I LA INNOVACIÓ 2.1 La natura de les idees. Bens públics i innovació.
2.2 Les externalitats del coneixement
2.6 Les actuacions dels governs
2.7 Les agències de promoció de la I+D
TEMA 3.-LES POLÍTIQUES PÚBLIQUES DE FOMENT DE LA RECERCA I LA INNOVACIÓ 3.1 La política de foment de la recerca i la innovació
3.2 Les fallides de mercat
3.3 Gènesi i evolució de les polítiques científiques, tecnològiques i d’innovació
3.4 L’Agenda Europea de Lisboa
3.5 Els instruments per a fomentar la I+D
3.6 L’avaluació de les polítiques publiques de foment de la innovació
TEMA 4. ELS SISTEMES NACIONALS, REGIONALS I SECTORIALS D’INNOVACIÓ 4.1 El sistema de recerca i innovació
4.2 Els agents del sistema
4.3 Dimensió sectorial i territorial dels sistemes d'innovació
4.4 Per què les universitats i les empreses viuen en mons diferents?
TEMA 5. R&D, COOPERACIÓ I TRANSFERÈNCIA DE TECNOLOGIA 5.1 La cooperació en matèria d'R&D
5.2 Determinants de la cooperació en I+D
5.3 La capacitat absortiva
5.4 Les estructures que faciliten la transferència de tecnologia
5.5 Acords de cooperació entre empreses i universitats
5.6 Els Centres Tecnològics
5.7 Fluxos internacionals de tecnologia
TEMA 6. EL SISTEMA DE PATENTS I LA DIFUSIÓ DE TECNOLOGIA 6.1 La patent: exclusió d'ús o barreres a la imitació?
6.2 El sistema de patents
6.3 Les patents a Espanya i a Catalunya
TEMA 7. LA POLÍTICA D’INNOVACIÓ I LA POLÍTICA TECNOLÒGICA A CATALUNYA I A ESPANYA 7.1 Cal una política pública per al foment de la recerca i la innovació? Fonaments
7.2 Les mesures de la política d'innovació
7.3 La política d'innovació a Espanya i a Catalunya
TEMA 8. LES POLÍTIQUES TECNOLÒGIQUES A USA, UNIÓ EUROPEA I JAPÓ 8.1 Una visió comparada de les polítiques tecnològiques
8.2 Cal ser originals o copiar les bones pràctiques?

Planificació
Metodologías  ::  Pruebas
  Competencias (*) Horas en clase
Horas fuera de clase
(**) Horas totales
Activitats Introductòries
A5
3 0 3
Sessió Magistral
A5
18 37 55
Presentacions / exposicions
A5
B3
C2
5 5 10
Atenció personalitzada
2 3 5
 
Proves de desenvolupament
A5
B3
C2
2 0 2
 
(*) En el caso de docencia no presencial, serán las horas de trabajo con soporte virtual del profesor.
(**) Los datos que aparecen en la tabla de planificación son de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologies
Metodologías
  descripción
Activitats Introductòries Presentació de l’assignatura.
Sessió Magistral Exposició dels continguts de l'assignatura.
Presentacions / exposicions Exposició oral del treball (prèvia presentació escrita).
Atenció personalitzada Temps reservat per atendre i resoldre dubtes.

Atenció personalitzada
descripción
Temps reservat per atendre i resoldre dubtes.

Avaluació
Metodologías Competencias descripción Peso        
Presentacions / exposicions
A5
B3
C2
Es valorarà la capacitat de l'alumne/a per sintetitzar els temes i destacar els aspectes més rellevants 40%
Proves de desenvolupament
A5
B3
C2
Consisteix en una prova escrita on l'alumne/a aborda quatre qüestions rellevants de la matèria 60%
Otros  
 
Otros comentarios y segunda convocatoria

Altres comentaris

La nota final del curs estarà determinada per la participació activa de l'alumne a classe (assistència, participació en els debats, lectura de referències bibliogràfiques, etc.), la realització d'un treball individual sobre desenvolupament local, en base a la bibliografia del curs -es valorarà especialment el rigor i la originalitat del treball realitzat- i una prova escrita.

Segona convocatòria

La prova d'avaluació de la 2ª convocatòria consistirà en un examen final pel 100% de la nota, en la data oficial del calendari acadèmic del Màster.


Fonts d'informació

Bàsica

Audretsch, D. and Acs, Z.J. (1991): “Innovation and Size at the Firm Level”, Southern Economic Journal, vol. 57 (3), pp. 739-744.

Bayona, C.; García-Marco, T., Huerta, E., 2003. ¿Cooperar en I+D? Con quién y para qué. Revista de Economía Aplicada 31, 103-134.

Dasgupta, P. (2007): “Sciencie and Technology as institutions”, in Economics. A very short introduction, Oxford University Press, pp. 90-99.

F.M. Scherer (1999): New Perspectives on Economic Growth and Technological Innovation, Brookings Institution Press, Washington D.C., capítols 1-3, pp. 1-51.

Griliches, Z. (1990), “Patent statistics as economic indicators: a survey”, Journal of Economic Literature, 28(4), 1661-1707.

Guellec, D., i Van Pottelsbergue, B. (2007): The Economics of European

Hall B., Jaffe A., Trajtenberg M., (2000): “Market Value and Patent Citations: A First Look”, NBER working paper, No. 7741.

Kok, W. (2004): Facing the Challenge. The Lisbon strategy for growth and employment, Report from the High Level Group, Comission of the European Communities, Brussels

Mohnen, P., Mairesse, J. and Dagenais, M. (2006): “Innovativity: A comparison across seven European countries”, Economics of Innovation and New Technology, Vol 15 (4-5): 391-413

Patent System, OxfordUniversity Press.

Schumpeter, J. (1945): Capitalismo, Socialismo y Democracia, (edició en castellà a Edicions Aguilar, Madrid, 1968).

Segarra, A. (2001):“Barreras a la entrada e Innovación Tecnológica” en Callejón, M. et al, Economía Industrial, Editorial Cívitas, Madrid, pp. 199-244.

Segarra, A. (2007): “Losactores de la política de innovación a escala regional” en Vence, X.(Coord.), Las políticas de innovación en Europa, Editorial Piràmide,Madrid.

Vence, X.r (1995), Economía de la innovación y del cambio tecnológico, Madrid, Siglo XXI.

Veugelers, R.,Cassiman B. 2005: “R&D cooperation between firms and universities.Some empirical evidence from Belgian manufacturing”, Internation Journal of Industrial Organization, 23, 355-379

 

Complementària

Recomanacions


(*)La Guía docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la URV. Este documento es público y no es modificable, excepto en casos excepcionales revisados por el órgano competente o debidamente revisado de acuerdo la normativa vigente.